Tips til hunderase
|
Re: Tips til hunderase
[Re: Heliboy]
09/10/2018 21:16
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Har hørt at Breton skal være en utrolig bra familiehund. Har ikke noe erfaring med dem selv.
Jeg har hatt to hunder selv, en finsk spets og en norsk buhund. Buhunden var en fantastisk familiehund, lett å dressere og ganske grei å ha med å gjøre i forhold til styr og stell. Buhunden skal være en veldig frisk rase, og det var vårt inntrykk også. Kan ikke huske at det var noe som helst som feilte buhunden når vi hadde den.
Finsk spetsen krever litt mer arbeid både i forhold til dressur og stell. Men du og du for en fantastisk morsom hund. Den synger og jodler og er utrolig lojal. veldig tålmodig med barn og tåler en del herjing før de blir lei. For vår del var den store ulempen med finskspetsen at vi aldri klare å få bort bjeffing. Men jeg vet andre som har klart å få finskspets som er helt stille.
Av buhund og finsk spets så vil jeg nok anbefale buhunden for de fleste. Unntaket er hvis du har tid og lyst til å legge ned alt arbeidet spetsen trenger. Begge rasene er nok mer krevende i dressuren enn de letteste rasene, men buhunden var for vår del mye lettere å få skikk på enn spetsen.
|
|
|
10/10/2018 06:37
|
AndreasLie
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har en Breton på nå 6mnd og vil ikke anbefale det hvis du ikke har tenkt til å bruke den. Den trenger en del aktivitet, men ikke hver dag. Hvis den ikke får lang tur må den få bruke hode til å søke eller dressur. Det som er perfekt med Breton er størrelsen. Den er stor nok til å trekke og gå på tur hele dagen, men ikke så stor at den tar hele bagasjerommet. Når folk sier at hund på 25kg er ok størrelse så skulle jeg likt å se en 8 åring klare å håndtere det. Selv min som nå er 13kg trekker som bare det og selv jeg må holde godt igjen.
Dette er min første hund og mine tre viktigste tips er: - sett deg godt inn i rasen før kjøp. Du vil ikke være han "dusten" som klager over at retriveren din henter ting hele tiden - Finn en seriøs oppdretter som matcher dine ønsker og omvendt. - gå på kurs! Har lært sykt mye av å gå på kurs samt at man da faktisk har satt av noen timer i uka til å trene hunden. Da er det lettere å trene litt hver dag.
Det første de også sier på kurs er at en 8 åring ikke skal ha ansvaret for en hund. Han kan lufte og være med å trene, men det er du som skal være flokklederen med hovedansvaret for hunden.
|
|
|
10/10/2018 07:39
|
runeFK
Avhengig
|
Avhengig
jeg har en blanding av parson russel terrier og noe annet.. Nydelig passe stor hund. Hu er kvikk men også rolig. Kan gjerne gå 15 km på ski og løpe en tur på kvelden, men går fin fint og bare lufte noen korte turer også. Mine to sønner på 2 og 6 år bruker hun som bamse og det går til tider hardt for seg. intet problem! Jeg vil anbefalle en hund av denne størrelsen.
Går fint i bilen, trenger ikke stor plass. Fint med ikke for mye trekkraft når barna går tur, men klarer fint å trekke 6 åringen på ski.
Elsker stier, og holder seg alltid i nærheten.
Intet av dette er min skyld, bare flaks!
Rase er viktig, men seriøs oppretter som avler på riktig gemytt er nesten vel så viktig da det er relativt store variasjoner innen rasene fra forskjellige "leverandører".
Lykke til med hund, er gøy! (men slit også - slik som livet)
Jeg heier på NOTS, gjør du?
|
|
|
10/10/2018 11:51
|
Heliboy
OP
The Photographer
|
OP
The Photographer
Takk for mange gode råd og tips. Tror vi i første omgang går for et akvarium, og senere låner / passer ei bikkje for kjentfolk en gang for å prøve det ut. Etter som vi er såpass reiseglade, så er jeg litt skeptisk til hund og de begrensninger det medfører.
Løvsteika
|
|
|
10/10/2018 13:49
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Vi begynte også med akvarium. Deretter marsvin.
