Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kragebeinsbrudd. Når er jeg ute å sykler igjen?

Kragebeinsbrudd. Når er jeg ute å sykler igjen? #2510987 18/09/2018 18:23
L
lanwee Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
For ca to uker siden tryna jeg så det sang etter og brakk kragebeinet mitt. Bruddet var veldig stygt så det ble operasjon torsdagen som var. Har nå fått et par skruer og en plate.

Er jo sent i sesongen så legen ber meg sette sykkelen til side fram til neste sesong.

Har gått en dag uten fatle nå og føler meg ganske fint, men merker at det er ubehagelig å bevege armen.

Noen erfaringer her? Noen tips til øvelser? Hadde jo vært utrolig deilig å få sykla litt før snøen kommer her på østlandet. Driver med enduro/utfor.

Redigert av lanwee; 18/09/2018 18:34.
Re: Kragebeinsbrudd. Når er jeg ute å sykler igjen? [Re: lanwee] #2511001 18/09/2018 19:35
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Hør på legen.

Skjønner ikke at det er noe å lure på etter en dag uten fatle?

Quote:
Vanligvis kan du gjenoppta normale daglige aktiviteter og delta i ikke-kontakt idrett ca. 6 uker etter skaden. Utøvere som driver med kontakt- og kollisjonsidretter, bør vente i 2-4 måneder slik at en er sikker på at det foreligger full beintilheling. Idrettsutøvere som får avstivet bruddstedet med plate og skruer, kan være i fysisk aktivitet etter få uker.

https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/beinbrudd/kragebeinsbrudd/

Re: Kragebeinsbrudd. Når er jeg ute å sykler igjen? [Re: lanwee] #2511012 18/09/2018 20:16
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: lanwee
For ca to uker siden tryna jeg så det sang etter og brakk kragebeinet mitt. Bruddet var veldig stygt så det ble operasjon torsdagen som var. Har nå fått et par skruer og en plate.

Er jo sent i sesongen så legen ber meg sette sykkelen til side fram til neste sesong.

Har gått en dag uten fatle nå og føler meg ganske fint, men merker at det er ubehagelig å bevege armen.

Noen erfaringer her? Noen tips til øvelser? Hadde jo vært utrolig deilig å få sykla litt før snøen kommer her på østlandet. Driver med enduro/utfor.

Jeg knakk selv kragebeinet for litt over 7 uker siden. Operert mandag for 7 uker siden og beskjeden fra ortoped var enkel. Ingen belastning over det å løfte en kaffekopp. SYkle på rulle er OK. Sykle ute eller løpe i terreng der det er overhengende fare for å falle er no-no. Etter 6 uker er det ingen restriksjoner.

Selv var jeg på rulla før første uke var omme og har gått mange lange turer og med det gjenoppdaget gleden ved å få med meg noe av omgivelsene rundt meg på tur. Har nå syklet i terrenget igjen siden fredag og det er ikke helt rett frem. Går til manuelterapi og beskjeden der er å ta ting gradvis. Fokus på bevegelse til fullt utslag før noen som helst form for belastning.

Hør på legen.

'...once more, and more intensity!'
Re: Kragebeinsbrudd. Når er jeg ute å sykler igjen? [Re: lanwee] #2511014 18/09/2018 20:27
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Anbefaler spinning og rulle.
Man skal ikke alltid høre på legene. Det er lov å bruke sunn fornuft og kjenne etter hvordan ting føles.

Re: Kragebeinsbrudd. Når er jeg ute å sykler igjen? [Re: John_Harald] #2511016 18/09/2018 20:35
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: John_Harald
Man skal ikke alltid høre på legene. Det er lov å bruke sunn fornuft og kjenne etter hvordan ting føles.

Jeg har i hvert fall valgt å høre på ortopeden som opererte og har så langt hatt god tilheling samt god en drøss med trening på rulle som resultat. Så klart, jeg har ofret sykkelturer i drømmeforhold, og har måttet kanselere det ene rittet etter det andre, men det er jeg villig til å ofre for å legge forholdene best til rette for at kroppen blir som før.

Re: Kragebeinsbrudd. Når er jeg ute å sykler igjen? [Re: JoachimV] #2511024 18/09/2018 21:05
L
lanwee Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Takk for svar alle sammen:) Tar til meg tipsene. Blir nok noen rolige turer til fots framover.

Sitat: JoachimV
Hør på legen.

Skjønner ikke at det er noe å lure på etter en dag uten fatle?

