Nybegynnersykkel terreng/sti for "testsesong"?
|
Nybegynnersykkel terreng/sti for "testsesong"?
01/10/2018 12:51
|
sam4
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei! Håper dette er riktig forum.
Jeg har så godt som ALDRI syklet i terrenget før, men har likevel fått for meg at jeg har kjempelyst til å prøve stisykling. Forestiller meg at det er vanvittig gøy og utfordrende, men har altså aldri testet før, og det sitter langt inne å kjøpe dyrt utstyr uten å være sikker på at dette er min nye hobby.
Spørsmålet blir da: Er det helt galskap å kjøpe en billigere terrengsykkel på XXL i sjiktet 3000-6000 kroner for å ta den litt famlende testsesongen, og prøve meg fram på den for å finne ut om jeg liker dette? Eller vil det bare gi meg helt feil inntrykk og start? Skjønner jo at jeg må oppgradere kraftig etter hvert dersom jeg skal get serious med sti-/terrengsykling, men har ikke solid økonomi og føler meg på gyngende grunn.
(vet det snart er vinter, men har veldig lyst til å kaste meg uti det og prøve i de ukene som er igjen av høstsesongen.) (er ellers en 158 høy lettvekter dameperson, hvis det har noe å si)
takknemlig for alle innspill
|
|
|
Re: Nybegynnersykkel terreng/sti for "testsesong"?
[Re: sam4]
01/10/2018 13:19
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Hei! Velkommen til fin hobby! Vanskelig det her, heldigvis har sykler blitt mye billigere. Hva tenker du på når du sier terreng/sti? Her har folk veldig forskjellige begrep... Med 3-6k ville jeg vurdert en fatbike, selv uten demping tar dekkene unna mye rufs, er fin på sti og tåler litt snø også! https://www.youtube.com/watch?v=1-nWHkqTV2s
Redigert av Skjelven; 01/10/2018 13:34.
|
|
|
01/10/2018 18:20
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Jeg ville prøvd å kontakte noen i nærområdet først og fremst. Da er det kanskje mulig å få prøvelånt en sykkel, samt være med på en sykkeltur med noen som kan stier i området
|
|
|
02/10/2018 08:26
|
sam4
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Takk for svar, begge! Jeg tenker først og fremst stisykling, Nordmarka i Oslo osv.. Fatbike er notert, takk for tips. Tingen er at jeg uansett må spare en stund hvis jeg skal kjøpe en sykkel som faktisk egner seg til dette. Men jeg er ivrig og har lyst til å begynne å prøve "før jeg har råd".
Prøvelåne er smart, jeg har vært litt oppsøkende i eget nærmiljø, men det har vist seg vanskelig å få prøvelånt sykkel (bl.a. fordi jeg er liten av vekst, de jeg kjenner til som driver med dette er karer som er betydelig større enn meg). Men godt tips, skal fortsette å forhøre meg.
Å kjøre sammen med folk som kan stier i området har jeg forstått er alfa og omega, så jeg planlegger absolutt å være litt undersøkende og på og oppsøke miljøer.
Takk igjen!
|
|
|
02/10/2018 08:42
|
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
Hei. Jeg har syklet på blåmerka sti med konas gamle Nakamura 26" halvdemper (hardtail), klossebremser og dempegaffel som knapt kan kalles det. Det funker det og. Du kan ikke regne med samme flyten som venner og andre med fulldempa 29" moderne stisykler.
Dersom du ender opp med et slikt alternativ, styr unna de bratteste og groveste stiene i første omgang, så blir opplevelsen mer positivt.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
02/10/2018 08:53
|
JR Ewing
Fersking
|
Fersking
Dersom du klarer å finansiere denne så vil denne sykkelen gi deg en fin start på terrengsykling. Halvdemper med store dekk. https://www.birk.no/birk-beast-27-5-2-0-2017-terrengsykkelSer ut som at Birk har denne i str 14. Str 16 går fra 165-175, så 14 er nok riktig størrelse.
|
|
|
02/10/2018 09:12
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Støtter forslaget om fatbike. Bør være mulig å finne noe brukt som funker greit til rundt 5.000. Legg ut lenke og spør her i tråden før du kjøper, så får du gode råd.
|
|
|
02/10/2018 09:19
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Fatbike eller hardtail med plussdekk er bra valg hvis du skal holde kostnaden nede. De er moro å sykle på også, selv om jeg har fulldempa stisykkel så blir det en del turer også på fatbike eller hardtail med plussdekk rett og slett fordi jeg syns det er moro.
