Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

På jakt etter flytstier i Nordmarka

På jakt etter flytstier i Nordmarka #2514856 07/10/2018 16:52
Ugla Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg er i den situasjonen at jeg har anledning til å sykle på dagtid fram mot jul, i den forbindelse lurer jeg litt på å bli mer kjent i Nordmarka, hittil har jeg brukt mest tid i Østmarka. Jeg er ute etter sånn ca. 3-timers turer i "passe" stitempo - dvs. 6-8 km/t eller 18-22 km.

Hittil har jeg syklet fra Riksen opp til Ullevålsseter og deretter ned til Riksen igjen over Vettakollen, det var en fin tur. Neste tur derimot var fra Frognerseteren til Kobberhaughytta (fint) - derfra til Bjørnholt (mye knot og sinnsykt glatt der det ellers kunne vært fint å dra på nedover). Fra Bjørnholt til Kamphaug var det fint igjen, før det ble en del knot på vei mot Hammeren, mens Låkeberget til Grinda fungerte fint. Er også klar over E6/Hobo/Gule og syklet dem for noen år siden, men det blir litt kort, så da må jeg evt. legge på med noe...

Så jeg er ute etter tips, gjerne sporlogger el. link til Strava. Er fleksibel på hvor jeg starter, så om det er Riksen, Frognerseteren, Grinda eller et annet sted er ikke så farlig, det må bare enten være mulig å ta kollektivt eller parkere bil.

Lars-Erik
Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: Ugla] #2514864 07/10/2018 17:48
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Men noen unntak så synes jeg Nordmarka er mye knot. Sikker på at du ikke vil utforske Lillomarka i stedet for?

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: Ugla] #2514890 07/10/2018 19:35
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
For øvrig i samme situasjon hvis du skulle få lyst på selskap en tur.

Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: Ugla] #2514900 07/10/2018 20:38
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fagervann fra Maridalen skole og tilbake er en klassiker. Og ellers er det veldig god utsikt fra Mellomkollen... Det er et eldorado av fine stier mellom Vaggesteinsåsen og Langsetløkka. Da starter du i Nordmarka og ender i Lillo. Alt sammen, nesten, er lett å finne på Mtbmap.no.

Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: Ugla] #2514902 07/10/2018 20:49
chalshus Offline
More than words
More than words
Rene flytstier i Nordmarka, da må du langt inn. Type Kikut og innover.
Enig med Desmoskier. Normarka er ikke flyt. Men det er moro.

Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: Ugla] #2514910 07/10/2018 21:34
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har ikke syklet masse i Nordmarka, men stien som går til østsiden av Rottungen fra Kamphaug har masse flyt. Så passer det bra å ta den stien du nevner fra Bjørnholt (Gml. Nordmarksvei) ned til kamphaug igjen. Kombinert med E6 opp og Bunghole ned blir dette en flytfest og en tur med bra lengde.

Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: Ugla] #2514927 08/10/2018 07:13
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hvordan definerer trådstarter flytsti?
Hvor langt ønsker han å sykle på grus/ikkeflytsti for å finne en flytsti?
Hva ER en flytsti? "noen" har bygget "flowtrails" i utlandet, såvidt meg bekjent er det ingen slike i Oslo...

Jeg har syklet stier som jeg har tenkt var "enkle" stier, mens andre synes det er "flyt". Jeg har sykle stier jeg synes er dritvanskelig, og andre synes de hadde "fin flyt" :-D

Hva er en flytsti???

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: chalshus] #2514930 08/10/2018 07:17
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: chalshus
Rene flytstier i Nordmarka, da må du langt inn. Type Kikut og innover.
Enig med Desmoskier. Normarka er ikke flyt. Men det er moro.

Flyt is in the eye of the beholder :-D

Det er et like merkelig og udefinerbart begrep som #enduro...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: Ugla] #2514931 08/10/2018 07:18
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ugla
Jeg er i den situasjonen at jeg har anledning til å sykle på dagtid fram mot jul,

Dette tror jeg ikke noe på. Har du bytta jobb?

