|
Ny sykkel? Trenger råd!
|
Ny sykkel? Trenger råd!
02/10/2018 13:13
|
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Kjære forum, Jeg er i tenke boksen på om jeg skal investere i noe nytt på landeveisfronten i vinter. Ikke kommet noe langt i prosessen, og må selvsagt prøve en aktuell sykkel før jeg eventuelt går til innkjøp. Tenkende kriterier i første omgang: - Budsjett på 40-50.000,- - gjør ingenting om det blir under budsjettet. - Aerosykkel - Relativt kraftig ramme - Syns høy profil på hjulene er kult, men usikker på om det er noe for mitt bruk. Er en allrounder, og har ikke spesialisert meg på noe. - Skivebremser - Se fjong ut - Stilren - ikke noe glorete og mange farger. Sett på to alternativer på bruktmarkedet. Dette kan gi en pekepinne på hva jeg er ute etter utseendemessig: 3T Dogma 8 Jeg liker best å sykle, og har generelt lite peiling på egenskaper til de ulike syklene. Satt meg inn i de ulike utstyrsgradene. 3T selges av lokal sykkelbutikk, noe som betyr en hel del for min del. Har kjøpt alle syklene mine der i fra hittil, og det er i grunn ikke noe som tilsier at jeg ikke skal gjøre det i fremtiden heller. Ønsker likevel å sondere markedet og få innspill fra forumet på hva som kan være aktuelt og ikke ut i fra kriteriene mine. 3T har jeg kikket på live, og den syns jeg er stilren og fin. Der får jeg potensielt full pakke hvor den leveres med både wattpedaler og det jeg ser for meg å ville ha. CeramicSpeed komponenter har jeg på dagens landeveissykkel, og det er ikke en ulempe om ny sykkel innehar samme komponenter, men har ikke satt det opp som noe krav. Følger forresten med på denne tråden, men ville ikke kuppe Panda sin tråd ved å stille spørsmålet der. Er jo samme gate det han er ute etter, og det jeg potensielt leter etter.
Redigert av TonyN; 02/10/2018 13:17.
|
|
|
Re: Ny sykkel? Trenger råd!
[Re: TonyN]
02/10/2018 13:54
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Jeg datt av på Dogma+3T = Stilrent... Men du sier du ønsker en lokal forhandler, så da ville jeg bare begynt der jeg. Dra til dine lokale forhandlere, si hva du vil ha, velg den du sitter bra på og får lyst på!
|
|
|
02/10/2018 14:22
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det går rykter om at den lokale forhandleren din har aerosykler med felger merket KNØT 64, den tikker av alle boksene med mulig unntak av "ser fjong ut". Ikke noe galt med akkurat den men fjong er ikke det jeg tenker på med aerosykler generelt....
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
02/10/2018 14:25
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den 3T-sykkelen har en mangel: Ett kranktannhjul for lite.
|
|
|
02/10/2018 16:23
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
For aerosykkel med skiver i prisklassen 40-50k ville jeg vurdert følgende: * Canyon Aeroad CF SLX Disc 8.0 Di2 * Orbea Orca Aero Disc M20iTEAM-D 19 Ultegra Di2 (via Unaas, tipper det går an å skvise den inn under 50k?) * Cervelo S3 2019 Ultegra * Cannondale SystemSix Dura-ace 2019 (54k før ev. rabatter, men med det beste hjulsettet blant disse) * Scott Foil 10 Disc Ultegra Di2 2019
Her må man vurdere hva man får for prisen iht. hva som er viktig for en selv; geometri, vekt, gruppesett, hjulsett, integrerte løsninger for kabelføring, dekklaring, farger inkl. mulighet til å velge selv, merke og selvfølgelig utseende på selve ramma.
Vil tippe at prøving for de fleste av disse vil være problematisk mtp. at de forhåndsbestilles, og at det er vinter før de ankommer landet.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
02/10/2018 16:24
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Den Pina du linker til har jo ikke skivebremser og er utstyrt med gammel Dura Ace gruppe. I tillegg er den da alt for dyr.
