Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Hvor mye kan en tåpelighet koste ?

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Flex] #2514312 04/10/2018 09:48
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Flex
Sitat: Oystein L
Meg bekjent er det ingen lommer i likskjorta, så når ungene er ute av redet og gamlingene har kjøpt seg et mindre hus, er det da så veldig moralsk forkastelig å unne seg den bilen, sykkelen eller ferieturen en virkelig har lyst på?
Hadde det vært mer moralsk riktig å ha et hus som er dobbelt så stort/dyrt som det en føler at en trenger?
(selvfølgelig forutsatt at en har økonomi som tilsier det, og eventuelle avkom står stødig på egne bein)

Neida, hvis man kun tenker på seg selv og sin egen familie, kan det selvsagt forsvares. Men nå er tross alt menneskets overforbruk / bruk-og-kast-mentaliltet årsaken til mange av de utfordringene vi stor overfor i dag.

En svindyr sykkel hos en mosjonist skaper da ikke noe mer miljøproblemer enn en billig?
I mitt hode snarere tvert i mot siden den gjerne blir tatt godt vare på og varer mye lengre enn kortlivede billigsykler

[quote=Oystein L]Tror du forresten at så stor andel av de med "karbonglis til 50 lapper" gjør det for å spare 2 sek på Birken eller imponere naboen? Det tror ikke jeg...

Nå er det selvsagt individuelle forskjeller, men det er ikke så mange andre idretter enn sykkel der "proft" utstyr koster en hel del, men hvor man likevel ser at mange amatører har (minst) like proft utstyr som proffene.

...og hva er problemet med det?
Jeg selv har det, men bytter definitivt ikke hver sesong...

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Børre Grop] #2514315 04/10/2018 10:04
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Opp med hånden de som opplyser 100% av totalt sykkel forbruk pr år;-)
Med rubb og rake, reiser, turer, sykler ,utstyr ritt avgifter ned til energi drikk Strava zwift ... Så blir det et betydelig beløp i året:-)
Jeg oppgir det absolutt meste av innkjøp, men vil helst ikke en gang regne sjøl på totale kostnader. Men det er verdt alle pengene:-)

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Oystein L] #2514331 04/10/2018 10:33
Flex Offline
Veteran
Veteran

En svindyr sykkel hos en mosjonist skaper da ikke noe mer miljøproblemer enn en billig?
I mitt hode snarere tvert i mot siden den gjerne blir tatt godt vare på og varer mye lengre enn kortlivede billigsykler

Det har jeg heller aldri hevdet. Men det å kjøpe kjøpe ny sykkel hvert år samt masse stæsj man vet at man egentlig ikke trenger, skaper en hel masse utfordringer (produksjon, transport, søppel etc.).

Tråden handler tross alt om
Sitat: Flamini
[...]en tåpelighet man har litt lyst på men egentlig ikke trenger og som er så dyr at det strengt tatt ikke kan forsvares for andre enn deg selv - og kanskje ikke det heller

Nå er det selvsagt individuelle forskjeller, men det er ikke så mange andre idretter enn sykkel der "proft" utstyr koster en hel del, men hvor man likevel ser at mange amatører har (minst) like proft utstyr som proffene.

Bra. Men jeg kjenner mange som kjøper seg ny sykkel til 50k++ hver vår, for så å selge den (tilnærmet ubrukt) på Finn etter et år, når ny sykkel igjen skal handles inn fra øverste hylle. I min sykkelklubb tror jeg at vi som bruker samme sykkel over flere sesonger er i mindretall...

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Oystein L] #2514333 04/10/2018 10:37
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Meg bekjent er det ingen lommer i likskjorta, så når ungene er ute av redet og gamlingene har kjøpt seg et mindre hus, er det da så veldig moralsk forkastelig å unne seg den bilen, sykkelen eller ferieturen en virkelig har lyst på?
Hadde det vært mer moralsk riktig å ha et hus som er dobbelt så stort/dyrt som det en føler at en trenger?
(selvfølgelig forutsatt at en har økonomi som tilsier det, og eventuelle avkom står stødig på egne bein)

Neida, hvis man kun tenker på seg selv og sin egen familie, kan det selvsagt forsvares. Men nå er tross alt menneskets overforbruk / bruk-og-kast-mentaliltet årsaken til mange av de utfordringene vi stor overfor i dag.

