Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Lykt til landevei/grus

Lykt til landevei/grus #2514962 08/10/2018 08:45
partypulp Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har tenkt meg på en ukes tur Belgia rundt til våren, og da må jeg ha noe lys på sykkelen.

Jeg har som regel kun syklet i skogen og der gjelder MYE lys.. Det er vel ikke tilfellet langs vei og på grusveier.

Må ha noe som holder lenge, som har mulighet for usb lading fra feks powerbank.

Har dere noe å anbefale?

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2514970 08/10/2018 09:25
chalshus Offline
More than words
More than words
Lupine SL A?

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2514997 08/10/2018 11:15
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
For langtur (og enklere daglig bruk) ville jeg heller lagt pengene i hjulsett/forhjul med moderne, lettdreven dynamo fremfor kostbar lykt med batteri.

Da har du alltid strøm tilgjengelig både i lykter, mobil og evt. dingser.

Jeg har ingen erfaring selv, men vurderer dynamo og har merket meg at Sykkelkomponenter selger HUNT SuperDura Dynamo Disc CX/Road/Gravel hjulsett som har fått meget god omtale bl.a. i Road.cc.

Evt. få lokal hjulbygger til å ordne det hele med dynamo fra anerkjente Son. Hunt bruker SONdelux.

Vet ikke hvilke lykter som fungerer best med dynamo.

Road.cc: Hunt SuperDura Dynamo Disc wheelset

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2515007 08/10/2018 12:03
partypulp Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Frister veldig med dynamo.
Har ikke lyst til å bytte hjulsett, men en dynamo kan være aktuelt.

Liker fargeoppsettet på felger og nav som sitter orignalt på rondoen.. Såpass forfengelig er jeg ICON_WINK

Men hadde vært artig å sjekket pris på dynamo ja.

Litt nysgjerrig om man merker det godt på tråkket med en slik montert.

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2515009 08/10/2018 12:07
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: partypulp

Samme her ICON_SMILE Sies en del om det i videoen jeg koblet til - synes svært beskjedent. Med lykter koblet av skal det være ytterligere redusert.

Burde ikke være noe problem på tur. Ikke i nærheten av felg-dynamoene vi vokste opp med ICON_SMILE men nav må altså skiftes.

SONdelux

Re: Lykt til landevei/grus [Re: Sepeda] #2515020 08/10/2018 12:30
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Skal man på skikkelige langturer (bikepacking), er det vel få ting som slår dynamo, men man kommer langt med forholdsvis rimelige lykter med eksterne batteripakker også, f.eks: https://bikeshop.no/tilbehor/elektronikk...019-p0000071711

Ulempen er at man må lade fra gang til gang.

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2515022 08/10/2018 12:35
partypulp Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ja det er en ganske stor ulempe også det, når man skal sove i telt en drøy uke. Da er man avhengig av strøm litt oftere enn vi mest sannsynlig har tilgang til det ICON_SMILE

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2515032 08/10/2018 13:02
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Du kommer jo langt med et par store batteriladere. Hvis dere har hver sin med hurtiglading trenger dere kanskje tilgang på strøm et par-tre timer i løpet av en ukestur. Har dere to hver så burde dere klare dere en hel uke uten hjelp fra strømnettet. Men det kommer jo selvsagt an på hvor mye og hva slags stæsj dere har med dere som trenger å lades.

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2515038 08/10/2018 13:30
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Kanskje litt off topic men den nye til XXL / Magicshine festes med standard garmin feste, ganske enkelt genialt :-) ... har ikke hatt lange nok økter til å vurdere hvor lenge den lyser, men svakeste hakk lyser godt !

https://www.xxl.no/magicshine-ms-6500lm-sykkellykt-gra/p/1152011_1_style

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Lykt til landevei/grus [Re: Sepeda] #2515052 08/10/2018 14:27
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Sepeda

Samme her ICON_SMILE Sies en del om det i videoen jeg koblet til - synes svært beskjedent. Med lykter koblet av skal det være ytterligere redusert.

