Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

flere lette treningsøkter vs 1 hard samme dag

flere lette treningsøkter vs 1 hard samme dag #2510712 17/09/2018 16:40
E
Egi Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Jeg opplever at flere lette treninger i løpet av en dag er mye tyngre enn 1 tung.

Jeg jobbpendler i perioder og kombinerer disse med en treningsøkt på kvelden. Jeg får betydelig "tyngre" føtter og behov for lengre restitusjonsperioder ved dette enn dersom jeg pendler med bil og har en hard økt. Dette selv om 1 hard økt er lengre og tyngre (min. + TSS) enn summen av tre små økter (t/r jobb + lett rulling på kveden.

Noen som har noe meninger om dette og noen teorier hvorfor det er slik?

Re: flere lette treningsøkter vs 1 hard samme dag [Re: Egi] #2510724 17/09/2018 17:45
E
espenss Offline
Fersking
Fersking
E
Hvis man ser på intensitet, si både watt- og puls-messig, så vil man jo ikke kunne ha store antall timene fordelt på en uke. Det kan man jo se på f.eks. en toppidrettsutøvers rutine, der andelen i lavere soner typ Z1 og Z2 vil være mye større en Z4 og oppover, grunnet lengre restitusjonstid etc.

Re: flere lette treningsøkter vs 1 hard samme dag [Re: Egi] #2510726 17/09/2018 18:16
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hvor ofte og hvor lengde har du sykkelpendlet? Hvor langt? Hvor rolig?
Du skriver «jobbpendler i perioder», så da tenker jeg kroppen din ikke er helt vant til det ennå (det tar tid) og/eller at de korte pendlerøktene blir for harde.

Re: flere lette treningsøkter vs 1 hard samme dag [Re: Egi] #2510742 17/09/2018 19:50
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Morgensykling med tomme lagre er hardt og brutalt for kroppen. Siste forskning jeg leste om emnet viste at en vanlig z1-z2 økt på morrakvisten var svært belastende, sammenlignet med om du har fulle karbolagre. Å sykle med noe intensitet ble sterkt frarådet.
Fordelene med sykling på denne måten er at det har svært god effekt på kroppens evne til å omsette fett.
Ulempene er at det over går ut over kroppens evne til å bruke karbo.

Husk det at rolig med fulle lagre heller ikke trenger å være rolig for tomme bein.

Selv fant jeg ut at jeg hadde mest igjen for å holde meg til rolig sykling de dagene jeg pendlet, med 2-3 korte økter for dagen. De dagene jeg skulle ha kvalitetsøkter tok jeg bilen, så syklet jeg 1 økt på ettermiddag/kveld. Men det var aldri noe problem å ta en og annen returpendling med intensitet. Det ble ikke tungt før dette pågikk over tid.
Man må finne sin måte. Det er også genetisk hvor godt kroppen takler morgentrening. Noe kan trenes opp, men ikke mye. Selv kom jeg aldri dit at jeg fikk mer enn en og annen "supermorgen" hvor beina føltes normale, som ved en kveldsøkt. Og hadde jeg hatt intervaller kvelden før, da ble storedrevet bak brukt mye for å holde intensiteten lav nok. Kjenn på det, unngå syre når du pendler, så er mye gjort ICON_SMILE

You are what you eat...mmm nuts
Re: flere lette treningsøkter vs 1 hard samme dag [Re: Hoaas] #2510745 17/09/2018 19:54
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Hoaas
Morgensykling med tomme lagre er hardt og brutalt for kroppen.

Jeg vil absolutt anbefale å spise ordentlig frokost hvis man jobbpendler hver dag. Det gjør jeg, så sånn sett er det ingen forskjell på lagrene før pendlerturen enn før en ev. langtur i helga.

Redigert av anonym22; 17/09/2018 19:55.
Re: flere lette treningsøkter vs 1 hard samme dag [Re: Egi] #2510749 17/09/2018 20:12
E
Egi Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
jeg jobbpendler litt sånn av og på pga av logistikken med aktiviteter, henting/levering av tre små, samt noe jobbreising. Men har ca 5000km tilsammen i år.

12km til/fra jobb. Blir ofte z1 på enten hybrid/landevei, sammen med 3-4mil på terrengsykkelen/grus på kvelden z3. Føttene føles ofte sure selv om jeg har holdt meg i z1 tidligere på dagen.

