Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Bianchi Specialissima

Re: Bianchi Specialissima [Re: Gråstein] #2627465 08/09/2020 10:30
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Hadde vært kult med nySpecialissimaen i TdF ja.
Men altså den trenger Campa-skiver. De DA-skivene er fryktelig massive optisk på en slik ramme.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Bianchi Specialissima [Re: Valentino] #2629897 23/09/2020 19:00
Registrert: Jun 2016
Innlegg: 407
Gulesider Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2016
Innlegg: 407
Hvorfor i himmelens navn leverer de ikke specialissima til Jumbo for de som vil ha den.

Re: Bianchi Specialissima [Re: Gulesider] #2629911 23/09/2020 20:31
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
B
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773
Sitat: Gulesider
for de som vil ha den.


Folk som har spurt Jumbo Visma mekanikerne akkurat det spørsmålet har fått svar at den ikke er stiv nok, så rytterene foretrekker Oltre.

merk også at grunnen til at de kjører med svarte rammer og felgbrems er for å få vekten ned mot vektgrensen, så det er tydelig at de fortsatt bryr seg om vekt.
https://cyclingtips.com/2020/08/wha...-black-bianchis-its-all-about-the-grams/

Redigert av bjarnetv; 23/09/2020 20:40.
Re: Bianchi Specialissima [Re: bjarnetv] #2629983 24/09/2020 08:58
Registrert: Apr 2015
Innlegg: 399
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Apr 2015
Innlegg: 399
Sitat: bjarnetv
Sitat: Gulesider
for de som vil ha den.


Folk som har spurt Jumbo Visma mekanikerne akkurat det spørsmålet har fått svar at den ikke er stiv nok, så rytterene foretrekker Oltre.

merk også at grunnen til at de kjører med svarte rammer og felgbrems er for å få vekten ned mot vektgrensen, så det er tydelig at de fortsatt bryr seg om vekt.
https://cyclingtips.com/2020/08/wha...-black-bianchis-its-all-about-the-grams/


Når de har så mye fokus på gram, burde de ikke og hatt mer fokus på aerodynamikk? Tenker da spesielt på under-/skrårøret på rammen som er så utrolig tjukk.... Den pløyer jo ganske mye luft, selv om det stiger litt. Ser jo at Cannondale sier at SystemSix sykkelen er raskere enn noen andre klatresykler om det er mindre enn 6% stigning...

https://www.cyclist.co.uk/buying-guides/1850/best-aero-bikes
For a long period, Cannondale neglected the aero-specific market due to the simple fact its SuperSix Evo race bike was so good. However, in 2018, the American brand made enough advancements in the world of speed and released the SystemSix.

It was a bike with bold claims. At 48kmh it will save you 50w while its combination of aerodynamics and weight make it faster than any climbing bikes on gradients up to 6%.

Vedlegg
SystemSix.jpg (89.07 KB, 84 nedlastinger)
Redigert av Tormod..; 24/09/2020 09:05.
Re: Bianchi Specialissima [Re: Tormod..] #2629990 24/09/2020 09:23
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: Tormod..
Ser jo at Cannondale sier at SystemSix sykkelen er raskere enn noen andre klatresykler om det er mindre enn 6% stigning...

https://www.cyclist.co.uk/buying-guides/1850/best-aero-bikes
For a long period, Cannondale neglected the aero-specific market due to the simple fact its SuperSix Evo race bike was so good. However, in 2018, the American brand made enough advancements in the world of speed and released the SystemSix.

It was a bike with bold claims. At 48kmh it will save you 50w while its combination of aerodynamics and weight make it faster than any climbing bikes on gradients up to 6%.


Likevel brukes SystemSix veldig sjeldent av EF-laget. Disse wattene man måler seg frem til i vindtunnel er ofte vanskelig å hente ut på veien. Jfr: https://www.landevei.no/sykler/sykkeltester/gravel-sykkel-mot-aerosykkel og https://www.landevei.no/sykler/sykk...er-en-aerosykkel-enn-en-gammeldags-racer


En sykkels kjøreegenskaper er vanskelig å kvantifisere i vindtunnel, men det skal ikke så mange svinger til der du klarer å komme ut av svingen i 2-3 km/t mer for å veie opp for en evt marginal aerodynamisk fordel. Aero-sykler har ofte en utpreket plankefølelse sammenlignet med lettere, kvikkere sykler med mer spenst i konstruksjonen. En spenstigere, mer lettkjørt sykkel er lettere å få med på frekke linjevalg. Aeroeffekten av en sykkels ramme er nok også kraftig redusert når du sitter inne i et felt av 200 syklister.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Bianchi Specialissima [Re: Tormod..] #2629993 24/09/2020 09:32
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Nåværende (felgbremsede) Specialissima er gjort på "gamlemåten", uten særlig tanke for aerodynamikk, akkurat som alle Supersixer fram til den nyeste.