Skulle gjerne vært foruten begge deler. Mye styr, lite glede.
Big wheels keep on turning
|
|
|
10/10/2018 13:52
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Skal sies at vi er i utlandet i 2 år, uten å ta med hunden. Mine foreldre er nå fosterforeldre. De har også stilt opp for oss når vi har vært på ferie o.l, så vi har vært veldig heldige som har de. I fjor hadde vi med hunden på 14 dager bilferie til bl a Gøteborg. Bodde på hotell med den, og det gikk fint. Litt ekstra styr blir det, men ungene syntes det var stas å ha hunden med.
Big wheels keep on turning
|
|
|
10/10/2018 14:25
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Akvarium er gøy, men det er kanskje mer jobb enn man tror! Hvis barna skal være med finnes det en akvariebok for barn på norsk, som er et godt sted å starte
|
|
|
11/10/2018 07:34
|
Nils_Arne
Veteran
|
Veteran
Kongepuddel eller det mindre belastende Storpuddel. Snill og grei. Rolig inne og full fres ute. Vår er med på ski, sykkel og fjellturer. Veldig sosial og knyttet til familien. Lærenemme og intelligente bikkjer som ikke krever alt for mye pelsstell. Bare å dra over bikkja med barbermaskina et par ganger i året. De røyter ikke og er 'allergi fri' dvs. de som er veldig allergiske mot hund vil reagere, men ikke de som er vanlig allergisk mot hund. Uansett hvor motivert barnet er så daler interessen veldig kjapt. Ikke kjøp hund med mindre de voksne er like gira. Det er du som må ta 98% av turene. Sann mine ord! Skitur med bikkja
Redigert av Nils_Arne; 11/10/2018 07:39.
Friksjon - sykkelbutikk Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel. Got Gimbal?
|
|
|
11/10/2018 09:16
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Noen har allerede nevnt Puddel. De røyter ikke og hvis du holder pelsen litt kort er det lite pelsstell.
Hvis Puddel er for stigmatiserende kan du se på vannhunder, Portuguisisk eller Spansk. Røyter heller ikke. Lar du pelsen være lang blir det mye greing, men med labradorklipp er det mindre.
Redigert av zero; 11/10/2018 09:18. Rediger grunn: trykkleif
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
[Re: anderssb]
11/10/2018 12:01
|
bamse_bra
Avhengig
|
Avhengig
Akvrie er vel omtrent så mye jobb man vil gjøre det til. Har du et stort nokk kar, med riktig oppsett, fiskesammensetning og stort nok filter. Så er det ikke veldig mye jobb. Har hatt akvarie litt fra og til siden 1980. Og har et veldig lettstelt 400l nå.
|
|
|
14/10/2018 15:59
|
Renzir
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har en Kooiker som blir foreslått i tråden. Flott hund det, men selv om den er hendig størrelse osv så er det en aktiv krabat som krever både mosjon og mental trening. Men den lærer fort på godt og vondt, er tøff og utholdende samt tåler vær og vind. Det er også noen særtrekk med denne rasen man bør tenke over.
Men husk at en 8 åring ikke kan ha ansvar for en hund alene. Mitt tips er å kun skaffe en hund hvis de voksne virkelig ønsker det. Det 8 åringen bidrar med blir en hyggelig bonus :-). Mine unger er 9 og 11. De er barn og «jobber» med hunden når det passer dem. Stor fordel når de slutter på AKS/SFO og kan komme hjem litt tidlig.
Min kooiker er ganske sterk, 4 bein, sterk vilje og 10-15 kg som tar rennerfart nøkker godt. Uansett om barnet håndterer din hund, så er det ikke sikkert de fikser å møte en annen løs hund som skaper en situasjon.
En lydig hund er noe man må lage selv. Ingen raser blir det av seg selv. Det er trening, trening og atter trening (som sykling).
|
|
|
14/10/2018 16:20
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Jeg tror trådstarter har slått fra seg det å skaffe hund.
|
|
|
[Re: Paulus]
14/10/2018 16:26
|
Renzir
Entusiast
|
Entusiast
Det så jeg også når jeg skjønte tråden ikke var helt ny. Noen ganger går det bare litt tregt i nøtta ;-)
|
|
|
|
|