Etter en tur på 6mil på terreng/grus z3 så føler jeg meg ofte piggere etterpå.

Spekulerer på om det har noe med glycogennivået i musklene som ikke rekker å lade seg opp, eller noe slikt. Slik at kveldsøkten starter på lavt nivå og at jeg derfor føler meg daff. (Hvorfor kommer da ikke den samme følelsen etter første time i ordinær trening?) Men jeg har relativt lite kunnskap om dette feltet

Re: flere lette treningsøkter vs 1 hard samme dag [Re: anonym22] #2510761 17/09/2018 20:58
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous22
Morgensykling med tomme lagre er hardt og brutalt for kroppen.

Jeg vil absolutt anbefale å spise ordentlig frokost hvis man jobbpendler hver dag. Det gjør jeg, så sånn sett er det ingen forskjell på lagrene før pendlerturen enn før en ev. langtur i helga.

Akkurat det kommer vel helt an på hvor lang tid før du inntar måltidet. Jeg spiste normalt rett før jeg starta til jobb, så jeg hadde neppe rukket å ta opp så veldig mye.
Uansett er jeg av typen som fungerer best etter kl 12 ICON_WINK

Re: flere lette treningsøkter vs 1 hard samme dag [Re: Hoaas] #2510769 18/09/2018 03:54
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Langrennsløperne er vel stort sett ute på trening ganske raskt etter frokost?

Re: flere lette treningsøkter vs 1 hard samme dag [Re: Hoaas] #2510808 18/09/2018 07:20
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Morgensykling med tomme lagre er hardt og brutalt for kroppen. Siste forskning jeg leste om emnet viste at en vanlig z1-z2 økt på morrakvisten var svært belastende, sammenlignet med om du har fulle karbolagre. Å sykle med noe intensitet ble sterkt frarådet.
Fordelene med sykling på denne måten er at det har svært god effekt på kroppens evne til å omsette fett.
Ulempene er at det over går ut over kroppens evne til å bruke karbo.

Husk det at rolig med fulle lagre heller ikke trenger å være rolig for tomme bein.

Sykler hjemmefra 0500 og da spiser jeg også frokost først. Om morgenen kjennes det ut som 180 watt er hardøkt, mens hjem fra jobb er 250w en kosetur ICON_SMILE

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: flere lette treningsøkter vs 1 hard samme dag [Re: Egi] #2510822 18/09/2018 07:47
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Har ingen problem med å kjøre en time hardt (I3 til i5) før frokost. Lagrene er jo fulle fra dagen i forveien. Alle turene til jobb er gjennomført før frokost, men jeg pleier å drikke non glass vann før jeg drar.

Re: flere lette treningsøkter vs 1 hard samme dag [Re: John_Harald] #2510827 18/09/2018 08:00
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Nå er jeg ganske sikker på at John_Harald tåler mer trening - også hard sådan - enn de fleste andre.
Men dette gjelder allikevel:
Sitat: John_Harald
Lagrene er jo fulle fra dagen i forveien.

Hvis man selv etter en rask frokost om morgenen opplever å ha tomme lagre, må man definitivt begynne å spise mer kveldsmat. Og hvis man skimper på kveldsmaten pga. vekt, så er det jo klart at næringsunderskudd går utover prestasjonen, så der må man i tilfelle finne en balansegang.

Re: flere lette treningsøkter vs 1 hard samme dag [Re: Egi] #2510843 18/09/2018 08:13
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Nå har det ikke nødvendigvis med tomme lagre å gjøre, at det føles tungt om morgenen. Man er bare ikke "påskrudd", er det derimot ritt som starter tidlig, så er det jo ingen problemer med å kjøre hardt.

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: flere lette treningsøkter vs 1 hard samme dag [Re: Egi] #2510860 18/09/2018 08:43
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg presterer betydelig dårligere på morran enn ettermiddag/kveld. Jeg er tidligere langrennsløper på godt nivå som junior for ørten år siden. Det er merkelig, men langrenn og løping klarer jeg fint å presse meg på morran, på sykkel not so much. Samme gjelder ritt, jeg klarer jeg å presse meg opp i både puls og syre, alt føles bare så ekstremt mye tyngre.

Jeg spiser alltid en god kvelds, hater å legge meg på tom mage. Har nok ikke tomme lagre, det bare oppleves sånn.

