Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 13 1 2 6 7 8 9 10 12 13

Bremsetuning (nørdalørt)

Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2519704 01/11/2018 11:53
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
Har fått et sett med uberbike-slanger selv. I kveld kommer også ny bakdemper, så nå ligger ting til rette for kvalitetstid i furtebua!


@tarhof på instagram
Pole Evolink 158/176 2019
Banshee Prime 2016
Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2519718 01/11/2018 12:38
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Angående bremsenerding. Er det noen som lager bremseskiver uten masse hull og tull i? Skulle tro bremseeffekten blir enda bedre med større overflate.

Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: Paulus] #2519724 01/11/2018 12:47
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Paulus
Angående bremsenerding. Er det noen som lager bremseskiver uten masse hull og tull i? Skulle tro bremseeffekten blir enda bedre med større overflate.
Du får ca null lufting, og skivene blir fort varme, og når de blir for varme vil de slå seg, og du får subb. Det er en grunn til at det er mange bremseskiver som har hull, ikke har en kontinuerlig sirkel i ytterkant, er halvflytende, etc. Skal du ha noe som makser overflate og lufting, er Intend BC Aero.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2519738 01/11/2018 13:37
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Hullene gir jo mindre overflate og masse og skulle tro det gir høyere temperatur og større fare for at noe slår seg. Men jeg er ingen ekspert. Jeg tror nok hullene er der mest fordi det ser kult ut.

Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2519740 01/11/2018 13:54
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 863
A
aanund Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
A
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 863
Shigura'en din, du har MT5 kaliper med Magura slange, SLX hendel, Shimano sin oliven og stift (eller hva den heter)?
Bremser kan aldri bli for gode. Har ett par XT bremser jeg kunne tenkt å oppgradere.
Å.

Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: aanund] #2519742 01/11/2018 14:04
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Paulus
Hullene gir jo mindre overflate og masse og skulle tro det gir høyere temperatur og større fare for at noe slår seg. Men jeg er ingen ekspert. Jeg tror nok hullene er der mest fordi det ser kult ut.
Hullene er der for å få vekk varme, ferdig snakka.
Sitat: aanund
Shigura'en din, du har MT5 kaliper med Magura slange, SLX hendel, Shimano sin oliven og stift (eller hva den heter)?
stemmer det. Var enklest å få til.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: Paulus] #2519743 01/11/2018 14:05
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Sitat: Paulus
Hullene gir jo mindre overflate og masse og skulle tro det gir høyere temperatur og større fare for at noe slår seg. Men jeg er ingen ekspert. Jeg tror nok hullene er der mest fordi det ser kult ut.




Her kan du teste, G3 Solid sweep, ble laget for å unngå vibrasjonene de vanlige G3 slet med.

Hullene øker overflaten for bedre kjøling, men minsker selvfølgelig bremseflaten. I tillegg transporterer hullene noe kald luft inn til klossen.

Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2519756 01/11/2018 15:03
Registrert: May 2008
Innlegg: 524
K
Kona mi Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
K
Registrert: May 2008
Innlegg: 524
Sitat: baronKanon

Fikk endelig ny skive og (enda) et nytt sett bremseklosser til MT5-kaliperne i går, kjørte enda en jukselufting av hendlene med remmer på hendlene en stund før hendlene fikk litt påfyll med væske (noen luftbobler forsvant også), sjekket at all Bionol er bortrenset rundt kaliper og installerte igjen. Nå bør det blir hissig bremsing også bak. Skal ta en lyktetur i kveld (hvis ikke samboer skal), og det blir nok bra.


Jukselufting? Sliter med bakbremsen på mt7 bremsene, blir aldri helt 100, og ender med myk hendel etter en times sykling ca. Lufter igjen og samme skjer. Ingen synlig lekkasje



Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: Kona mi] #2519757 01/11/2018 15:08
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sett på en rem på hendelen, så den er klemt inn, og la stå over natta. Fjern remmen, sett på sprøyte e.l. uten stempel i luftehullet og hell på olje. pump bremsehendelen lett til det slutter å boble.

Redigert av baronKanon; 01/11/2018 15:20.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2519758 01/11/2018 15:16
Registrert: May 2008
Innlegg: 524
K
Kona mi Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
K
Registrert: May 2008
Innlegg: 524
Sitat: baronKanon
Sett på en rem på hendelen, så den er klemt inn, og la stå over natta. Fjern remmen, sett på sprøyte e.l. uten stempel i luftehullet og hell på olje. pump bremsehendelen let til det slutter å boble.


Takker, testes etter lyktetur i kveld..



Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: Skorp] #2519770 01/11/2018 16:44
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Sitat: baronKanon
Hullene er der for å få vekk varme, ferdig snakka..


Mottatt.

