Gratulerer nok en gang! Hvordan klarte du å få den med en gang...? Kjenner jeg er litt misunnelig nå ja
De hadde 2 stk på lager + en demo Hadde ikke skjedd om jeg måtte bestille og vente. Rakk 3 kongeturer på barfrost før mildværet kom nå. Kompis av meg ble såpass misunnelig (og redd for at jeg skulle kjøre han tom for batteri med hans tunge Kenevo 2018mod) så han kjøpte en han også Så nå er vi 3 stk med 2019 Levo i kompisgjengen, så det blir mange fete turer i 2019!
Alle ble rivd bort på blakk fredag. Hva de har av andre modeller igjen vet jeg ikke. www.sykleriet.no
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Hei. Snublet tilfeldigvis over dette forumet og denne tråden. Jeg er sylfersk i gamet, og jeg er ute etter en emtb. Her virker det som at det er en del kompetanse så jeg tenkte at jeg kunne lufte et par ting her.
Men de har alle Bosh motor. Støyer ikke den en del? Brose skal vel være mer stillegående? Bør jeg gå for en sykkel med Brose, eventuelt hvilke sykler har Brose?
Jeg kommer til å bruke sykkelen mest til pendling til jobb og rundt i byen og sånt, så jeg trenger ikke den mest hard-core offroad-sykkelen, men kanskje en mellomting hvis det finnes. Det ender vel med at jeg blir fullstendig frelst etter noen turer i marka og får behov for en skikkelig råtass etter hvert hehe
Hva tenker dere, syns dere Bosh bråker for mye? Er det Brose som er veien å gå hvis det skal gå stille?
Har dessverre ikke noen annen erfaring enn turbo levo 2019 som bråker fint lite og kan anbefales, dessverre blir disse fort dyre.
Tror jeg ville tenkt meg nøye om dersom du vurderer pendling til jobb vinterstid. Salt-slaps er tøffe saker mot sykkel og elektronikk og selv nøye vasking etter hver tur (dersom du har mulighet til det) kan være en utfordring.
Hadde også vurdert support til sykkelen. Det er greit å kunne få hjelp av lokal sykkelbutikk når du trenger det. Når det er sagt: Canyon Spectral er en sykkel som har fått enormt med skryt og er veldig prisverdig og har shimano-motor. Det jeg har fått med meg er at Yamaha, Bosch, Shimano og Brose er alle gode motorer. Viktigere er vel heller geometri på sykkelen(les: hva ønsker du å bruke den til), support og ok komponenter. Rekkevidde kan også spille inn, personlig tror jeg har gått for langt med å investere i en sykkel med 700 wh batteri - men vi får se... I tillegg: Skal batteri være integrert i rammen? - dette blir gjerne dyrere. Og ja; vekt: Det hadde jeg ikke brydd meg om; de er alle ganske tunge, så karbonramme er ofte ikke verdt det.
Det er deilig at Brose motoren er såpass stille, men er ikke sikker på om det hadde stoppet meg mot å velge en annen motor.
Bosch er sterke og gode motorer, men det er mye motstand i de hvis man går tom for strøm. De er fryktelig tunge å tråkke over 25 km/t. Støy har jeg ikke tenkt noe over.
Brose ville jeg personlig kun gått for hvis det er snakk om en Specialized. Dette da de har et frynsete rykte ang service. Er det Specialized derimot er det null stress for da fikser de det.
Selv har jeg Shimano og Bosch og er mest happy med Shimano sin.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Egentlig rart at ikke denne har fått mer oppmerksomhet. Godt utstyrt, meget lekker og bra priset. Yamaha og panasonic burde være bombesikker motor og batteri. Hmmm ny favoritt :-)
Fikk min BMC Trailfox Amp SX i dag, og rakk halvannen time test i sørmarka i Stavanger uten å ha stilt inn dempere eller dekktrykk noe særlig. Glemte lykta til å feste på styret også, så manglet en del flomlys.
Uansett, Shimano Steps fungerte ganske så bra på de glatte røttene. Sykt fet sykkel. Vanskelig å sammenligne mot nye Levo siden jeg ikke har syklet på den siden starten av september. Og så kommer BMC-en i fargen Party Blue. Ingenting slår Party Blue.
Haibike Flyon allmtn,nduro osv??? eller Specialized Turbo levo...
