Vegetarburger
|
Vegetarburger
17/09/2018 06:51
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Har prøvd meg på ymse oppskrifter på vegetarburgere, men finner ikke noe som minner om de supergode burgerne jeg innimellom spiser på Hagen, Kompis og andre steder som server denslags. Det blir tørt, grått, og helt feil konsistens.
I går lagde jeg rødbetburgere med quinoa, og hadde trua helt til "farsen" var klar for steking. Da skjønte jeg at dette kom til å bli helbom. Helt feil konsistens og alt for mye jordsmak. Saftig, ja, og definitivt ikke grått, men likevel helt feil.
Har forsøkt varianter med sorte bønner, linser, rødbeter og kikerter, men så langt uten å være i nærheten av det man får servert fra de som virkelig kan dette.
Noen som har forsket seg fram til en perfekt oppskrift og som vil dele?
|
|
|
Re: Vegetarburger
[Re: Øyvind V]
18/09/2018 19:43
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har ingen fast oppskrift, men siden dama er vegetarianer må jeg til pers iblant. Jeg bruker å smelle sammen moste bønner, havregryn, egg, revet ost, potetmel og ymse krydder (salt, pepper, hvitløk, chipotle-saus e.l. ++). Sånn kort fortalt. Tar det alltid på slump, men dama påstår hun aldri får like god burger på bortebane. En burger av kjøtt er proteiner og passelig mengde fett, så da tenker jeg at en vegetarburger også bør ha noe av de samme. Havregryn er greit for en kjøttlik konsistens ifølge en del oppskrifter jeg har sett, men har også sett oppskrifter med brødsmuler o.l.
|
|
|
18/09/2018 23:19
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Strengt tatt off-topic, men: Vegetar-burger?! Hvorfor?? Hvis du er veganer/vegeterianer, hvorfor er du sugen på kjøttpuck? Hadde jeg vært vegan hadde jeg mesket meg i friske grønnsaker og frukt som var minst mulig bearbeidet. Hvorfor etterligne det dere egentlig ikke liker? Det virker jo desperat og meningsløst. De sjeldne tilfellene jeg er på vegansteder tar jeg det friskeste og mest veganske de har naturligvis, hva er sjarmen med veganliksomkjøtt basert tofu og andre sære ingredienser? Svært kontraintuitivt i min bok.
|
|
|
[Re: runermm]
19/09/2018 05:06
|
Dan
More than words
|
More than words
Strengt tatt off-topic, men: Vegetar-burger?! Hvorfor?? Hvis du er veganer/vegeterianer, hvorfor er du sugen på kjøttpuck? Hadde jeg vært vegan hadde jeg mesket meg i friske grønnsaker og frukt som var minst mulig bearbeidet. Hvorfor etterligne det dere egentlig ikke liker? Det virker jo desperat og meningsløst. De sjeldne tilfellene jeg er på vegansteder tar jeg det friskeste og mest veganske de har naturligvis, hva er sjarmen med veganliksomkjøtt basert tofu og andre sære ingredienser? Svært kontraintuitivt i min bok. Suuukk... Denne argumentasjonen hører man gang på gang på gang fra ikke-vegetarianere. "Hvorfor etterligne kjøtt?" La meg opplyse deg litt. En pukk er ikke kjøtt. En bolle er ikke kjøtt. En pølse er ikke kjøtt. Disse er bare en praktisk form å forme mat til. Så hvis man skal bearbeide vegetarmat så er disse formene like praktiske som hvis man skal bearbeide kjøtt. Det er ikke slik at kjøttspisere har eksklusiv rett til å forme mat som f eks en pukk som ligger fint mellom to brød. Neste idiotutsagn (unnskyld den krasse tonen, men jeg har vært vegetarianer i 35 år og har samlet opp mye sinne mot dårlig, banal argumentasjon): "Hvorfor ikke bare spise friske grønnsaker?" Hvorfor spiser du ikke bare biff tartar eller sushi? Hvorfor skal dere kjøttspisere på død og liv koke eller steke maten deres? Fordi det gir en annen smak og tekstur kanskje? Fordi det er godt med et varmende måltid kanskje? Fordi noen ting er lettere å fordøye når det er bearbeidet kanskje? Det samme gjelder grønnsaker. Rasmusic har en dame som er