Den typen sykler er også ofte bra egna hvis du vil prøve tursykling med oppakning (bikepacking) etter hvert.
Sjekk gjerne bruktmarkedet, her på forumet er det en del sykler til salgs og du unngår gjerne de mer useriøse som det er en del av på finn.no
|
|
|
02/10/2018 22:24
|
Kortbeint
Medlem
|
Medlem
Jeg har så godt som ALDRI syklet i terrenget før, men har likevel fått for meg at jeg har kjempelyst til å prøve stisykling. Forestiller meg at det er vanvittig gøy og utfordrende, men har altså aldri testet før, og det sitter langt inne å kjøpe dyrt utstyr uten å være sikker på at dette er min nye hobby.
Det var omtrent der eg var i fjor. Tok sjansen og vart hekta. Veldig gøy og men også litt frustrerande til tider. Spørsmålet blir da: Er det helt galskap å kjøpe en billigere terrengsykkel på XXL i sjiktet 3000-6000 kroner for å ta den litt famlende testsesongen, og prøve meg fram på den for å finne ut om jeg liker dette? Eller vil det bare gi meg helt feil inntrykk og start? Skjønner jo at jeg må oppgradere kraftig etter hvert dersom jeg skal get serious med sti-/terrengsykling, men har ikke solid økonomi og føler meg på gyngende grunn.
Tja tenker det kjem veldig an på stien. Ein del maskinbygd flytsti er lite krevande for utstyret, men samtidig veldig morsomt. Tenk mykje duvande former og svingar, men lite risting. Slike bygde stiar finnes feks i Trysil. Er ein heldig med jordsmonn og geologi så finnes slikt også naturlig, type svaberg og lite røtter og stein. Ute i nordmarka er det sjelden kilometervis med sammanhengande flyt med mindre du er på ein slags kjerrevei. Østmarka er visstnok betre. Sjekk tråden eg linka til over for tips til nybegynnarvennlige plassar å sykle i osloområdet. Er det mykje stein, røtter og kantar kan det bli ein røff tur med ein ny 3000 kr sykkel frå xxl og ein ganske annan opplevelse enn du vil få med ein passe grov fulldempa sykkel. Men finn du rett terreng og er fornøgd med å holde deg der, kan du ha det veldig gøy alikevel. Det er som er bra med sykling er at det er masse ferdigheiter du kan øve på heilt uavhengig av sykkel. Wheelie, manual, dropp ut av små kantar, løfte forhjul og bakhjul over hindringar og bunny hop kan du for eksempel øve på kva som helst slags sykkel. Og det er teknikkar du vil ha mykje igjen for å ha øvd på hvis du vil fortsette med stisykling og oppgraderer sykkelen når du får råd. I forhold til valg av sykkel så synest eg pluss sykkelen som JR Ewing linka til over ser ut som eit veldig bra kjøp til tross for at den er litt over budsjett.
|
|
|
03/10/2018 07:25
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg ville tenkt meg nøye om før jeg hadde gått for fatbike som første sykkel, spesielt hvis det er snakk om må kjøpe en ny en i den prisklassen.
For det første er fatbike-hypen som sådan for det meste over ute i den store verden, selv om det er mange ihuga fans her på berget. Det betyr at fatbike ikke produserer i det store volumene som gir negativ påvirkning på pris både komplette sykler og komponenter. I tillegg har alltid komponenter som er spesielle for fatbike alltid vært uforholdsmessig dyre, klassikeren er jo dekk og i særdeleshet piggdekk.
For det andre så blir fatbike i den lave prisklassen svært tung, og fatbike er ikke fatbike. Har den lange eller korte kjedestag, er den bygget for å sykle på snø eller i terreng? Videre hvor smale eller brede er felgene?
Har fatbike selv, men i mitt tilfelle er det en fulldempet sak som har gode stiegenskaper, men som ikke tar de bredeste dekkene i verden.
Lars-Erik
|
|
|
03/10/2018 07:42
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Synes fatbike blir for tungt å sykle på. Har hatt både manuell og elektrisk. Elektrisk fungerer ok, men suger mye mer ut av batteriet enn en 27.5+
|
|
|
03/10/2018 08:44
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Birk Beast eller Cannondale Cujo er sannsynligvis de fineste rimelige inngangene til stisykling akkurat nå.
Redigert av Garpen; 03/10/2018 08:47.
NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
03/10/2018 12:07
|
sam4
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Tusen takk for alle tips og innspill. Føler meg flere hakk mindre lost enn da jeg startet denne tråden, nå har jeg flere konkrete muligheter å vurdere. Skjønner at fatbike absolutt er en god mulighet her, selv om det er både pros og cons. Ble også fristet av halvdemperen JR Ewing linket til og vurderer seriøst om jeg klarer å bla opp, takk for finfint tips! Og veldig nyttig å lese Onkelskis tråd fra i fjor. Får fundere litt, men sykling blir det, for jeg har bare enda mer lyst nå som jeg har researchet mer og lest denne tråden. Blir en bratt læringskurve for å si det mildt, men det virker som man kan ha det veldig moro i prosessen.
|
|
|
03/10/2018 17:52
|
BackCountry
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dersom du klarer å strekke budsjett litt kan jeg anbefale deg å sjekke ut denne: https://www.gooutdoors.co.uk/calibre-bossnut-evo-ladies-mountain-bike-p433559En skikkelig fulldempet stisykkel til knallpris. Jeg er litt usikker på om Go Outdoors trekker i fra britisk moms (19%), men det er verdt å undersøke. De shipper i alle fall til Norge for 99 pund. Husk å legge til norsk moms (25%).
|
|
|
[Re: BackCountry]
03/10/2018 18:16
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Kikket på denne med superskeptisk modus og klar til å finne noen feil med en så billig fulldemper, men etter å ha lest spekken så synes jeg denne så veldig bra ut (for prisen).
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
03/10/2018 22:03
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Det går helt fint å komme i gang med sti/terrengsykling med en billig sykkel til mellom tre og fem tusen, selv om det er enda bedre med f eks en Birk Beast.
På den annen side er det slett ikke så dumt å først prøve seg litt med en rimelig sykkel fra f eks XXL, særlig ikke hvis du har mulighet til å spare opp til en bedre sykkel innen rimelig tid. Sykler med lav vekt og god funksjon, koster dessverre en del penger.
At du er liten og lett, er jo i utgangspunktet en stor fordel når du skal sykle, men det betyr også at du har ekstra nytte av en lett sykkel. Sånn sett kan det være greit å tenke langsiktig. Kanskje er det greit å kjøpe en rimelig sykkel i første omgang, for så å begynne å spare til en leken lettvekter?
Redigert av lektorHaugen; 03/10/2018 22:05.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
07/10/2018 14:04
|
Flytstien
Entusiast
|
Entusiast
Ja. Og siden det ikke frister å sette fra seg dyre sykler i byen etc, kan firtsatt den billige brukes til bysykling, butikk, vintersykling, etc selv om du senere kjøper en dyrere og bedre sykkel.
|
|
|
09/10/2018 08:58
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mulig litt dumt spørsmål men hva mener du med "sti/marka". Jeg tenker på sti som litt krevende terreng med røtter, stein, litt bløtt innimellom, opp/ned, svaberg men også raske partier med barnålbunn... Til slike turer er det en fordel med en fulldemper (demper på gaffel og bak). Slike sykler er vesentlig mye dyrere enn budsjettet ditt og alternativet er en terrengsykkel med demper på gaffelen og litt store hjul som med lavt trykk gir noe demping. Fatbike gir masse demping men er tunge beist som i hverdagen på asfalt, grus osv kan være i overkant å drasse rundt på. Jeg ville ikke gått for det. 27,5+ (pluss) er mer enn nok.
Om du mener grusveier og enkle stier uten for mye knot er en terrengsykkel med demper foran helt perfekt og du har masse å velge i innenfor budsjettet ditt.
Lykke til !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
09/10/2018 09:52
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Det er ikke noe problem å sykle sti uten demping bak. Det går bare litt saktere.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
09/10/2018 12:05
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
For ei lett jente på 158 cm som skal teste sti mener jeg fatbike blir helt feil. Alt for mye vekt å dra på til at du får en god opplevelse. Jeg anbefaler å gå for en moderne halvedemper, med relativt bredt styre og ok komponenter. Da kommer du også til å trives på sykkelen på transportstrekninger og grusverier underveis og mellom stiene. I forhold til budsjettet ditt ville jeg absolutt vurdert brukt, da kan du selge sykkelen uten noe stort tap hvis du senere ønsker å oppgradere til fulldemper. Denne kan være et godt kjøp hvis størrelsen passer, husk at nå på høsten er det lov til å gi bud under prisantydning: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=130948069
|
|
|
|
|