|
|
Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER
|
Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER
[Re: Gew88]
20/09/2018 21:09
|
sls
Veteran
|
Veteran
Det med personvern blei jo diskutert i sommer da det ikke ble oppdatert. Men det legges jo kun ut navn fra resultater(feks fra eqtiming) hvor vi som deltar har betalt for å delta og huket av på noe vi garantert ikke har lest om at resultatene kan publiseres. Så rittranking blir neppe heftet av de nye personvernreglene. Det er forsåvidt andre legale ringvirkninger, men det kan være vanskelig for rittrankingen å sikre at de som står for resultatservicen har tilstrekkelig dekning til å dele informasjon. Eqtiming burde være greit, men det ligger masse resultater i databasen som ikke er sikret gjennom tilsvarende personvernerklæringer. Selv har jeg lastet inn data fra bedriftsritt hvor dette definitivt ikke var avklart/godkjent. Når vi snakker om Eqtiming, så ville egentlig de være en bedre aktør for levering av rankinglister.
Redigert av sls; 20/09/2018 21:10.
|
|
|
[Re: MathiasAlm]
21/09/2018 06:18
|
Anders-
Medlem
|
Medlem
Tjenesten blir jo fortsatt oppdatert sporadisk, så at det er en juridisk brems som stopper det akkurat nå, ja det har jeg liten tro på.. At det kan være ett issue for tjenestens fremtid, mye mulig.
Redigert av Anders-; 21/09/2018 06:18.
2017 KTM Revelator Prestige Di2 2017 Scott Spark RC 900 WC 2017 Scott Spark 720 Plus 2018 Scott Genius 700 Tuned
|
|
|
[Re: Anders-]
21/09/2018 06:43
|
sls
Veteran
|
Veteran
Tjenesten blir jo fortsatt oppdatert sporadisk, så at det er en juridisk brems som stopper det akkurat nå, ja det har jeg liten tro på.. At det kan være ett issue for tjenestens fremtid, mye mulig. Hvis ikke uploaden fungerer sånn rimelig selvbetjent. Var ihvertfall nesten det før. En issue med selv Eqtiming er jo at den gamle brukeravtalen neppe var like god, dvs gamle data er neppe lovlig å dele/bruke på samme måte som nye.
|
|
|
21/09/2018 09:12
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
Så vidt jeg forstår så er import, gjennomgang av nye deltakere og godkjenning av resultatet stort sett selvbetjent og dugnadsarbeid. Etter godkjenning av minst tre vanlige brukere, blir rittet liggende "klar for autorisasjon". Dette siste steget virker å være en flaskehals, rittene virker ikke å bli endelig tilgjdngeliggjorg for søk etc før dette siste steget er gjort, og det er mitt inntrykk at dette siste steget ikke er åpent for selvbetjening. Tidligere ble nye ritt aurorisert fortløpendr, men i år går det uker/måneder fra et ritt er klar for autorisasjon til det faktisk blir autorisert.
|
|
|
[Re: Oystein L]
21/09/2018 09:38
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det beste ville jo vært om ncf tok over databasen og driften av tjenesten NCF holder seg til ranking av aktive ritt. Merida (/Swix) ranker en del snodige rittformer og en masse ryttere som ikke er medlem i Norsk sykkelsport (eller norsk idrett for den del), og NCF har så langt ikke sett det som sitt ansvar å bruke en masse ressurser på det. Dette er i så fall veldig ansvarsfraskrivende av NCF. Engangslisenser er jo god inntektskilde for NCF og bruker av disse bør jo kunne behandles med en viss respekt. NCF har vel ansvar for å sørge for at flest mulig nordmenn bruker kroppen sin til å sykle, slik at vi får en friskere og sunnere befolkning og slik at noen kan fungere som inspirasjonskilder for videre aktivitet og rekruttering. Idretten er jo til for å spre helse og aktivitetsglede, ikke for å skape arbeidsplasser i et forbund. Synes det bør være NCFs interesse å skape sykkelentusiasme, samt bidra til og hjelpe de tiltak som gir dette, uavhengig av om lisensen er av helårs- eller engangstype. Norske syklister er allerede blant de best lisensierte i Europa - i andre land er det å ha helårslisens mer unntaket enn regelen slik det er i Norge.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
22/09/2018 16:15
|
Skoje
Ivrig
|
Ivrig
Feilseeding i et turritt pga Swix Rittranking, i-landsproblem God tur
|
|
|
22/09/2018 18:48
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
GDPR er neppe noen årsak til at rittranking «henger». Løsningen inneholder ingen personsensitive data. Jeg vil tro at 60 min opplæring om GDPR og 60 min (15 ?) implementering , så har man dette i boks.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: Gew88]
25/09/2018 06:00
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror ikke dette påvirker Swix og Hardrocx nevnverdig i det store og hele. Jeg tror Swix, eller selskapet som nå heter Brav, med Swix, Ulvang, Hardrocx, Lundhags mm. under seg klarer seg fint. Fint klarer de seg helt sikkert, men for å snakke for meg selv så gir dette SWIX uansett et negativt element. Jeg merker i hvert fall selv at om jeg står med to nesten like produkter, så er jeg litt mer negativt innstilt til SWIX. Om vi er mange i den båten, neppe, men det påvirker absolutt min forbrukeroppførsel.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
27/09/2018 13:19
|
Egi
Medlem
|
Medlem
Støtter din vurdering. NCF burde ha som formål å underbygge sykkelglede og sørge for at flest mulig sykler mest mulig. Uavhengig av type lisens.