vegetarianer. Jeg har en kone som ikke er det. Slike parforhold er neppe uvanlige, og den enkleste og mest sosiale måten å lage mat på blir da å lage en rett hvor det bearbeidede kjøttet for vegetarianeren blir erstattet med bearbeidede grønnsaker, ofte i en lignende form. Eksemplet med burgere er veldig bra. Vi spiser akkurat de samme brødene, sylteagurken, osten og alt annet som ligger i burgeren, men der kona legger inn en flat hamburger legger jeg inn en flat vegetarburger. Det er både praktisk og gjør at vi kan kommentere den samme maten, med unntak av selve burgeren, hvor man bare må stole på den andre når den sier at det er godt. Det over er for øvrig et godt tips til alle som skal ha en vegetarianer på middagsbesøk og lurer på hva man skal lage. Svaret er enkelt. Lag noe som gjør at du kan bruke mest mulig av det du serverer de andre gjestene. Hvis du skal servere pommes frites, lag en vegetarrett som passer med pommes frites. Ved å holde det mest mulig likt så kan vegetarianeren være med i samtalen om maten og ikke bare få spørsmålet "og hvordan smakte ditt?" Hvis jeg som vegetarianer bare skulle spise ferske grønnsaker så ville vi alltid ha måttet lage to middager, vi ville ha spist helt forskjellige ting, jeg måtte alltid ha spist kald mat og det ville ha blitt gørr kjedelig etter en uke når man har vært gjennom alle forskjellige typer grønnsaker de har i butikken og alle måter å skjære, hakke og strimle dem.
|
|
|
19/09/2018 05:43
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Strengt tatt off-topic, men: Vegetar-burger?! Hvorfor?? [...bla bla bla...] Regnet med at noe sånt oppgulp kom, og selvsagt gjorde det det. Dan svarer veldig godt på hvorfor, så jeg har egentlig ikke så mye mer å tilføye annet enn at jeg vil understreke det han skriver om at kjøttetere ikke har enerett på å forme maten som en pøkk. Hvis du er så på krigsstien når det gjelder formen på mat, regner jeg med du fyrer deg kraftig opp over de som lager falafel også? De har jo samme form som kjøttboller! Idioter ass, de kunne jo bare spist rå kål og en skål med gress. Hverken jeg eller kona er vegetarianere, men vi liker begge vegetarmat veldig godt. Av og til lager vi burger med karbonadedeig, av og til med grønnsaker/bønner. Ønsket om å lage en god veggieburger handler på ingen måte om at vi er sugne på kjøttpøkk, det handler om at vi er sugne på god mat. Ellers takk til rasmusic for tips om havregryn. Har sett oppskrifter med det, men ikke prøvd så langt. Blir testing-testing en dag snart.
|
|
|
[Re: Dan]
19/09/2018 05:48
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive dette. Det trengs tydeligvis, også i 2018.
|
|
|
19/09/2018 07:29
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg ser at jeg kanskje skrev litt i affekt og at det var runermm som fikk ta støyten. Forklaringen er selvfølgelig at akkurat dette med "hvorfor må vegetarmat prøve å etterligne kjøtt?" er et akkurat like godt spørsmål som "hvorfor må dere sykle i veien når det finnes en sykkelvei rett ved siden av?" Altså et spørsmål man er griselei av å få og som er utrolig enkelt å svare på, men det blir så kjedelig når man for hundrede gang skal svare "fordi det ikke er en sykkelvei, det er en gangvei med fullt av skoleunger og om 50 meter svinger den av mot høyre og går et helt annet sted enn dit jeg skal". For eksempel. Svaret må selvfølgelig tilpasses det aktuelle stedet. Og noen få ganger finnes det ikke noe godt svar på hvorfor man ikke sykler på den helt tomme gang- og sykkelveien som er en halvmil lang og følger hovedveien perfekt, uten kryss eller utkjørsler. De tilfellene tilsvarer "hvorfor har du laget en vegetarbiff som ser ut akkurat som en blodig biff, komplett med beinpipe (laget av ukokt pasta)?" 
