|
|
Bremsetuning (nørdalørt)
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
26/09/2018 11:33
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
- Magura MT5 kalipere (disse er identiske med MT7, sant?)
Vet ikke, men solid forskjell i labtesten. 90 vs 99Nm, og 10,4 og 5,2 sekunder 45-0km/t.
|
|
|
[Re: JonAre]
26/09/2018 11:45
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
- Magura MT5 kalipere (disse er identiske med MT7, sant?)
Vet ikke, men solid forskjell i labtesten. 90 vs 99Nm, og 10,4 og 5,2 sekunder 45-0km/t. Dette var jo også med forskjellige hendler. De er jo med i totalen. De kommer også med forskjellige klosser originalt.
|
|
|
26/09/2018 13:20
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Hva man finner på Internett: Mr. Tr!ckstuff kommenterer her i en tråd om DRT vs MT7, og mener at for det kraftigste, kjøper man DRT-hendel og MT5/MT7-kaliper. Er det for dyrt, holder Shigura i massevis. Lukter Shigura, ass.
Redigert av baronKanon; 26/09/2018 13:21.
|
|
|
26/09/2018 13:50
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Er det noen som vet diameter på stempel i hendelen på Guide og Code?
|
|
|
[Re: bøttesmetten]
26/09/2018 13:52
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Ja, det vet jeg. Det er samme stempelet. Tillater meg å sitere meg selv i første post. - Bytte kaliper: Guide har samme str. på stempelet i hendelen som Code (dvs. de har samme stempel ifølge reservedelslista), men med litt mindre reservoar.
|
|
|
26/09/2018 13:57
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Ja, det vet jeg. Det er samme stempelet. Tillater meg å sitere meg selv i første post. - Bytte kaliper: Guide har samme str. på stempelet i hendelen som Code (dvs. de har samme stempel ifølge reservedelslista), men med litt mindre reservoar.
Så hva er diameteren?
|
|
|
26/09/2018 13:59
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Ifølge ridemonkey.com-tråden 9,5mm
|
|
|
26/09/2018 14:35
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
La oss si at friksjonkoeffisienten er proporsjonal med kontaktarealet til en vilkårlig bremsekloss. Det vil altså si at for en konstant normalkraft på bremsekloss, vil vil en bremsekloss med større kontaktflate skape større friksjonskraft enn en bremsekloss med mindre kontaktflate, right?
Da er spørsmålet; Skal man prioritere større kontaktflate over omsetningsforhold eller omvendt?
|
|
|
26/09/2018 17:23
|
Krinos
Fersking
|
Fersking
jeg sykler Code, syntes de er overlegende. Med Code kan du slippe helt opp også bremse ned fort, da har jeg fått inntrykk av at klossene gir skarpere grep, vs med guide hvor du hele tiden må bremse litt som gjør at klossene blir glatte og du må sa gripe enda hardere igjen for å få noe kraft. Dette fører jo også til mere arm pump som fører til enda mere bremsing. Jeg prøvde min kompis sin enduro sykkel med dh bremser og skjønte på parkeringsplassen at jeg aldri skal ha noe anet en dh bremser igjen:)
Santa cruz <3
|
|
|
26/09/2018 18:44
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Takker for infoen! Jeg har jo Formula R0 på xc sykkelen, 29" med 160 skive. Hadde ikke andre adapter, så fikk ikke montert noe større. Disse funker ekstremt bra, men når jeg hadde de påutforsykkelen var jeg alt annet enn imponert. Jeg hadde vel bommet med kjøp av noen uoriginale klosser.. De var jo kraftigst i en labtest fra 2014. Slo Hope og Saint med god margin.. Det jeg har opplevd med min testing for mange år siden, ved mixing av Magura Gustav, Clara, Louise, HS33 og Echo er at minst stempel på hendel og størst på kalipper vil gi mye kraft men det hjelper ikke når bremsen blir så svampete at man ikke har kontroll. Ganske lik følelse som å montere 4fingers hendel istedet for 2. F. Eks XT trekking hendelen i forhold til vanlig XT.