Burde ikke være noe problem på tur. Ikke i nærheten av felg-dynamoene vi vokste opp med ICON_SMILE men nav må altså skiftes.

Jeg kjøpte et rimelig, ferdig hjulsett med Shimano dynamonav og Mavic felg fra en av de tyske nettbutikkene. Husker ikke i farten om det var Bike24, Bike-Discount eller Bike-Components.

Har satt dette på touringsykkelen for å være selvforsynt med strøm til mobil og Garmin. Har Busch&Muller Luxos U lykt med USB ladeuttak.
Har også B&M baklykt som er koplet til hovedlykten, begge styres via en kablet fjernkontroll på styret (eller direkte på frontlykten.) Veldig praktisk å ikke trenge å snu seg rundt og slå på baklykt hver gang man skal inn i en tunnel, men kontrollere alt fra styret. En LED på frontlykten indikerer om baklykten lyser. Denne lykten har også innebygd Li-Ion cache-batteri som sørger for kontinuerlig ladestrøm ved kortere oppoverbakker der navet ikke gir nok effekt til å lade (i praksis ved under 12-13 km/t).

Merker ikke noe spesiell motstand i navet, iallfall ikke noe som har noen praktisk betydning i touring-sammenheng. Cyclingabout hadde regnet på det, og kom frem til at det kostet deg 3-4 minutter ekstra på 100 km.

Ladestrømmen er begrenset (0,5A tror jeg?) så det tar litt tid å lade mobilen, mens Garmin Edge 820 lades relativt raskt. Man kan heller ikke lade mens man har lys på (bortsett fra noen minutter fra cache-batteriet).

Når jeg sykler kuperte vestlandsveier blir det i praksis en del bakker som er for lange og bratte til at løsningen kan gi ladestrøm. (Dvs. cache-batteriet går tomt.) I flatere terreng der en ikke dropper under 12-13 km er det uproblematisk.

Cache-batteriet i denne lykten kan også brukes til å gi et kortere boost på lysstyrken, f.eks. i mørke tunneler.

Jeg har forresten nyere felgdynamo og tilhørende lykt fra B&M på ratbiken.
Det kan ikke sammenliknes med navdynamo på noen måte. Merk at de fleste lykter som er beregnet for dynamo selges enten for felgdynamo eller navdynamo. Forskjellen er i praksis at de som er for navdynamo trenger av/på-bryter. For begge er 6V/3W standard - men det finnes noen sære unntak med lavere effekt som er beregnet på å brukes med spesielle lykter.

Ulempen er vekt. Det navet jeg har veier vel over 600g, men det er av de rimeligere Shimano-navene (sånn ca Acera-kvalitet tror jeg), betaler man mer så får man betydelig lettere nav (Edit: XT nav = 483g u/QR-aksling). Jeg har fått med meg at SON er gullstandarden innen dynamonav, men hva som gjør de så mye dyrere enn Shimano sine nav vet jeg ikke.

Tror også det er litt begrenset foreløpig med dynamonav for gjennomgående aksling, men det kommer vel etterhvert. Merk at noen av modellene selges i ulike utgaver med flens for hhv 32 og 36 eiker.

Redigert av mogens; 08/10/2018 14:39.
Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2515057 08/10/2018 14:36
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En kompakt batterilykt på rundt 800lumens og en miniblink som backup funker bra på vei men kan bli for puslete på sti og kjerrevei i skogen. Jeg er fornøyd med en gammel Lezyne Powerdrive XL men skulle gjerne hatt en nyere med to dioder og strikkfeste.

Re: Lykt til landevei/grus [Re: Sepeda] #2515059 08/10/2018 14:42
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Sepeda

Jeg har ingen erfaring selv, men vurderer dynamo og har merket meg at Sykkelkomponenter selger HUNT SuperDura Dynamo Disc CX/Road/Gravel hjulsett som har fått meget god omtale bl.a. i Road.cc.