Sitat: Skorp




Her kan du teste, G3 Solid sweep, ble laget for å unngå vibrasjonene de vanlige G3 slet med.


Vet du om den finnes i 200ish? fant maks 185.

Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2519776 01/11/2018 17:06
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
F
Flamini Offline
Besatt
Offline
Besatt
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Sitat: baronKanon
Sitat: Paulus
Hullene gir jo mindre overflate og masse og skulle tro det gir høyere temperatur og større fare for at noe slår seg. Men jeg er ingen ekspert. Jeg tror nok hullene er der mest fordi det ser kult ut.
Hullene er der for å få vekk varme, ferdig snakka.
Sitat: aanund
Shigura'en din, du har MT5 kaliper med Magura slange, SLX hendel, Shimano sin oliven og stift (eller hva den heter)?
stemmer det. Var enklest å få til.


baron kanon,
du bommer litt der

dersom borrede skiver skal lede varmen bedre bort enn uborrede må overflate arealet økes. det kan man oppnå med å ha mange små hull og ikke få store hull

så kan man fjerne materiale fra skivene for å få ned vekten

og ikke minst så kan man endre designen på skivene med å borre hull i ymse mønster og størrelser


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2519785 01/11/2018 18:28
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Det et billigere å produsere få store hull enn mange små. Drt er en viktig faktor. Men det er også en måte å få ned vekt på. Og når man fjerner for mye materiale, går bremseeffekten ned. Det ser man på überlette skiver. Men hovedformålet vil nok være varmehåndtering. Les Cornelius' utgreiing om Aero-skivene:
https://www.intend-bc.com/tech/rotors/


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2519810 01/11/2018 20:21
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Tillater meg å poste denne her ICON_SMILE


Redigert av Skorp; 01/11/2018 20:21.
Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2519830 01/11/2018 21:58
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Dust


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2519843 02/11/2018 07:09
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
F
Flamini Offline
Besatt
Offline
Besatt
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Sitat: baronKanon
Det et billigere å produsere få store hull enn mange små. Drt er en viktig faktor. Men det er også en måte å få ned vekt på. Og når man fjerner for mye materiale, går bremseeffekten ned. Det ser man på überlette skiver. Men hovedformålet vil nok være varmehåndtering. Les Cornelius' utgreiing om Aero-skivene:
https://www.intend-bc.com/tech/rotors/


det var jo en grei bekreftelse å få.

hvor stor betydning dette har i praksis er jeg usikker på og jeg er rimelig sikker på at design spiller en rolle. se fx disse skivene her


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2519847 02/11/2018 07:27
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Det er jo mange som kjøper stygge ting som ikke har noen funksjon, som f.eks.
https://www.chainreactioncycles.com/no/en/dirty-dog-skull-rotor/rp-prod25147
https://www.chainreactioncycles.com/no/en/dirty-dog-bone-burner-rotor/rp-prod25155

Selv vil jeg ha noe som er bra.

Galfer har litt annen tilnærming, og fokuserer også på jevn slitasje. Mange mener at de er dritbra (også). De brukes i hvert fall av flere utforsyklister, og har også fine vekter.

Det har jo vist seg at forskjellige mønstre vil gi forskjellige egenskaper også:
- Bremsekraft
- Vibrasjoner
- Beholde form i varme
- Varmehåndtering
- Noen fokuserer også på jevn slitasje på klosser.
- Vannhåndtering


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2519854 02/11/2018 08:06
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
F
Flamini Offline
Besatt
Offline
Besatt
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Sitat: baronKanon
Det er jo mange som kjøper stygge ting som ikke har noen funksjon, som f.eks.
https://www.chainreactioncycles.com/no/en/dirty-dog-skull-rotor/rp-prod25147
https://www.chainreactioncycles.com/no/en/dirty-dog-bone-burner-rotor/rp-prod25155

Selv vil jeg ha noe som er bra.



Det var de skivene fra dirty dog jeg tenkte på, husket ikke hva de het. Jeg synes de er dritkule, men det har vel noe med alder å gjøre <:)


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2521137 08/11/2018 21:04
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Nå har jeg noen turer på Shigura uten å ha klønemekka, og det er skikkelig bitt. Og det er konsistent! Skikkelig kraft og modulasjon. Ikke superfast følelse, men langt fra slaskorama. Dere som mener at 180 bak er pinglete, vil oppdage at denne er mer enn kraftig nok (for meg). Mer bremsekraft bak vil bare bli mer skrensing.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2521865 13/11/2018 07:58
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Noen som har sykla lenge nok til at de husker Mavic SUP Ceramic-felgene? Det gjør jeg, og det var overlegen bremsekraft kontra vanlige alufelger.. Nå ser det ut til at det kommer alu-skiver med keramisk belegg for bedre skrubb. Du må ha spesialklosser grunnet høyere friksjon og skrubb, men har litt troen på det. Og med alu som base kan det bli ganske lett også, i tillegg til at alu er veldig godt på varmetransport. det kan dog være en mulighet for at varmeoverføringen fra keramikkbelegget til alukjernen vil være for dårlig, men det får tester vise. Jeg er i hvert fall villig til å test (gitt at prisen er "testbar").