Det er flyt å hente om du er villig til å se lengre vest. Det krever litt planlegging, men om du har mulighet på dagtid er det perfekt for å få til de koblingene som kreves.

Mangel på den typen tid er showstopper for en del av mine planer, så egentlig kjenner jeg på den ekle følelsen av misunnelse nå...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: DesmoSkier] #2514932 08/10/2018 07:18
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: DesmoSkier
Men noen unntak så synes jeg Nordmarka er mye knot. Sikker på at du ikke vil utforske Lillomarka i stedet for?

Masse deilig teknisk utfordrende sti = knot?
Jeg synes strava segmentet som heter Vettakollen loam er flyt :-)
Knallkull sti.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: Ugla] #2514947 08/10/2018 08:10
Ugla Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Nei, jeg er ikke sikker på noe, har vært noen turer i Lillo i høst, først og fremst Godløypa som jeg synes er helt strålende. Så har jeg forsøkt meg på noen andre varianter som ble litt bobb-bobb. Jeg vokste opp inntil Lillo, men det er kunnskap jeg har glemt dessverre (flyttet i 1982). Ønsker bare å utvide repertoaret mitt og ikke at jeg er utlært på Østmarka, men det er greit å utvide horisonten og jeg bruker omtrent like langt tid til f.eks Grinda eller Årvoll som Skullerud/Rustadsaga.

Sitat: Mob

For øvrig i samme situasjon hvis du skulle få lyst på selskap en tur.

Det kunne absolutt vært hyggelig!

Sitat: runermm

Fagervann fra Maridalen skole og tilbake er en klassiker. Og ellers er det veldig god utsikt fra Mellomkollen... Det er et eldorado av fine stier mellom Vaggesteinsåsen og Langsetløkka. Da starter du i Nordmarka og ender i Lillo. Alt sammen, nesten, er lett å finne på Mtbmap.no

Fagervann opp og ned fra Maridalen skole har jeg prøvd, og den er fin den (nedkjøringen altså, den veien vi tok opp var tung og ble i praksis mye dytting), men jeg har et fromt ønske om å finne stier som lar seg sykle uten å måtte sjekke dem ut selv, og jeg er som sagt ute etter sånn ca. 3 timers turer ICON_WINK

Sitat: RazeFace

Hvordan definerer trådstarter flytsti?

Nå ga jeg noen eksempler i starten, men går jeg utenfor Nordmarka er jo f.eks Godløypa i Lillo flyt og veldig mye i Østmarka (Skullerudåsen, Østmarkssetra, området rundt Bysetermosen, veldig mye i Sørmarka -Grønliåsen, Slettåsen, Taraldrudåsen mv)

Sitat: Anders A-R

Dette tror jeg ikke noe på. Har du bytta jobb?

Det er flyt å hente om du er villig til å se lengre vest.

Sluttet 1.08, så det må du nok - er formelt sett i oppsigelsestid uten arbeidsplikt ICON_WINK

Jeg har hittil vært en tur i Kjekstadmarka og tok en runde på ca. 20 km der som er veldig fin, så jeg er åpen for å teste vestover også. Har også vært ute i både Trømborg og Skimtefjell i indre Østfold, så jeg kan alltids reise, men det primære ønsket nå er å utvide horisonten i nærområdet.