|
|
|
19/09/2018 07:47
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er absolutt ikke vegetarianer, men den veggisburgeren på Tomis burger joint er faktisk veldig god.
|
|
|
19/09/2018 07:50
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har også vært samboer med en herbivor, og skal nå sende henne en takk for at hun svarte noe mer avdempet på ymse smarte eller dumme praktiske spørsmål.
Skal sies hun ikke hadde noe sans for veggisburgere, og sa noe i den gata runermm er i nærheten av da jeg foreslo det.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
19/09/2018 10:49
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
De tilfellene tilsvarer "hvorfor har du laget en vegetarbiff som ser ut akkurat som en blodig biff, komplett med beinpipe (laget av ukokt pasta)?" Nå lo jeg godt, langt ned i magen, her jeg sitter på jobb. Takk. Ellers prøver jeg også å lage mer vegetarmat, men sliter både med (burger)formen, og å bli mett nok. Det pleier å hjelpe å være veldig raus med fett.
|
|
|
[Re: lph]
19/09/2018 10:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
De tilfellene tilsvarer "hvorfor har du laget en vegetarbiff som ser ut akkurat som en blodig biff, komplett med beinpipe (laget av ukokt pasta)?" Nå lo jeg godt, langt ned i magen, her jeg sitter på jobb. Takk. Ellers prøver jeg også å lage mer vegetarmat, men sliter både med (burger)formen, og å bli mett nok. Det pleier å hjelpe å være veldig raus med fett. Det er jo mange supper og gryteretter som gir glimrende smak og metthetsfølelse uten å måtte ligne på en kjøttrett. Chili con carne funker nesten like godt uten kjøtt som med.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
19/09/2018 11:05
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Det er sjelden jeg er så mett som etter en lunsjbuffet på Hagen, så jeg tenker at hvis man ikke blir mett av vegetarmat så spiser man enten feil ting og/eller man spiser for lite.
Den buffeten anbefales, forresten. Herregud så mye god mat de har der. Hadde med en anti-vegetarianer-kollega dit, og selv han måtte innrømme at det var bra saker.
Redigert av Øyvind V; 19/09/2018 11:06.
|
|
|
19/09/2018 11:41
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Det er sjelden jeg er så mett som etter en lunsjbuffet på Hagen, så jeg tenker at hvis man ikke blir mett av vegetarmat så spiser man enten feil ting og/eller man spiser for lite. Jeg spiser helt klart feil ting, jeg skjønner bare ikke helt hva det er. Min erfaring er at selv om jeg reduserer kjøttmengden en god del, blir jeg merkbart mettere av et måltid som inneholder noe kjøtt, enn et måltid som ikke inneholder noe kjøtt (eller fisk). Det kompliseres av at samboer ikke tåler melkeprotein, så jeg kan ikke bare gunne på med smør og rømme og fløte og ost. Men har ihvertfall lært at å være raus med fett hjelper. Og egg funker.
|
|
|
19/09/2018 11:44
|
nordfonn
Entusiast
|
Entusiast
Dette er muligens ett slikt dumt spørsmål dere er lei av, beklager i så fall det!