https://bikerumor.com/2018/11/05/ceramic-coated-alloy-brake-rotors-carbon-backed-brake-pads-oh-yeah/


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2521880 13/11/2018 08:34
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
På biler gir kjeramiske bremser en mer av/på bremsepedal. Testet en Lambo med kjeramiske bremser en gang og måtte være ekstra fintfølende på pedalen. Men veldig effektive bremser da, lettere også.


..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2521890 13/11/2018 09:25
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Et annet aspekt med keramisk bremseoverflate vil jo være varmeutvikling. Og med aluminium som kjerne, kan man ved lange, kraftige nedbremsinger risikere å smelte aluminiumen. Tyske Bike klarte å smelte alukjernen på vanlig Shimano ICETech-skiver da de kom ut for noen år siden. Både ins Labor og på sykkelen.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2522935 20/11/2018 12:06
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472 Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
Har satt på farge matchende Trickstuff bremseklosser på fatbiken med MT5 bremser. Føles så langt veldig bra etter en liten tur til jobb.

Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2522938 20/11/2018 12:10
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
en ting jeg har tenkt på med MT5-kaliperne: er det noe vits i å beholde de stygge plastringene i plast? De finnes jo i forskjellige farger, men kan ikke akkurat se noe funksjon utover "pynt".


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2523000 20/11/2018 17:34
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Sitat: baronKanon
en ting jeg har tenkt på med MT5-kaliperne: er det noe vits i å beholde de stygge plastringene i plast? De finnes jo i forskjellige farger, men kan ikke akkurat se noe funksjon utover "pynt".


Du må jo skaffe gule "plastringer i plast" for å matche rammen! Det gir ekstra plush demping og 10% bedre bremsekraft ICON_SMILE

Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2523002 20/11/2018 17:42
Registrert: May 2009
Innlegg: 203
S
Sovepose Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: May 2009
Innlegg: 203
Skal oppgradere bremser. Er shimano fanboy så dilemmaet er om jeg skal velge nye xtr med 4 stempler eller saint modellen.

Saint modellen har jo vært på markedet i mange år og har hørt fra flere at de er fornøyde.

Om nye xtr sier noen at de har tilnærmet lik kraft som saint mens noen meter saint er hakket vassesre.

Prismessig er vel xtr noe dyrere, men ikke så veldig.

Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: Sovepose] #2523005 20/11/2018 18:06
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
Sitat: Sovepose
Skal oppgradere bremser. Er shimano fanboy så dilemmaet er om jeg skal velge nye xtr med 4 stempler eller saint modellen.

Saint modellen har jo vært på markedet i mange år og har hørt fra flere at de er fornøyde.

Om nye xtr sier noen at de har tilnærmet lik kraft som saint mens noen meter saint er hakket vassesre.

Prismessig er vel xtr noe dyrere, men ikke så veldig.
Hva har dette med bremsetuning å gjøre? Hyllevare er helt ut ;-)
Jeg stemmer for Cura4 kaliper og Piccola hendel.


@tarhof på instagram
Pole Evolink 158/176 2019
Banshee Prime 2016
Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2523009 20/11/2018 18:34
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Hvorfor Piccola-hendel? Er fryktelig lite reservoar på denne, så med hard kjøring mister du en del på volumkompensering.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2523014 20/11/2018 19:15
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
Sitat: baronKanon
Hvorfor Piccola-hendel? Er fryktelig lite reservoar på denne, så med hard kjøring mister du en del på volumkompensering.

Kan du utdype hva du mener? Jeg mistenker at du misforstår hensikten med hendelreservoaret.


@tarhof på instagram
Pole Evolink 158/176 2019
Banshee Prime 2016
Re: Bremsetuning (nørdalørt) [Re: baronKanon] #2523016 20/11/2018 19:21
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Hendelreservoaret har to formål:
Å etterfylle slangen når bremseklossene slites, siden det er automatisk justering av klosser på moderne skivebremser. Dette gjør seg mer gjeldende med store stempler i kaliper, siden det er større volum som må etterfylles for samme tykkelse som forsvinner fra bremseklossen.
Å kompensere for volumøkning ved varmeutvikling i væsken. NOen mener at dette er neglisjerbart. Jeg har erfaring fra lukket system (BFO), der jeg etter lange nedkjøringer fikk hendel som tok lenger og lenger ut.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 8 av 13 1 2 6 7 8 9 10 12 13

Moderator  support