Mhp. stivhet scorer den svært godt i styrerøret, men middels i krankhuset. Antar at det i krankhusstivhet XR4 scorer følbart bedre.

Vanskelig å si utfra bildene om underrøret på ny-Specialissimaen har slankere tverrsnitt eller evt. et Kamm-haleliknende tverrsnitt. Men det ser ut som at man beholder rund setepinne. Det har vel både nyeste Giant TCR og Trek Émonda også.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Bianchi Specialissima [Re: Valentino] #2630003 24/09/2020 10:28
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Må bare pirke.

Sitat: Valentino
Det har vel både nyeste Giant TCR og Trek Émonda også.

TCR bruker fortsatt proprietære, avlange Variant, om enn i oppdatert og visstnok mer aerodynamisk versjon der D-formen ikke er så markant ICON_SMILE

Og mens TCR har enten tradisjonell eller integrert (SL) setepinne, har Émonda en mellomløsning med sin no-cut setemast. Rund ICON_SMILE

Håper Bianchi beholder så klassiske løsninger som mulig på kommende Specialissima. Er fortsatt veldig svak for den lekkede versjonen i celeste CK16, men som du sier - den må få vakrere skiver. Ja, vi vet hva vi tenker på.

Og så håper og tror jeg at Specialissima fortsatt vil komme også med felgbremser og tradisjonelle hurtigkoblinger. Det er bare riktig.

Re: Bianchi Specialissima [Re: sykkeloyvind] #2630006 24/09/2020 10:39
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: Tormod..
Ser jo at Cannondale sier at SystemSix sykkelen er raskere enn noen andre klatresykler om det er mindre enn 6% stigning...

https://www.cyclist.co.uk/buying-guides/1850/best-aero-bikes
For a long period, Cannondale neglected the aero-specific market due to the simple fact its SuperSix Evo race bike was so good. However, in 2018, the American brand made enough advancements in the world of speed and released the SystemSix.

It was a bike with bold claims. At 48kmh it will save you 50w while its combination of aerodynamics and weight make it faster than any climbing bikes on gradients up to 6%.


Likevel brukes SystemSix veldig sjeldent av EF-laget. Disse wattene man måler seg frem til i vindtunnel er ofte vanskelig å hente ut på veien. Jfr: https://www.landevei.no/sykler/sykkeltester/gravel-sykkel-mot-aerosykkel og https://www.landevei.no/sykler/sykk...er-en-aerosykkel-enn-en-gammeldags-racer


En sykkels kjøreegenskaper er vanskelig å kvantifisere i vindtunnel, men det skal ikke så mange svinger til der du klarer å komme ut av svingen i 2-3 km/t mer for å veie opp for en evt marginal aerodynamisk fordel. Aero-sykler har ofte en utpreket plankefølelse sammenlignet med lettere, kvikkere sykler med mer spenst i konstruksjonen. En spenstigere, mer lettkjørt sykkel er lettere å få med på frekke linjevalg. Aeroeffekten av en sykkels ramme er nok også kraftig redusert når du sitter inne i et felt av 200 syklister.


Hadde vært morsomt å vite hvor de 50w kommer fra. 50w fra ramma? Jeg tviler.

For meg er det også et poeng hvordan man sykler som proff. 50w i 48kmt er fint det, men gjelder ikke hvis man ligger som rytter 71 inne i et felt. Den besparelsen er mye mer relevant for en glad amatør som ønsker å sette egne rekorder fra Oslo til Enebakk solo etc.

Re: Bianchi Specialissima [Re: Sepeda] #2630010 24/09/2020 10:56
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Bra pirking, Sepeda. Klarte ikke se noe urundt på den TCR-pinnen.

