Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Toppturski til fullstendig utdatert luring

Toppturski til fullstendig utdatert luring #2510988 18/09/2018 18:28
M
Mr.Jacobsen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Etter noen dårlige år på skifronten har det vist seg at nytt bosted på Nordmøre har gitt ny giv og gode muligheter for toppturer. Nåværende skipakke runder 10 år til vinteren og når skiene har overlevd et par hundre skidager, så har jeg god samvittighet for å unne meg noe nytt. Men da kommer problemet, jeg er jo fullstendig utdatert! Jeg aner rett og slett ikke helt hva jeg skal se etter..

Jeg skal erstatte et par Black Diamond Verdict 190(ca 100 på midten, var en gang stive greier) med Dynafit Vertical FT12. Jeg har vært glad i stabiliteten og stivheten, ikke fullt så glad i at skiene har hatt en tendens til å plutselig ta tak midt i svingen når jeg kjører på løst underlag. Har egentlig ikke hatt spesielt store problemer med lengden, men det er ikke den mest spennende skien når man kjører bakke (hvem bryr seg egentlig om det på en toppturski?) Vekten på skien er jeg ikke spesielt begeistret for på turen oppover.

Litt om meg: Tør påstå jeg har grei grunnteknikk etter flere år som portdunker, men det er en stund siden, og jeg er god og rusten. Jeg er hverken den som kjører hardest eller har planer om å droppe høyt, men jeg vil gjerne ha litt stabilitet. Av og til er det jo morro å dra littegranne på, selv om det ikke er perfekt føre. Jeg er av den oppfatning at det kan være gøy å kjøre på ski på det meste av snøtyper, bare man tilpasser teknikk (jeg foretrekker og oppsøker selvfølgelig i størst mulig grad den løse typen).

Hva vil jeg ha: Den hellige gral? En ikke alt for tung ski som gir meg god flyt i snø av den løsere typen samtidig som den ikke er bortevekk dersom jeg plutselig får noen dager med mindre ideelt føre. Planen var i utgangspunktet å legge seg et sted mellom 100 og 110 mm i midjemål, og med en lengde på rundt 180 (Jeg er 179 høy). Skiene skal pares med et par Scott Cosmos.

Hva vil jeg ikke ha: Jeg har bakkeski og jeg har pudderplanker. Skiene kommer utelukkende til å bli brukt på tur.

Jeg har sett på Blizzard Zero G 108 (og for så vidt 95, men føler det kanskje blir litt smalt), men er usikker på om jeg faktisk har behov for 108mm under foten. 103-104 hadde kanskje vært nok.
Videre har jeg sett på G3 Findr 102.
Atomic Backland 107 ser jo også spennende ut, men igjen, kanskje for bred?
Ellers er det jo en jungel som ski i omtrent den kategorien, så umulig å få med seg alt.

På bindingsfronten er jeg klar for å holde meg i tech-systemet, antar annet blir for tungt. Ikke utpreget begeistret for FT12, har opplevd noen litt ekle hendelser på hardt føre der tåen plutselig har åpnet seg. Så vidt jeg skjønner det har mer moderne tech-bindinger blitt bedre på dette?

Jeg innser at ski er både individuelt og en jungel uten like, men håper noen har noen velmente råd i jungelen før jeg går meg alt for vill. Kose meg på ski i vinter skal jeg uansett, men det er jo alltid kjekt å gjøre det på ski som samarbeider best mulig.

Re: Toppturski til fullstendig utdatert luring [Re: Mr.Jacobsen] #2510990 18/09/2018 18:42
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Har du råd kan du se på moonlight Mountain gear sine ski. Tror all mountain skal passe bra til bruken du skisserer. Ellers er det jo plenty av ski på markedet i dag. Tror du skal jobbe for å finne noe som er fryktelig dårlig.

Re: Toppturski til fullstendig utdatert luring [Re: Mr.Jacobsen] #2510995 18/09/2018 19:08
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er telemarkmann med både ski av superG, storslalom, alll mountain, pudderplanker og rando i stallen led løs hel.
Kjøpte et par slalombinding for et par år siden og skal nå utvide stallen med en toppturski med fast hel.
Jeg kommer til å kjøpe meg Movment Go 100, altså 100 på midten, med kingpin. Nok litt tyngre enn mye annet, men vil ha noe som jeg kan gønne nedover uansett føre. Noe som funker like godt på pappføre som pudder. Anbefaler deg å sjekke ut disse.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Toppturski til fullstendig utdatert luring [Re: Mr.Jacobsen] #2511005 18/09/2018 19:45
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast
Ta en titt på Down Skis, enten countdown 104L eller lowdown 102.
Jeg har en eldre modell av lowdown 102, og vil påstå at den svarer spesielt godt på din frustrasjon med ski som hooker når du du ikke ønsker det.
Er fan av dere "long radius concept" som gir en ski som funker bedre enn de fleste på varierende og kjipt føre, samtidig som den ikke er redd for det løse. Ikke superspennende i bakke, men topp på påskeføre.

Der er det også presale for tiden, og du kan få med bindinger fra ATK og ferdig kuttede feller fra contour til noe jeg vil påstå er en meget god pris.

Bonus er det selvsagt også med norsk medeier og skidesigner ICON_SMILE

Moderator  support