|
|
|
[Re: Skorp]
26/09/2018 18:52
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Takker for infoen! Jeg har jo Formula R0 på xc sykkelen, 29" med 160 skive. Hadde ikke andre adapter, så fikk ikke montert noe større. Disse funker ekstremt bra, men når jeg hadde de påutforsykkelen var jeg alt annet enn imponert. Jeg hadde vel bommet med kjøp av noen uoriginale klosser.. De var jo kraftigst i en labtest fra 2014. Slo Hope og Saint med god margin.. Det jeg har opplevd med min testing for mange år siden, ved mixing av Magura Gustav, Clara, Louise, HS33 og Echo er at minst stempel på hendel og størst på kalipper vil gi mye kraft men det hjelper ikke når bremsen blir så svampete at man ikke har kontroll. Ganske lik følelse som å montere 4fingers hendel istedet for 2. F. Eks XT trekking hendelen i forhold til vanlig XT. Merk at omsetningsforholdet på RO er orginalt under 5. Altså vesentlig mindre enn både guide og Code. Hvis du bruker Guide eller Code hendel med RO kaliper, blir det andre boller. Jeg regner meg frem til 34% større klemkraft enn Code. Hvor mye mindre er bremseflaten på en RO-bremsekloss enn en Code bremsekloss tror dere?
|
|
|
26/09/2018 19:41
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Tipper R0 har nærmere halve overflaten iforhold til code
Du må også huske på hvor opplagringen på hendelen er, hvor langt ifra opplagringen stempelet er festet samt lengden på hendel. Er ikke bare størrelse på stempler og bremseklosser som teller. Mekanisk utveksling har nok like mye å si.
|
|
|
27/09/2018 07:07
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Bra, Bøttesmetten! Nørdingen er ivaretatt på flere plan! Denne tråden på Ridemonkey har gitt litt inspirasjon til meg. Diskusjon på MTB-News har innspill på gode løsninger fra Tr!ckstuff også (som ikke medfører salg for dem). (tysk) Det diskuteres også flittig om hvordan man kjører Direttissima-hendel på MT5-kaliper. (tysk) En løsning med XTR M9020-hendler og MT5-bremser, samt klosser og bremsevæske kommer på rundt 3000 NOK ferdig momsa. Så er spørsmålet hva man taper på å gå for en XT-hendel (M8000) istedenfor XTR og spare 6-700NOK. Eller SLX (M7000)! Da har man et billig og bra (nok?) utgangspunkt med rom for fremtidige stegvise innhugg i økonomien ved å bytte først til DRT-hendel og så C41-kaliper fra Tr!ckstuff... Men blir dritskuffa hvis du kjører standardslanger fra Magura eller Shimano. Goodridge eller noen andre ettermarkedsslanger? Har tenkt litt på dette. Hva tror folket om Uberbike sine? Holder det med kevlar, eller bør man gå for stål i tillegg?
Redigert av baronKanon; 27/09/2018 08:44. Rediger grunn: MT FEM, ikke tre
|
|
|
27/09/2018 08:43
|
OlaA
Avhengig
|
Avhengig
"En løsning med XTR M9020-hendler og MT3-bremser, samt klosser og bremsevæske kommer på rundt 3000 NOK ferdig momsa. Så er spørsmålet hva man taper på å gå for en XT-hendel (M8000) istedenfor XTR og spare 6-700NOK. Eller SLX (M7000)! Da har man et billig og bra (nok?) utgangspunkt med rom for fremtidige stegvise innhugg i økonomien ved å bytte først til DRT-hendel og så C41-kaliper fra Tr!ckstuff..."Alternativt bruke en Zee hendel, da slipper du risikoen med SLX hendlene med litt dårlig toleranse på pressfit. Hva med Hayes Dominion? Kunne godt kjøpt den bare for å få justeringsskruen på kalipperen 
Redigert av OlaA; 27/09/2018 08:43.
|
|
|
27/09/2018 08:50
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Dominion er enn så lenge vaporware, og er det ikke litt kjedelig med standardutstyr?