Personlig tror jeg NCF, Swix, og andre berørte parter undervurderer verdien av et velfungerende ranking-system. Mennesker har en underliggende disposisjon mot å måle seg mot andre. Et pålitelig, konsistent og velkjent rankingsystem ville bidratt til at flere syklister hadde deltatt på flere ritt og således støttet opp under sporten i Norge.
|
|
|
[Re: Egi]
27/09/2018 20:00
|
sls
Veteran
|
Veteran
Støtter din vurdering. NCF burde ha som formål å underbygge sykkelglede og sørge for at flest mulig sykler mest mulig. Uavhengig av type lisens.
Personlig tror jeg NCF, Swix, og andre berørte parter undervurderer verdien av et velfungerende ranking-system. Mennesker har en underliggende disposisjon mot å måle seg mot andre. Et pålitelig, konsistent og velkjent rankingsystem ville bidratt til at flere syklister hadde deltatt på flere ritt og således støttet opp under sporten i Norge. Jeg er ikke nødvendigvis uenig, men det er jo påfallende at ingen aktører viste interesse for rittrankingen mens den og sykkelbølgen var som hottest. Jeg vet at flere snuste på det, men ikke fant det kommersielt attraktivt. I praksis betyr det vel egentlig at det evt faller tilbake på NCF og må finansieres gjennom lisenser/avgifter
|
|
|
28/09/2018 12:41
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Swix: Synd Swix lar det forfalle. En ting er å tune rankingpoeng, det ser jeg er fiklete, men de kunne i hvert fall fått lagt inn rittene i køen.
NCF: To (antar jeg) grunner til at NCF ikke tar ansvar for ranking av alle ryttere i Norge:
Det sitter veldig, veldig langt inne for NCF å ta på seg nye oppgaver nå. De har kuttet kraftig i alt, og nå er for lengst både tid og penger knapphetsgoder også for helt sentrale oppgaver de må gjøre i sporten. Det burde ikke vært sånn, men realiteten er som den er. Dette er nok mer enn grunn god nok alene.
Det andre er at jeg tror det vil være overraskende arbeidskrevende, og det tror jeg NCF tror også.
Hva en privat aktør gjør i en "tilfeldig" ranking er en ting. En ranking gjort av NCF er derimot per definisjon en offisiell. Da fungerer ikke algoritmen til rittranking godt nok, og vel å merke ingen andre algoritmer heller. (Spør en som har hatt med seeding i populære ritt å gjøre. Og da gjelder det fortsatt bare rangering av startrekkefølge i ett konkret ritt... Edit: og for så vidt er jo trådstart også et eksempel på at seeding betyr noe)
I en ranking: Hvordan skal man individuelt vekte 23. plass i fellesstart mot 23. plass i tempo mot 23. plass i rundbane, etter en enkelt generell algoritme? Eller gi poeng etter tid? Tid, eller tid etter vinner? Vanskelig uansett. Hvor hard konkurranse var det om å sette god vinnertid, hvor langt ned på lista var det hvor hard konkurranse, hvor lett var det å henge, hvordan var dynamikken i rittet, hvor teknisk var løypa, hvor krevende værforhold, osv.
Alle offisielle rankinger er, så vidt jeg vet, basert på poeng. Da er konkurransene klassifisert på forhånd, og så får folk tilpasse seg hva de melder seg på. Og leve lykkelig eller ulykkelig med egne valg. Ulempen er at det er uoverkommelig å forhåndsklassifisere alle ritt i Norge, på noen måte som er forutsigbar for arrangørene og rettferdig for deltagerne.
Redigert av oyvin; 28/09/2018 14:16.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
28/09/2018 18:51
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag ser rittranking och xcranking mest som en bra databas med en lite halvdan ranking. Som det tycker jag faktiskt att NCF kunde använda några av de väldigt många engångslisenserna som de fått in under åren för att administrera sidan.