Gjetter på at nåværende Specialissima fortsetter et år til for de som bare må ha felgbrems og at den nye kun blir å få i skivebremsutgave.
(Ikke si dette til noen: DT Swiss sine skru-hurtigkoplinger er mye kjekkere enn salig Tullios sine når man er prisgitt disse idiotiske advokattappene.)


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Bianchi Specialissima [Re: Valentino] #2630011 24/09/2020 11:00
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Valentino
Gjetter på at nåværende Specialissima fortsetter et år til for de som bare må ha felgbrems og at den nye kun blir å få i skivebremsutgave.

Da må du med andre ord aldri finne på å kvitte deg med din klassiske skjønnhet.

Re: Bianchi Specialissima [Re: Sepeda] #2630012 24/09/2020 11:04
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Hun er altfor god for meg.

Tenker vi på XTR-skiver, Sepeda? De gir langtfra et så massivt inntrykk som Dura-Ace.

[Linket bilde fra cdn.mos.cms.futurecdn.net]



Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Bianchi Specialissima [Re: Valentino] #2630015 24/09/2020 11:17
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Valentino
Tenker vi på XTR-skiver, Sepeda?

ICON_SMILE

Det var jo flere lag i årets TdF som gjorde det. Tror vi leser samme nettsider ICON_SMILE

Men nei, jeg tenker som deg på vakre skiver av nærmere geografisk opphav. Gruppen kan man ta med på kjøpet av nye skiver idea

(Rent teknisk synes jeg forresten det var morsommere å se hva som var i dekkene i nevnte ritt enn om bremsene var festet ved felgene eller nær navene. Både pariser, slangeløst, slangeløst med en ukjent versjon av cushcore, og slange shocked2)

Re: Bianchi Specialissima [Re: Valentino] #2630030 24/09/2020 11:55
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
Elmersen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
Det har vel til og med vært snakk om eksempler på slangeløst (dekk) med slange (uten at jeg klarer å finne artikkelen)?

Re: Bianchi Specialissima [Re: Valentino] #2630066 24/09/2020 17:30
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Sitat: Valentino
Hun er altfor god for meg.

Tenker vi på XTR-skiver, Sepeda? De gir langtfra et så massivt inntrykk som Dura-Ace.

[Linket bilde fra cdn.mos.cms.futurecdn.net]



Er det lov med Campa skiver på Dura Ace bremser? Spør for en venn ICON_LAUGH

Re: Bianchi Specialissima [Re: Panda] #2630067 24/09/2020 17:38
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Panda
Er det lov med Campa skiver på Dura Ace bremser?

I hvert fall ikke det motsatte ICON_SMILE

Men det er dessverre ikke alltid at det fungerer optimalt å blande kalipere og skiver fra forskjellige merker i landeveisgruppene. Små forskjeller i utforming kan potensielt forårsake subbing og ulyder.

Vet at terrengfolket nekter å tro det, og jeg vil ikke starte hele den debatten igjen, men slik er det.

Re: Bianchi Specialissima [Re: Valentino] #2630082 24/09/2020 18:45
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Stemmer. Campa skiver er 0,5mm tykkere har jeg lest.
Er ikke mye, men kanskje nok til det blir subbing og dårlig stemning.
Får konvertere til Campa da om man ønsker flotte skiver. Nå er de jo på 13 speed også, raske italienere.

Redigert av Panda; 24/09/2020 18:46. Rediger grunn: Staveleif på spill igjen
Re: Bianchi Specialissima [Re: Valentino] #2630099 24/09/2020 19:40
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online
Besatt
Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Jeg har IKKE lest meg opp på disse tingene, men basert på siste tre innlegg sitter jeg og rister på hodet...

Hvor lenge var det bransjen slet med skivebremser fordi man ikke hadde en standard? At vi hørte om problemer med å bruke skiver i ritt, fordi nøytrale servicebiler ville slite med å ha riktig hjul med riktig diameter på bremseskiver. Også er vi der at de ikke har klart å bli enig om noe så komplett uvesentlig som tykkelse på skivene??

Re: Bianchi Specialissima [Re: Sepeda] #2630101 24/09/2020 19:43
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Sitat: Sepeda
Sitat: Panda
Er det lov med Campa skiver på Dura Ace bremser?

I hvert fall ikke det motsatte ICON_SMILE

Men det er dessverre ikke alltid at det fungerer optimalt å blande kalipere og skiver fra forskjellige merker i landeveisgruppene. Små forskjeller i utforming kan potensielt forårsake subbing og ulyder.