Merk det som står om at dette navet er beregnet for "road bike speeds", og kan dermed kanskje ha problemer å levere tilstrekkelig effekt ved touring og i kupert landskap.

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2515064 08/10/2018 14:54
mogens Offline
Besatt
Besatt

Men hadde vært artig å sjekket pris på dynamo ja.

De billigste Shimano-navene koster rundt 40$, og de dyreste fra SON koster rundt 270€, eks moms, i tyske nettbutikker.

Jeg kjøpte et ferdigbygget hjul med Shimano-nav og Mavic felg på salg for rundt 60€ + moms.

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2515075 08/10/2018 15:38
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg har fått bygget et hjulsett med SP8v dynamo. Det er et litt rimeligere alternativ som tåler sammenligning til son på ytelse og vekt. Shimano gir mindre strøm på mer motstand..

Har en AXA70 lykt som faktisk lyser godt nok til grusveier. Den har også usb-uttak samt autofunksjon som skrur av og på lyktene etter hvor lyst det er ute. Regnestykket ble 800,- for navet, 1500 for kinakarbonfelg, og så kommer spiler og nipler, samt bygging hos lbs. Så det ble ganske dyrt hjul. Men da har jeg 45mm tubeless karbonfelg med dtswiss-spiler og nipler. Dette funker veldig bra!

Meeen, nå skal jeg jo kjøpe ny sykkel og dette navet har QR. Så da må jeg gjøre hele greia en gang til eller bytte til gaffel med QR. Og det blir jo litt feil på en Topstone. Så tenk framover og sjekk om du finner et nav som kan konverteres mellom de to standardene. Kan vi stole på at akslingstandarden blir uforandret de neste fem årene?

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2515091 08/10/2018 16:13
mogens Offline
Besatt
Besatt
Og her var litt tall rundt dynamonav og effekt:

https://www.cyclingabout.com/dynamo-hub-drag-lab-testing/

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2515129 08/10/2018 20:30
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Har sett den før. Så til jobbsyklingen taper man mer tid på å måtte finne lykte som står til lading og sette den fast på sykkelen ICON_SMILE

Og på et ultradistanseritt taper man sannsynligvis mer tid på å måtte finne ladepunkter for batteribanken underveis.

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2518208 24/10/2018 10:26
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
@mogens og sun flyer: Takk for interessant og nyttig informasjon om dynamo og lykter!

Hvordan settes dette opp hva gjelder kabler? Hvordan trekkes/festes?

Hvis man investerer i et hjulsett med dynamo med tanke på bruk på to eller flere sykler, hvor komplisert er det å flytte over kabler fra sykkel til sykkel? Eller bør begge/alle sykler være kablet i utgangspunktet?

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2518218 24/10/2018 11:40
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Å trekke kabler kan være vanskelig å få pent. Som med girkabler. Den vanligste løsningen er å stripse fast kabelen bakover langs et av stagene, eller legge den under et lag svart elteip. På min neste sykkel (topstone?) har jeg faktisk tenkt å drille to hull i gaffelen til dynamoledningen. Det vil nok noen fraråde, men jeg har troen på at to små hull går fint. For det andre gaffelbeinet har jo hull til intern bremsekabel som er større. Tetter med fugemasse når det er ferdig sånn at ikke vann kommer inn.

