Var på markagram både i år og i fjor med axa 70. Men da hadde jeg en billig kinalykt som jeg satte på i nedoverbakkene. Du kan sykle tur i marka med axa 70. Men ikke fort.
##
Jeg debuterer i Markagram i september og har begynt å lure på lys. Har en Topstone og en lykt fra Magicshine for garminfeste med flere batterier. Synes det går helt fint på sti om vinteren på laveste hakk. Hva anbefales for et ritt med antatt 13 timer i mørke ? Har lyst på et carbonhjulsett til Topstone'n og kan kanskje slå to fluer i en smekk, altså med dynamo. Eller bare bygge om hjulet som står på og kjøpe et carbonhjulsett til andre turer. Ser for meg noe herk med kabler. Det hjulsettet til Hunt på Sykkelkomponenter veier jo et tonn :-(
Det jeg kan si er at sykkelen min med dynamo/lykt er lettere enn sykkelen med standard fronthjul og kinalykt med dobbel batteripakke...
Men altså. Hvis du har ambisjoner om å sykle raske på sti mitt på natta, bør du uansett supplere med en lykt på hjelmen. Du får prøve å sette på en lykt i 12 timer og se hvordan det går. De fleste klarer seg gjennom natta, men det er også alltid noen som går tom..
Jeg trente masse i Nordmarka på sensommeren i fjor herunder mye mørkekjøring på både grusveier og trillestier for å blant annet teste ut en strategi for å ha lys jeg stolte på i over 12 timer.
Jeg kjørte med light & motion SECA. Den fungerte fint, ville krevd 2x 6-cell pakker for å være på den trygge siden. Min erfaring var at medium-styrken var tilstrekkelig (rundt 600 lm). Så kan man fint gå langt lavere i klatringer, og kanskje man ønsker å gå til 2000 lm I enkelte utforkjøringer, om man virkelig vil gønne på.
Ikke den letteste løsningen å slepe rundt på to slike batterier, men en lykt jeg stoler på, og planlegger bruke også i år.
På grunn av sykdom fikk jeg aldri stilt til start i det jeg skulle bruke dette oppsettet til, men jeg fikk trent nok med det til at jeg føler meg komfortabel med oppsettet. Planlegger samme løsning i år.
Til dere som kjører med dynamo, hvor mange watt kan de levere, og hvilke lykter og hvilke kontinuerlig lumens-nivå opplever dere å få med en slik løsning i praksis? Personlig har jeg ikke vurdert de til denne type formål, jeg har bare antatt det blir for spakt ift. Hva jeg ønsker/trenger.
225 lm som var laveste nivå på den SECA'en jeg kjørte i fjor var for lavt til noe annet enn klatringer (synes jeg). 450 lm synes jeg var greit for det meste, 900 lm om det gikk raskt.
I år har jeg ny seca-modell hvor nivåene er hevet til hhv 2500, 1200 og 650 lm på samme batteripakkene og med samme levetid per nivå. Kommer til å kunne kjøre på 650 innstillingen 90% av tiden, og kjøre "full spiker" i utforkjøringer. En ting er at jeg skal se, en annen ting er at elgen skal se meg møtte gjerne 4-5 elger per treningstur der på kveld/natt i fjor. De ønsker jeg helst å få øye på så tidlig som mulig, så føler ikke man kan få for MYE lys egentlig
Selv tenker jeg at dynamolykt er perfekt for pendling og lange turer på landeveien/bikepacking. På sti er det mer sånn tja pga lav fart. Grusvei er ok.
Mørketiden er snart tilbake, og på et tidspunkt skal jeg over på dynamo.
Noen som har kommentar til denne nyskapingen?
Tenker på hvorvidt man opplever vanninntrenging og fuktighet som et problem på eksisterende dynamoer f.eks. fra Son, Shimano og andre.
Min bruk vil ofte bli i konvektiv, stratiform og orografisk nedbør, kjent som regn, pøs, sludd, hagl, snø, fokk, dugg, rim, hunder og katter, tropisk storm og et lite dykk i den elva jeg bare må krysse.
Et åpenbart minus er at denne synes å komme kun i 9x100 og 15x100, men kan jo håpe på en moderne 12x100 med tiden. Adapter?
