Norges raskeste endurosyklist
|
Norges raskeste endurosyklist
#2511447
20/09/2018 13:13
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
Gøy å se sykkelen han bruker og hvilke valg Zakarias har gjort. På forumet her og ellers i verden er det lang reach, brede felger med dekk og 1x 11(12) oppsett som gjelder. https://www.terrengsykkel.no/nyheter/norges-raskeste-endurosykkel
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Red Devils]
#2511471
20/09/2018 14:22
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Morsomt at han har testet seg frem til at det er bedre kantgrep med smalere felger, da konsensus stort sett er det motsatte.
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: baronKanon]
#2511488
20/09/2018 15:03
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215 |
Morsomt at han har testet seg frem til at det er bedre kantgrep med smalere felger, da konsensus stort sett er det motsatte. tipper at en rundere profil og høyere dekktrykk har æren for dette.
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: bøttesmetten]
#2511504
20/09/2018 16:21
|
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 807
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 807 |
Mener å ha lest et sted at Richie Rude kjører på 25 mm felger. Han kjører jo raskt han og... De kjører jo stort sett med 2.3 dekk da. Er det noe poeng med breiere felger da?
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Red Devils]
#2512155
24/09/2018 10:19
|
Registrert: Aug 2017
Innlegg: 376
Flytstien
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2017
Innlegg: 376 |
Om de bruker såpass smale felger og ikke mere enn 2.3dekk. Hvorfor vil alle ha bredere da?
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Red Devils]
#2512170
24/09/2018 10:47
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882 |
Den jevne stisyklist kjører somregel med 10-15 psi for lite i dekkene. Da trenger du bredere felger for å unngå å vrenge dekket i svinger.
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Skorp]
#2512175
24/09/2018 10:53
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Det vi trenger er fjernkontrollert luftjustering. Teknologien på dempere og oppheng har nå blitt så bra at vi kan kjøre med åpent hele tiden, opp og ned. Men vi trenger fortsatt lite trykk for å grep i klatringer. Så et lite trykk på fjernkontrollen for å plusse på en håndfull psi eller to foran/bak.
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Skorp]
#2512183
24/09/2018 11:07
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Den jevne stisyklist kjører somregel med 10-15 psi for lite i dekkene. Da trenger du bredere felger for å unngå å vrenge dekket i svinger. Brede felger og litt trykk, slik at du får mosa sideknastene godt nedi bakken.
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Skorp]
#2512206
24/09/2018 12:18
|
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 807
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 807 |
Den jevne stisyklist kjører somregel med 10-15 psi for lite i dekkene. Da trenger du bredere felger for å unngå å vrenge dekket i svinger. Og bredere dekk enn de i EWS også
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: anonym22]
#2512209
24/09/2018 12:33
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 623
Raoul Duke
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 623 |
Det vi trenger er fjernkontrollert luftjustering. 
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Raoul Duke]
#2512213
24/09/2018 12:41
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Stilig. Luftbeholder som inneholder nok til én fylling, som fylles opp igjen vha. demperkompresjoner?
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Skorp]
#2512235
24/09/2018 14:46
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Den jevne stisyklist kjører somregel med 10-15 psi for lite i dekkene. Da trenger du bredere felger for å unngå å vrenge dekket i svinger. Dette utsagnet blir en klassiker :-) Skal prøve med trettitre pund neste gang.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Red Devils]
#2512258
24/09/2018 16:45
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882 |
Den jevne stisyklist kjører somregel med 10-15 psi for lite i dekkene. Da trenger du bredere felger for å unngå å vrenge dekket i svinger. Dette utsagnet blir en klassiker :-) Skal prøve med trettitre pund neste gang. Ja gjør det, men husk å ha 25mm felg og 2.3-2.4 dekk også.  På "endurosykling" bruker jeg fra 27-32psi. Sjekk AirWinder, dekk som pumper opp seg selv og holder rett trykk https://bikerumor.com/2018/09/17/airwind...pressure-again/
Redigert av Skorp; 24/09/2018 16:51.
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Red Devils]
#2512330
25/09/2018 07:11
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118 |
"Norges raskeste" endurosykkelist kjører svenske farger nå :'(
Det er en sannhet med mange modifikasjoner at man må ha 27-32 psi. Med riktig innlegg så trenger man ikke det (FTD/cushcore/wolf banger etc). Dessuten kommer det an på dekkstammen etc. Så trykket er bare en av mange fix man kan gjøre for å kurere sykdommen, nemlig dekk som vrir seg for mye i harde svinger..
Når man kjører sti-dekk med sti-gummi så blir de alt for sprettende av mye trykk synes jeg. For rask rebound i dekket. Kjøpte et DHF 2,5 max terra exo i høst, satte bak, pumpet opp til 27psi og mislikte sterkt hvor sprettent det var for downhill-bruk. Men så puttet jeg inn et mr. wolf banger (tar 95% av volumet og erstatter med skum). Plutselig var rebound deilig og jeg har god støtte i svingene med ca 22 psi.
