Jeg har en 9-delt 11-34 kassett og 26-36-48 setup på kranken. Jeg handlet en hybridsykkel brukt, og det ser ut til at alle delene var montert fra den var ny.
Det som har frustrert meg hele veien er justeringen av krankgiret. Jeg har måttet makse høy og lav skruene på giret, og i tillegg montere giret litt skjevt for å gå klar av kjedet i normal operasjon. Det blir rett og slett plundrete ved hvert vaierbytte.
Ettersom krankgiret var designet for trekk av vaier under krankhuset, og rammen har vaierføring ovenfra og ned, har dette i tillegg, satt sine spor på giret. Kranklager(Octalink) trengtes også en utskifting, og jeg var interessert i å se om en oppgradering fra Deore til XT har noe relevans eller ei, og måtte da gå ned 3mm på aksellengde da dette var den bredeste å få tak i(121 til 118mm). Selv etter bytte av kranklager og nytt SLX M7005 3x10 krankgir, må krankgiret monteres litt skjevt, og høy og lav skruene makses, i tillegg til litt ekstra spennjustering oppe på sjalteren for å gå klar av øverste drev når kjedet også er i tyngste klinge bak. Klaringen mellom giret og drevene er korrekt justert forøvrig.
Det fungerer veldig bra nå, men det hadde vært veldig deilig å slippe slik fikling hver gang det måtte trenges ny vaier eller andre justeringer. Her jeg står nå er jeg litt i tvil om 121mm aksellengde vil være optimalt for det krankgiret jeg har nå, eller om det kanskje burde økes. Saken er at det var kun utfordringer til klaring på øverste drev med Deore giret og 121mm aksellengde, men med det nye SLX giret og 118mm aksellengde, er det utfordringer i begge ender.
Så, er det noen måte å finne/regne ut riktig/optimal aksellengde til et gitt drivlinje setup(til neste kranklagerbytte)?