Har du sett på De Rosa?
Er uendelig mange fete sykler i 40-50.000 kr klassen.
Selv er jeg snart så rådvill og totalt forelsket i min nåværende Look at jeg seriøst overveier å beholde den i 2019.
Redigert av Panda; 02/10/2018 16:27.
|
|
|
02/10/2018 16:48
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Med et budsjett på inntil 50k, hadde det vært uaktuelt for min del ihvertfall å se på bruktmarkedet. Ingen ting slår «nysykkelfølelsen»! Nå vet jeg ikke hvor ofte du ser for deg å bytte sykkel osv, men igjen; hvis jeg skulle brukt 50k ville det vært på en sykkel jeg skulle beholde lenge. Du sier du er en all-rounder og ikke har superpeiling, da ville i alle fall ikke jeg låst meg til en aero-ramme. Hvis jeg var i dine sko, ville keg derfor vurdert følgende;
-en ramme med klassisk utseende, som ser bra ut også om 5 år -geometri som passer egen kropp og bruksmønster -utstyrsnivå som bra og ikke nødvendigvis fra øverste hylle -vurdert en rimeligere sykkel og heller kjøpt til et godt hjulsett -brukt de resterende 10-20k på en reise til en varmere sykkeldestinasjon ila vinteren
Jeg ville mao kjøpt en sånn derre «balanced bike», som det heter i 2018. Jeg har blitt en sånn «balanced bike»-type de siste årene, og er dødsfornøyd med syklene mine og den latterlig lave prisen de har kostet meg!
Håvar -familiefar på 40.
|
|
|
02/10/2018 17:12
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Siden du har Pina-hug: Nye Pinarello Prince FX Disc med mekanisk Ultegra pushes for 46 kkr av prosykler.no som holder til i Sandefjord.
Den er i samme aeroallroundersegmentet som Dogma.
|
|
|
[Re: Howard]
02/10/2018 19:36
|
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Den 3T-sykkelen har en mangel: Ett kranktannhjul for lite. Hvorfor ser du på det som en mangel? Med 40 tenner foran (mulig å bytte til 42), samt 9-32 bak, bør vel det funke? For aerosykkel med skiver i prisklassen 40-50k ville jeg vurdert følgende: * Canyon Aeroad CF SLX Disc 8.0 Di2 * Orbea Orca Aero Disc M20iTEAM-D 19 Ultegra Di2 (via Unaas, tipper det går an å skvise den inn under 50k?) * Cervelo S3 2019 Ultegra * Cannondale SystemSix Dura-ace 2019 (54k før ev. rabatter, men med det beste hjulsettet blant disse) * Scott Foil 10 Disc Ultegra Di2 2019
Her må man vurdere hva man får for prisen iht. hva som er viktig for en selv; geometri, vekt, gruppesett, hjulsett, integrerte løsninger for kabelføring, dekklaring, farger inkl. mulighet til å velge selv, merke og selvfølgelig utseende på selve ramma.
Vil tippe at prøving for de fleste av disse vil være problematisk mtp. at de forhåndsbestilles, og at det er vinter før de ankommer landet. Takk for en smørbrødliste av det du ser på som aktuelle sykler. Nyttig å få konkrete innspill på hvilke sykler som kan sjekkes ut. Du har nok rett i at det blir vanskelig å teste sykkelen om det er en ny fra butikk som skal handles inn. Den Pina du linker til har jo ikke skivebremser og er utstyrt med gammel Dura Ace gruppe. I tillegg er den da alt for dyr.
Har du sett på De Rosa?
Er uendelig mange fete sykler i 40-50.000 kr klassen.