Valg av hjulsett: Det blir jo alltid noe kødd. Som f.eks at man plutselig skal forholde seg til en ny akslingstandard. Flytting innebærer vanligvis å trekke/lime fast kabler på ny. Å ha de på sykkelen når man ikke bruker dynamohjulet betyr unødvendig slitasje på dem. Når du først har en sykkel med dynamohjul, ender det med at den blir mest brukt, i alle fall i den mørke årstiden. Hadde jeg vært deg ville jeg nok kjøpt en Son-dynamo (bike24 har mange varianter), tatt den med til Unnås og fått de til å bygge noe bombesikkert med en karbonfelg med litt profil (+- 40mm). Aerofordelen med felgen vil da bidra til å utligne det du evt taper pga ekstra motstand i navet. Jeg har 45mm profil på mitt. Mange syns det ser råflott ut med karbonfelg om vinteren, men man må jo huske at karbon er mye mer motstandsdyktig mot salt enn alu ICON_SMILE Dropp alunipler òg. Siden "det grønne lynet" har QR og topstone har aksling er jeg litt usikker på hva jeg gjør her. Men heller vel mot et nytt hjul til den.
Link til min lykt: https://www.rosebikes.com/axa-luxx-70-plus-steady-auto-front-light-642349
Litt om Son dynamoer som er det beste og dyreste
https://www.peterwhitecycles.com/schmidt.php
Sp dynamoer, billig og nesten like bra som son: http://www.sp-dynamo.com/ShutterPrecision.html
Generelt om hjul til langtursykling med fokus på fart: https://ridefar.info/bike/components/wheels/#dynamos

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2518621 26/10/2018 16:38
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Våren i Belgia..
På den tiden er det lyst om dagen der, har du tenkt på omtrent hvor mye du vil sykle mens det er mørkt?
Skal du sykle hele natten?
Det er vel minst 14 lyse timer å sykle på....
Hvis det er begrenset med tid for bruk av lys, ville jeg sett på en rimelig, lett lykt, for ex selger xxl MagicShine på 1600 lumen for langt under 1000.
Varer et par timer på full styrke, et halvt døgn på liten styrke. (Og med knapp øverst kan den kjapt dimmes ned i motbakker og veier med gatelys - jeg bruker nesten aldri full styrke.)
Du kan evt kjøpe 2stk, og ta et ekstra batteri med deg, veier lite og tar liten plass.

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2520457 05/11/2018 19:58
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
@sun flyer - takk igjen!

Jeg tenker...

Hva er erfaringene med dynamo på kaldeste vinteren?
Fungerer dynamo og lykter godt uavhengig av temperatur?
Går det greit å spyle sykkelen eller kan dynamoen ta skade av fuktighet og/eller fryse til vinterstid?

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2520468 05/11/2018 21:12
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Har hatt dynamo på to helårssykler for noen år siden, kan ikke huske at jeg hadde noe som helst problemer med dem. Antar det var Shimano dynamoer.

Vintersykkelen, som riktignok har feil type styre, har vært gjennom en liten mid-life update i høst og fikk bl.a. nytt forhjul med dynamo i helgen. Jeg gikk for ferdig hjul fra bike-discount (Shimano XT DH-T785 with DT 533 Disc).

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2521034 08/11/2018 12:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
yes

Noen som bruker skjermer med integrerte elektriske kontakter eller annen tilpasning for kabler?

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2521627 11/11/2018 19:53
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Håper det er greit for trådstarter om jeg fortsetter å spørre om dynamo.

Vil gjerne høre erfaringer med dynamo-drevne lykter. Skulle gjerne hatt lykt som fungerer i byen og på landeveien og samtidig er sterkt nok til å bruke i rimelig høy fart der det ikke er gatelys, som i Marka i mørketiden. Ikke terrengsykling.

Gjerne også med mulighet for lading av dingser. Har forresten merket meg at det anbefales ikke å lede mobiler direkte, men heller lade mobillader...

Har merket meg at sun flyer er fonøyd med AXA 70.

Vurderer selv å grave dypt i lommen og anskaffe Exposure Revo 800 Lumen, som bl.a. Hunt anbefaler. Men ser at Road.cc er skeptisk til lademulighetene.

Noen anbefalinger?

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2521631 11/11/2018 20:03
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Var på markagram både i år og i fjor med axa 70. Men da hadde jeg en billig kinalykt som jeg satte på i nedoverbakkene. Du kan sykle tur i marka med axa 70. Men ikke fort.

