Når de har så mye fokus på gram, burde de ikke og hatt mer fokus på aerodynamikk? Tenker da spesielt på under-/skrårøret på rammen som er så utrolig tjukk.... Den pløyer jo ganske mye luft, selv om det stiger litt. Ser jo at Cannondale sier at SystemSix sykkelen er raskere enn noen andre klatresykler om det er mindre enn 6% stigning...
https://www.cyclist.co.uk/buying-guides/1850/best-aero-bikes For a long period, Cannondale neglected the aero-specific market due to the simple fact its SuperSix Evo race bike was so good. However, in 2018, the American brand made enough advancements in the world of speed and released the SystemSix.
It was a bike with bold claims. At 48kmh it will save you 50w while its combination of aerodynamics and weight make it faster than any climbing bikes on gradients up to 6%.
Ser jo at Cannondale sier at SystemSix sykkelen er raskere enn noen andre klatresykler om det er mindre enn 6% stigning...
https://www.cyclist.co.uk/buying-guides/1850/best-aero-bikes For a long period, Cannondale neglected the aero-specific market due to the simple fact its SuperSix Evo race bike was so good. However, in 2018, the American brand made enough advancements in the world of speed and released the SystemSix.
It was a bike with bold claims. At 48kmh it will save you 50w while its combination of aerodynamics and weight make it faster than any climbing bikes on gradients up to 6%.
En sykkels kjøreegenskaper er vanskelig å kvantifisere i vindtunnel, men det skal ikke så mange svinger til der du klarer å komme ut av svingen i 2-3 km/t mer for å veie opp for en evt marginal aerodynamisk fordel. Aero-sykler har ofte en utpreket plankefølelse sammenlignet med lettere, kvikkere sykler med mer spenst i konstruksjonen. En spenstigere, mer lettkjørt sykkel er lettere å få med på frekke linjevalg. Aeroeffekten av en sykkels ramme er nok også kraftig redusert når du sitter inne i et felt av 200 syklister.
Nåværende (felgbremsede) Specialissima er gjort på "gamlemåten", uten særlig tanke for aerodynamikk, akkurat som alle Supersixer fram til den nyeste.
Mhp. stivhet scorer den svært godt i styrerøret, men middels i krankhuset. Antar at det i krankhusstivhet XR4 scorer følbart bedre.
Vanskelig å si utfra bildene om underrøret på ny-Specialissimaen har slankere tverrsnitt eller evt. et Kamm-haleliknende tverrsnitt. Men det ser ut som at man beholder rund setepinne. Det har vel både nyeste Giant TCR og Trek Émonda også.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Det har vel både nyeste Giant TCR og Trek Émonda også.
TCR bruker fortsatt proprietære, avlange Variant, om enn i oppdatert og visstnok mer aerodynamisk versjon der D-formen ikke er så markant
Og mens TCR har enten tradisjonell eller integrert (SL) setepinne, har Émonda en mellomløsning med sin no-cut setemast. Rund
Håper Bianchi beholder så klassiske løsninger som mulig på kommende Specialissima. Er fortsatt veldig svak for den lekkede versjonen i celeste CK16, men som du sier - den må få vakrere skiver. Ja, vi vet hva vi tenker på.
Og så håper og tror jeg at Specialissima fortsatt vil komme også med felgbremser og tradisjonelle hurtigkoblinger. Det er bare riktig.
Ser jo at Cannondale sier at SystemSix sykkelen er raskere enn noen andre klatresykler om det er mindre enn 6% stigning...
https://www.cyclist.co.uk/buying-guides/1850/best-aero-bikes For a long period, Cannondale neglected the aero-specific market due to the simple fact its SuperSix Evo race bike was so good. However, in 2018, the American brand made enough advancements in the world of speed and released the SystemSix.
It was a bike with bold claims. At 48kmh it will save you 50w while its combination of aerodynamics and weight make it faster than any climbing bikes on gradients up to 6%.