Quote:
Vanligvis kan du gjenoppta normale daglige aktiviteter og delta i ikke-kontakt idrett ca. 6 uker etter skaden. Utøvere som driver med kontakt- og kollisjonsidretter, bør vente i 2-4 måneder slik at en er sikker på at det foreligger full beintilheling. Idrettsutøvere som får avstivet bruddstedet med plate og skruer, kan være i fysisk aktivitet etter få uker.

https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/beinbrudd/kragebeinsbrudd/

Det er da ganske naturlig å lure på. Skjønner jo godt at jeg ikke er ute å sykler i skauen neste uke. Har lest quoten din selv før, men greit å høre andres personlige erfaringer eller tips/meninger.

Re: Kragebeinsbrudd. Når er jeg ute å sykler igjen? [Re: Juffe] #2511025 18/09/2018 21:10
L
lanwee Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Sitat: Juffe
Sitat: lanwee

Jeg knakk selv kragebeinet for litt over 7 uker siden. Operert mandag for 7 uker siden og beskjeden fra ortoped var enkel. Ingen belastning over det å løfte en kaffekopp. SYkle på rulle er OK. Sykle ute eller løpe i terreng der det er overhengende fare for å falle er no-no. Etter 6 uker er det ingen restriksjoner.

Selv var jeg på rulla før første uke var omme og har gått mange lange turer og med det gjenoppdaget gleden ved å få med meg noe av omgivelsene rundt meg på tur. Har nå syklet i terrenget igjen siden fredag og det er ikke helt rett frem. Går til manuelterapi og beskjeden der er å ta ting gradvis. Fokus på bevegelse til fullt utslag før noen som helst form for belastning.

Hør på legen.

Så du er ute i terrenget igjen etter bare 7 uker? Jøss, det er jo veldig bra.

Re: Kragebeinsbrudd. Når er jeg ute å sykler igjen? [Re: lanwee] #2511049 19/09/2018 06:17
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke rart det er ubehagelig å bevege armen om du har brukt fatle. Helt unødvendig om du har operert. Sa legen at det var nødvendig?

Jeg syklet ute på mtb langs veien dagen etter operasjon. Ventet med ¨sykle i terrenget til det var gått ca. 6 uker.

Re: Kragebeinsbrudd. Når er jeg ute å sykler igjen? [Re: lanwee] #2511060 19/09/2018 06:59
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Husker jeg riktig fra i fjor, så opererte jeg 5 dager etter bruddet, tråkket på rulla par dager etter det, og da daglig. ca 2 uker etter operasjon syklet jeg racer ute, med raske progresjon og ca 3-4 uker etter operasjon var jeg på fjelltur Galdehøpiggen, syklet Dalsnibba osv. 5 uker var jeg så vidt i terrenget, fin progresjon. Tror jeg syklet terrengritt (av typen snilt, BMC 1814) 7-8 uker etter, men droppet ritt og trening i grovt terreng en stund til. Droppet UB, ble med på Stomperud. Ikke hatt vansker i etterkant.

Re: Kragebeinsbrudd. Når er jeg ute å sykler igjen? [Re: erling] #2511063 19/09/2018 07:04
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Ikke stress med å komme deg ut på sykkelen bare fordi andre gjør det. Selvfølgelig handler dette om hvilken risiko du er villig til å akseptere opp mot verdien selve sykkelturen gir deg. For min del var det å sykle ute helt uaktuelt da jeg likevel ikke ville kunne gjøre det på en måte som jeg ville og kjente meg trygg på. Økt fare for vekt siden høyre arm (i mitt tilfelle) ikke var egnet til å hugge inn bremsen kombindert med uakseptabel konsekvens ved å falle og automatisk ta meg for. Dessuten var det ikke anbefalt verken av ortoped eller fysioterapeut. Så for meg var rulle og spaserturer nok.

Det som derimot er bra er å få opp bevegelse så raskt som mulig og der er ikke fatle til stor hjelp, men fatle er fint for å avlaste armen samt vise venner og bekjent at de ikke bør gi deg et klaps på skulderen sånn helt uten videre ICON_SMILE

Re: Kragebeinsbrudd. Når er jeg ute å sykler igjen? [Re: lanwee] #2511092 19/09/2018 08:08
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, støtter også det å ta det med ro/ ikke stresse, selv om det kanskje virket på mitt innlegg som at det bare er å kjøre på. Var en kompis som opererte meg og hadde tett kontakt med han mht opptrening/belastning (selv om han nok følte jeg var vel ivrig). Men jeg var veldig motivert og la en "plan" for raskt restitusjon, samtidig som jeg var bevisst på hva jeg gjorde. Og det var lett å sette seg mål på sommeren, nå på høsten ville jeg ha stresset mye mindre med å komme meg raskt på sykkelen ute. Men du kanskje du rekker barfrosten. Og det er tross alt det viktigste med høsten. Men rulla er aldri morsommere å sitte på en når en er skadd så bruk timene der. Fatle, brukte ikke mye det etter 2-3 uker. Men spørs på jobb da. Jeg brukte den vel mest der. Men fra jeg begynt å sykle ute var det ikke noe behov. Og faktisk fant jeg ut at sykkelposisjon var en av de som var minst vondt. Litt ironisk at kragebeinsbrudd for oftest skjer på sykkel men det er også sykkel det er lettest å trene på etterpå.

