"Kinesiske sykkelkomponenter og emtb ++ får ekstra avgift til USA.".
Hva er poenget, tror de at noen plutselig vil produsere motorer lokalt i usa? Mulig det kommer til å skje, men om 5-20 år.
Fordi: Trump.
Nei, det vil jo framprovosere produksjon kjapt hvis folk vil ha, men ikke betale kina+toll for motorer?
I disse Trump tider har jeg uansett kjøpt mitt siste amerikanske produkt de neste seks årene. Synd for jeg digger min Levo, men neste gang må det bli ett annet merke. Sliter bigtime med å droppe Sram produkter kjenner jeg.
Re: Den store positive e-mtb 2019 tråden :)
[Re: Lid]
#251513908/10/201821:54
"Kinesiske sykkelkomponenter og emtb ++ får ekstra avgift til USA.".
Hva er poenget, tror de at noen plutselig vil produsere motorer lokalt i usa? Mulig det kommer til å skje, men om 5-20 år.
Fordi: Trump.
Nei, det vil jo framprovosere produksjon kjapt hvis folk vil ha, men ikke betale kina+toll for motorer?
I disse Trump tider har jeg uansett kjøpt mitt siste amerikanske produkt de neste seks årene. Synd for jeg digger min Levo, men neste gang må det bli ett annet merke. Sliter bigtime med å droppe Sram produkter kjenner jeg.
Hehe - Kom til skade å komme med mulig OT kommentar i egen tråd... Hensikten var kun å få frem at amerikanske sykler (inkl emtb) kan bli dyrere pga sittende presidents iver etter proteksjonisme. Ønsker med andre ord ikke noen politisk debatt men bare at det kan være interessant å vite dersom man sitter på gjerdet for en e-mtb i 2019. Sykler, emtb inkludert, er kostbare saker og 10% økt pris (dersom det stemmer) vil kunne være av betydning ved valg av sykkel.
2019 blir uansett et spennende år for emtb!
Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Den store positive e-mtb 2019 tråden :)
[Re: olechr]
#251514808/10/201823:23
Slik jeg har forstått det kan man selv stille hjuldiameter i specialized sin app. Kan dette ha noe med populariteten å gjøre?
Hjuldiameteren kunne stilles ned til 2000mm på 2018-syklene. Tilsvarer ca 27.5km/t. Den muligheten ser ut til å ha forsvunnet med den nye appen.
Det finnes en 3.parts app som heter Blevo som lar deg stille på diverse parametre som hastighet. Den har også noen fikse muligheter som at appen styrer grad av assistanse etter enten pulsen din eller kraften på pedal. Har prøvd begge deler og foreløpig holder jeg en knapp på styring etter pedaltråkket. Ganske så interessant funksjon.
Jeg tror vel at det er selve sykkelen som gjør at den er populær.
Re: Den store positive e-mtb 2019 tråden :)
[Re: knut77]
#251527709/10/201813:28
"Comp Carbon har 500Wh batteri. Om stort batteri er et kriterie så kan du se nærmere på nevnte Rocky Mountain Altitude Powerplay. Modellene fra og med 70 har 632Wh batteri. Vet ikke om forhåndsrabatten fortsatt gjelder. https://www.vpg.no/avdelinger/kampanjer/forh%C3%A5ndsbestilling-sykkel-2019
Jeg tror også de har noen 2018 demosykler igjen hos importøren, vpg vet sikkert.
Focus Jam2/Sam2 havner på ca 750Wh med det ekstra TEC batteriet.
Fordelen ved å velge en sykkel med utvendig batteri er at batteriet er ganske kompakt, lett og billig, iallefall Shimano sitt BT 8010. Putter man et ekstra batteri i sekken har man 1kWh. Så du ville ha integrert batteri, så det er ikke sikkert denne fordelen er viktig nok for deg."
