Hjelp med knirk...
|
Re: Hjelp med knirk...
[Re: RoyE]
30/09/2018 16:13
|
Puma
Medlem
|
Medlem
Dette høres veldig likt ut som det jeg opplevde for to år siden. Etter masse frem og tilbake, nye hjul osv. der gjengen på VeloCity Lysaker kategorisk utelukket kranklageret (og tok seg godt betalt for å gjøre ingenting...), tok det Bull to minutter å konstatere at jo da, det var kranklageret! Knirk/-kneppefritt i to år nå. Så sjekk kranken igjen!
|
|
|
30/09/2018 17:10
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Hva med setet , knirk i selve setet, eller i klemma til pinnen? (Har blitt en lang tråd - så beklaget pm det et nevnt før)
|
|
|
[Re: Puma]
30/09/2018 17:41
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Dette høres veldig likt ut som det jeg opplevde for to år siden. Etter masse frem og tilbake, nye hjul osv. der gjengen på VeloCity Lysaker kategorisk utelukket kranklageret (og tok seg godt betalt for å gjøre ingenting...), tok det Bull to minutter å konstatere at jo da, det var kranklageret! Knirk/-kneppefritt i to år nå. Så sjekk kranken igjen! Haha, jeg har opplevd motsatt, leverte på Velo med instruks om at kranklager var ok og at baknav måtte sjekkes, de bytta kranklager, kalte det en job well done og leverte tilbake en sykkel som knirket akkurat like mye som den gjorde i utgangspunktet, ved forsøk nr 2 ville de bytte hele drivverket, først på tredje forsøk testet de med annet bakhjul, da var det lydløst gitt, så når de først innrømte at det var lagerne bak hadde de seff ikke nok på lager på lager. Tror jeg kunne kjøpt to bakhjul for kostnadene..og endte opp med å fikse siste lageret selv. Synes oppriktig synd på de som biter på og lar dem bytte hele drivverket..
|
|
|
[Re: thamg]
30/09/2018 18:08
|
RoyE
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Dette høres veldig likt ut som det jeg opplevde for to år siden. Etter masse frem og tilbake, nye hjul osv. der gjengen på VeloCity Lysaker kategorisk utelukket kranklageret (og tok seg godt betalt for å gjøre ingenting...), tok det Bull to minutter å konstatere at jo da, det var kranklageret! Knirk/-kneppefritt i to år nå. Så sjekk kranken igjen! Det kan nok hende jeg ikke står igjen med andre valg til slutt. Men igjen, jeg syns det er snodig at det er eksakt samme lyd som før bytte uten noen form for endring i (u)lyden. Det er lissom det som får meg til å tenke at det må være noe annet. Men jeg har vært hos Bikeshop og sjekket hva adapter og Ultegrakrank koster for å si det sånn... Hva med setet , knirk i selve setet, eller i klemma til pinnen? (Har blitt en lang tråd - så beklaget pm det et nevnt før) Ingen fare, jeg setter stor pris på alle svar og alt engasjement  Lyden oppstår kun under stående sykling, så det har utelukket disse delene. Men i og med jeg har prøvd så godt som alt til nå plukket jeg ut setepinne i ettermiddag og tørket og renset, men da jeg skulle dra til igjen så sprakk setepinneklemmen. Det ga meg en gylden anledning til å utelukke også dette. Som sagt så gjort, sykling med helt løs sadelpinne utgjorde ingen forskjell, lyden er på plass den...
Redigert av RoyE; 30/09/2018 18:09.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
30/09/2018 18:20
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Klarer du å få lyden uten å tråkke? «Sprinte hardt» med sykkelen som en desperat man med røket kjede 
|
|
|
[Re: anonym22]
30/09/2018 18:38
|
RoyE
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Nei, det må tråkkes stående. Klarer ikke å fremprovosere lyden når jeg er av sykkelen, eller gjør slik du foreslår. Jeg har dyttet og dratt i kranken alle veier, klemt klinger mot hverandre, men ingen lyd blir produsert da.
|
|
|
30/09/2018 21:52
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
jeg ville tatt en runde med justering av fremgiret, bare for å være sikker. Om den står litt for nærme drevet så kan det jo hende de kommer borti hverandre når du står og tråkker, siden de kan flekse ganske mye.
om du har en sykkelrulle, så kan du jo plassere mobilen med video-opptak nærme potensielle knirk-kilder, og høre etter hvor lyden er sterkest og sannsynligvis kommer fra.
|
|
|
01/10/2018 06:55
|
Rsykkel
Fersking
|
Fersking
Du kan prøve å ha på loctite der krankspindelen har kontakt med kranklageret. Det skal være ved to steder. Du ser de to stedene om kranken har vært på en stund. Evt. kan du prøve å sette inn en pf30 til bsa adapter 
|
|
|
01/10/2018 07:22
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Føler med deg.
Hadde jeg vært garantert å kvitte meg med lyden ved å bla opp en tusenlapp hadde jeg gladelig gjort det, men den garantien har man selvsagt ikke. Det blir dyrt om man skal kjøpe inn både deler og verktøy for å teste diverse ting.