Det finnes en del vegetar ferdigprodukter i butikkene nå, fra f.eks. Hälsans Kök, ser også at Coop og Rema har ligndende "husmerker". I "kjøttverden" har det vel vært mye fokus de siste årene på at ferdigprodukter med lite kjøttinnhold ikke er særlig sunt, dette skyldes vel delvis store mengder fett og salt, men etter det jeg har forstått også kvaliteten på andre ingredienser. Hvordan kommer vegetar ferdigproduktene ut her?
|
|
|
[Re: GeirK]
19/09/2018 11:49
|
Ole
More than words
|
More than words
Det er jo mange supper og gryteretter som gir glimrende smak og metthetsfølelse uten å måtte ligne på en kjøttrett. Chili con carne funker nesten like godt uten kjøtt som med.
Eller bare Chili som det heter da.
|
|
|
[Re: Ole]
19/09/2018 11:55
|
Dan
More than words
|
More than words
Eller bare Chili som det heter da. Jeg så deg spise chili SIN carne for bare elleve dager siden.
|
|
|
19/09/2018 12:00
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Det er sjelden jeg er så mett som etter en lunsjbuffet på Hagen, så jeg tenker at hvis man ikke blir mett av vegetarmat så spiser man enten feil ting og/eller man spiser for lite. Jeg spiser helt klart feil ting, jeg skjønner bare ikke helt hva det er. Min erfaring er at selv om jeg reduserer kjøttmengden en god del, blir jeg merkbart mettere av et måltid som inneholder noe kjøtt, enn et måltid som ikke inneholder noe kjøtt (eller fisk). Det kompliseres av at samboer ikke tåler melkeprotein, så jeg kan ikke bare gunne på med smør og rømme og fløte og ost. Men har ihvertfall lært at å være raus med fett hjelper. Og egg funker. Sørger du for å få med nok proteiner? Du nevner egg, men du kan og bruke f.eks. linser, bønner, tofu eller quinoa.
|
|
|
19/09/2018 12:12
|
Absentidei
Fersking
|
Fersking
Strengt tatt off-topic, men: Vegetar-burger?! Hvorfor?? Hvis du er veganer/vegeterianer, hvorfor er du sugen på kjøttpuck? Hadde jeg vært vegan hadde jeg mesket meg i friske grønnsaker og frukt som var minst mulig bearbeidet. Hvorfor etterligne det dere egentlig ikke liker? Det virker jo desperat og meningsløst. De sjeldne tilfellene jeg er på vegansteder tar jeg det friskeste og mest veganske de har naturligvis, hva er sjarmen med veganliksomkjøtt basert tofu og andre sære ingredienser? Svært kontraintuitivt i min bok. Tofu er ingen "liksomkjøtt", men en matrett fra Asia med et par tusen år på baken. Og jeg er veganer, men er generelt lite begeistret for friske ubehandlede grønnsaker. Å være veggis handler nemlig ikke om å ikke like kjøtt eller ikke. Det handler om etikk og bærekraft. Jeg ELSKER hamburgere. Desto mer like kjøttburgere, desto bedre, men når jeg spiser en veggisburger trenger ingen å dø for den.
|
|
|
19/09/2018 12:26
|
Ole
More than words
|
More than words
Eller bare Chili som det heter da. Jeg så deg spise chili SIN carne for bare elleve dager siden. Det husker ingen av oss noe av.
|
|
|
19/09/2018 12:29
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er jo mange supper og gryteretter som gir glimrende smak og metthetsfølelse uten å måtte ligne på en kjøttrett. Chili con carne funker nesten like godt uten kjøtt som med.
