Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Laktattest

Laktattest #2513235 29/09/2018 08:38
Pål_pot Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Har vært på laktattest flere ganger på lab hvor de har kjørt olympiatoppen sin protokoll. Hvilenivå pluss 1,5 mmol. Har da blitt sendt tilbake med en laktatterskel watt som er så lav at jeg kan holde den i mange timer.
Bare for å oppklare så har jeg også brukt min egen sykkel med medbrakt tacx neo rulle så watt er lik på test som under min trening.

Har noen her inne mer inngående kunnskap rundt denne testen? Jeg ser ikke nytteverdien av å få vite en wattverdi man kan holde i mange timer. Hva slags terskel er isåfall dette? Er det bare en referanseverdi for måling av progresjon i treningen?

Har kjøpt egen måler nå og tester ulike andre protokoller. Blant annet MLSS hvor man finner den høyeste watt hvor laktaten er stabil over tid. Man kjører ti minutters drag og måler laktat på minutt 4 og 10. Om laktaten ikke stiger mer enn 1 mmol mellom disse prøvene så kan man øke watt.

Når jeg bruker denne protokollen ender jeg opp på en watt som ligger rett under min FTP og veldig nærme den watt jeg klarer på en 40 km tempo.

Har noen formeninger rundt disse to testene og evt hvordan man best bruker de i trening?

Er det lett er det ikke gøy
Re: Laktattest [Re: Pål_pot] #2513306 29/09/2018 18:04
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Synes en kar på det store internettet forklarte det best, hvor FTP er en praktisk test og Laktat terskel er fysisk observerbar endring i kroppen.

As much as FTP can be proxy for lactate threshold power, they’re not actually the same thing.

The former is a practical estimation method and the latter a physical, observable change in the body.

Hva som er mest riktig for å sette treningsoner på vet jeg ikke, men jeg holder en knapp på ftp med en god dose egenvurdering. Med det mener jeg at at spesielt på de kortere dragene, ikke slavisk går etter % av ftp, men gjør en egen vurdering om hvor lett/tungt det er.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Moderator  support