Jeg klarer ikke å fremprovosere lyden min når sykkelen står stille, så sånn sett er du et steg lengre frem enn det jeg er. Det har allerede blitt dyrt!! Byttet kranklager to ganger, nå sist til et fra Wheels MFG. Verktøyet til spideren ligger også etter hvert og venter på meg i USA ifm neste jobbreise dit... blir gæærn av knirk!!!
|
|
|
01/10/2018 07:25
|
edorF
Entusiast
|
Entusiast
Trådens dårligste forslag, men siden jeg hadde et tilsvarende problem med min Caad 12 ultegra i våres ville jeg bare nevne det..
Jeg opplevde knirkingen mest når jeg syklet ut av sadelen med kjedet på storeklinga, men ikke når jeg satt. Og omvendt når jeg hadde kjedet på lilleklinga.
Etter en del sjekking av diverse (husker ikke helt) kom jeg over et tips om å sjekke strammingen av bolten på bakhjulet og voila. Det har vært lydløst siden.
|
|
|
01/10/2018 07:58
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Det virker jo som om du har gått skikkelig til verks allerede,
I likhet med flere mistenker jeg kranklageret.
Et tips som kanskje kan funke er jo å ta med seg en boks med 5-56 eller lignende på tur for å spraye systematisk sted etter sted til knirken blir borte. Det kan jo funke siden du sier at knirken blir borte når sykkelen er nyvasket og ren.
|
|
|
01/10/2018 08:09
|
TNO
Avhengig
|
Avhengig
Mitt forslag: sykkelskoene og cleats som forårsaker knirk
|
|
|
Re: Hjelp med knirk... BREAKING NEWS!
01/10/2018 09:52
|
RoyE
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Haha, der satt den som en kule! Setepinneklemmen min tok som jeg har fortalt her kvelden i går, og jeg tok turen inn til min lokale pusher for å få tak i en ny. Dette hadde de ikke på lager, det var en nedtur, men så spurte jeg litt rundt knirkeproblematikken min. Etter et par forslag sier mekaniker Hans Bjarne "hva med spideren"? Og selve konstruksjonen her har ikke jeg dvelt mye rundt. Jeg har hatt av drevene og drevbolter og gjort masse med dem, og har tenkt jeg har gjort alt i den regionen. Men selve festeanordningen til drevene igjen, altså spideren, har jeg ikke gjort noe med. Jeg fikk låne med meg verktøyet som trengs til denne rakkeren og dro hjem, av med krankarm, og jaggu.... Spideren var bare dratt pent inntil uten noe kraft! Tok den av, rengjorde, fettet opp og monterte sammen med 47 nm igjen og så.... STILLHET! Tusen takk for samtlige forslag og engasjement, ingen har vært dårlige, alle har i verste fall bare fått meg til å tenkte gjennom og kanskje dobbeltsjekke en gang til  NÅ skal jeg ut og sykle 
|
|
|
01/10/2018 10:10
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
01/10/2018 10:14
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja men selvfølgelig & herlig.
(Vi Campafolk driver ikke med spidere. Krankene våre har to deler: Høyre og venstre, og det eneste som er skrudd fast på dem er kranktannhjulene. )
|
|
|
01/10/2018 10:33
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
NÅ skal jeg ut og sykle Da håper jeg at det ikke er du som er omtalt i lokalavisen som "Syklist fraktet til sykehus etter trafikkuhell".
|
|
|
01/10/2018 10:50
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Gratulerer! Dette er/kan bli en nyttig tråd for mange. Kanskje en idé å lime den inn på landeveisforumet sammen med referansetråden om dekkbredder?
|
|
|
01/10/2018 11:55
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Haha, der satt den som en kule! Setepinneklemmen min tok som jeg har fortalt her kvelden i går, og jeg tok turen inn til min lokale pusher for å få tak i en ny. Dette hadde de ikke på lager, det var en nedtur, men så spurte jeg litt rundt knirkeproblematikken min. Etter et par forslag sier mekaniker Hans Bjarne "hva med spideren"? Og selve konstruksjonen her har ikke jeg dvelt mye rundt. Jeg har hatt av drevene og drevbolter og gjort masse med dem, og har tenkt jeg har gjort alt i den regionen. Men selve festeanordningen til drevene igjen, altså spideren, har jeg ikke gjort noe med. Jeg fikk låne med meg verktøyet som trengs til denne rakkeren og dro hjem, av med krankarm, og jaggu.... Spideren var bare dratt pent inntil uten noe kraft! Tok den av, rengjorde, fettet opp og monterte sammen med 47 nm igjen og så.... STILLHET! Tusen takk for samtlige forslag og engasjement, ingen har vært dårlige, alle har i verste fall bare fått meg til å tenkte gjennom og kanskje dobbeltsjekke en gang til  NÅ skal jeg ut og sykle You are welcome! ...håpet mitt om endelig løsning bumpet to hakk oppover!