Som det är nu går ju dessa lisens pengarna till att finansiera VM vart 25 år... och inte mycket som går tillbake till dem som betalat.
Om man ser på sidan som en seriös och korrekt ranking så blir det nog mer problemetatiskt om NCF ska stå bakom.
Jag tycker egentligen att det är rart om diverse bedrifter har tänkt på att ta över sidan men inte trott att det skulle bli bra ekonomiskt. Det bör inte vara något stort arbete att drifta sidan och den har ju varit så pass mycket använd att reklam platsen borde vara värt en hel del. Den kommer ju ofta upp rätt högt på google når man söker på en person.
|
|
|
15/10/2018 19:01
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
Det er snart et par måneder siden Birken 2018 og fortsatt ingenting på rittrankingen om hverken Birken eller mange andre av sommerens ritt.
Det er jo litt rart at dette forfallet i driften av rittrankingen startet akkurat etter at Swix Hardrocx gikk inn som sponsor.
Kunne ikke terrengsykkel.no sette en journalist på saken og finne ut hvordan saken faktiskt står, så vi slipper å spekulere å anta her på forumet?
Man kunne jo kontakte Swix Hardrocx for å høre hva som er problemet og hva som evt kan gjøres med det?
Evt kunne man også høre med NCF om hvilke behov de evt ser for seg på rankingfronten og hva de evt kan bidra med?
Redigert av Syklus; 15/10/2018 19:02.
|
|
|
[Re: Syklus]
15/10/2018 19:37
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Godt forslag og få en journalist (gravende) til og se på saken. Tips: Ikke spørr Swix eller sykkelforbundet direkte,grav litt først. Lykke til.
|
|
|
16/10/2018 10:52
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Kan ikke noen som synes dette er viktig bare sende en mail til Swix da?
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
16/10/2018 11:13
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan ikke noen som synes dette er viktig bare sende en mail til Swix da?
LarsB Enig. Tror den sovner hen fordi et mindretall ser noen særlig nytteverdi. Som deltaker i et fåtall ritt synes jeg den var fullstendig uinteressant, rankingen premierte mange deltakelser og typiske hengeritt og lagremporulleritt. Som rittarrangør forsøkte jeg å bruke den til seeding et par år, det var den dårlig egnet til (sikkert av overnevnte grunner). Brukte den kun for å finne ut om vedkommende (muligens) hadde kjørt ritt, og evt hvilke
|
|
|
16/10/2018 11:34
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg hadde inntrykk av at rittrankingen baserte seg i stor grad på en persons dugnadsinnsats. Hvis Swix har kjøpt tjenesten, men ikke ressursen bak er det kanskje ikke så rart at den blir fulgt opp?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
16/10/2018 12:37
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
Jeg hadde inntrykk av at rittrankingen baserte seg i stor grad på en persons dugnadsinnsats. Hvis Swix har kjøpt tjenesten, men ikke ressursen bak er det kanskje ikke så rart at den blir fulgt opp? Dette er vel bare en videreføring av de synsingene/antagelsene som har foregått tidligere i tråden? Jeg tenkte at terrengsykkel.no's journalist burde kunne finne mer presise svar på status og planer for rittranking. Hvis terrengsykkel.no fant det interessant å lage en sak på at Swix Hardrocx kjøpte opp rittranking, så er det vel ikke urimelig å anta at man burde kunne følge opp saken når nå viser seg at rittranking forfaller under Swix Hardrocx eierskap.
|
|
|
[Re: Syklus]
17/10/2018 16:15
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hvis ingen egentlig bryr seg om rittrankingen så er det vel heller ingen grunn til å bruke journalistressurser på det (vil tro terrengsykkel har mye annet og bedre stoff de vil produsere før dette).
|
|
|
17/10/2018 18:26
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
Er det ingen som bryr seg om rittrankingen? Jeg har hatt inntrykk av at mange bryr seg, både fordi det er en interessant kllde til statistikk, og fin historikk over rittdeltagelser, men også fordi noen ritt bruker den til seeding-grunnlag. Og terrengsykkel.no brød seg også når de laget en sak på at rittrankingen ble kjøpt av Swix HardRocx og samtidig la til ny funsjonalitet. Har de endret mening siden den gangen?
Men da er det vel bare å spørre forumet: - Hvem bryr seg om rittranking.no?
|
|
|
17/10/2018 20:35
|
sls
Veteran
|
Veteran
Innlegget fra et par år tilbake var vel basert på en pressemelding og ikke aktiv journalistikk. Så ihvertfall samme tekst flere steder. Som nevnt før er det bare å starte en ny ranking for de som tror dette er en god businesside.
|
|
|
[Re: sls]
17/10/2018 21:21
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men varför tog swix över den om de endå inte tänkte göra något med den?