Rocky Mountain Altitude Powerplay 70 virker som en interessant sykkel med bra komponenter, batteri og spekk. 64,5K med 10% forhåndsrabatt er ikke dårlig sammenliknet med Spesh og andre. Frist innen onsdag 19. okt.
Det er et par but's med denne. Egenutviklet motor (100nm) får skryt, men det er rapportert om feil med motor i tester og forstyrrende lyd fra et drev i motor på 2018 - dette skal bli bedre i 2019. Er også usikker på kompetanse/support på denne motoren - selv om det skal være enkelt å vedlikeholde den (basic). Syns kanskje at selve dekselet over motor ser litt hjemmelagd ut og skjemmer en ellers flott sykkel (kommer ikke så godt fram på dette bildet)?
Rocky Mountain Altitude Powerplay 70 virker som en interessant sykkel med bra komponenter, batteri og spekk. 64,5K med 10% forhåndsrabatt er ikke dårlig sammenliknet med Spesh og andre. Frist innen onsdag 19. okt.
Det er et par but's med denne. Egenutviklet motor (100nm) får skryt, men det er rapportert om feil med motor i tester og forstyrrende lyd fra et drev i motor på 2018 - dette skal bli bedre i 2019. Er også usikker på kompetanse support på denne motoren - selv om det skal være enkelt å vedlikeholde den. Syns kanskje at selve deksel over motor ser litt hjemmelagd ut og skjemmer en ellers flott sykkel (kommer ikke så godt fram på dette bildet)?
Jeg har kun prøvesyklet denne under tørre forhold, så jeg kan ikke si noe om holdbarhet osv. Men jeg har hørt noen si at kjedet kan dra med seg gjørme inn bak dekselet, og kanskje også snø. Heldigvis er dekselet lett å ta av, så det skulle være enkelt å gjøre rent igjen. Jeg la merke til lyden. Man skulle helst sett at den ikke var der selvfølgelig, men det er ikke den verste lyden jeg har hørt. Det er ikke en motorlyd, det høres mer ut som noen har festet en pappbit som slår i mot eikene. Slikt som var populært for noen tiår siden, gjerne med klesklype på setestaget. Om lyden har blitt merkbart lavere for 2019 så tror jeg ikke dette er noe man legger merke til ved bruk. Dekselet er ikke like pent som resten av ramma nei.
Det finnes også en A70 (?), aluramme og 29" hjul.
Re: Den store positive e-mtb 2019 tråden :)
[Re: knut77]
#251528109/10/201813:51
Jeg har kun prøvesyklet denne under tørre forhold, så jeg kan ikke si noe om holdbarhet osv. Men jeg har hørt noen si at kjedet kan dra med seg gjørme inn i motoren, og kanskje også snø. Heldigvis er dekselet lett å ta av, så det skulle være enkelt å gjøre rent igjen. Jeg la merke til lyden. Man skulle helst sett at den ikke var der selvfølgelig, men det er ikke den verste lyden jeg har hørt. Det er ikke en motorlyd, det høres mer ut som noen har festet en pappbit som slår i mot eikene. Slikt som var populært for noen tiår siden, gjerne med klesklype på setestaget. Om lyden har blitt merkbart lavere for 2019 så tror jeg ikke dette er noe man legger merke til ved bruk. Dekselet er ikke like pent som resten av ramma nei.
Det finnes også en A70 (?), aluramme og 29" hjul.
Men et knall tips som passer godt med intensjonen for tråden og det jeg er på utkikk etter!
Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Den store positive e-mtb 2019 tråden :)
[Re: Tor Atle]
#251528309/10/201813:56
Slik jeg har forstått det kan man selv stille hjuldiameter i specialized sin app. Kan dette ha noe med populariteten å gjøre?
Jeg tror vel at det er selve sykkelen som gjør at den er populær.
Naboen har sust rundt meg med diameter stilt på 800 i hele sommer, klager på at han ikke har nok utveksling til å nå maksfart.. Men for all del, veldig fine sykler selv uten gråsonetrim
Re: Den store positive e-mtb 2019 tråden :)
[Re: Tor Atle]
#251529209/10/201814:58
Jeg har kun prøvesyklet denne under tørre forhold, så jeg kan ikke si noe om holdbarhet osv. Men jeg har hørt noen si at kjedet kan dra med seg gjørme inn bak dekselet, og kanskje også snø. Heldigvis er dekselet lett å ta av, så det skulle være enkelt å gjøre rent igjen. Jeg la merke til lyden. Man skulle helst sett at den ikke var der selvfølgelig, men det er ikke den verste lyden jeg har hørt. Det er ikke en motorlyd, det høres mer ut som noen har festet en pappbit som slår i mot eikene. Slikt som var populært for noen tiår siden, gjerne med klesklype på setestaget. Om lyden har blitt merkbart lavere for 2019 så tror jeg ikke dette er noe man legger merke til ved bruk. Dekselet er ikke like pent som resten av ramma nei.
Det finnes også en A70 (?), aluramme og 29" hjul.
Ser ut (på bildet) at motoren bygger mye sideveis uten sett at noen kommentere på det. Merket du noe til det når du prøvde sykkelen?
Jeg kjøpte meg en Merida eOne Twenty 500 for noen uker siden etter noen år med lite stisykling og har blitt helfrelst.
Jeg var skeptisk pga høy vekt og fryktet en kjedelig sykkel som ikke likte tekniske klatringer som jeg liker så godt, men ble rett og slett veldig positivt overrasket. Jeg har ikke en sykkelstil der jeg hopper og trikser så den økte vekten bryr meg tett på ingen ting - men økt fart og følelsen av flyt, selv i relativt bratte bakker er fett. Etter å ha syklet en hel del mil på varierende sti er min konklusjon(for min måte å sykle på) at dette kun tilfører syklingen positive ting. Det hører med til historien at jeg har en skadet lunge etter en MC ulykke for ørten år siden så for første gang fjernes nå de kjedelige(les grus, transport aalt for lange klatringer) fra likningen.
Re: Den store positive e-mtb 2019 tråden :)
[Re: MHH]
#251533409/10/201822:25
Jeg kjøpte meg en Merida eOne Twenty 500 for noen uker siden etter noen år med lite stisykling og har blitt helfrelst.
Jeg var skeptisk pga høy vekt og fryktet en kjedelig sykkel som ikke likte tekniske klatringer som jeg liker så godt, men ble rett og slett veldig positivt overrasket. Jeg har ikke en sykkelstil der jeg hopper og trikser så den økte vekten bryr meg tett på ingen ting - men økt fart og følelsen av flyt, selv i relativt bratte bakker er fett. Etter å ha syklet en hel del mil på varierende sti er min konklusjon(for min måte å sykle på) at dette kun tilfører syklingen positive ting. Det hører med til historien at jeg har en skadet lunge etter en MC ulykke for ørten år siden så for første gang fjernes nå de kjedelige(les grus, transport aalt for lange klatringer) fra likningen.
Merida er et spennende merke på både stisykkel og emtb-fronten de siste årene med testvinnere og gode skussmål. Så vidt jeg kan se så har de valgt samme tilnærming for 2019 som Canyon med å ikke helintegrere batteriet. Og det er sikkert jålete, men for min del så er det turnoff ettersom det er så mange andre gode sykler som klarer det punktet på min sjekkliste. Er imidlertid ikke i tvil om både Merida og Spectral:On er knallgode sykler!
Som du ser på mine antall innlegg har jeg syklet ganske mye og dette er virkelig en god sykkel i skogen - som tester også viser.
Jeg er også en person som kjøper mye etter hjertet(Det å kjøpe Merida satt langt inne) men jeg synes de fleste som har integrert batteri ser rare og disproposjonerte ut. Unormalt tykk underrør liksom.
En fordel med avtakbart batteri(mulig de med integrert også lar deg enkelt ta ut batteriet) er lettere lading i enkelte situasjoner samt lettere sykkel når man allerede pusher grensen for vekt på sykkelhengeren bakpå bilen.. I tillegg kan du lade og oppbevare batteriet inne når du skal vintersykle - da monteres det først på når du starter turen
Merida eller ikke, det er i alle fall bare å glede seg til lange, gode og raske turer i skog og fjell :-)
Jeg kjøpte meg en Merida eOne Twenty 500 for noen uker siden etter noen år med lite stisykling og har blitt helfrelst.
Jeg var skeptisk pga høy vekt og fryktet en kjedelig sykkel som ikke likte tekniske klatringer som jeg liker så godt, men ble rett og slett veldig positivt overrasket. Jeg har ikke en sykkelstil der jeg hopper og trikser så den økte vekten bryr meg tett på ingen ting - men økt fart og følelsen av flyt, selv i relativt bratte bakker er fett. Etter å ha syklet en hel del mil på varierende sti er min konklusjon(for min måte å sykle på) at dette kun tilfører syklingen positive ting. Det hører med til historien at jeg har en skadet lunge etter en MC ulykke for ørten år siden så for første gang fjernes nå de kjedelige(les grus, transport aalt for lange klatringer) fra likningen.
Merida er et spennende merke på både stisykkel og emtb-fronten de siste årene med testvinnere og gode skussmål. Så vidt jeg kan se så har de valgt samme tilnærming for 2019 som Canyon med å ikke helintegrere batteriet. Og det er sikkert jålete, men for min del så er det turnoff ettersom det er så mange andre gode sykler som klarer det punktet på min sjekkliste. Er imidlertid ikke i tvil om både Merida og Spectral:On er knallgode sykler!
Ser ikke helt hvordan et integrert batteri gir noen fordeler over et batteri som ikke er integrert. Snarere tvert i mot.
Re: Den store positive e-mtb 2019 tråden :)
[Re: MHH]
#251536210/10/201808:05
Som du ser på mine antall innlegg har jeg syklet ganske mye og dette er virkelig en god sykkel i skogen - som tester også viser.
Jeg er også en person som kjøper mye etter hjertet(Det å kjøpe Merida satt langt inne) men jeg synes de fleste som har integrert batteri ser rare og disproposjonerte ut. Unormalt tykk underrør liksom.
En fordel med avtakbart batteri(mulig de med integrert også lar deg enkelt ta ut batteriet) er lettere lading i enkelte situasjoner samt lettere sykkel når man allerede pusher grensen for vekt på sykkelhengeren bakpå bilen.. I tillegg kan du lade og oppbevare batteriet inne når du skal vintersykle - da monteres det først på når du starter turen
Merida eller ikke, det er i alle fall bare å glede seg til lange, gode og raske turer i skog og fjell :-)
Gode poeng. Har strøm i garasje, så trenger ikke ta ut batteri. Vekt på sykkeltilhenger (som blir nevnt av en annen) er jeg ikke så bekymret for ettersom jeg er den eneste med emtb ennå... Ser relativt enkelt å ta ut batteri på eksempelvis levo dersom den skal stå en stund i dårlig vintervær. Flyreiser er ikke nevnt, men det blir vel et problem uansett med emtb. Ser at de nå skal starte world cup for emtb (embn kommenterer dette) og der ser de blant annet hvordan formel 1 har løst dette. Forhåpenligvis vil det skje endringer for batterier som er klassifisert riktig etterhvert. Den eneste virkelige gode argumentet for å ha eksternt batteri er pris slik jeg ser det per nå.
Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Den store positive e-mtb 2019 tråden :)
[Re: MHH]
#251536610/10/201808:10
Ser ikke helt hvordan et integrert batteri gir noen fordeler over et batteri som ikke er integrert. Snarere tvert i mot.