Lars-Erik
Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: RazeFaze] #2514971 08/10/2018 09:25
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: RazeFaze

Knallkull sti.
Jeg sa ikke at Nordmarka er flytfri sone. Men med tanke på at trådstarter etterlyser flytstier så er det mange flere av de i Lillo ICON_SMILE

Helge
Strava
Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: DesmoSkier] #2514976 08/10/2018 09:58
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Knallkull sti.
Jeg sa ikke at Nordmarka er flytfri sone. Men med tanke på at trådstarter etterlyser flytstier så er det mange flere av de i Lillo ICON_SMILE

Enig, var mer et generelt syte-innlegg fra meg, ikke til deg :-)

Men igjen, hva er flyt... flere vil nok si det er masse flyt i Nordmarka, men det kommer an på ferdigheter, erfaring, preferanse, sykkel...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: Ugla] #2514994 08/10/2018 11:02
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Uansett så anbefaler jeg veldig å bli kjent rundt Røverkollen. Det er et forholdsvis kompakt område å bli kjent i. Enkel tilgang med parkering i veien utenfor Romsås kirke eller ta t-banen til Romsås.

Her er et par ruteforslag:
https://www.strava.com/activities/1699941040
Inkludert nedkjøring til Brødbakerne, har veldig god bakst og kaffe ICON_SMILE
Det er også en bademulighet på slutten, men det blir kanskje for tøft nå ICON_WINK

https://www.strava.com/activities/1695511426
Litt annen avslutning over Bånnkallåsen, som er kjempefin! Men du må tråkke opp igjen til bilen, med mindre du er lur og tar banen ICON_SMILE

Helge
Strava
Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: RazeFaze] #2515062 08/10/2018 14:52
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva er en flytsti???

Jeg synes flytsti er stier som har bra rytme og få crux. Eventuelt at cruxene er av typen som kan tas et og et med pause i mellom så de blir en del av rytmen på stien, ikke av typen som er en uregelmessig serie med rotknot og skarp gråstein(Nordmarka). I Osloområdet så synes jeg at de fleste flytstiene er smale, svingete barnål og mose-stier med lav fart som Twist i Drammen og de beste stiene i indre Trulsen for eksempel. Og så er det noen partier med sva-sti på Vindernhøgda og andre steder.

Hilsen ex-stisyklist.

Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: skubisan] #2515077 08/10/2018 15:42
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: skubisan

Hilsen ex-stisyklist.

Sykt. Helt sykt.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: Anders A-R] #2515081 08/10/2018 15:49
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R

Hilsen ex-stisyklist.

Sykt. Helt sykt.

Jepp. Kun på grunn av sykdom ICON_WINK

Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: DesmoSkier] #2515083 08/10/2018 15:51
Ugla Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Uansett så anbefaler jeg veldig å bli kjent rundt Røverkollen. Det er et forholdsvis kompakt område å bli kjent i. Enkel tilgang med parkering i veien utenfor Romsås kirke eller ta t-banen til Romsås.

Her er et par ruteforslag:
https://www.strava.com/activities/1699941040
Inkludert nedkjøring til Brødbakerne, har veldig god bakst og kaffe ICON_SMILE
Det er også en bademulighet på slutten, men det blir kanskje for tøft nå ICON_WINK

https://www.strava.com/activities/1695511426
Litt annen avslutning over Bånnkallåsen, som er kjempefin! Men du må tråkke opp igjen til bilen, med mindre du er lur og tar banen ICON_SMILE

Takker, skal testes ut!

Lars-Erik
Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: Ugla] #2515140 08/10/2018 21:56
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En tur som jeg har brukt noen ganger når jeg har tid; hvilken som helst sti fra sognsvann til Ullevålseter, så grus noen km nesten til Blankvannsbråten. Derfra sti nesten helt til Lørenseter. Derfra bære opp til Dølerudhøgda. Derfra fin sti nesten hele gruspartiet tilbake til Ullevålsæter. Derfra sykle grus til Mojostien, eventuelt ned til Lynhytta og høyspenten tilbake til Sognsvann.
Litt flyt, noe Nordmarksknot, og littegrann grus.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: skubisan] #2515192 09/10/2018 08:22
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hva er en flytsti???