[quote=Oystein L]Tror du forresten at så stor andel av de med "karbonglis til 50 lapper" gjør det for å spare 2 sek på Birken eller imponere naboen? Det tror ikke jeg...

Jeg ser heller ikke problemet, og hvorfor er det i det hele taget vigtigt hvor mye det koster?
Jeg har immerlig vanskelig ved å se en grunn til å "shame" folk der bruker penger på kvalitet.

Jeg kan forstå man gjerne vil, bruk og smid vekk kulturen til livs, men her handler det i høy grad om at folk bliver mere kvalitets beviste og heller sparer opp og kjøper noe godt grei i stedet for å kjøpe billige sykler der må byttes langt oftere og ender i en eller annen grøft.

Jeg er slet ikke i tvil om at en sykkel til 50.000-70.000 er langt bedre for miljøet, og generelt vil give mere glæde til både første, andre og kanskje tredie ejer, igennem sin levetid.

OM man har styr på sin økonomi så mener jeg sjældent det er direkte tåpelig å købe kvalitet.

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: vortex surfer] #2514335 04/10/2018 10:38
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: vortex surfer
Opp med hånden de som opplyser 100% av totalt sykkel forbruk pr år;-)
Med rubb og rake, reiser, turer, sykler ,utstyr ritt avgifter ned til energi drikk Strava zwift ... Så blir det et betydelig beløp i året:-)
Jeg oppgir det absolutt meste av innkjøp, men vil helst ikke en gang regne sjøl på totale kostnader. Men det er verdt alle pengene:-)

Har regnet på det. Jeg kom totalt sett fram til en negativ kostnad, når jeg tok med i beregningen innsparingen ved at jeg sykler til jobb nesten hele året.

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Flamini] #2514336 04/10/2018 10:41
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Bishop007

Jeg ser heller ikke problemet, og hvorfor er det i det hele taget vigtigt hvor mye det koster?
Jeg har immerlig vanskelig ved å se en grunn til å "shame" folk der bruker penger på kvalitet.

Jeg kan forstå man gjerne vil, bruk og smid vekk kulturen til livs, men her handler det i høy grad om at folk bliver mere kvalitets beviste og heller sparer opp og kjøper noe godt grei i stedet for å kjøpe billige sykler der må byttes langt oftere og ender i en eller annen grøft.

Jeg er slet ikke i tvil om at en sykkel til 50.000-70.000 er langt bedre for miljøet, og generelt vil give mere glæde til både første, andre og kanskje tredie ejer, igennem sin levetid.

OM man har styr på sin økonomi så mener jeg sjældent det er direkte tåpelig å købe kvalitet.

Nå tror jeg ikke Flex (med flere) nødvendigvis var skeptisk til dyre ting, men heller det at man kjøper og kjøper bare fordi man har råd.
Det å kjøpe kvalitet og ha i flere år er jo bedre enn å kjøpe billigere hvert år. Eller å kjøpe noe dyrt nytt hvert år.

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Flamini] #2514337 04/10/2018 10:44
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Og det regnestykke bliver sikkert enda bedre, når du regner den positive helmesessige effekt med.

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Flamini] #2514339 04/10/2018 10:49
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
"innsparingen ved at jeg sykler til jobb nesten hele året."

Hehe, tar du med avskriving på sykkel, nytt kjede, kassett, drev, bremseklosser ++ hadde det nok lønt seg å ta trikken for meg ihvertfall. Helsegevinst er det mer av.