Tror nok XTR trail med MT5 blir en vinner, sånn egentlig. mest fordi XTR.
|
|
|
27/09/2018 09:51
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Det samla stempelarealet på kaliperen på MT5/MT7 er jo ikke større enn på Zee/saint. Er det større bremseflate på klossene på Magura enn på Zee/Saint?
|
|
|
27/09/2018 10:31
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Det samla stempelarealet på kaliperen på MT5/MT7 er jo ikke større enn på Zee/saint. Er det større bremseflate på klossene på Magura enn på Zee/Saint? bremseflaten er på øyemål noe mindre, i tillegg til at Magura har lik stempelstørrelse, så alle stemplene treffer først, i motsetning til Shimano, der de minste treffer først, men har dårligst bremseeffekt, og gir en slags tå-inn-justering av bremsene initielt (vi som har overlevd cantilever og v-bremser vet godt hva det er), og motsatt når det blir mye trykk på hendelen, hvis jeg ikke tenker feil. Ellers er det vel også muligens forskjeller stivhet på kaliperne. Shimano er to-delte, noe som bør være veldig stivt grunnet stålskruene, mens Magura har støpt/smidd i ett stykke, noe som er lett. De har også den lille broen i midten mellom klossene. Det er dog ikke helt sikkert at størrelsen til stemplene på Zee og Saint er 16/18mm, da andre informasjonsskilder sier at Zee og Saint har samme samme stempler på "bare" 15/17mm.Er faktisk en som skriver 15,10 og 17.20. I tillegg er det ikke noe gøy med lekkasje etter rensing av brems. Og jeg liker å kunne rense bremseklossene uten å fjerne dem.
|
|
|
27/09/2018 10:55
|
OlaA
Avhengig
|
Avhengig
Dominion er enn så lenge vaporware, og er det ikke litt kjedelig med standardutstyr?
Tror nok XTR trail med MT5 blir en vinner, sånn egentlig. mest fordi XTR. "Fordi XTR" er definitivt en god grunn  Går det an å bore og lage gjenger i en kalipper for å lage en justeringsskrue ala den på Dominion? Da blir det i vært fall køstom, og mulighet til perfekt justerte bremser.
|
|
|
27/09/2018 10:59
|
perbl
More than words
|
More than words
Noen grunn til at du sikter på M9020, og ikke den nye M9120 av hendler?
Selv er jeg fortsatt ikke helt overbevist om at nye XTR er totalskrot, og avventer litt langtidstester og sånt før jeg evt går for et komplett sett.
Per B.
|
|
|
27/09/2018 11:14
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
|
|
|
27/09/2018 11:22
|
perbl
More than words
|
More than words
Ser den, men om det var så at fleks var fikset for hardbremsere i de nye, tåler du ikke sykle bittelitt til med de gamle? Er rittprogrammet så stramt framover?
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
27/09/2018 11:25
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Ser den, men om det var så at fleks var fikset for hardbremsere i de nye, tåler du ikke sykle bittelitt til med de gamle? Er rittprogrammet så stramt framover? når vil reservedeler komme i butikk? til hvilken pris? Ferdig med ritt for i år Er det fleks fra hardbrems?