Eller bare Chili som det heter da. Nei, det heter da chili con bønne.
|
|
|
[Re: anderssb]
19/09/2018 12:36
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Sørger du for å få med nok proteiner? Du nevner egg, men du kan og bruke f.eks. linser, bønner, tofu eller quinoa. Jeg mistenker at det er for lite proteiner som har skylda, ja. Bruker så klart bønner og linser og sånt, men har aldri giddet å sjekke mengder, bare fyller på sånn "passe". Ok, jeg slo det opp nå, på Matvaretabellen. Kjøttet vi spiser desidert mest av er elgkjøttdeig. Hvis vi lager pastasaus eller chili con carne bruker vi omtrent 100 g råvare per pers. Ikke mer, ofte mindre. 100 g gir visstnok 22g protein per pers. Bønner: ferdigkokte brune bønner har 8,8g protein per 100 g, så da må jeg 2-3doble mengden (i gram, ikke volum) for å få samme mengde protein. Kjøttdeig har vel høyere egenvekt enn kokte bønner, så dette høres ut som en anseelig haug bønner, sånn i volum. Linser har litt lavere proteininnhold. Tofu fant jeg ikke i tabellen. Soyabønner oppgis, som mange andre bønnetyper, bare som tørre, ikke som spiseferdige. Men tørre soyabønner har høyere proteininnhold enn tørre brune bønner, så det ser ut som en bra kilde. Det kan absolutt se ut som om det er manglende protein som er greia.
|
|
|
19/09/2018 12:44
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Strengt tatt off-topic, men: Vegetar-burger?! Hvorfor?? Hvis du er veganer/vegeterianer, hvorfor er du sugen på kjøttpuck? Hadde jeg vært vegan hadde jeg mesket meg i friske grønnsaker og frukt som var minst mulig bearbeidet. Hvorfor etterligne det dere egentlig ikke liker? Det virker jo desperat og meningsløst. De sjeldne tilfellene jeg er på vegansteder tar jeg det friskeste og mest veganske de har naturligvis, hva er sjarmen med veganliksomkjøtt basert tofu og andre sære ingredienser? Svært kontraintuitivt i min bok. Suuukk... Denne argumentasjonen hører man gang på gang på gang fra ikke-vegetarianere. "Hvorfor etterligne kjøtt?" La meg opplyse deg litt. En pukk er ikke kjøtt. En bolle er ikke kjøtt. En pølse er ikke kjøtt. Disse er bare en praktisk form å forme mat til. Så hvis man skal bearbeide vegetarmat så er disse formene like praktiske som hvis man skal bearbeide kjøtt. Det er ikke slik at kjøttspisere har eksklusiv rett til å forme mat som f eks en pukk som ligger fint mellom to brød. Neste idiotutsagn (unnskyld den krasse tonen, men jeg har vært vegetarianer i 35 år og har samlet opp mye sinne mot dårlig, banal argumentasjon): "Hvorfor ikke bare spise friske grønnsaker?" Hvorfor spiser du ikke bare biff tartar eller sushi? Hvorfor skal dere kjøttspisere på død og liv koke eller steke maten deres? Fordi det gir en annen smak og tekstur kanskje? Fordi det er godt med et varmende måltid kanskje? Fordi noen ting er lettere å fordøye når det er bearbeidet kanskje? Det samme gjelder grønnsaker. Rasmusic har en dame som er vegetarianer. Jeg har en kone som ikke er det. Slike parforhold er neppe uvanlige, og den enkleste og mest sosiale måten å lage mat på blir da å lage en rett hvor det bearbeidede kjøttet for vegetarianeren blir erstattet med bearbeidede grønnsaker, ofte i en lignende form. Eksemplet med burgere er veldig bra. Vi spiser akkurat de samme brødene, sylteagurken, osten og alt annet som ligger i burgeren, men der kona legger inn en flat hamburger legger jeg inn en flat vegetarburger. Det er både praktisk og gjør at vi kan kommentere den samme maten, med unntak av selve burgeren, hvor man bare må stole på den andre når den sier at det er godt. Det over er for øvrig et godt tips til alle som skal ha en vegetarianer på middagsbesøk og lurer på hva man skal lage. Svaret er enkelt. Lag noe som gjør at du kan bruke mest mulig av det du serverer de andre gjestene. Hvis du skal servere pommes frites, lag en vegetarrett som passer med pommes frites. Ved å holde det mest mulig likt så kan vegetarianeren være med i samtalen om maten og ikke bare få spørsmålet "og hvordan smakte ditt?" Hvis jeg som vegetarianer bare skulle spise ferske grønnsaker så ville vi alltid ha måttet lage to middager, vi ville ha spist helt forskjellige ting, jeg måtte alltid ha spist kald mat og det ville ha blitt gørr kjedelig etter en uke når man har vært gjennom alle forskjellige typer grønnsaker de har i butikken og alle måter å skjære, hakke og strimle dem. Jeg må erkjenne at jeg i ren uvitenhet kunne ha stilt samme spørsmål og jeg syns svaret ditt er godt og oppklarende Dan, litt i likhet som med hver gang jeg svarer ut påstanden "hvorfor sykler dere ikke bare på fortauet" og når da vedkommende får forklart hvorfor ser de poenger de ikke hadde tenkt over på forhånd.
|
|
|
[Re: Absentidei]
19/09/2018 12:55
|
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
Å være veggis handler nemlig ikke om å ikke like kjøtt eller ikke. Det handler om etikk og bærekraft.
Det handlar vel om forskjellige ting for forskjellige folk. Og mange veganarar ser ut til å meine alt er bra med å vere veganar. Sunt, billig, bærekraftig, etisk, ikkje måte på. Og så er det sjølvsagt ekkelt med animalske produkt. Mjølk er i tillegg til å vere ekkelt fryktelig unaturlig. Mjølk er for kalvar. Ingen andre dyr drikk mjølka til eit anna dyr, så difor er det feil.... Har dessverre ikkje fått spurt kvifor varmebehandling av mat er ok, ingen andre dyr driv med dette... (Det er ikkje det at det ikkje er gode argument for å vere veganar, berre at det er mange dårlige også....)
|
|
|
[Re: Klinkekule]
19/09/2018 13:15
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Har dessverre ikkje fått spurt kvifor varmebehandling av mat er ok, ingen andre dyr driv med dette...
Her kan man vel egentlig motsvare med Zapffe. I historien om soveposens opprinnelse forteller om han om de opphetede debattene om man skulle bruke soveposen av reinskinn med hårene inn eller ut. "Hårutistene" argumenterte gjerne med at hårene skulle ut, fordi det var slik reinen brukte det selv. Til det argumenterte han at "reinen hadde jo ikke prøvd annet. Når det kom til stykket hadde den ikke laget stek av sin egen bakpart heller". Og var dermed ikke meningsberettiget. Jeg er sikker på at mange dyr mer enn gjerne skulle hatt sin mat varmebehandlet, hadde de bare klart å gjøre opp bål ;-)
|
|
|
19/09/2018 13:20
|
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
Er vel ein del katter som berre et kokt fisk, så ja.
(Og dei drikk vel mjølk også)
Redigert av Klinkekule; 19/09/2018 13:30.
|
|
|
19/09/2018 13:29
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Ville hvertfall hatt oppi no (Frank) løk(e).
|
|
|
[Re: Klinkekule]
19/09/2018 13:30
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Er vel ein del katter som berre et kokt fisk, så ja. Katta vår spiser mus, tørrfor, brunost og lunken kokt torsk, og ingenting annet. Jeg må fortelle henne at siden hun aldri har lært å yste så er egentlig brunost av menyen.
|
|
|
19/09/2018 13:47
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Er vel ein del katter som berre et kokt fisk, så ja. Katta vår spiser mus, tørrfor, brunost og lunken kokt torsk, og ingenting annet. Jeg må fortelle henne at siden hun aldri har lært å yste så er egentlig brunost av menyen. Men hun koker torsken selv?
|
|
|
19/09/2018 13:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Eller bare Chili som det heter da. Duh. Ja.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
19/09/2018 14:07
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Men hun koker torsken selv?
Hun gauler og følger med mens vi koker, så hun bidrar så godt hun kan, væffal. Men rå torsk er totalt uinteressant. Forstå det den som vil.
|
|
|
|
|