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: aug11x] #2514344 04/10/2018 10:56
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Og da mener jeg, uten å ha et statisktisk grunnlag, at det trods er et fåtal der kjøper det nyeste og dyreste hvert år. Men selv de der kjøper og kjøper fordi de har råd, er med til å pushe kvalitet ud på brukmarkedet. Hvilket i det store hele er positivt. Så lenge man har råd så skal jeg i hvert fall ikke være han som peger fingre.

Personligt så prioritere jeg ikke å skifte sykkel hvert år, men jeg prioritere helt sikkert å kjøpe kvalitet, og som økonomien har blitt bedre, så har jeg også valgt å kjøpe dyrere, ikke oftere, men dyrere.

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Bishop007] #2514346 04/10/2018 10:58
Flex Offline
Veteran
Veteran

Jeg har ingenting imot at folk kjøper kvalitetssykler (jeg mener imidlertid at grensen for "kvalitet" går noe lavere enn 50 000 kr...). Men dersom man kjøper seg dyr sykkel og masse stæsj, først og fremst for "show off" til naboer og kolleger, kjenner jeg at jeg blir mer skeptisk.

Når det er sagt, så tror jeg at de fleste her inne er flinkere til å bruke syklene sine enn mange andre.

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: aug11x] #2514348 04/10/2018 11:01
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: aug11x

Nå tror jeg ikke Flex (med flere) nødvendigvis var skeptisk til dyre ting, men heller det at man kjøper og kjøper bare fordi man har råd.

BINGO!

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Flamini] #2514359 04/10/2018 11:19
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Tid er penger, men dessverre har de fleste jobber kun x antall uke ferie uansett lønn så uansett om jeg skulle bytte penger mot mer ferie så er det svært vanskelig å få til. Ned i lønn kan en alltid få til men i mange yrker er det få jobber med 50% stilling.

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Flex] #2514360 04/10/2018 11:23
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig

Jeg har ingenting imot at folk kjøper kvalitetssykler (jeg mener imidlertid at grensen for "kvalitet" går noe lavere enn 50 000 kr...). Men dersom man kjøper seg dyr sykkel og masse stæsj, først og fremst for "show off" til naboer og kolleger, kjenner jeg at jeg blir mer skeptisk.

Når det er sagt, så tror jeg at de fleste her inne er flinkere til å bruke syklene sine enn mange andre.

Jeg må være ærlig og si jeg ikke er sikker på hvem som har det største problem, de som kjøper for å vise seg frem, eller de som går opp i at nabo kjøper dyrt. Hvorfor blir du skeptisk til folk der kjøper en sykkel der går over din grænse for hva man skal bruke på en sykkel?

Som nevnt tidligere så trur jeg at langt de fleste +50.000 sykler i det lange løb kommer til gøre mere gavn enn billigere sykler. Kanskje ikke for første eier, men det er i mine øjne irrelevant.

For meg høres det nesten ut som misundelse?

Jeg skjønner man kan ryste på hodet og tenke sit om chefen der kjøper den nyeste sykkel fra øverste hylle, igen i år. Men jeg mener hverken det er moralsk forkert eller til skade for samfundet, så herfra bliver det ikke til annet enn lidt drilske kommentarer nå der ikke har blitt postet nye ture på Strava i en lengre periode.

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Flamini] #2514364 04/10/2018 11:33
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg trur man skal passe på med å tillegge folk falske motiver. At naboen gjerne vil vise sin nye bil, sykkel eller hus frem er da helt naturlig og greit. Ofte så oppnår man jo disse ting fordi man har været flink og jobbet hard for det.

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Flamini] #2514368 04/10/2018 11:37
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Er det ikke du som gjør det....? Har vel gått frem her nå at det er kjøpe, kjøpe, kjøpe som er den store stygge ulven, ikke prisen.

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: gutt45kg] #2514369 04/10/2018 11:39
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: gutt45kg
Tid er penger, men dessverre har de fleste jobber kun x antall uke ferie uansett lønn så uansett om jeg skulle bytte penger mot mer ferie så er det svært vanskelig å få til. Ned i lønn kan en alltid få til men i mange yrker er det få jobber med 50% stilling.