|
|
|
27/09/2018 11:36
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
La oss si at friksjonkoeffisienten er proporsjonal med kontaktarealet til en vilkårlig bremsekloss. Det vil altså si at for en konstant normalkraft på bremsekloss, vil vil en bremsekloss med større kontaktflate skape større friksjonskraft enn en bremsekloss med mindre kontaktflate, right? I de enkleste former av friksjonsberegninger stemmer ikke dette. Da friksjonskraft Fk=u*N, der u er friksjonskoeffisient, og N er normalkraft. u velges stort sett basert på erfaringer med materialtyper og overflatekvaliteter. Man kan se på friksjon ifht. kontaktareal, men da må man også ta hensyn til kontakttrykket, og arealet blir irrelevant for resultatet så lenge den totale krafta er lik. Dette kan du sikkert inn og ut. I praksis og i bremsekontekst tror jeg det du sier stemmer bedre, da en større bremseklossflate vil fordele varmeenergien fra bremsing bedre, og gi en lavere gjennomsnittlig temperatur på bremseflatene, som igjen gir bedre bremsing. Dette vil jo også være avhengig av f.eks klossevalg og skivevalg, da noen klosser og skiver kan være designet for svært høye bremsetemperaturer. For klosser og skiver til terrengsykling tror jeg ideell temperatur er relativt lav, og best effekt/friksjonskoeffisient tror jeg oppnås når temperaturen er akkurat stor nok til å drive bort fuktighet.
|
|
|
27/09/2018 11:43
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Er det fleks fra hardbrems?
Tydeligvis. Litt googling tilsier så. Kanskje XT M8000-hendel er bedre tips?
|
|
|
[Re: OlaA]
27/09/2018 11:50
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Hadde i utgangspunktet bestemt meg for å kjøpe nye XTR m9120, men etter å ha nørda litt her nå, så blir det å kjøpe "off the shelf" uaktuelt.
I første omgang tester jeg med Formula RO kalipere med Sram Guide bremsehendler (Hva blir kjendisnavnet her? Sramula ROid?). Det skal gi meg en økning av klemkraft (fra org Guide kaliper) på ca 43%. Jeg tror bremsearealet på bremseklossene til RO er vesentlig mindre enn på Guide (har begge deler liggendes og skal måle). Potensielt vil "vinninga gå opp i spinninga" og jeg sitter igjen med en setup med samme bremsekraft men med mindre klaring i kaliper, mindre varmedissipasjon og mer svampete hendel.
På sikt vil jeg teste Fomula Cura 4 kaliper med shimanohendel. Dette tror jeg vil være ganske brutalt. Da slipper jeg DOT-dritten også. Hvis vi antar at bremsekloss-arealet til cura 4 er det samme som på Saint, vil denne setupen i teorien gi 12% bedre bremsekraft. Om lag tilsvarende økning som da jeg gikk fra 203mm til 225mm skiver, og det var veldig merkbart.
PS: Cura4 kaliper og DRT-Hendel vil gi 34% større bremsekraft (teoretisk) enn org. Direttissima (!!)
Har også en teori om at det fins mindre viskøse mineraloljer med samme eller høyere kokepunkt enn Shimano, magura eller formula sine oljer. Er det noen som har kokepunktet og viskositetindeksen til Shimano mineralolje lett tilgjengelig? ØysteinS, dette har du sikkert i hodet! Grunnen til at jeg ønsker en mindre viskøs olje, er at jeg har en teori om at bremsen vil føles lettere og mer følsom på hendelen. Det er ganske små åpninger oljen skal gjennom i systemet, åpninger som potensielt lager motstand i systemet.
Skorp har et par gode poenger lengre oppe, blant annet det at hydraulisk utveksling bare er en del av kaka, man må se på den mekaniske utvekslingen også, altså forholdet mellom hendel-lengde og distansen mellom rotasjonspunkt til hendel og stempel. Enda mer infløkt blir det når flere bremsehendler har varierende mekanisk omsetningsforhold gjennom hendelvandringen (ServoWave, Swinglink m.fl).
Jeg har en teori om at det er bedre med høy hydraulisk utveksling enn høy mekanisk utveksling. Dette er fordi at fjærkonstanten til oljen er mye høyere enn "den totale fjærkonstanten" til hendelen, altså fleksen i hendelen. Svampete hendelfølelse er derfor mer sannsynlig fra fleks i hendel enn fra komprimering av oljen, right? DRT-hendelen og dens stivhet/presisjon i kombinasjon med lite stempelareal, vil derfor være et bra utgangspunkt for en monsterbrems. Jeg begynner å spare.
|
|
|
27/09/2018 11:51
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette var en fin tråd! Jeg har Shimano og Magura og hadde ikek tenkt på muligheten for å mikse. Men hva var grunnen til at Shimano hendler er så mye bedre enn Magura sine?