Vet at terrengfolket nekter å tro det, og jeg vil ikke starte hele den debatten igjen, men slik er det.

Mtp. at Shimano rotorer skaper subbing på Shimano kalipere, ville jeg ikke vært så bekymret for å bruke en av de andre merkene med tynnere skiver ICON_SMILE


Create the problem and sell the solution
Re: Bianchi Specialissima [Re: Gråstein] #2630102 24/09/2020 19:45
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Shimanos landeveisskiver er tynnere enn hva Campa mener er riktig. ICON_WINK Er vel ikke noe verre enn at Shimano og Campa felgbremser har ulik formfaktor på klossene? Tenk system. Nøytral hjulservice er snart en ikkesak med slangeløse dekk allikevel...


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Bianchi Specialissima [Re: Valentino] #2630105 24/09/2020 20:03
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
ICON_SMILE

Jeg skulle ikke ha åpnet den boksen med mark, som våre britiske venner sier.

Tenkte ikke spesifikt på tykkelse av skiver.

Kjenner heller ikke til hvorvidt Campa-skiver og Shimano-kalipere, slik det ble nevnt, er en god eller dårlig kombinasjon. Kan godt være at det fungerer aldeles utmerket.

Men utfordringen med små forskjeller i utforming eksisterer, som det diskuteres i f.eks. Vibrasjon i frembrems, Do Shimano DA Rotors work SRAM eTAP HRD Calipers? og SRAM Hydraulic on Shimano rotors?

Angrer allerede på at jeg nevnte det, for jeg vil ikke avspore en deilig Specialissima-tråd.

Så, beklager. Det var kun et velment tips til Panda.

Re: Bianchi Specialissima [Re: Valentino] #2630929 01/10/2020 10:04
Registrert: Jun 2016
Innlegg: 407
Gulesider Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2016
Innlegg: 407
Uansett. Hvis next generasjon specialissima kom med skivebremser og Pantani farger så ville jeg hatt vanskeligheter med å ikke kjøpe den.

Re: Bianchi Specialissima [Re: Gulesider] #2630964 01/10/2020 11:25
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Ser ikke bort fra at den komboen blir å få i 2023, 25-årsjubileum for Pantanis dobbel da.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Bianchi Specialissima [Re: Valentino] #2634112 22/10/2020 15:39
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979

Re: Bianchi Specialissima [Re: Valentino] #2634461 25/10/2020 13:18
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 988
O
ohjelm Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
O
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 988


You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Bianchi Specialissima [Re: ohjelm] #2634465 25/10/2020 13:29
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979

[Linket bilde]

Kunne nesten vært Valentino. Nesten.

Re: Bianchi Specialissima [Re: Valentino] #2634467 25/10/2020 14:28
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Mye kulere enn den specialized sykkel omtalt annet steds.

Re: Bianchi Specialissima [Re: Valentino] #2634479 25/10/2020 17:06
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
B
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773
kommer vel aldri til å vinne noen skjønnhetskonkurranse med såpass mange uharmoniske vinkler i designet, men sikkert en bra sykkel.
[Linket bilde fra bianchi.com]

Redigert av bjarnetv; 25/10/2020 17:06.
Re: Bianchi Specialissima [Re: bjarnetv] #2634481 25/10/2020 17:40
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online
Besatt
Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Sitat: bjarnetv
kommer vel aldri til å vinne noen skjønnhetskonkurranse


Fy!

Bianchi Specialissima er skjønnhet. Om den etablert oppfatningen er noe annet, må folk rekalibrere!

Re: Bianchi Specialissima [Re: Gråstein] #2634483 25/10/2020 17:59
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Det er slikt som skjer når man har stirret for lenge på DBS Daccordi, CAAD12, Everest ATTACK RACE, Koga Miyata, Gios og andre klassiske skjønnheter ICON_SMILE

Valentino er logget på, men tier. Hva blir dommen?

Re: Bianchi Specialissima [Re: Valentino] #2634484 25/10/2020 18:06
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
B
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773
Ta en nøye titt på styrerøret og seteklemme-området og si med hånden på hjertet at dette er en pen sykkel - den har ikke en gang vannrett overrør!
eneste positive visuelt sett er fargen.

Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå