Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Svindel eller ordentlig handel?

Svindel eller ordentlig handel? #2514676 06/10/2018 06:00
T
TonyN Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
T
Hei,

Er i ferd med å selge en sykkel, og i den forbindelse har en dame tatt kontakt. Finner vedkommende på blant annet Facebook. Hun sier hun jobber offshore, og vil at et fraktselskapet skal komme å hente sykkelen etter at hun har overført pengene paypal eller finns betalingsgaranti. Jeg besvarte at vi kan benytte paypal, da finns betalingsgaranti tar mye penger i honorar for at en skal kunne benytte deres løsning.

Jeg har ikke mye kjenskap til paypal, og et raskt søk viser meg at det er blitt svindlet via paypal.

Hvilke feller er det en skal passe seg for ved å benytte paypal?

Kan det være en helt sikker handel om hun overfører pengene til min paypal konto før fraktfirma kommer og hentet sykkelen, eller kan hun trekke tilbake pengene i etterkant? Vil jeg få en bekreftelse på at pengene er overført, og jeg kan velge å overføre de til min bankkonto med det samme?

Takk for eventuelle innspill/erfaringer.

Re: Svindel eller ordentlig handel? [Re: TonyN] #2514677 06/10/2018 06:05
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skeptisk. Hvorfor kan hun ikke betale til en norsk konto? Og hvorfor kan hun ikke spørre om du kan sende sykkelen? Det er jo det som er normalt... Om man kjøper en sykkel et annet sted i landet.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Svindel eller ordentlig handel? [Re: TonyN] #2514678 06/10/2018 06:18
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Flere tråder om dette på forumet.

Google "terrengsykkel.no paypal scam svindel".

F.eks. denne, denne og denne.

Så ikke slå til, altså ICON_SMILE

Så vidt jeg vet, har forresten ikke Finn noen betalingsordning lenger, men tips for trygg handel, se Finn.

Re: Svindel eller ordentlig handel? [Re: TonyN] #2514680 06/10/2018 06:44
T
TonyN Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
T
Fant noen tråder om tema på forumet, men syns likevel at mitt salgsforløp ikke var likt andre sitt. Før jeg nå så Eirikhmt sin post. Helt lik fremtoning og innhold fra potensiell kjøper som han beskriver, så da er det kroken på døren. Ikke salg.

Takk for innspill. Visste forumet kunne hjelpe meg kjapt. ICON_WINK

Tråden kan slettes.

Re: Svindel eller ordentlig handel? [Re: TonyN] #2514685 06/10/2018 07:15
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
sålenge du får pengene så er det nesten ett fett hvordan du får dem....pass på at du har pengene i hånda eller på konto føre du leverer noe som helst fra deg.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Svindel eller ordentlig handel? [Re: Flamini] #2514690 06/10/2018 07:52
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Svar: Svindel.

Re: Svindel eller ordentlig handel? [Re: Flamini] #2514693 06/10/2018 08:22
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Flamini
sålenge du får pengene så er det nesten ett fett hvordan du får dem....pass på at du har pengene i hånda eller på konto føre du leverer noe som helst fra deg.

Utfordringen er at svindlerne finner metoder der du sitter med et inntrykk av at du faktisk har pengene i hånden og at alt er ok. Når du sender fra deg sykkelen, så fordufter pengene. De som driver med dette har jo ingen intensjoner om å faktsik betale for noe, så det vil aldri føre noe med seg å gå i en dialog.

Redigert av Brusdalen; 06/10/2018 08:22.
Re: Svindel eller ordentlig handel? [Re: Flamini] #2514694 06/10/2018 08:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
....pass på at du har pengene i hånda eller på konto føre du leverer noe som helst fra deg.

Grei ordning når man skal selge. Verre når man skal kjøpe.

Da jeg i sin tid la 35.000 i en bruktsykkel som befant seg i en helt annen del av landet, var jeg ikke helt klar til å gi fra meg summen før jeg hadde mottatt sykkelen og tatt den i øyesyn. Egentlig ikke klar for delvis forhåndsbetaling, f.eks. 15.000, heller. Da var det veldig greit med den daværende betalingsordningen til Finn, desto mer som jeg etter mottak av sykkelen fant noen mangler som gjorde at selger reduserte prisen.