Re: Kragebeinsbrudd. Når er jeg ute å sykler igjen? [Re: lanwee] #2511165 19/09/2018 12:33
olechr Offline
More than words
More than words
Sist jeg knakk kragebenet syklet jeg på rulle etter 2 dager. Syklet birken ca 1 mnd etter. det var sånn passe. Var greit på grusen, men nedover der det var humper var det ikke helt topp. Så ville nok ha holdt igjen 6-7 uker før terreng.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Kragebeinsbrudd. Når er jeg ute å sykler igjen? [Re: lanwee] #2511301 20/09/2018 06:34
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Det er bedre og vente en uke lenger enn du trenger enn å sette seg på sykkelen for tidlig. Hvis du er skikkelig uheldig risikerer du å ikke bli helt bra igjen.

Kan jo være greit å høre på hva legen har å si også, de pleier å vite hva de snakker om..

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Kragebeinsbrudd. Når er jeg ute å sykler igjen? [Re: lanwee] #2511361 20/09/2018 09:05
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Leger skal en høre på men det er også greit at kirurgen kan noe som idretten/aktiviteten en driver med når en gir råd. Jeg hadde som nevnt over her veldig god erfaring med kragebeinsbruddet og de som opererte meg da. Men de kjente jeg også godt fra før av og jeg begge sykler mye og de kjenner meg som type også så de kunne gi råd som både var realistisk og motiverende.

Når jeg knakk håndleddet/fingre flere plasser i påsken (ok, kanskje vurdere ny hobby) så var min erfaring at de tips jeg fikk fra leger/kirurger lite mening i, og ikke spesielt motiverende. Dvs jeg blir veldig motivert av "ikke motivering" så det gikk en "faen" i meg. Men snakket da en del med kirurgen/kompisen som opererte kragebeinet mitt (han er fysioterapeut i grunn også så han stoler jeg maks på). Men tenkte litt i ettertid dette var begredelige pedagogiske evner de legene hadde. Riktignok var noen av de turnusleger, og muligens ikke erfarne på dette enda. Men det som slo meg først og fremst var mangel på idrettsforståelse og aktivitet. Og at de var redd for å gi råd som kunne være optimistiske. For meg så slo det motsatt til og jeg ble supermotivert for å komme raskt tilbake og "vise de". Hmmm, så mulig det viste hva de gjorde lell he he.

Men hør på legen, men finn også ut om det er noe erfaring bak utsagnene. For veldig dumt å bli demotivert pga skade. Fysioterapeut er nesten vel så viktig hvis en er usikker på aktivitet/belastning.

Re: Kragebeinsbrudd. Når er jeg ute å sykler igjen? [Re: lanwee] #2511368 20/09/2018 09:11
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg opererte ikke håndleddet forresten, selv om det ble nevnt som noe en muligens måtte gjøre i etterkant da par av bruddene var stygge/ikke optimalt. Men på siste kontrolltimen var det bra grodd, god bevegelse (var det jeg var mest skeptisk til) og kun kosmetisk ting ved det som kunne vært bedre. Men siden jeg er pen ellers så fikk jeg tåle en ekstra kul på hånden he he.

Re: Kragebeinsbrudd. Når er jeg ute å sykler igjen? [Re: John_Harald] #2511624 21/09/2018 06:14
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F

Det er lov å bruke sunn fornuft og alltid høre på legene.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Kragebeinsbrudd. Når er jeg ute å sykler igjen? [Re: lanwee] #2512270 24/09/2018 19:15
L
lanwee Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Takk for alle rådene her. Det hjelper å lese andres erfaringer.

Så langt har jeg bare tatt noen småturer til fots. Ikke veldig vondt. Bare ubehag når jeg løfter på armen. Har er rar følelse, akkurat som en nerve ligger i klem eller noe. Håper den følelse forsvinner snart.

Re: Kragebeinsbrudd. Når er jeg ute å sykler igjen? [Re: Flamini] #2512410 25/09/2018 11:45
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Flamini

Det er lov å bruke sunn fornuft og alltid høre på legene.

Hva gjør du da når forskjellige leger gir deg forskjellige svar?

Moderator  support