Re: flere lette treningsøkter vs 1 hard samme dag [Re: nanonils] #2510992 18/09/2018 18:55
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: nanonils
Nå har det ikke nødvendigvis med tomme lagre å gjøre, at det føles tungt om morgenen. Man er bare ikke "påskrudd", er det derimot ritt som starter tidlig, så er det jo ingen problemer med å kjøre hardt.

Er ganske sikker på at dette ligger mentalt for mange. Andre er følsomme for boldsukkeret. Trodde selv tidligere at jeg kun klarte å presse meg maks på motbakkeintervaller på tredemølle når jeg drakk High5. For meg lå dette mentalt..

Finn ut hva som trigger rittfølelsen din.

For meg funker det å bare sette meg på temposykkelen og gi gass til jobben. Vanligvis må jeg ha mye kaffe, men ikke her går det bra uten kaffe og uten frokost. Forsøker å holde watten så den ikke går over terskel i starten. Så er det jakt på å dra fra trafikken, Strava Live Segments og få en bra kvalitetsøkt. Adrenalin og endorfiner får kroppen igang i løpet av sekunder når jeg kjører hardt, i1 er tungt på morgenen.. Kjører mest sweet spot til jobben, men også opp til Vo2-maks. Hjem igjen er det nye rekorder som skal tas og gjerne en ekstra omvei.

Fungerer på samme måte når jeg kjører ritt på Zwift med 3 meter bredt lerret, gode vifter og bass fra to 18" JBL (225 liters bassrefleks som tidligere sto i Oslo Kino) som trøkker i magen.

Olympiatoppens sone 1 er for meg om morgenen tungt og kjedelig. Både på sti, landevei, tempo og rulle, sulten blir jeg også..

Redigert av John_Harald; 18/09/2018 19:21.
Re: flere lette treningsøkter vs 1 hard samme dag [Re: Egi] #2511017 18/09/2018 20:41
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hehe, mulig det ligger mentalt for noen, men de fleste morgener har jeg ikke sjans å presse meg opp i, eller over terskelwatt selv om jeg ønsker det aldri så hardt. Som nevnt, det er forsket på. Noen har bedre genetiske forutsetninger for å fungere optimalt på morgentrening, andre ikke, enkelt og greit ICON_SMILE

Re: flere lette treningsøkter vs 1 hard samme dag [Re: Egi] #2512061 23/09/2018 16:18
Lucifer- Offline
Entusiast
Entusiast
Ikke hatt særlig fokus på watt og trener heller ikke spesielt seriøst, men en helt subjektiv observasjon er at jeg sliter veldig med å komme opp i høy puls på morgenen. Har 21km vei til jobben, og kroppen bruker minst en god halvtime før pulsen er nogenlunde stabilisert i forhold til ettermiddagstrening. Spiser ikke frokost, og målet med syklingen er stort sett å holde vekta i sjakk (dårlig i år gitt) og være i sånn passe form ICON_SMILE

Re: flere lette treningsøkter vs 1 hard samme dag [Re: Hoaas] #2512064 23/09/2018 16:23
stosu Offline
Besatt
Besatt
Hehe, mulig det ligger mentalt for noen, men de fleste morgener har jeg ikke sjans å presse meg opp i, eller over terskelwatt selv om jeg ønsker det aldri så hardt. Som nevnt, det er forsket på. Noen har bedre genetiske forutsetninger for å fungere optimalt på morgentrening, andre ikke, enkelt og greit ICON_SMILE

Har du prøvd lenge nok til at kroppen har hatt mulighet til å tilvenne seg, da?

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: flere lette treningsøkter vs 1 hard samme dag [Re: Egi] #2512092 23/09/2018 21:36
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sykla så godt som hver eneste morgen til jobb i vinter, fra september til mai. Er det lenge nok? I tillegg har jeg pendla jevnt og trutt hele året før det igjen, men ikke like ofte. Alt fra 30 til 90min på morrakvisten regelmessig.
Langturer går fint, det er når intensiteten skal opp jeg sliter.

Men nei, jeg har ikke prøvd å kjøre morgenintervaller regelmessig over tid, vet ikke om jeg vil meg selv så vondt, det skal jo være gøy også ICON_WINK

Som det stod i forskningsartikkelen, så kunne man trene kroppen noe opp til å bedre takle morgenintensitet. Ellers synes jeg morgentrening er helt nydelig, kickstarter dagen

Moderator  support