Og, siden mange sikkert lurer på det, det er her smalere dekk med mindre volum kommer inn. Om du først allikevel må kjøre høyt trykk så blir smalere dekk litt mindre sprettende. Om jeg skal kjøre 27-30 psi i bakdekket så foretrekker jeg 2,3 fremfor 2,5/6 dekk...
Men for min del brukte jeg mye NN 2,6 apex i sommer og var veldig fornøyd med det. Det ble også veldig sprettent med mye trykk så måtte finne en happy medium. Apex casingen hjalp mye på stivheten dog. Så selv om jeg kanskje ikke kunne ta en berm i absolutt max hastighet så synes jeg 2,6 dekket generelt ga meg mer fart. Litt trade off der altså...
Redigert av vids; 25/09/2018 07:21.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Red Devils]
#2512351
25/09/2018 08:33
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882 |
27-32psi funker ikke i wt eller 2.6 dekk. Da må trykket ned, siden arealet på innsiden av dekket er større, vil trykket oppleves som mer ved større dimensjoner. F. Eks er 13-16psi på fatbike fint til sti. 
Redigert av Skorp; 25/09/2018 08:40.
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: vids]
#2512369
25/09/2018 09:30
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Og, siden mange sikkert lurer på det, det er her smalere dekk med mindre volum kommer inn. Om du først allikevel må kjøre høyt trykk så blir smalere dekk litt mindre sprettende. Om jeg skal kjøre 27-30 psi i bakdekket så foretrekker jeg 2,3 fremfor 2,5/6 dekk...
Det er et viktig poeng. Det er også en av grunnene til at jeg ikke foretrekker fatbike til barmarksykling (bortsett fra TSR). Bakkekontakten er "all over the place", for å si det på britisk... Og det er med smale felger (65mm) og smale dekk (4") på 10psi. Er også glad i Apex, noe som hjelper godt på gjennomslag. Når det gjelder smale felger og sånn, så er det flere som kjører (har kjørt) smalere felg bak for å få rundere profil, slik at du har lav rullemotstand i senterknastene, mens gjerne sideknastene, som er grove, blir rulleet ut på siden,slik at disse ikke er nedi hele tiden. Dette merket jeg selv ved bruk av Rock Razor eler Minion SS. Trykket må opp for å dra nytte av den lave rullemotstanden, og felgen min var for bred til at det hjalp nok.
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Skorp]
#2512479
25/09/2018 17:43
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 1,532
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 1,532 |
F. Eks er 13-16psi på fatbike fint til sti. Godt eksempel på hvordan folk har forskjellig kjørestil og preferanser. Jeg bruker nesten aldri mer enn 12 psi i 29 X 3.0.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Red Devils]
#2512488
25/09/2018 18:29
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
Hvor ofte bytter man felg ved de lave dekktrykkene?
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Red Devils]
#2512494
25/09/2018 19:09
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Bør vel ha pølse da... Jeg hater dekk som vrenger seg og har alltid kjørt rundt 30psi bak. Denne sesongen har jeg brukt megaflispølse og anakonda. Da kan jeg bruke ca 25psi (eller mindre, men skal jo ha litt "pop" og) uten å vrenge dekk eller slå igjennom.
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: vids]
#2512513
25/09/2018 21:50
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,075
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,075 |
"Norges raskeste" endurosykkelist kjører svenske farger nå :'( Hæ? Ut over fargene på trøyen? Han står jo fremdeles registrert med NOR i resultatlisten? Må cube få fikset draktfargen?
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Mr.Jacobsen]
#2512517
26/09/2018 04:01
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
"Norges raskeste" endurosykkelist kjører svenske farger nå :'( Hæ? Ut over fargene på trøyen? Han står jo fremdeles registrert med NOR i resultatlisten? Må cube få fikset draktfargen? Zakka er svensk mester i enduro
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Red Devils]
#2512528
26/09/2018 06:31
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Jeg veier 74 kg og kjører 16/18 psi på 2.4" dekk og felger med 28,5mm indre bredde. Har ikke most en felg på fem år, og jeg kjører mye teknisk og steinete stier, men ikke i anlegg/park. Dette har alt med kjørestil å gjøre.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: baronKanon]
#2512530
26/09/2018 06:33
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118 |
"Norges raskeste" endurosykkelist kjører svenske farger nå :'( Hæ? Ut over fargene på trøyen? Han står jo fremdeles registrert med NOR i resultatlisten? Må cube få fikset draktfargen? Zakka er svensk mester i enduro Hvilket først fikk meg til å tenke at vi også burde hatt et NM i enduro, er jo ikke verre enn å omdøpe sesongfinalen av 80/20 til NM?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: simenf]
#2512557
26/09/2018 08:15
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Jeg veier 74 kg og kjører 16/18 psi på 2.4" dekk og felger med 28,5mm indre bredde. Har ikke most en felg på fem år, og jeg kjører mye teknisk og steinete stier, men ikke i anlegg/park. Dette har alt med kjørestil å gjøre. Kjørestil, fart og ikke minst måleren man bruker. Kan tidvis være store forskjeller på PSI målerne
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Red Devils]
#2512584
26/09/2018 09:36
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882 |
Felger er forbruksmateriell, en felg på sti og ca en på utfor i året. I år har stisykkelen fått endel timer shuttling i Frankrike, Frognerseteren og en helger i Hafjell. Iom jeg veier 25kg mer og sykler mer nedover er det naturlig at jeg bruker mer trykk. Bytter når felgen er merkbart humpete på asfalt eller når eikespennet må være urimelig høyt på ene siden for å unngå sidekast som vil gi subbing i svinger.