Sant. Tenker selv det samme, men sjefen har svært liten forståelse for at man ønsker å jobbe mindre enn 37,5 timer i uken...

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: aug11x] #2514373 04/10/2018 11:44
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Er det ikke du som gjør det....? Har vel gått frem her nå at det er kjøpe, kjøpe, kjøpe som er den store stygge ulven, ikke prisen.

I så fall beklager jeg, men jeg har nu også etterspurt hva det reelle problem består i? Er det ikke bare greit at folk pusher kvalitets sykler ut på brukmarkedet?

Jeg forstod det slik at du hadde et problem med de folk som, kjøper, kjøper. kjøper. Og da gjorde jeg blot oppmerksom på at jeg trur man skal passe på med å tillegge folk falske motiver på hvorfor de kjøper nyt hvert år.

Redigert av Bishop007; 04/10/2018 11:49.
Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Flamini] #2514375 04/10/2018 11:46
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har en del tåpeligheter på samvittigheten, men har tidvis forsøkt å legge småting ut på Finn.no for å hindre at huset renner fullt.

Men jeg mislykkes, for nå er det så trangt i boden at vi må ha en ekstra utebod.
Dette koster fort 30.000 og gjør at siste tåpelighet (den siom fikk boden til å renne over) fikk en merkostnad på 30.000 :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Bishop007] #2514383 04/10/2018 12:12
Flex Offline
Veteran
Veteran

I så fall beklager jeg, men jeg har nu også etterspurt hva det reelle problem består i? Er det ikke bare greit at folk pusher kvalitets sykler ut på brukmarkedet?

Problemet er at man begynner å få en seriøs klimautfordring (det fins selvsagt fortsatt noen som er uenig i dette, men de begynner å bli i sterkt mindretall). Og mange av utfordringene vi sliter med i dag, skyldes i stor grad menneskets overforbruk de siste 100'ish år.

Kjøper man en ny vare, blir det produsert en ny vare, med de klimagassutslipp etc. som følger med. Unnlater man å kjøpe den aktuelle varen, vil det (i de aller fleste tilfeller) produseres en mindre av den aktuelle varen.

Men når det er sagt, så er jeg helt enig i at når man først har kjøpt en ny sykkel, så er det helt klart bedre å selge den gamle på Finn, enn å kaste den på dynga.

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: erling] #2514386 04/10/2018 12:30
Børre Grop Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: erling
Sitat: Børre Grop
Har felles økonomi med kona så ikkje lett å unngå å fortelle om innkjøp av dyrt utstyr då det viser seg ganske tydeleg i nettbanken når det blir eit innhogg der, men har uansett ikkje samvittighet til å unnlate å fortelle om investering i ny sykkel fx.

Kona er ein ting, men tenker at det ikkje er vits i å la det hope seg opp med utstyr som ikkje blir brukt, så renska ut ein del gamalt utstyr då ny sykkel vart kjøpt inn. Sjøl om ein kanskje har økonomi til å sitte med alt det gamle stæsjet ser eg ikkje noko poeng i det når andre kan få nytte av det til ein hyggeleg brukt-pris.

Enig med dei som ofrar litt økonomi for å heller skaffe meir fritid så ein faktisk får brukt utstyret ein har.

Deler du virkelig konto med kona?

Hehe, ja eg veit det er kontroversielt, men har hatt det i 8 år nå og har vore uproblematisk for oss. Kan nevne at på denne tida har minst ein av oss vore student (fram til nå) mens den andre har jobba, så skeivfordeling i inntekt har vore såpass stor at den eine alltid har vore avhengig av den andres inntekt.

Det positive med dette var at eg kunne kjøpe sykkel til 30k ifjor mens eg var student, det hadde neppe funka utan felles økonomi...

Don´t die without scars.
More speed, more airtime, more fun!
Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Flex] #2514390 04/10/2018 12:37
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig

Problemet er at man begynner å få en seriøs klimautfordring (det fins selvsagt fortsatt noen som er uenig i dette, men de begynner å bli i sterkt mindretall). Og mange av utfordringene vi sliter med i dag, skyldes i stor grad menneskets overforbruk de siste 100'ish år.