Selv er jeg snart så rådvill og totalt forelsket i min nåværende Look at jeg seriøst overveier å beholde den i 2019. De Rosa har absolutt sykler som ser fete ut, og som tilfredsstiller mine krav til utseende på sykkelen. Vet du om noen forhandlere på Østlandet? Det gjelder å finne den feteste sykkelen da! Jeg er litt redd for at jeg skal gå for mye etter utseende fremfor egenskaper jeg trenger på sykkelen. Er blant annet ikke sikker på at jeg trenger en aeroramme, men syns de ser både rask og fet ut. Må selvsagt prøve en slik sykkel før det blir noe kjøp. Med et budsjett på inntil 50k, hadde det vært uaktuelt for min del ihvertfall å se på bruktmarkedet. Ingen ting slår «nysykkelfølelsen»! Nå vet jeg ikke hvor ofte du ser for deg å bytte sykkel osv, men igjen; hvis jeg skulle brukt 50k ville det vært på en sykkel jeg skulle beholde lenge. Du sier du er en all-rounder og ikke har superpeiling, da ville i alle fall ikke jeg låst meg til en aero-ramme. Hvis jeg var i dine sko, ville keg derfor vurdert følgende;
-en ramme med klassisk utseende, som ser bra ut også om 5 år -geometri som passer egen kropp og bruksmønster -utstyrsnivå som bra og ikke nødvendigvis fra øverste hylle -vurdert en rimeligere sykkel og heller kjøpt til et godt hjulsett -brukt de resterende 10-20k på en reise til en varmere sykkeldestinasjon ila vinteren
Jeg ville mao kjøpt en sånn derre «balanced bike», som det heter i 2018. Jeg har blitt en sånn «balanced bike»-type de siste årene, og er dødsfornøyd med syklene mine og den latterlig lave prisen de har kostet meg!
Håvar -familiefar på 40. Fornuften ord, og du er absolutt inne på mye av det som er tankesettet mitt om dagen. Vi kan vel først som sist si at det er mye utstyr og sykler blant hobbymosjonister i Norges land som er mye bedre enn det som er nødvendig. Inkludert hos meg selv allerede før et potensielt nytt sykkelkjøp. Lar en fornuften seire, går jeg selvsagt for en «balanced bike», men så spørs det om fornuften skal få seire da....... Siden du har Pina-hug: Nye Pinarello Prince FX Disc med mekanisk Ultegra pushes for 46 kkr av prosykler.no som holder til i Sandefjord.
Den er i samme aeroallroundersegmentet som Dogma. Takk for godt tips. Skal sjekkes ut!
Redigert av TonyN; 02/10/2018 19:37.
|
|
|
02/10/2018 20:16
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1x11/12 kan gjøres bredt nok, men da blir det rett og slett for store gap mellom girene på landeveien, hvor gapet mellom girene bør holdes lavere enn 10% for best mulig arbeidsøkonomi. Med 1x blir det enten vid nok eller tett nok giring. Det er en grunn til at fjorårets "revolusjon" 3T Strada nå har blitt til 3T Strada Due (Due som i 2x). Anbefaler http://ritzelrechner.de om du vil leke litt med utvekslinger. Sammenlikn populære 2x11 52/36 11-28 Shimano og 1x11 eller 1x12 fra SRAM.
|
|
|
03/10/2018 08:34
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Den lista Duff posta er helt rå, og du blir fornøyd uansett tror jeg. Du får finne ut om Di2 er verdt det og om du passer på sykkelen.
|
|
|
[Re: pharynx]
03/10/2018 19:58
|
olechr
More than words
|
More than words
I den prisen får du jo masse fett, men jeg ville ha valgt Scott Foil 10 disc. Ikke like eksklusivt som en del andre merker på racer, men jeg synes den er drit fin og har alt du trenger. På forhåndsordre kommer den på ca 48000
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
03/10/2018 20:49
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Den mangler dog integrert kabelføring, som gjør at den ser litt mer "rotete" ut i fronten. Men grei pris på den ja, selv om Canyon-en blir 4500 rimeligere gitt at man har master-lisens.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
04/10/2018 10:48
|
sramb
Fersking
|
Fersking
Hvorfor disc? Sykler du når det regner?
Hadde disc, egentlig bare styr. Støyer når de er varme, evig mekk å få satt opp skikkelig, thru Axle er kult, men et mare å ta bakhjul av og på kontra QR.
Kjøpte meg en Canyon ultimate SLX 9 med dura ace og DT swiss prc1400 Carbon hjul. Bremser knallbra i fint vær, elendig i dårlig vær (men hvem liker å sykle når det regner med en sykkel til 50k pluss uansett?).
Kjøp «vanlig» sykkel, dropp det disc opplegget om du ikke elsker regn, cyclocross eller terreng (da er det selvsagt et must). Liker du som meg å dra på treningsturer i fint vær så er valget enkelt.
|
|
|
[Re: sramb]
04/10/2018 11:18
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
(men hvem liker å sykle når det regner med en sykkel til 50k pluss uansett?) (Det hender at man må. Er man på tur så er man på tur. For ordens skyld: Jeg trenger ikke skiver til det. Vanlige Al-bremsebaner holder i massevis.)
|
|
|
04/10/2018 11:35
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Det er vel ikke for oss gutta (og jentene) med aluhjul at skiver er et must heller. For der er jo bremsekraften god uansett føre. Karbonhjul derimot... Da må man ha skiver. Spør du meg.
Redigert av aug11x; 04/10/2018 11:39.
|
|
|
04/10/2018 11:39
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
thru Axle er kult, men et mare å ta bakhjul av og på kontra QR. Jeg har to sykler med TA. Den ene kommer med fastmontert "hendler" på som man helt enkelt skrur rett ut med hånda. Ingen prøving og feiling når man verken skal de- eller remontere. Og det sitter riktig alltid. Spor i gaffel og bakramme til hjulet, så dette glir rett på plass. Det kan da umulig ta noe lengre tid enn vanlig QR hvor man må sveive minst like manger ganger og prøve seg frem ofte gjentatte ganger før man finner riktig nivå på stramming/løsning? Og sjekke at den sitter riktig i forhold til bremsen? Syns dette argumentet er veldig merkelig i proffverdenen. Når man i tillegg vet at det finnes enda kjappere TA-løsninger enn den jeg beskriver, kan jeg ikke skjønne at det skal gå kjappere å bytte hjul med QR og felgbrems.
|
|
|
04/10/2018 11:42
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
(men hvem liker å sykle når det regner med en sykkel til 50k pluss uansett?). LOL. Hvis du ikke kan bruke den sykkelen din i regnet så har du kanskje kjøpt en sykkel du ikke har råd til? Ellers er det en helt ærlig sak å si at man ikke sykler i regn da. Jeg velger stisykkel/cx 9/10 ganger når det regner.
|
|
|
04/10/2018 12:36
|
olechr
More than words
|
More than words
Hvorfor disc? Sykler du når det regner?
Hadde disc, egentlig bare styr. Støyer når de er varme, evig mekk å få satt opp skikkelig, thru Axle er kult, men et mare å ta bakhjul av og på kontra QR.
Kjøpte meg en Canyon ultimate SLX 9 med dura ace og DT swiss prc1400 Carbon hjul. Bremser knallbra i fint vær, elendig i dårlig vær (men hvem liker å sykle når det regner med en sykkel til 50k pluss uansett?).
Kjøp «vanlig» sykkel, dropp det disc opplegget om du ikke elsker regn, cyclocross eller terreng (da er det selvsagt et must). Liker du som meg å dra på treningsturer i fint vær så er valget enkelt.
Å sette opp en skivebrems er da ikke noe styr. Tar ikke særlig lengre tid enn vanlig brems.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
07/10/2018 07:16
|
sykkelslask
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har du sett på Propel Advanced Pro Disc? Den kommer vel i ca riktig prisklasse med Ultegra?
Eller hva med Bianchi Oltre XR4?
Selv om felgbrems er penere å se på, så går vel utviklingen i retning skiver uansett hva man sier.
Redigert av sykkelslask; 07/10/2018 08:03.
|
|
|
|
|