Tenker at det er en god idè. Mitt to år gamle Shutter precision begynner nå å få tendens til slark. Mens min 1 år gamle Son deluxe er som ny. Son garanterer vel lagrene i 60 000km.. Hva er prisen på navet? Det er jo en plage om det ikke finnes med 12x100 aksling.
FS for gjennomgående aksling ligger på rundt USD 190 i Statene. Hva den til slutt ender opp på i Europa eller ved egenimport, vet jeg ikke. Uansett kostbart. Og jeg kommer neppe til å fikle med å tilpasse til 12x100.
Godt å høre at du er fornøyd med Son. Har hele tiden siktet meg inn på Son Delux, men jeg er treg i avtrekkeren, og den har jo ikke akkurat blitt rimeligere i NOK
Syns du skal bestille et son-deluxe nav med 24 hull. Og så tar du det til din favoritthjulbygger og kjøper en felg med riktig antall hull som vil fungere på både asfalt og grus. Bestill med messingnipler sånn at de ikke korroderer mot karbon når du tilsetter vann og salt Karbonhjul med messingnipler er mer motstandsdyktig mot vintersykling en alle alu-varianter, og det er da du trenger lykten mest. Begge mine hjul er bygget med 45mm felger fra "speedsafe".
Er ennå ikke er helt bekvem med å investere i karbonfelg i tillegg til de ikke ubetydelige utleggene for Son Delux og passende lykter... Hvis jeg først har karbonfelg med en viss profil foran, må jeg jo ha det samme bak, og da blir det enten å bruke godhjulene i saltslaps eller anskaffe komplett nytt hjulsett
Uansett er det så varmt nå om dagen at jeg mentalt flykter tilbake til den svale mørketiden.
Men seriøst; det kan ordnes ganske rimelig. En son deluxe dynamo koster minst 240 euro. Men du kan få et ferdigbygd hjul med samme dynamo for 308 euro. Dermed betaler du under tusenlappen ekstra for å få med en helt kurant felg som funker til det meste. Jeg vet at Vortex Surfer her på forumet syklet paris-brest-paris med dette hjulet og det funket fint slangeløst og greier. Sjekk her: https://www.bike24.com/p2272370.html?q=dynamo%20wheel
Hvis du river av klistremerkene sånn at den blir helt svart, passer den sammen med det meste. Dt460 er en felg man ser ganske ofte på ultradistanseritt, mener den skal være til å stole på. Men antagelig får du ikke svosjlyd
Jeg har ingen erfaring selv, men vurderer dynamo og har merket meg at Sykkelkomponenter selger HUNT SuperDura Dynamo Disc som har fått meget god omtale bl.a. i Road.cc.
...skrev jeg i 2018.
Og etter å ha tenkt på det i snart fem år, har jeg endelig anskaffet det. Kjøpt knapt brukt på Finn. Av en entusiast med Open U.P. (!)
Regnet med at jeg skulle våkne dagen etter og hete Josh Ibbett og ha fått meg oransje Mason med fullt oppsett. Og skjegg. Og Rapha. Og et friår til å sykle verden rundt.
Men, nei.
Så nå begynner grublingen om lykter og løsninger. Har allerede fått mange gode tips i tråden, men kommer tilbake med spørsmål.
Hvis du tenker at du skal ta av og på dynamolykter etter vær og vind har du kanskje misforstått konseptet. Det er batterilykter man tar av og på. Dynamolykter skrur man fast og så blir de der. På den sykkelen man bruker mest.
Ambisjonen er å lage en krysstabell med variabler som lysstyrke i Lux/Lumen, form på lyskjegle, StVZO/asymmetri/nærlys, innstillinger, lademulighet, sensor, fester, motstand mot fuktighet, frost og salt og så videre.
Og for eventuelt medfølgende skjegg - lengde, form, fyldighet og farge. Eventuelt grad av stell og voksing av bart, om det inngår i modellen.
Jeg tenker at nyttigheten av lademulighet er mindre enn man tror. Med mindre man ofte er borte fra sivilisasjonen i flere dager om gangen. Eller man er i den spisse enden av ultradistanseritt. Skal man sette opp sykkelen til de turene man drømmer om eller til de turene man faktisk tar?