Uten Finns betalingsordning, som så vidt jeg vet ikke eksisterer i dag, er jeg i tvil om jeg hadde gjennomført kjøpet. Hva gjør andre som kjøper kostbare saker og ting på Finn nå?

Re: Svindel eller ordentlig handel? [Re: TonyN] #2514712 06/10/2018 09:44
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Det vanlige for rimelige og medium kostbare ting er vel å bruke vipps og forhåndsbetale. Det har fungert ganske bra for meg tidligere, ved å gjøre undersøkelser som å sjekke vedkommende på facebook, ringe de og stille noen kritiske spørsmål og selvfølgelig å sjekke statistikken deres på finn.no.
Jeg gikk på en smell tidligere i sommer, der jeg gjerne skulle hatt finns betalingsløsning operativ. Var noe utrygg på selger, og det hadde jeg rett i å være, 3000kr tapt, overført via Vipps. Selger sletta både finn-konto, vipps-konto og sperra telefonnummer noen dager etter overføring. Forsøkte å politianmelde, men etter å ha brukt nesten en arbeidsdag til sammen på å få møtt politiet så ga jeg opp.

Re: Svindel eller ordentlig handel? [Re: TonyN] #2514720 06/10/2018 11:55
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er i og for seg ikke noe problem å bruke paypal, så lenge man logger seg inn og sjekker at pengene er på konto. Det disse svindlerne gjør er vel å sende en falsk mail som ser ut som den kommer fra paypal med at penger er satt inn.

Re: Svindel eller ordentlig handel? [Re: Brusdalen] #2514793 07/10/2018 06:52
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Brusdalen

Utfordringen er at svindlerne finner metoder der du sitter med et inntrykk av at du faktisk har pengene i hånden og at alt er ok. Når du sender fra deg sykkelen, så fordufter pengene. De som driver med dette har jo ingen intensjoner om å faktsik betale for noe, så det vil aldri føre noe med seg å gå i en dialog.

ja og derfor skal du passe på at du har pengene i hånda eller på konto føre du leverer noe som helst fra deg.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Svindel eller ordentlig handel? [Re: TonyN] #2514801 07/10/2018 07:36
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det skal mye til å gå på denne typen svindel, ganske mange hint på veien om at det er muffins. Og til Paypal: man må jo være ny på tjenesten - og lite nettkompetent - for å gå på at eneste kvittering er den man får tilsendt på e-post fra den andre personen, og ikke noe eget fra Paypal,
Men akkurat som klassisk Nigeriasvindel så er det noen få som går på, selv om det kanskje bare er noen få promille av de de kontakter.

Re: Svindel eller ordentlig handel? [Re: Sepeda] #2514815 07/10/2018 08:49
Børre Grop Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Sepeda
....pass på at du har pengene i hånda eller på konto føre du leverer noe som helst fra deg.

Grei ordning når man skal selge. Verre når man skal kjøpe.

Da jeg i sin tid la 35.000 i en bruktsykkel som befant seg i en helt annen del av landet, var jeg ikke helt klar til å gi fra meg summen før jeg hadde mottatt sykkelen og tatt den i øyesyn. Egentlig ikke klar for delvis forhåndsbetaling, f.eks. 15.000, heller. Da var det veldig greit med den daværende betalingsordningen til Finn, desto mer som jeg etter mottak av sykkelen fant noen mangler som gjorde at selger reduserte prisen.

Uten Finns betalingsordning, som så vidt jeg vet ikke eksisterer i dag, er jeg i tvil om jeg hadde gjennomført kjøpet. Hva gjør andre som kjøper kostbare saker og ting på Finn nå?

Enig i denna. Dei fleste vil ha pengar inn før dei leverar noko dei skal selge, men eg betalar sjeldan på forskot med mindre det er småbeløp. Skal ein kjøpe bruktbil kan det vera verdt å reise til selgar om det så er på andre sida av landet, men litt meir skeptisk ved sykkelkjøp. Kjøper derfor helst lokalt så eg kan sjå og prøve sykkelen før kjøp og betale der og då.

Savnar også finns betalingsløysing, den gjorde kjøp mykje tryggare. Nokon som veit kvifor den er borte?