Jeg synes flytsti er stier som har bra rytme og få crux. Eventuelt at cruxene er av typen som kan tas et og et med pause i mellom så de blir en del av rytmen på stien, ikke av typen som er en uregelmessig serie med rotknot og skarp gråstein(Nordmarka). I Osloområdet så synes jeg at de fleste flytstiene er smale, svingete barnål og mose-stier med lav fart som Twist i Drammen og de beste stiene i indre Trulsen for eksempel. Og så er det noen partier med sva-sti på Vindernhøgda og andre steder.

Hilsen ex-stisyklist.

Det du synes er et crux kan synes som enkelt av andre, eller umulig for andre...

"flytbegrepet" er egentlig umulig. Jeg møtte en som mente at en sti ikke kunne ha flyt hvis det var svinger i den...

Mange definerer flyt som "enkel" sti som går generelt nedover. Men hva som er enkelt er også ekstremt subjektivt.

"jeg sykler fort..." kan man si, også kan man lure på hva det betyr... hva er fort? Hva synes Zakka er flyt, kontra meg?

Hvor mye sti uten flyt kan man takle før man finner 300meter med flyt?
Hva gjør folk mellom to flytstier? Går de? Blir de sure fordi det ikke er flyt?
En tur på naturlig sti har jo alt, grus, stein, knot, hopp, sving, tråkking...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: Ugla] #2515202 09/10/2018 09:04
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Med litt vilje forstår du vel hva han mener?

Prikkstien er knot, snirkelen flyt for de alle fleste.

Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: RazeFaze] #2515221 09/10/2018 10:28
Ugla Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Men igjen, hva er flyt... flere vil nok si det er masse flyt i Nordmarka, men det kommer an på ferdigheter, erfaring, preferanse, sykkel...

Nå ga jeg jo en definisjon av hva jeg kaller flyt i første-innlegg med å beskrive noen ruter, i tillegg til at jeg har eksemplifisert det ytterligere senere, så da er det slik jeg ser det klart nok definert for mitt behov.

Lars-Erik
Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: Ugla] #2515266 09/10/2018 12:40
K
kruttsalve Offline
Medlem
Medlem
K
Tips til trådstarter, en fin (og morsommere) variasjon til E6 er parallelle RV4/Kjøkkenveien (se mtbmap.no), i tillegg til de andre stiene i åsen. Med start/avslutning ved Grinda i tillegg, så blir det mye flytmuligheter der.

Generelt spørsmål, finnes det kule stier i Nordmarka nord for Bjørnholt?

Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: Ugla] #2515273 09/10/2018 13:18
A
AGT Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Ugla
Er fleksibel på hvor jeg starter, så om det er Riksen, Frognerseteren, Grinda eller et annet sted er ikke så farlig, det må bare enten være mulig å ta kollektivt eller parkere bil.

Siden det nevnes parkering med bil , kan jeg anbefale Nittedal - rett på andre siden av Gjelleråsen, like bak Hauger Golfbane , link til MTB Map

Sett fra deg bilen ved parkeringsplassen - nr.1 i bildet. Følg den gule streken til høyre oppover til Rundetjern tilbake til parkeringsplassen.

Runde nr.2 anbefales i tillegg hvis du har god tid.

Nummer 3 er min favoritt , opp til Holterkollen - og tilbake til Nittedal Kirke.

Nummer 4 er et område med massevis av småtekniske stier som ikke MTB Map har fått med seg.

Hadde det vært for 10 år siden ville jeg ikke ha anbefalt disse stiene. Stiene har blitt tildels kraftig oppgradert i løpet av de siste årene og anbefales. Tror det ligger en del sandsekker ved parkeringsplassen som skal transporteres ut i marka.

Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: kruttsalve] #2515276 09/10/2018 13:27
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: kruttsalve
Generelt spørsmål, finnes det kule stier i Nordmarka nord for Bjørnholt?