|
|
|
[Re: Sepeda]
01/10/2018 12:56
|
RoyE
OP
Besatt
|
OP
Besatt
NÅ skal jeg ut og sykle Da håper jeg at det ikke er du som er omtalt i lokalavisen som "Syklist fraktet til sykehus etter trafikkuhell". Ikke meg, ingen konflikter med andre trafikanter i dag. Gratulerer! Dette er/kan bli en nyttig tråd for mange. Kanskje en idé å lime den inn på landeveisforumet sammen med referansetråden om dekkbredder? Det får Kjetil avgjøre, jeg har ingen motforestillinger. Men det ble vel kjapt en tråd med mange tips til hvordan bli kvitt knirk.
|
|
|
[Re: Howard]
01/10/2018 13:04
|
RoyE
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Haha, der satt den som en kule! Setepinneklemmen min tok som jeg har fortalt her kvelden i går, og jeg tok turen inn til min lokale pusher for å få tak i en ny. Dette hadde de ikke på lager, det var en nedtur, men så spurte jeg litt rundt knirkeproblematikken min. Etter et par forslag sier mekaniker Hans Bjarne "hva med spideren"? Og selve konstruksjonen her har ikke jeg dvelt mye rundt. Jeg har hatt av drevene og drevbolter og gjort masse med dem, og har tenkt jeg har gjort alt i den regionen. Men selve festeanordningen til drevene igjen, altså spideren, har jeg ikke gjort noe med. Jeg fikk låne med meg verktøyet som trengs til denne rakkeren og dro hjem, av med krankarm, og jaggu.... Spideren var bare dratt pent inntil uten noe kraft! Tok den av, rengjorde, fettet opp og monterte sammen med 47 nm igjen og så.... STILLHET! Tusen takk for samtlige forslag og engasjement, ingen har vært dårlige, alle har i verste fall bare fått meg til å tenkte gjennom og kanskje dobbeltsjekke en gang til  NÅ skal jeg ut og sykle You are welcome! ...håpet mitt om endelig løsning bumpet to hakk oppover! Det kan fort hende du har svaret på din knirk, det var definitivt synderen her. Syklet halvannen time nå uten antydning til lyd, det var lenge siden kjente jeg. Dette var nesten som å få ny sykkel egentlig.
|
|
|
02/10/2018 14:20
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Gleder meg at det var tipset om setepinnen som førte til løsningen!  Ingenting er bedre enn å bli kvitt knirk. Nyt syklingen!
|
|
|
[Re: pharynx]
02/10/2018 14:39
|
RoyE
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hah, det ble faktisk «maset» om å ta setepinnen som hvertfall førte meg raskere til svaret! Det hadde nok tatt sin tid om ikke mekanikeren her hadde satt meg på sporet og vist meg hvordan ting var montert.
|
|
|
02/10/2018 16:06
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Hoi!!! Var ikke spider et tema oppi tråden her?!
|
|
|
02/10/2018 18:13
|
RoyE
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Så absolutt, og ingen tvil om hva som var årsaken. Men hadde ikke jeg trengt ny klemme, hadde jeg ikke fått den guidingen jeg fikk fra verkstedet her i Larvik. Jeg forsto ikke hva spider var, fordi jeg har levd i den villfarelsen om at spider og spidering var det samme. Så jeg forsto nok faktisk ikke helt hva du mente med innlegget ditt før etter verkstedbesøket  Men du vant nok mest, så får pharynx få hederlig omtale fordi han fikk meg til å ødelegge klemmen min 
|
|
|
02/10/2018 20:04
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Jeg sliter også med en knepp/knirk. Jeg har prøvd ALT, uten hell så langt... jeg har har imidlertid klart å fremprovosere en lignende lyd ved å belaste klingene i sideretning. Bolter og spider/klinger er rengjort og smørt uten endring, så det eneste alternativet jeg ser nå er selve spideren. Jeg har en Rotor 3D 24mm krank, og den har selvsagt et helt eget verktøy for spideren, som koster 25 euro i innkjøp, men som nettbutikken skal ha 30 euro for å sende... og med mva osv blir det dyrt for noe som muligens ikke fikser problemet... Jeg hadde samme problem med samme krank, stramming løste problemet.
|
|
|
05/10/2018 16:02
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Har i løpet av de siste ukene fått en ny knirk selv, men har ikke orket å diagnostisere den før i dag.
For å gjøre en lang historie kort; tipset med å sykle med løse hurtigkoblinger kommer jeg til å benytte som første analyseverktøy heretter. Det viste seg å både være løs preload på baknavet samt for løs hurtigkobling foran som begge bidro med sine knirkelyder. Disse kunne, som med alle andre lyder på en sykkel, oppfattes til å komme fra krankområdet.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
05/10/2018 16:22
|
RoyE
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Etter å desperat ha trålet tråder på diverse fora og sett en del videoer med tips rundt knirkeliminering den siste tiden tror jeg at jeg kan fastslå at man bør begynne med hurtigkoblinger og pedaler om man sliter med knirk. Flere konkluderer med at brorparten av problemene knyttet til dette forsvinner med å gå disse delene etter i sømmene.
|
|
|
05/10/2018 16:35
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Cleats og faktisk sko og hjelm er potensielle kilder.
|
|
|
|
|