Hallo!
|
Hallo!
26/09/2018 01:19
|
noobike
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Jeg introduserer meg og har registrert meg her hovedsaklig for denne våse tråden foreløpig. Men det hele begynte for ca 1-2 mnd siden. Har sliti en stund med å komme i gang med sårt trengt trening, så passet jeg en hund ett par dager. Den skjønte godt at jeg trengte og ville gå tur så det blei ett helvetes mas på dag to, jeg trodde jeg ville ha hund men det skal jeg ikke ha. Ikke fordi det ikke var ålreit å bli dratt ut i mosjon eller godt selskap men mest fordi jeg aner jeg faktisk fikk litt usunt temperament ovenfor den teite glad bikkja.
Uansett så fant vi en ganske lang rute i skauen som blei lengre og lengre hver gang vi gikk. Langs denne stien står det da det jeg tror er en jævlig fin sykkel, altså den så drit ålreit ut. Etter ett par turer er jeg borte å fikler litt på den, prøver gira, sjekker lufta i dekka. Allerede nå er det egentlig gjort.
Det tar ikke så mange timer utpå lørdags natta at jeg er overbevist at den er stjålet og det mest fornuftige vil være at jeg tar den med hjem å passer på den. Faktisk en veldig ålreit ting, mr nice. Så jeg småløper bort dit i halv 3 på natta og den sto der fortsatt den andre kvelden/natta på rad.
Hopper på den og begynner å tråkke men det går helt til helvete. Kjedet hopper av, setter seg fast. Jeg skjønner ikke helt det da, så prøver tråkke på og skeiner ut i ett kratt med brennesle. Slår kneet litt også. Får meg opp, og små løper med halt og svie hjem.
Setter den synlig, nesten. Vel hjemme. På det tidspunktet har jeg sett det falck merket men overbelurer meg selv ganske raskt til at det merket må være gammelt, erindrer at falck gikk konk eller ble kjøpt opp for mange år sia. Den er sikkert ikke stjålet i nærheten her jeg bor en gang. Kanskje tilogmed det var sånn at den ble satt der fordi eier hadde kjøpt ny istedenfor å repare. Kanskje den faktisk var til meg.
Dagen etter prøver jeg å reparere kjedet men bruker flere timer uten å finne noen god forklaring på hvorfor det detter av på baktråkk. Jeg kan heller ikke ta den med til sykkelverksted for selv om jeg egentlig ikke har stjælt den vil jo de tro det sikkert så den blir stående ett par dager.
Sender lokal politiet mail om hensatt sykkel og at jeg tror den har vært stjålet og forlatt. OK så kan jeg ihvertfall bruke den til de kontakter meg. Jeg får hverken brukt den eller hører noe. Bruker urimelig lang tid på å finne problemet, to skruer som skal justeres. Vasker den, smører og strammer til den nesten skinner. Har funnet ut hvor mye den koster og. Var ikke helt den summen jeg trodde men, 7000kr ny, for meg så den ut som 17000kr.
Men jeg får altså så dårlig følelse av at jeg ikke har hørt noe fra politiet enda så gjør en innsats på å få den meldt til konkurs Falck, blei ett par tlf og mail til nedlagte nr og mail adr som ikke virket men når jeg treffer riktig så tar det ikke lenger en 10min så er sykkelen hentet av eier. Bor 7-8 hus bortafor.
Viser seg at den hadde vært stjålet men også funnet mens de var på ferie, litt rart sted å bestemme å sette den inntil de kom hjem fra ferie mellom de partene men, dagen etter jeg tok den kom de hjem til at den var borte igjen.
Håpet litt på en startkapital til egen sykkel som takk for bryet men jeg var visst bryet. Hadde gode hensikter da, hensikt om at den kanskje kunne bli min. Litt tåpelig av en voksen mann men men. Blei ihvertfall interessert i å skaffe meg en igjen etter snart 20 år uten.
Fant forøvrig hvordan jeg skulle melde riktig på denne siden og det var mye moro å lese her i tillegg. Så ville bare fortelle den lille historien og håper det ikke er noe ondt blod over at jeg hadde litt tvilsomme gode hensikter.
|
|
|
Re: Hallo!
[Re: noobike]
26/09/2018 07:15
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Kul historie. "Kjedet som faller av", "sur nabo som ikke skjønner deg", "urealistisk prisforventning" ... mangler kjendisstoff, men tråden har potensiale til å bli 3-4 sider, over 10 hvis GeirK og Tange blir engasjert. Og velkommen til forumet 
|
|
|
26/09/2018 08:01
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
HAHA, det viktigste nå er at du tenker igjennom hva slags sykkel du skal ha. Beslutningen om å bli syklist er vel tatt :-) velkommen...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
26/09/2018 10:14
|
noobike
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Takk og takk. Jeg har lyst på noe så lett som mulig, og allsidig. Det er vanskelig for meg å si egentlig. Blir nok en del asfalt, og mye grus til å begynne med. Litt stram økonomi nå men å spare til 10.000 ca er oppnåelig. Er det passe eller burde jeg pushe prisen litt opp?
|
|
|
26/09/2018 10:20
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Velkommen om bord! Du får masse sykkel til 10.000 kr, spesielt om du går inn nå som lagrene skal tømmes, eller neste års leveranser kan bestilles til en bedre pris.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
26/09/2018 10:38
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du tenker grus og asfalt, og litt enkle stier til "nybegynner", så får du mere enn gode nok nye sykler fra under 10 000,- og oppover. De store kjedene, Gmax/XXL/etc, har godt utstyrte sykler til en billig penge. Sikkert mulig å gjøre gode kjøp på tilbud mellom 5-10k. Alternativt kan du stikke innom din lokale sykkelbutikk (LSB) og se hva de har. Typisk får du da mere posh merke, og gode råd på kjøpet.
F.eks. koster rimeligste Scott Scale veiledende rundt 10 000,-. Det er en grei referansesykkel.
Så må du selvsagt vurdere, bukkestyre, bredde på dekk, dempere, osv., alt etter behov.
|
|
|
26/09/2018 10:45
|
Christian_a
Entusiast
|
Entusiast
Topp førsteinnlegg  Siden bruksområdet er grus og asfalt, så må jeg bare anbefale en eventyrsykkel / blandevei / gravel. Er superfornøyd med å ha kjøpt en - makan til allsidig sykkel! Takler ganske rufsete skogsveier og enkle stier, en drøm på grusvei, og mye mer lettsyklet på asfalt enn en halvdemper. Rimeligste Cannondale Topstone som er omtalt i diverse tråder her fåes vel i riktig prisleie.
Redigert av Christian_a; 26/09/2018 10:47.
|
|
|
|
|