Jeg tror ikke at jeg kommer til å mikse, men dersom noe går i stykker så skal jeg huske på muligheten. Men hva var nå dette med olja, må en bruke en helt spesiell olje dersom man skal sette sammen en Shigura?
En greie med Magura er at toppmodellen leveres med 4 klosser, altså en kloss per stempel, det skal visstnok bety en del fro krafta (tror han at han har lest på Internett et sted). Er det flere enn Magura som gjør det sånn?
|
|
|
27/09/2018 11:55
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Har også en teori om at det fins mindre viskøse mineraloljer med samme eller høyere kokepunkt enn Shimano, magura eller formula sine oljer. Er det noen som har kokepunktet og viskositetindeksen til Shimano mineralolje lett tilgjengelig? ØysteinS, dette har du sikkert i hodet! Grunnen til at jeg ønsker en mindre viskøs olje, er at jeg har en teori om at bremsen vil føles lettere og mer følsom på hendelen. Det er ganske små åpninger oljen skal gjennom i systemet, åpninger som potensielt lager motstand i systemet.
http://www.epicbleedsolutions.com/blog/dot-brake-fluid-vs-mineral-oil/Her er iallefall kokepunktet til shimano.
|
|
|
[Re: oyvinsr]
27/09/2018 11:56
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
La oss si at friksjonkoeffisienten er proporsjonal med kontaktarealet til en vilkårlig bremsekloss. Det vil altså si at for en konstant normalkraft på bremsekloss, vil vil en bremsekloss med større kontaktflate skape større friksjonskraft enn en bremsekloss med mindre kontaktflate, right? I de enkleste former av friksjonsberegninger stemmer ikke dette. Da friksjonskraft Fk=u*N, der u er friksjonskoeffisient, og N er normalkraft. u velges stort sett basert på erfaringer med materialtyper og overflatekvaliteter. Man kan se på friksjon ifht. kontaktareal, men da må man også ta hensyn til kontakttrykket, og arealet blir irrelevant for resultatet så lenge den totale krafta er lik. Dette kan du sikkert inn og ut. I praksis og i bremsekontekst tror jeg det du sier stemmer bedre, da en større bremseklossflate vil fordele varmeenergien fra bremsing bedre, og gi en lavere gjennomsnittlig temperatur på bremseflatene, som igjen gir bedre bremsing. Dette vil jo også være avhengig av f.eks klossevalg og skivevalg, da noen klosser og skiver kan være designet for svært høye bremsetemperaturer. For klosser og skiver til terrengsykling tror jeg ideell temperatur er relativt lav, og best effekt/friksjonskoeffisient tror jeg oppnås når temperaturen er akkurat stor nok til å drive bort fuktighet. Men u er jo definitivt avhengig av areal, er det ikke? To bremseklosser med forskjellig bremseareal, alt annet likt, har forskjellig u, right? EDIT: Jeg tror du har rett. Må tenke litt mer på det.
Redigert av bøttesmetten; 27/09/2018 12:08.
|
|
|
27/09/2018 12:13
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
https://www.dummies.com/education/science/physics/how-surface-area-affects-the-force-of-friction/(beklager å linke til dummies.com, bare første google-treff med god forklaring) Konsensus er at det ikke er noen avhengighet mellom overflateareal og friksjonskoeffisient, innen normale trykkverdier. F.eks om man får en enorm punktlast mot et mykt materiale, så vil man vel få en abnormal friksjonskoeffisient. Overflatekvalitet og materialtyper er mer avgjørende faktorer enn areal.
|
|
|
|
|