Don´t die without scars.
More speed, more airtime, more fun!
Re: Svindel eller ordentlig handel? [Re: Børre Grop] #2514819 07/10/2018 09:07
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Børre Grop
Savnar også finns betalingsløysing, den gjorde kjøp mykje tryggare. Nokon som veit kvifor den er borte?

Litt informasjon her: Nå står du uten noen sikker betaling på Finn.

Finn viser til at brukerne opplevde ordningen som vanskelig og at den ble lite brukt.

Mitt eget inntrykk fra prat med venner og kolleger og tråder her på forumet er at folk gjennomgående ikke forsto løsningen, med penger låst på ekstern depositumkonto og tvisteløsning/tidsfrister i tilfelle konflikt. For min del fungerte løsningen utmerket og den hevet terskelen for lureri betydelig. Nå er vi tilbake til primitiv bytteøkonomi der man må holde varen i hånden før man kan trygt betale eller ha penger i hånden før man kan trygt levere ut varen ICON_SMILE De to hensynene er vanskelig å kombinere om man ikke kan møtes fysisk.

Re: Svindel eller ordentlig handel? [Re: Brusdalen] #2514822 07/10/2018 09:28
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Sitat: Brusdalen

Må svindlerne forhåndsbetale speditøren som skal plukke opp varen? Er dette da en gylden anledning til å bruke deres eget våpen mot dem, ved å late som man eksepterer handelen og så bare "fordufte"? Hvis de protesterer i etterkant, så er det bare å henvise til at betalingen ikke var reell.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Svindel eller ordentlig handel? [Re: TonyN] #2514843 07/10/2018 15:41
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Er det ikke noe med Paypal svindel at de først gjør en overføring som på et eller annet vis kan reverseres? Og så finne de en grunn til å trekke seg, og ber deg betale tilbake. De har betalt deg. Du har betalt dem. De trekker betalingen tilbake og sitter med alle penga.

Re: Svindel eller ordentlig handel? [Re: Gråstein] #2514847 07/10/2018 16:08
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
De kan klage til Paypal på at de ikke har fått varen, men da får jo du som selger vite det.
Men scenariet ditt forutsetter at man går på neste bløff, at de ber deg betale tilbake pengene til en bankkonto når de angrer seg. Framfor å betale tilbake på samme måte som man mottok pengene.

Re: Svindel eller ordentlig handel? [Re: TonyN] #2514850 07/10/2018 16:25
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Jepp, men den tror jeg mange går på?

Re: Svindel eller ordentlig handel? [Re: Gråstein] #2514851 07/10/2018 16:37
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Spør de tusen så går kanskje noen få på.

Som sagt betaler de ikke via Paypal. De sender bare fake e-postkvittering. Så først må man gå på den. Og så - uten å sjekke at man har fått penger på kontoen - overføre penger til bankkonto.

Re: Svindel eller ordentlig handel? [Re: Sepeda] #2514852 07/10/2018 16:39
Børre Grop Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Sepeda
Sitat: Børre Grop

Litt informasjon her: Nå står du uten noen sikker betaling på Finn.

Finn viser til at brukerne opplevde ordningen som vanskelig og at den ble lite brukt.

Mitt eget inntrykk fra prat med venner og kolleger og tråder her på forumet er at folk gjennomgående ikke forsto løsningen, med penger låst på ekstern depositumkonto og tvisteløsning/tidsfrister i tilfelle konflikt. For min del fungerte løsningen utmerket og den hevet terskelen for lureri betydelig. Nå er vi tilbake til primitiv bytteøkonomi der man må holde varen i hånden før man kan trygt betale eller ha penger i hånden før man kan trygt levere ut varen ICON_SMILE De to hensynene er vanskelig å kombinere om man ikke kan møtes fysisk.

Kan ikkje fatte kva som var vanskeleg å skjønne med den ordninga, stod veldig enkelt og tydeleg forklart korleis det fungerte. Skjønnar jo at folk i utgangspunktet har lyst til å stole på andre, men etter eit par smellar endrar jo det seg fort. Får håpe dei finn ei ny god løysing med Vipps.

Don´t die without scars.
More speed, more airtime, more fun!

Moderator  support