Det jag tänker och som jag tror andra också tänker är att en privat person lagade välfungerade sida/databas som han drev på dugnad i några år. Många gillade sidan (har ju varit rätt många referenser till den på forumet for eksempel).
Sen är det synd att ingen verkar vilja ta över jobbet med att drifte sidan (som väl inte borde vara så stort då en person tidigare gjorde det alene) och lite provoserande att en bedrift tar över namnet (i reklam syfte antar jag) utan att drifta sidan.
|
|
|
[Re: fredriks]
18/10/2018 04:25
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men varför tog swix över den om de endå inte tänkte göra något med den?
Det jag tänker och som jag tror andra också tänker är att en privat person lagade välfungerade sida/databas som han drev på dugnad i några år. Många gillade sidan (har ju varit rätt många referenser till den på forumet for eksempel).
Sen är det synd att ingen verkar vilja ta över jobbet med att drifte sidan (som väl inte borde vara så stort då en person tidigare gjorde det alene) och lite provoserande att en bedrift tar över namnet (i reklam syfte antar jag) utan att drifta sidan. Dette er vel hverken første eller siste gang noen kjøper et prpdukt og eterpå finner ut at det ikke var så interessant/verdifullt/hot som man først trodde? Nødvendig endring og videreutvikling samt drifting av dette er dyrt, så da kan alternativene være videresalg (trolig vanskelig/verdiløst) eller avvikling
|
|
|
18/10/2018 06:15
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Har aldri tenkt at Rittranking har noen nytteverdi. Bare morsom, når man sammenligner seg med andre og evt som et sted for å samle statistikk.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
[Re: GardS]
18/10/2018 07:19
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har aldri tenkt at Rittranking har noen nytteverdi. Bare morsom, når man sammenligner seg med andre og evt som et sted for å samle statistikk. Är inte det du tar upp eksempel på nytteverdi?
|
|
|
18/10/2018 07:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tvivler på att det är så dyrt att drifta. Nu tycker jag att det verkar som att swix bara ville ha lite billig reklam når de tog över sidan.
Jag ser nyttoverdien mest som en databas som har varit väldigt praktiskt för mig när jag velat jämföra resultat.
Synd att varken skiförbundet eller sykkelförbundet verkar ha något interesse av att ha en databas med konkurranse resultat. Men målgruppen är ju mest motionister och det är ju en grupp som man gärna tar pengar ifrån så att man kan annordna VM vart 25 år eller betala advokater i doping saker men inte bryr sig så mycket om egentligen.
|
|
|
18/10/2018 08:28
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Har aldri tenkt at Rittranking har noen nytteverdi. Bare morsom, når man sammenligner seg med andre og evt som et sted for å samle statistikk. Är inte det du tar upp eksempel på nytteverdi? Ikke som kilde for ranking
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
18/10/2018 08:42
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tvivler på att det är så dyrt att drifta. Nu tycker jag att det verkar som att swix bara ville ha lite billig reklam når de tog över sidan.
Jag ser nyttoverdien mest som en databas som har varit väldigt praktiskt för mig när jag velat jämföra resultat.
Synd att varken skiförbundet eller sykkelförbundet verkar ha något interesse av att ha en databas med konkurranse resultat. Men målgruppen är ju mest motionister och det är ju en grupp som man gärna tar pengar ifrån så att man kan annordna VM vart 25 år eller betala advokater i doping saker men inte bryr sig så mycket om egentligen. Det kan diskuteres hvor "riktig" algoritmen bak beregningen er, dette må uansett modifiseres for å gi en vekting som er like god for hengeritt som for sololøp og ritt med mange ulike startpuljer, løypelengder og forutsetninger (dersom det i det hele tatt er mulig). Ingen lett oppgave. Skal den fortsatt gå på tid, eller over på plassering som andre rankingtabeller? Denne rankingen inneholder primært turritt, og her kommer resultater i alle farger, fasonger og formater så de må bearbeides og konverteres før de kan importeres. Navn skrives på en haug ulike måter så en får mange dubletter (jeg har både ø og æ i navnet, så jeg vet....). Alt dette må gjennomgås manuelt etter hver helg gjennom sesongen, og timer er dyrt. Hva er til syvende og sist nytteverdien av å sammenligne en "passasjer" i ei lagpulje på Lillehammer-Oslo og en som sliter seg gjennom Terrengsykkelrittet? Hva skal det brukes til?
|
|
|
18/10/2018 09:17
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag är som sagt mest intresserad av det som en databas med en samling av resultat.
|
|
|
18/10/2018 10:14
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag är som sagt mest intresserad av det som en databas med en samling av resultat. Da er vi tilbake til spørsmålet om nytteverdi...
|
|
|
|
|