Ser Loic Bruni ofte bruker EX571 felger med 25mm innerbredde. Ikke bare Zakka som liker det smalt.
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Red Devils]
#2512596
26/09/2018 10:37
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Nå er ikke jeg engang deltager i enduro, men jeg vil si at jeg ikke holder igjen så mye på sti heller. Å gå opp 15 psi vil ikke gi meg mer sykkelglede (mer sprett og mindre grep), og uten høyt trykk er smale felger håpløst (mindre stabilitet). Å planlegge å bruke opp en felg i sesongen virker litt rart for min sykling.
Men om man kjører så hardt som de virkelig raske, så skjønner jeg at man i mer ekstrem grad må tilpasse utstyr og oppsett til egen kjørestil, og at dette ikke nødvendigvis er noe som kan oversettes direkte til de med mer normalt tempo. Da er alt innrettet på maks fart basert på ekstreme ferdigheter og da går det naturligvis endel felger også.
Sånn generelt gir mer dekkvolum mer robust oppsett, mens felger påvirker profilen på dekkene. Men etterhvert som dekk tilpasset brede felger er kommet, burde det ikke være nødvendig å kjøre såpass smale felger (25 mm) for å få "riktig" profil. Jeg forstår f.eks. ikke hvorfor noen vil kjøre smalere dekk bak, der behovet for volum er størst, men mulig dette også er en av de tilpasningene som veldig aggressive og avanserte gjør. For meg ville det gjort at jeg måtte holde igjen mer.
Glemte å si at jeg har kjørt med Huck Norris de siste to sesongene. Det har nok reddet felgene noen ganger, men er jo ikke bombesikkert heller.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Red Devils]
#2512716
26/09/2018 16:04
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Det er ganske vanskelig å diskutere dekktrykk. Er mye som kommer inn i spill. Jeg har ikke noe spesielt tøff kjørestil, men for min del er 25psi bak helt på grensa. Selv med Huck Norris har jeg tatt felger. Så når jeg skal sykle fort nedover blir det stort sett rundt 28 bak på 2,3/2,4 dekk. Litt lavere på 2,5WT dekk. Kommer også litt an på dekktypen og hvor stive dekkveggene er. .
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Red Devils]
#2512719
26/09/2018 16:37
|
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 807
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 807 |
Ingenting som er kjipere en lyden av spiss stein som smeller inn i felgen. Kjører ca 28-29 psi, slangeløst , ikke noe huck norris, på 2.3 dekk bak. Føler virkelig ikke at jeg mangler noe grep.
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: simenf]
#2512757
26/09/2018 20:21
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882 |
Men etterhvert som dekk tilpasset brede felger er kommet, burde det ikke være nødvendig å kjøre såpass smale felger (25 mm) for å få "riktig" profil.
Har kjørt mye med Minion DHF, DHR og Assegai i 2.5 WT. Samt Magic Mary i 2.5, dette er sikkert større enn 2.5 WT. Har testet endel plussdekk også i 26, 275 og 29. Føler noe tykkere dekk enn vanlig 2.3-2.4 bare gir ulemper, flyter mer oppå gjørme og i sand i større fart. Blir som vannplaning i forhold til vanlige dekk. Samt "popper" borti små steiner og røtter lettere.
|
|
|
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Red Devils]
#2512793
27/09/2018 06:46
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Felger er forbruksvare ja, funker for noen kanskje... Det gikk endel felger før i tida, men etter bytte til karbonfelger (våren 2015) med 35mm innerbredde samt Schwalbes 2,35 og Maxxis 2,5 WT dekk har forbruket vært særs lite. Klarte endelig å knekke en felg her forleden men det var helt og holdent min egen feil, idiotisk lite luft i dekket og med full tyngde rett inn i skarpeste steinen i fylket. Fartsdump. Har ikke stramma en eike på karbonhjula mine frem til det.
I gjørma kan store dekk være dirtekte krise, særlig de med lave og få knaster. På alt ellers synes jeg litt ekstra volum og mindre dekktrykk er bare digg, men alt til sitt bruk og det må justeres etter farta og terrenget.
Interessant å se Zakka velge smalere nå, han var særs begeistra for i35 og DHF 2,5WT det året han sykla på Mojo HD4. Men han følte kanskje han måtte si det..?
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
|
|