(ekte 2019 ikkje før og ikkje etter;) Begge står på trykk og kjøp til rett pris lista mi idag (venter tlf.idag)...ikkje heilt fast på hvilken eksakt modeller, men ein av kvar samtidig eller når prisen og rette sykler melder seg.. 1 er bare uslåelig som den stygge and ungen som er ein sterk fager svane..den andre bare rett og slett ein vakker sykkel med rett geometri der ein kan bytte ut etterkvart som behovet melder seg av deler da Specializeden er rett og slett ein skikkelig vanlig sykkel som er rett (med ypperlig geometri) og har den nest beste motoren (da den prisen går i år udiskutabelt til FlyonTQ (120nm mot 80-90 på brose der er på Specialized Turbo levo syklane)
Fra å ha 2 Cannondale Tramount carbon(1 black on black er min daglige drifter hit og dit med oppgradert+++ performance motor og lettet til litt over 15+kg men da med lettere maxxis på og ikke syntace 27.5 eller 29r med ...xd sram-x1 og tykkere tyngre men lett rullende Vittoria bomboloni i 3.0 som ein har fått ein tendens til å klemme på det meste om så bare for å bevise at det går og fungerer med lavt og Høyt trykk;) ..da det og står 1 eldre Rush carbon & 1Carbon FSI 29r og her med og uten engine på;) -Men nå er tiden kommet for 1 nytt prosjekt (stål Stanton) & vet ikke om en klarer det å selge de en har men men da får de henge på veggen til en bruker de -
Uansett det stå 2 seriøst på emtb listen i år :
1 Specialized (2019 &ikke de som selges som ...eller)& 1 Haibike Flyon....
Akkurat hvilke vet en ikke enda (f no er ein så trøyt at ein skriv som dette skulle vært jobb :):) er jo n.n mann -beklager bær over ein:)
Tenker det blir import på Haibiken men vi ser litt da vi ikkje har hastverk og finans til det er heldigvis iorden(om der ikke kommer tilbud på Flyon i norge..noen som vet? -Minste pris til nå er 60-70 000 i norge og i england er de til 45 000 og oppover så penger å spare på å ikke betale moms der/få igjen moms og momsen den inn i norge til under 50 000,- der på intro modellen av allmtn 5.0 som er spekket nok i utgangs punktet . Sjeldent at ein får ein som er så ferdig i boks som Haibike Flyon serien...Tar ein stund å venne auge til men så er det greit for den som ikkje er Haibike entuisiast når ein får med seg kor langt framme dei ligg med denne nye modellen....minus? : Ja..-ein får ein ferdig sykkel som ein ikkje kan kose seg med å utbedre/tilpasse;) & så må eg ha Specialized Turbo levo heldemperen til å herje rundt med da eg ikkje bryr meg korleis det ser ut (joda ein er ikkje til ulempe, eg meiner eg hopper og leker meg når eg får sjansen uten å ¨halde show¨ og skremme folk i trafikk eller park og fortau.. fra å se ein ¨vaksen¨ man på det dei ikkje er sikker på om er ein ¨vanlig¨ eller ein emtb ..
OG : La oss slå fast no at emtb er ein sjanger sykkel likeverdig som alu,stål &carbon osv. til ¨Racere,enduro,MTB & BMXr som ein starta ¨karrieren¨ på for fleire 10 år sidan. Ein må slutte med den dissinga av emtbŕ når dei som sykalr på dei gjør det og oppfører seg som andre syklister (fordeler ? Ja 3+++ekstra turer opp og ned igjennom skogen og heim att med intervall trening og restitusjon automatisk innlagd da ein tråkker hardt og kommer seg fram der ein ellers ikkje kjem seg fram.. og bonus ein kan tråkke ekstra hardt der ein ville komt fram og så få syra ut at ved å la e-enginen gjøre ein del av jobben og bare tråkke rundt så er syra ute = Den perfekte trening (der ein får raskest resultat+++) og mest fornuftige uansett fysisk form og ferdighet (må sjølv ta høgde for å ikkje gå over evne uansett sykkel;)
-Så nokon der ute med ein Specialized turbo 2019 i storleik S ? da eg likar minst ein størrelse mindre enn anbefalt (fant vel tidlig balansen på BMX og har korte tjukke bein (enda verre på telemark og topptur skia der går ein for det kortaste ein får, må være noe gærnt med balansen min da eg ikkje detter hardt og har det mykje gøyt på min størrelse:)
ANBEFALER - Specialized - for eit sikkert kjøp (bevist at dei er solide sykler og bygd av syklister for syklisters geometri (ser utrolig bra ut med syklisten på eller utan;) og gode garantier med det ansvaret Specialized tar for varene & kundene sine samt 1 gang til : Dei ser like vakker ut som dei er å ride på;)
ANBEFALER : Haibike Flyon modellen for motoren og at dei veks på ein ferdig ut av boksen med alt fra rett demperere til gode bremser fra magura osv. Og fulldemparene har ¨Flip-Chip¨ som endrer geometrien fra allmtn bike til downhill på sekunder...noen som slår den?