Re: Lykt til landevei/grus [Re: sun flyer] #2521915 13/11/2018 11:02
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk for svar, sun flyer! Setter stor pris på dine innlegg, både her og i andre tråder.

Var i tidsnød i dag morges og glemte lyktene, som lå til lading (!). Da blir det hjemtur uten lykt i halvmørket eller enda et par billige ekstralykter. Grei påminnelse om at dynamo er greit også for pendling og ikke bare langdistanse.

Hva gjelder dynamo, beveger jeg meg kjapt i retning av SONdelux, men vurderer også SON 28, se SON Nabendynamo.

Hva gjelder lykt, er det mer komplisert. Skulle gjerne hatt:
- god lysstyrke, 100 lux eller mer;
- brukbar lysstyrke også i lavere tempo, les: på snø og is opp bakkene i Marka, ref. Mogens erfaringer i vestlandsbakkene - avhenger for så vidt også av dynamo;
- pauselys (lykt lades og gir lys ved pauser);
- utforming for kjøring i trafikken, altså asymmetrisk lys i henhold til StVZO-kravene;
- lademulighet for dingser;
- helst mulighet for regulering av lysstyrke;
- ideelt sett fest som gjør det mulig å endre posisjon (opp/ned) på lykt i fart.

StvZO-godkjennelse gir ikke bare den fordel at man slipper å blende møtende og at lysstyrke ikke går tapt rett frem/opp, men også at man lovlig kan krysse Europa selv etter mørkets frembrudd. Påkrevd i Tyskland. Vet ikke hva som er tilfellet i Nederland.

SON Edelux II oppfyller flere av punktene på ønskelisten, men ikke alle.

Synes forresten at CyclingAbout er informativ: How To Choose The Best Dynamo Lights For Bicycle Touring and Bikepacking.

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2521986 13/11/2018 19:25
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
stvzo er vel den tyske motparten til vegtrafikkloven. Tror ikke den gjelder i nederland.

Det virker heller ikke som nederland har tilsvarende regler som stvzo. Her er reglene for nederland:
"Requirements for bicycle lights and reflectors

Bicycle lights:

Front light - white or yellow
Back light - red
Lights have to shine straight ahead
Flashing lights are not allowed
Loose lights (i.e. not fixed to the bike) are allowed if properly visible and attached to your upper body, not to your head or limbs"

Så det ser ut som du kan bruke en lykt som ikke nødvendigvis tilfredstiller tyske regler. Men du kan nok selvsagt bruke en lykt beregnet for det tyske markedet også.

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2521993 13/11/2018 20:13
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
James hayden gikk for supernova og sinewave revolution for lading.
https://www.youtube.com/watch?v=ZIsuG8agZDI&t=1s

Re: Lykt til landevei/grus [Re: sun flyer] #2522002 13/11/2018 20:53
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takker!

Son Delux, ja. Og så antar jeg at det er en Supernova E3 Pro 2 i front. Trodde den ikke var asymmetrisk, men ifølge Bike24 er den vitterlig StVZO-godkjent. Denne seiler opp som en meget sterk kandidat!

Savnet virkelig tempo-bøyler da jeg kjempet meg frem i motvind og regn langs kysten i sommer. Godt å se at det er akseptabelt å ha slikt på tursykkel ICON_SMILE

Re: Lykt til landevei/grus [Re: partypulp] #2522003 13/11/2018 21:09
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Det er akseptabelt på tursykkel men ikke på en randonneur ICON_LAUGH

Re: Lykt til landevei/grus [Re: sun flyer] #2522013 13/11/2018 22:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Verdt å merke seg! ICON_SMILE

Her fant jeg forresten noen nyttige sammenligninger av lysstrålene fra forskjellige dynamolykter.

Peter White Cycles: Headlights

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino