|
Risikovurdering: Beskyttelsesbriller eller ikke
|
Risikovurdering: Beskyttelsesbriller eller ikke
02/10/2018 09:56
|
opnordahl
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Terrengsykling er forbundet med en viss risiko for skader. Min erfaring er at risikoen for skader er mindre enn mannen i gata tror. Stort sett er skadene diverse skrubbsår og rifter og innimellom noen brudd. (Selv har jeg brukket ribbein et par ganger + fått skulder ut av ledd en gang.) En av de verste risikoene i sporten er imidlertid pinne i øyet. Infeksjon i øyet etter gjørme/steinsprut kan også være nokså ille. Selv så misliker jeg å kjøre med briller særlig når det er fuktig vær pga duggproblemer, og har derfor stort sett syklet uten briller. Jeg har imidlertid opp gjennom årenes løp hatt diverse pinner som har truffet ansiktet farlig nært øyet.
Jeg er nå trener for et terrengsykkellag med barn i alder fra 7 til 10 år, og vurderer om vi bør innføre brillepåbud på trening og konkurranse når vi bedriver stisykling. Når man er over 18 år så kan man ta velloverveide valg i forhold til risiko. Som barn bør voksne ta denne vurderingen for barna.
Hva mener sykkelfolket?
|
|
|
Re: Risikovurdering: Beskyttelsesbriller eller ikke
[Re: opnordahl]
02/10/2018 10:16
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Jeg sykler aldri sti uten briller. Jeg har fått såpass med greiner på brillene at jeg ikke vil kjøre uten, men jeg har prøvd og feilet litt før jeg fant briller som sitter tilstrekkelig fast samt dugger tilstrekkelig lite. Et brillepåbud for barn vil potensielt kunne dra med seg noen ekstra risikoer: - Billig uegnet brille som ikke sitter fast-> Barnet slipper styret for å skyve brillen på plass (Gjort det selv) - Billig brille som kan knuses i mange små deler ved treff - Barna bruker solbriller, som gjør at man ser dårligere i halvmørke forhold, samt i skygger - Brillene dugger, og barna ser dårligere.
- Stefan
|
|
|
02/10/2018 13:27
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg sykler selv med briller og mener briller er sterkt anbefalt for å forhindre insekter, grus og greiner i øyet. Støtter ikke et påbud, av de grunnene Stefan nevner.
Men det er ikke behov for noe mer enn en billig sikkerhetsbrille fra Biltema så lenge den sitter bra. Slike briller kan jo evt deles ut av klubben, til og med.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
02/10/2018 18:27
|
torstein
Ingen custom tittel her nei....
|
Ingen custom tittel her nei....
Torstein
If a mountainbiker crashes in the forest, and no one is around to see it? Is he still a crap rider?
The one true answer is known to that rider alone...
|
|
|
[Re: simenf]
02/10/2018 19:34
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Jeg sykler selv med briller og mener briller er sterkt anbefalt for å forhindre insekter, grus og greiner i øyet. Støtter ikke et påbud, av de grunnene Stefan nevner.
Men det er ikke behov for noe mer enn en billig sikkerhetsbrille fra Biltema så lenge den sitter bra. Slike briller kan jo evt deles ut av klubben, til og med. Sykler selv alltid med briller. Føles som hver gang jeg har droppet dem i fortiden, har jeg kommet hjem med en gjørmeklatt i øya eller opplevd at en gren pisker meg over øynene. Når det gjelder billige briller i små størrelser for småtasser finnes det en del rimelige modeller med klart glass (ikke glass-glass, men polykarbonat) i barnestørrelser i de fleste sportsbutikker, bare ikke i sykkelavdelingen! Innebandy har strengt påbud om briller opptil junior-alder (eller muligens senior, husker ikke helt) så innebandy-avdelingen har briller i fleng.
Redigert av knuthaug; 02/10/2018 20:18.
|
|
|
02/10/2018 20:16
|
opnordahl
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for nyttige bidrag.
Skal sjekke ut innebandy briller.
Jeg tror jeg skal gjøre et forsøk på å innføre obligatorisk briller for barna. Jeg sover dårlig når jeg tenker på konsekvensene av et av barna med ødelagt syn.
|
|
|
02/10/2018 20:23
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Grener har jo muligheten å ødelegge syn.. Grus, innsekter og gjørme derimot, da skal du være ekstremt uheldig. Sykler somoftest uten på sti, i øsepøse regn sykler jeg utfor uten goggles også. Ser uansett ikke problem med å sykle med briller, er jo ganske normalt og kan være kult. 
|
|
|
02/10/2018 20:43
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Støtter Simens forslag her, få på plass billige og enkle beskyttelsesbriller i polykarbonat så er mye gjort. Billig og mer enn bra nok for de fleste formål.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
02/10/2018 22:50
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Det koster så lite med briller av den typen som trengs til barn (og det er også noe de vil ha nytte av og glede av på ski om vinteren, det kryr av enkle sportsbriller med utskiftbare glass til langrennsbruk og disse er fullt brukbare til både landevegs og terrengsykling også). Dette kan sikkert være en del av en pakke fra sykkelklubben til nye og gamle utøvere. Både kvister og insekter kan selvsagt medføre problemer og skader, så jeg bruker alltid briller når jeg sykler selv, trodde alle gjorde det... (Her et eksempel, tilfeldig valgt, ikke reklame..: https://www.deler.no/bbb-soft/02053-b/bbb-impress-small-bsg-48-brille-blå-pc-blue-gule-og-klare-ekstra-glass)
Redigert av ingeplinge; 02/10/2018 22:59.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
|
|