NB! -Noen som selger 1 eller begge desse så anbefaler ein dei så sterkt at er ein seriøs kjøper pr.dags dato av begge desse 2 no ,og ein ordner det meste raskt om sykkelen er rett modell av desse 2;) -Har du begge kjøper eg begge om kjøpet er rett. Mvh +ABS
Akkurat ditta e` ikkje min sykkel...men syklar 1FSI og det er vist samme ja..&eg ville ikkje hatt det sete.. &ikkje den stripaskjorta..(untatt for foto.) -SYKKELENerGREIden:)
-Vi får se men Specialized leverer service kvikkere en fy på alt av garanti. Så bruker ein dei så får ein att på Specialized sin hang til å raskt ordne opp for kunder (koster da litt men der er sykkel å bli glad i som eit godt urverk selv når der kommer nye og kraftigere e-motorer og wh/A/Wh-batterier. Haibike flyonTQ -engine... får vi se hvor god den er over tid, men alt lover bra for meg som ikkje har vært Haibike rider før så blir eg det no! (bare irriterende at intro modellen (på heldemper carbon er på 70 000 i norge mens i england koster den rimeligste 43 000 og topp modellen får du for 75 000 som i norge koster 108 000++ ??? ...så har ein tid så få den av momset i ytlandet og så momset selv in til norge...bare pass på at garantier kan leveres i norege og bli utført her (har selv 2 ütbedrede performance Bosch på Cannondaleŕne mine som har blitt sånn underveis og nok av nm for dei hardtailene...aldri problem unntatt kontakt problem på eine modulen som ein uvørent var skuld i sjølv å ikkje passe på men så lærte ein noget;) Som sagt : - Ich kaufe sehr gerne eine Haibike flyon und eine Specialized turbo levo (-2019 r kleine Gröse Rammen bitte;)
Akkurat ditta e` ikkje min sykkel...men syklar 1FSI og det er vist samme ja..&eg ville ikkje hatt det sete.. &ikkje den stripaskjorta..(untatt for foto.) -SYKKELENerGREIden:)
Re: Den store positive e-mtb 2019 tråden :)
[Re: olechr]
#255676227/05/201920:10
Har bosch`re selv og de tåler litt i performance utgavene av bedre årgang... lite lyd ja, tungt å trø når der er slutt på Amp&Wh men da er jo ein større powerpack kraftig nok til å dra ein langt (selv om noen har hang til å dra for mye ut av motoren så blir det jo bare ein erfaring)
-Noen som vet kvar ein får rimeligst Haibike flyonTQ (allmtn,alltrailognduro) Og 1 Specialized turbo levo heldempar (2019r modeller i storleik small..korte tjukke bein på 173cm) ...gjerne brukt landet rundt eller kjøp i butikk (evnt. tips til import løsninger der butikker i ytlandet hjelp ein med avmomsing og inn momsing)
[Re: hbakken]
#255681528/05/201907:31
Nei desverre. Slik det ser ut foreløpig, må jeg se meg fornøyd om jeg får brukt to kjeder med 0,5 strekk pr kassett. Driver å tester div kombinasjoner og utstyr, så får vi se.
Sykler nokså hardt på typiske norske stier. Bruker en derimot sykkelen på jevne fine stier/grusveier, til rolige turer, så varer det nok lenge.
19' Merida Eone-sixty 900E
[Re: OlaGB]
#255688028/05/201909:59
Nei desverre. Slik det ser ut foreløpig, må jeg se meg fornøyd om jeg får brukt to kjeder med 0,5 strekk pr kassett. Driver å tester div kombinasjoner og utstyr, så får vi se.
Sykler nokså hardt på typiske norske stier. Bruker en derimot sykkelen på jevne fine stier/grusveier, til rolige turer, så varer det nok lenge.
Hva er det da som ryker eller blir slitt så fort?
