Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skal sette opp en bod. Trenger råd ang fundamentet

Skal sette opp en bod. Trenger råd ang fundamentet #2510435 16/09/2018 11:17
Gatecrasher Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Skal sette opp en bod. Har ikke gjort det før.
Tenkte i første omgang lage en slags ring mur (som jeg heller ikke har gjort før). Men broren min mente det ville være vesentlig billigere/lettere bruke en slik jernstang en fester ned i fjellet for så å legge en bjelke oppi, og bygge boden med tregulv. Fordeler/ulemper med disse variantene?
Vil helst ha et mur/sement fundament dog.
Noen bra nettsteder som viser hvordan bygge slikt?
Hvor dyrt er det "roughly" å lage disse grunnmurs alternativene?
Dette er i et borettslag så størrelsen og fasong må være likt som de andre.
Se bilder
Gjerdet mellom fjell og terrassen skal bort.

Hvordan boden er nødt til å se ut:

Re: Skal sette opp en bod. Trenger råd ang fundamentet [Re: Gatecrasher] #2510535 16/09/2018 18:13
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Jernstang i fjellet, antar du mener stolpesko? 10 stk koster ca 350 kr på Biltema. Passende hull til disse borres ned i fjellet. Her trenger du vel en god slagbormaskin og tilhørende bor. Pris for leie er ukjent. Stolpesko støpes ned i hullene med passende ankermasse, også tilgjengelig på Biltema for noen hundrelapper. Eller heydi bolt fast til ca 500 kr.

Støpe ringmur kan du vel gjøre med leca blokker. Disse koster vel 100 kr stykke, så trenger du vel noe betong i tillegg. Litt arbeid med blanding, støping og justering av høyde etc.

Så jeg tenker det er hardhet i fjellet som et avgjørende, er det greit å borre hull til stolpeskoa, hadde jeg valgt den løsningen. Sett opp snorer og juster høyde på skoa før de limes fast.

Ståle
Re: Skal sette opp en bod. Trenger råd ang fundamentet [Re: Gatecrasher] #2510541 16/09/2018 18:41
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg ville støpt hele greia, satt opp ringmur og bestilt betongbil.

Da holder fundamentet evig og du slipper å ergrer deg i ettertid.

Re: Skal sette opp en bod. Trenger råd ang fundamentet [Re: Gatecrasher] #2510639 17/09/2018 10:01
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bjelkesko er definitivt det enkleste og billigste. Hva skal boden brukes til? Premiumløsningen er betongdekke, men det koster deg en del mer og er vanskeligere å fjerne dersom det skulle bli aktuelt senere.

Om du vil ha søylesko/bjelkesko:
Kjøp typen som lar seg justere høydemessig etter faststøping. Byggmax blant annet selger slike til nesten ingen penger. Mål ut omtrentlig nivå med laservater, eventuelt bygg rammen i bunn slik at du får alt plassert riktig med en gang. Borr hull med borrhammer iht spek. Dette kan du leie på Leieting.no for noen hundrelapper/dag. Lim fast søylesko med heftmassen nevnt over.

Jeg ville ha spandert på en sekk ferdigbetong for å tette eventuelle søkk/hull under, slik at regnvann ikke samler seg under boden, men renner forbi.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Skal sette opp en bod. Trenger råd ang fundamentet [Re: Gatecrasher] #2510659 17/09/2018 11:13
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du kan også forskale ei kasse. Legg jernmatter oppi og kamstål langs kantene. Bestill betong og hell oppi.

Re: Skal sette opp en bod. Trenger råd ang fundamentet [Re: Gatecrasher] #2510706 17/09/2018 14:58
stosu Offline
Besatt
Besatt
Hvis du ikke skal isolere boden, og kan akseptere noen riss, så støper du hel betongplate rett på fjellet. Evt 2 lag plast som glidesjikt for å redusere rissene.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Skal sette opp en bod. Trenger råd ang fundamentet [Re: Gatecrasher] #2511216 19/09/2018 15:48
Gatecrasher Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Tusen takk for alle svar. Får se hva det blir til. Har fått litt mere innsikt og min tankegang har vært ganske likt som beskrevet av brukere her. En ting jeg fortsatt ikke aner, er hvordan starte/feste vegger til en eventuell sement grunnmur. Hvordan veggene bygges opp ifra "plattingen"...

Re: Skal sette opp en bod. Trenger råd ang fundamentet [Re: Gatecrasher] #2511297 20/09/2018 06:20
A
Armand Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Nasjonalbiblioteket kan hjelpe deg:

Tømrerteori : konstruksjoner i tre

Etter å ha pløyet gjennom denne får du bedre forutsetninger til å ta gode valg i byggeprosessen.

Tøff i trynet, sår i skrittet!
Re: Skal sette opp en bod. Trenger råd ang fundamentet [Re: Gatecrasher] #2511322 20/09/2018 07:00
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Gatecrasher
En ting jeg fortsatt ikke aner, er hvordan starte/feste vegger til en eventuell sement grunnmur. Hvordan veggene bygges opp ifra "plattingen"...

Litt forskjellig.
Du må ha tjærepapp i bunn under svillene. Tre rett mot betong er ingen god løsning. Så må du velge om du skal støpe inn metallbånd, type patentbånd eller annet som du så bretter opp og forankrer i, eller om du vil bruke betongskrue/hurtigspiker og lignende. Da borrer du hull rett gjennom bunnsvill, og videre ned i betongen før du fester med plugger/spiker.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Skal sette opp en bod. Trenger råd ang fundamentet [Re: Gatecrasher] #2511719 21/09/2018 11:18
M
Majoren Offline
Entusiast
Entusiast
M
Har akkurat satt opp en bod. Støpte først en såle (2,2m x 2,4m), deretter brukte jeg forskalingsblokker.
Betong hentet jeg hos et betongfirma med henger. Skal man ha betong tilkjørt blir det ganske dyrt. Jeg betalte 1000,- for 350L ferdig betong inkl lån av henger. Ingenting å si på det.

Moderator  support