Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Problemer med ny rulle

Problemer med ny rulle #2515493 10/10/2018 19:23
jok Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Da tiden var kommet for å pensjonere min Tacx Fortius, var jeg ute etter en direktredrevet rulle, som skulle være god på RLV er og funke bra med Mac. Ut fra bra service i butikken falt valget på Elite. Jeg prøvde Toppmodellen Drivo i butikken både oppover, flatt og nedover. Jeg hadde bare vanlige klær, og vanlige sko, men hadde likevel ingen problemer med å holde 30km/t på flat mark, og 50 i -6%. Jeg ble anbefalt å kjøpe direto i stedet siden den var 4k billigere, og skulle funke omtrent like godt. Førsteinntrykket var også bra, og spesielt i oppoverbakker der den var mye bedre enn min gamle Fortius. Problemet viste seg først på på sletter der jeg føler at flate veier er å sykle som 2-3% stigning, og i bratte nedoverbakker har jeg problemer med å komme over 35km/t. Jeg synes dette gjør at Rlv opplevelsen blir veldig urealistisk. Jeg har foreløpig kun prøvd Elites eget program , og Bigring Vr. Bigring er faktisk enda verre. Er det andre som har hatt tilsvarende erfaringer. Ja jeg har kalibrert rulla.

Re: Problemer med ny rulle [Re: jok] #2515980 14/10/2018 07:38
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor er du opptatt av hastighet på «bakhjul»? Verken direto eller drivo har motor for å drive rulla i nedoverbakker, det er det vel kun Neo som har, derfor finnes det ikke samsvar mellom hastighet på bakhjul og hastighet i VR. Forskjellen du opplever mellom drivo og direto er sannsynligvis evnen til å «slippe opp» på motstanden. Mulig direto har mer motstand på innmaten enn drivo.
Hvis du ikke hadde sett hastigheten på bakhjulet, hadde det føltes like fælt da?

Flux er heller ikke noe bedre på akkurat dette med nedoverbakker.

Alle ruller legger en «basemotstand» til grunn for flatene, slik at de har litt å gå på for å slippe opp litt ekstra nedover, denne basemotstanden har du også ute i form av rullemotstand og luftmotstand.

Men hvorfor folk henger seg opp i hastighet på et imaginært bakhjul skjønner jeg ikke ICON_TONGUE

Redigert av Hoaas; 14/10/2018 07:39.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Problemer med ny rulle [Re: Hoaas] #2516009 14/10/2018 14:40
jok Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for svar Hoaas. Jeg er helt enig med deg at i mange situasjoner betyr ikke hastighet noe som helst.Etter at jeg skrev dette innlegget har jeg søkt på Elites eget forum. Det er mange klager på Direto, og at den gir ca 50W for lite. Mange klager på at de ikke klare å følge konkurrenter på Zwift som de normalt følger. Elite har også innrømt (facebook) at de har problemer på noen direto med strammingen av belte. Når det gjelder mitt behov så er jeg mest interessert i å kjøre RLVer. Oppleve steder i verden så naturtro som mulig. Da er det fint å kunne slappe litt av etter en lang oppoverbakke. Skrev i mitt forrige innlegg at jeg hadde samme problemet med Bigring VR. Det medfører bare delvis riktighet. Den gir høyere motstand enn virkeligheten på sletter og slake nedoverbakker, men i bratte nedoverbakker har den en maksgrense på 64km/t. Det kan altså se ut som om det problemet jeg opplever en en kombinasjon av to faktorer.Det ene at rulla gi 50W for mye motstand, og av Elites eget program som begrenser hastigheten mer enn jeg ønsker nedover.

Re: Problemer med ny rulle [Re: jok] #2516031 14/10/2018 18:01
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er kanskje en grunn til at de nå har kommet med Direto2, mulig de har endret litt på innmaten på den for å få kvalitetssikret alle rullene bedre, hvem vet.

Det høres ut som du burde gått for en Neo, med motor for nedoverbakkene og simulering av underlag (brostein etc), for mest naturtro opplevelse.

Re: Problemer med ny rulle [Re: Hoaas] #2516062 14/10/2018 20:02
jok Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ja jeg burde nok gått for NEO, men jeg hadde endel dårlige erfaringer med Tacx Fortius, spesielt i motbakker, og korrosjonsbestandighet. Dessuten krever Tacx programvaren Windows etter det jeg har forstått. Men det gjelder jo ikke tredjepartsprogrammer. Jeg tror forøvrig at jeg fikk Direto2, den med forhjulsstøtte. Før jeg kjøpte den forhandlet jeg med butikken om å kunne oppgradere til Drivo2,hvis jeg var misfornøyd så det blir kanskje det.

Re: Problemer med ny rulle [Re: jok] #2516066 14/10/2018 20:27
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Du kan fint styre Tacx Neo med appene som finnes for IOS og Android.
Hvis du skal programmere opp noen intervalløkter må du da gjøre det i nettløsningen til Tacx.

Du kan velge å bruke Tacx Trainer-programmet (som krever Windows) for mer avanserte funksjoner, men du trenger ikke det, du kan også bruke Zwift eller Trainerroad eller Fulgaz osv

Re: Problemer med ny rulle [Re: jok] #2516068 14/10/2018 20:38
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har også mange dårlige erfaringer med Tacx, med ruller som rett og slett ikke fungerer som de skal eller som dør etter sekunder med bruk ICON_TONGUE Neo virker det derimot som de har gjort en grei jobb med kvalitetssikringa.

Moderator  support, Valentino