En sykkels kjøreegenskaper er vanskelig å kvantifisere i vindtunnel, men det skal ikke så mange svinger til der du klarer å komme ut av svingen i 2-3 km/t mer for å veie opp for en evt marginal aerodynamisk fordel. Aero-sykler har ofte en utpreket plankefølelse sammenlignet med lettere, kvikkere sykler med mer spenst i konstruksjonen. En spenstigere, mer lettkjørt sykkel er lettere å få med på frekke linjevalg. Aeroeffekten av en sykkels ramme er nok også kraftig redusert når du sitter inne i et felt av 200 syklister.
Hadde vært morsomt å vite hvor de 50w kommer fra. 50w fra ramma? Jeg tviler.
For meg er det også et poeng hvordan man sykler som proff. 50w i 48kmt er fint det, men gjelder ikke hvis man ligger som rytter 71 inne i et felt. Den besparelsen er mye mer relevant for en glad amatør som ønsker å sette egne rekorder fra Oslo til Enebakk solo etc.
Bra pirking, Sepeda. Klarte ikke se noe urundt på den TCR-pinnen.
Gjetter på at nåværende Specialissima fortsetter et år til for de som bare må ha felgbrems og at den nye kun blir å få i skivebremsutgave. (Ikke si dette til noen: DT Swiss sine skru-hurtigkoplinger er mye kjekkere enn salig Tullios sine når man er prisgitt disse idiotiske advokattappene.)
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Men nei, jeg tenker som deg på vakre skiver av nærmere geografisk opphav. Gruppen kan man ta med på kjøpet av nye skiver
(Rent teknisk synes jeg forresten det var morsommere å se hva som var i dekkene i nevnte ritt enn om bremsene var festet ved felgene eller nær navene. Både pariser, slangeløst, slangeløst med en ukjent versjon av cushcore, og slange )
Men det er dessverre ikke alltid at det fungerer optimalt å blande kalipere og skiver fra forskjellige merker i landeveisgruppene. Små forskjeller i utforming kan potensielt forårsake subbing og ulyder.
Vet at terrengfolket nekter å tro det, og jeg vil ikke starte hele den debatten igjen, men slik er det.
Stemmer. Campa skiver er 0,5mm tykkere har jeg lest. Er ikke mye, men kanskje nok til det blir subbing og dårlig stemning. Får konvertere til Campa da om man ønsker flotte skiver. Nå er de jo på 13 speed også, raske italienere.
Redigert av Panda; 24/09/202018:46. Rediger grunn: Staveleif på spill igjen
Jeg har IKKE lest meg opp på disse tingene, men basert på siste tre innlegg sitter jeg og rister på hodet...
Hvor lenge var det bransjen slet med skivebremser fordi man ikke hadde en standard? At vi hørte om problemer med å bruke skiver i ritt, fordi nøytrale servicebiler ville slite med å ha riktig hjul med riktig diameter på bremseskiver. Også er vi der at de ikke har klart å bli enig om noe så komplett uvesentlig som tykkelse på skivene??
Men det er dessverre ikke alltid at det fungerer optimalt å blande kalipere og skiver fra forskjellige merker i landeveisgruppene. Små forskjeller i utforming kan potensielt forårsake subbing og ulyder.
Vet at terrengfolket nekter å tro det, og jeg vil ikke starte hele den debatten igjen, men slik er det.
Mtp. at Shimano rotorer skaper subbing på Shimano kalipere, ville jeg ikke vært så bekymret for å bruke en av de andre merkene med tynnere skiver
Shimanos landeveisskiver er tynnere enn hva Campa mener er riktig. Er vel ikke noe verre enn at Shimano og Campa felgbremser har ulik formfaktor på klossene? Tenk system. Nøytral hjulservice er snart en ikkesak med slangeløse dekk allikevel...
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Jeg skulle ikke ha åpnet den boksen med mark, som våre britiske venner sier.
Tenkte ikke spesifikt på tykkelse av skiver.
Kjenner heller ikke til hvorvidt Campa-skiver og Shimano-kalipere, slik det ble nevnt, er en god eller dårlig kombinasjon. Kan godt være at det fungerer aldeles utmerket.
Ta en nøye titt på styrerøret og seteklemme-området og si med hånden på hjertet at dette er en pen sykkel - den har ikke en gang vannrett overrør! eneste positive visuelt sett er fargen.