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
[Re: OlaGB]
#255688228/05/201910:04
-Får 1x sjanse til å bestille 1 stk Haibike Flyon til grei & snill pris men må betale nå (jo raskere jo bedre så ein kommer i kø..timene går for rett modell(akkurat dei tar inn 55 stk så eg er vist heldig forhaldsvis (skjer kvart skot år ..så ein må velge rett når det fyrst skjer) og ramma må være rett (får.. den) fra ein seriøs sportshandler ein har handla med siden seint 80tall...god butikken min har fått større verkstad bla. og vil selge ein Haibike til meg til ein pris eg ikkje ser gevinsten i å reise til utlandet og tolle den inn selv, men bør avgjøre modell osv til imårra ).. - . Så kva skal eg gå for (har allerede vært for heldig til å tru det då ein har og fått tilgang til å kjøpe ein Specialized turbo levo (FSR -2019) og i min størrelse&pris da ein har hang til eit nummer mindre i ramma enn det ein vært anbefalt størrelse small(er -75 modell og 173 med tjukke korte bein så slik er det og endrar seg ikkje) - men kva slag Haibike Flyon skal ein gå for : Flyon Xduro Nduro eller Xduro Allmtn elller den rimmeligere kontra.? (men har ein god hardtail+ så den blir nok).. det blir nok innstegs modell av ramma uansett modell så se da 5.0 (om ikkje godt folk overtaler ein til dyrare modell men foreløpig ser eg det slik at innstegs modellen (untatt hardtailen er rå spekka nok) og da kortet ned til : - FlyonTQ 5.0 XduroNduro eller XduroAllmtn 5.0 FlyonTQ ..dersom ikkje nokon overtaler meg til å legge ut mer.. (men denne skal vare så ikkje noe å tenke på der om det er rett for ein med nok ein heldempar i tillegg til Specialized sin turbo Levo ......... -(og eg veit det hørest ut som luksus problem men ein kjøpar ikkje nye syklar kvart år ,og når rette modeller kommer til rett pris solgt av rett folk da er det bare å se om ein har spart nok : -det har ein når prisen er grei nok...)
-Tenker denne Haibiken blir brukt opp og bortover viddene og nedatt på hi sida og tilbake att ...om ein ikkje vert liggande å tråkke vidare i fjellet. Så kva slag modell? (dei har jo flip-chip i rammene for å endre geometrien for downhill kontra opp og innover fjellet her i vestlandsfjordene.
Innspill til modell valg tas godt imot Mvh +ABS
Hva er det da som ryker eller blir slitt så fort?
De små drevene på kassetten får mye tyn.. Men ja, hovedsaklig kjede som får mye slitasje, uansett hvor ofte en smører. Kmc e11 kjedet mitt holdt bare 40 mil før det var på 0,5. Nå kjører jeg shimano kjedet helt til det har 0,5 også for sammenligning.
Det var relativt fort, ja.... det vil si sånn etter tjue-tredve turer?
Er en lang historie forsåvidt, men for å beholde kassetten lengst mulig, var planen å kjøre 2 kjeder og bytte mellom de hver 20 mil. Kjørte så 20 + 20 + 20 mil, med KMC og så shimano sitt ch-e8000 innimellom der. Når jeg så gikk tilbake på shimano på runde 2, etter totalt 60 mil på kassetten, så var KMC kjedet 40 mil og hadde 0.5 måling. Da glapp shimano kjedet på de to nederste tannhjula også. Byttet tannhjula, og kjører fortsatt på shimano kjedet. Totalt har det 35mil til nå, og kjører det til 0.5 slitasje for sammenligning imot KMC.
(Det skal være sagt at derailure viste seg å ha flyttet seg litt ned fra kassetten og måtte justeres nærmere igjen. Mulig det gjorde mye av den glippinga.)
Har og et nytt KMC E11 liggende, så det skal på neste runde igjen. Viser shimano kjedet seg å vare betydelig lengre nå, så kjører jeg vel det ved neste innkjøp. Når shimano kassetten takker for seg, har jeg en sunrace cs-mx8 liggende som skal testes. Men litt smart at en kan bytte de mest utsatte drevene i shimano kassetten.
Benytter vel bare det høye forbruket, til å sammenligne produkter egentlig.
Stort sett bare litt hard stisykling , i moderat terreng. Mest flatt, noe bratt innimellom. Høy fart. Er i god form, men kun 72-73kg så det burde jo ikke være slikt forbruk. Vasker og smører kjedet når det er skittent, men aldri sjeldnere enn ca hver 5. mil.
Sjekket mitt kjede i går. 43 mil og da var det bare å bytte kjede.
Ser du noe forskjell i levetid på div kjeder Olechr, eller kjører du bare på med budsjett kjeder og bytter uten å legge mere i det?
Om det var en kjede eller tre i året, så hadde jeg ikke brydd meg. Men en kjede pr mnd og kassett hver 2./3. mnd er litt mye.
Jeg har ikke lagt merke til noe store forskjeller. Nå har jeg syklet med NX kjede, ifjor XT. Også da var det mellom 30-50 mil. Så jeg kjøper bare 2 kjeder om gangen av NX kvalitet. Bruker 3-4 kjeder pr kassett
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.