Kule er jo veldig relativt. Det er fine stier som ikke er bare knot, men det blir jo litt transportetapper på grus både ene og andre veien og ofte litt for mange og/eller lange bratte partier slik at det blir litt gåing. (Selv om alt er syklbart i deler, er det litt mindre aktuelt på tretimerstur med flere slike). Populære nedfarter som Vettakollen, Barlindåsen og Fagervann har jo også liknende utfordringer - om enn mer bynært.
Så det handler vel litt om stien er kul nok til å ta transporten/pushbiken. Stiene lengre inn i Nordmarka er fine å utforske, men kanskje ikke noe man sykler inn til for å sykle jevnlig.

F.eks. stien over Fuglemyrhøgda (mellom Lille Gørja og Trehøringen) er på nedturen nordover en ultrasmal barnålsti. Så smal at det er stiens største utfordring, man ser knapt hvor den går og smådrops. Men da sykler man bare opp igjen når man først er der og tar den en gang til.

Kan lage runde med denne stien sammen med f.eks. stien over Helgerenhøgda på vei nordover og stien øst for Store Gørja og Kalvsjøen sørover.

Sitat: larsdx
men stien som går til østsiden av Rottungen fra Kamphaug har masse flyt.

Enig, dette er en godbit. Blitt snauhogd i vintet/vår i området der stien tar av fra Gamle Nordmarksvei, men stien er ryddet og et crux jevnet med jorden. Sør mot nord har ruta bare noe stigning, mest flatt og nedover.

Så tørt som det har vært i år, er det flere stier som har løftet seg til jevnt morsommere nivå, som stien mellom Kobberhaughytta og Kikut.

Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: AGT] #2515340 10/10/2018 05:30
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: AGT

Nummer 4 er et område med massevis av småtekniske stier som ikke MTB Map har fått med seg.

MTBmap får ikke med seg stier så lenge ingen tagger dem i OSM. Jeg gikk inn og tegnet noen stier nå fra Strava-spor. Jeg kan godt tagge dem med mtb:scale (fargekode i MTBmap) hvis du viser hvilken fargekode de skal ha.

Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: Ugla] #2515377 10/10/2018 08:51
A
AGT Offline
Avhengig
Avhengig
A
Takk for det !

Jeg ville i utgangspunket ha satt de til blå med yellow glow , altså mtb:scale:1 og class:bicycle:1

mtb:scale kan diskuteres mellom rød og blå , men blå er et godt utgangspunkt.
Stiene er tørre og fine - gjørmehullene er tettet igjen , så class:bicycle:1 er riktig

Tipper på at 90% av all aktivitet her er med sykkel

Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: Ugla] #2515423 10/10/2018 11:43
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Da har jeg lagt inn mtb:scale på stiene. Jeg har kun på sykkeløkter i Strava heatmap, men noe av det kan jo være fatbike i skiløype f.eks.

Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: RazeFaze] #2515436 10/10/2018 12:14
chalshus Offline
More than words
More than words

Flyt is in the eye of the beholder :-D

Det er et like merkelig og udefinerbart begrep som #enduro...

Flytstier er vel det jeg kaller stier uten særlig røtter og stein. Slettestrand, mye i Østmarka og denslags.

Re: På jakt etter flytstier i Nordmarka [Re: Ugla] #2515438 10/10/2018 12:29
A
AGT Offline
Avhengig
Avhengig
A
Det kan det være , men jeg tror det skal være riktig.

Disse to som du har lagt til er noe jeg har savnet. Og jeg har syklet der om sommeren.
https://www.openstreetmap.org/way/632390072
https://www.openstreetmap.org/way/242308310#map=15/60.0332/10.9811

De siste 4-500 metrene av den siste (10.9811) helt syd , kan godt redigeres til rødt , da det er tildels bratt her.

Den her virker også helt riktig :
https://www.openstreetmap.org/way/632390069#map=17/60.03084/10.98015

Redigert av AGT; 10/10/2018 12:44.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support