Kjøper man en ny vare, blir det produsert en ny vare, med de klimagassutslipp etc. som følger med. Unnlater man å kjøpe den aktuelle varen, vil det (i de aller fleste tilfeller) produseres en mindre av den aktuelle varen.

Men når det er sagt, så er jeg helt enig i at når man først har kjøpt en ny sykkel, så er det helt klart bedre å selge den gamle på Finn, enn å kaste den på dynga.

En sykkel til +50.000 ender jo netop veldig sjelden på dynga, og vil i min logik netop være med til å bremse for bruk og smid vekk kulturen.

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Flex] #2514393 04/10/2018 12:49
Børre Grop Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: gutt45kg

Sant. Tenker selv det samme, men sjefen har svært liten forståelse for at man ønsker å jobbe mindre enn 37,5 timer i uken...

Å jobbe 50% eller spørre sjefen om å få jobbe mindre er kanskje ikkje så populært, men meiner det er ordningar som legg til rette for at fx foreldre med ungar under 10 år har rett på redusert arbeidstid, då utan løn sjølvsagt. Så kanskje ein kunne gått ned til 80% og fått ein eigen dag til sykling i veka, høyres digg ut spør du meg. Evt jobbe turnus.

Don´t die without scars.
More speed, more airtime, more fun!
Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Børre Grop] #2514403 04/10/2018 13:33
B
birker Offline
Entusiast
Entusiast
B
Vi har også felleskontoen fungerer perfekt. Ingen mas om mine eller dine penger.

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: birker] #2514404 04/10/2018 13:37
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: birker
Ingen mas om mine eller dine penger.

Aldri mas om min og din bruk av våre penger, heller?

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: kjerts] #2514408 04/10/2018 13:51
B
birker Offline
Entusiast
Entusiast
B
Ikke et pip faktisk. Null gjeld, ny hytte på fjellet og 2 nye biler.

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Flamini] #2514465 04/10/2018 21:15
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Jeg jobber mye overtid. Mye av dette går på avspaseringskonto. Deilig å kunne ta langhelger når man skal på fjellet, 6 ukers sommerferie osv ICON_SMILE Å kunne ha en fleksibel arbeidstid er verdt mye penger

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Flamini] #2514470 04/10/2018 21:37
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Hvor mye glede gir en tåpelighet? Ser på det som en balansegang og prøver også å veie samboer og barn sine behov opp mot mine egne.

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Flamini] #2514480 04/10/2018 22:56
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Personlig ville jeg ikke handla ny sykkel hvis jeg måtte holde prisen skjult for kona, men jeg er ualminnelig godt gift. Sånn generelt har jeg mye glede av de tingene jeg trenger og bruker, men lite glede av de tingene jeg egentlig ikke trenger. Men det er nå meg, da.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Flex] #2514484 05/10/2018 04:58
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

BINGO!

Etter å ha delt bo med noen som til daglig jobber hos våre utøvende myndigheter med tvangsfullbyrdelse og gjeldsordning siden forrige århundre er min teori at de som kjøper og kjøper mest og MÅ ha det siste nyeste (som hver ny epletelefon) faktisk er de som IKKE har råd....

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: johannessen] #2514487 05/10/2018 05:24
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: johannessen
Jeg jobber mye overtid. Mye av dette går på avspaseringskonto. Deilig å kunne ta langhelger når man skal på fjellet, 6 ukers sommerferie osv ICON_SMILE Å kunne ha en fleksibel arbeidstid er verdt mye penger

Jeg håper du da får overtidstillegget (dvs. de 50 eller 100 %ene ekstra, ikke den vanlige timenbetalingen) utbetalt i tillegg til avspaseringstimene, slik du har krav på?
Hvis ikke jobber du ikke overtid, du er bare veldig fleksibel for arbeidsgiveren din uten at det koster dem noe.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support