Det er vel hovedsaklig to grunner til at batteri integreres. Utseende og tyngdepunkt. F.eks 2019 Specialized Levo ser jo ganske elegant ut med integrert batteri. Batteriintegrasjonen på Rocky Mountain Altitude Powerplay er også pen. Tyngdepunktet kan senkes litt med integrert batteri, om produsenten virkelig vil. Slik som på Pivot Shuttle og Intense Tazer.
Det integrerte batteriet til f.eks Shimano (BT-E8020) er litt tyngre, og det ser ut til at rammene som bruker dette batteriet blir tyngre. Så det er ikke alle produsenter som faktisk får til lavere tyngdepunkt.
Jeg synes sykler som Merida eOne-Twenty/Sixty og Commencal Meta Power ser fine ut. Jeg har tidligere hatt en eOne-Twenty 500. Men jeg følte meg komfortabel når jeg sykla 2019 Specialized Levo Comp Carbon i et populært turområde... ingen granskende blikk eller kommentarer fra turgåerne.
De fleste (?) integrerte batteri er like enkle å ta ut som de eksterne, med en nøkkel.
Sitter å fikler litt med "send" knappen på en Specialized Expert. I tillegg til at prisen nesten er dobbel så høy som min nåværende sykkel er det et feminint spørsmål som gjenstår.... farge
Og kanskje jeg ikke er så feminin allikevel ettersom jeg ikke har noen sterke meninger om de to valgene. Eller så er det vel at det er to helt ålreite/fine farger på en sykkel. Noen som har innspill...?
Sitter å fikler litt med "send" knappen på en Specialized Expert. I tillegg til at prisen nesten er dobbel så høy som min nåværende sykkel er det et feminint spørsmål som gjenstår.... farge
2019 Levo har ikke den mest moderne geometrien, og det finnes bedre specca sykler i samme prisklasse. Likevel liker jeg sykkelen godt, og det skyldes nok mye støynivå og design. Skulle jeg kjøpt en emtb nå så hadde jeg seriøst vurdert 2019 Levo Comp alu. Men vil man ha 700Wh batteriet så må det jo bli Expert. Helst burde man nok sett begge fargene live, men utfra bilde å dømme så liker jeg rød/grå best. Jeg liker at syklene vises godt på bilder, kan ikke ha for mye svart da (:
I hvilke situasjoner ser dere for dere å sykle uten batteri? Selv om man tar det av veier jo sykkelen ganske mye mer så noe gromme opplevelser ser jeg ikke for meg. Jeg har testet uten strøm på og da blir den veldig seig. E8000 skal visst frikople motoren helt(?) så trolig bare den ekstra vekten jeg kjenner
Re: Den store positive e-mtb 2019 tråden :)
[Re: MHH]
#251556111/10/201808:41
I hvilke situasjoner ser dere for dere å sykle uten batteri? Selv om man tar det av veier jo sykkelen ganske mye mer så noe gromme opplevelser ser jeg ikke for meg. Jeg har testet uten strøm på og da blir den veldig seig. E8000 skal visst frikople motoren helt(?) så trolig bare den ekstra vekten jeg kjenner
Jeg kjører stort sett ECO, men det hender at jeg har økter hvor jeg kobler ut batteriet nedover. Eller hvis jeg skal sykle lange turer så skruer jeg av batteriet på grusveier flatt/nedover. Men stort sett bytter jeg mellom ECO og TRAIL
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Takk for tilbakemeldinger på farge. Flere stemte rødt og da blir det grønn...
Turbo Levo kommer vel til å bli emtb svar på Tesla (kanskje noe overdrevent) og man trenger ikke velge den fargen "alle" syns er penest, dersom man selv er indifferent.
Ikke så lett dette: Ikke skille seg ut mot akkustiske sykler, skille seg ut mot andre turbo levo'er...