|
EL-Fatbike men trenger tips
|
EL-Fatbike men trenger tips
13/09/2018 08:08
|
FirmafestFollo
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei
familiegården er på vei til å bli omgjort i stor grad. Det skal fokuseres på mye morro og å tilby litt annet en hva bylivet gir
Vi har en stor skog tilgjengelig med masse løyper og vanskelig terreng vi har derfor bestemt oss for å kunne tilby litt terrengsykling med el-fatbikes
Eneste som ulempen er at de butikkjøpte vi har fått testet hittil ikke gjør susen. ( Bare testet 2 stk på 350W ) Men så fikk vi prøve en godt modifisert her om dagen. 1000W var det jeg fikk oppgitt av eieren.
Den kom seg opp de vanskeligste bakkene og var akkurat slik vi ønsker å ha det. Det skal nemlig ikke være til hinder dersom man vil opp de største bakkene.
Så vi tenkte å spørre her inne om noen kan anbefale enten en El-Fatbike med mye krefter som selges i butikk. Eller om noen kunne dyttet oss i retningen der vi kan kjøpe ordinære fatbikes og deretter montere på motorpakker selv ( Sistnevnte var det vi fikk prøve med 1000W ) Evt hva burde vi se etter?
Vi vil gi opplæring og anbefalinger for alle som skal få prøve seg ut på disse løypene når det er ferdigstilt om 2 år, Heller ikke bekymre dere for at det skal brukes på offentlige veier.. Disse skal kun være i bruk i vår egen mark. Det er løyper som ikke lar seg gjøre å ha full gass heller.. Så den ekstra kraften er egentlig bare for å få seg opp 2-3 bratte bakker som ikke Ola nordmann vil klare å sykle opp selv.
Har generelt godt forståelse på montering og fikling så vil ikke tro det skal være noe problem og montere noe selv, Men det å finne noe som passer sammen er jeg mye mer grønn på.
Så evt hva skal man se på dersom man ønsker å kjøpe slike El motor kits til en ordinær fatbike?
PS: Vi skal ha et fatbikes for de litt større.. Hva burde vi etter dersom man skal ha en fatbike til en på 2 meter og 100kg?
Tusen hjertelig takk for all evt hjelp og tips.
|
|
|
Re: EL-Fatbike men trenger tips
[Re: FirmafestFollo]
13/09/2018 08:11
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Du burde se etter en motorsykkel, da 1000w er ulovlig i inn- og utmark. evt så må du få omregulert deler av gården til motorbane.
|
|
|
[Re: baronKanon]
13/09/2018 08:48
|
FirmafestFollo
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Stemmer, som sagt så er vi enda i startfasen og kommer til å ta over oss det som må gjøres for å gjøre alt etter boka  Nå spurte jeg ikke etter moralpolitiet da det er ekstremt fort å dømme ut av en liten kontekst på nett. Jeg vil unødig legge ut hver bidige detalj når "problemstillingen" er hva som ønsker tips på, men ellers takk for svar og ditt råd. Nå er det heller ikke snakk om bastant 1000W.. Vi er åpne for alle tips og ideer rundt kraften som trengs. Nabogården har 1 stk sykkel med 2000W med km/t lås på 25km/t Noe slikt med en form for "lås" ser vi også etter.. Bare at hos naboen blir sykkelen brukt til kjøring opp på fjellhytta som har en gigantisk stigning, Og hos oss vil det kun være til bruk i en 30m oppoverbakke med grei stigning
|
|
|
13/09/2018 09:20
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Hei
Jeg kjøpte nettopp en Cube Nutrail Hybrid med Bosch CX motor. Motor sitter i krank.
Har kjøpt den som helårs doning til og fra jobb. Bruker vanlig sti-sykkel i skogen. Har kun brukt Nutrailen på en lengre sti tur med mye fine tekniske partier.
På "Turbo", høyeste assistanse innstilling er den nesten for kvikk. Kjørte opp bratte steinrøyser som jeg ville være sjanseløs på uten el-sykkel som ei kule.
Kjørte mest på Eco modus, da jeg synes sykkel dro for mye. den har også en EMTB modus som er bedre tilpasset terrengsykling, men jeg syntes den også var unødvendig kvikk.
Man trenger ikke å kjøpe ulovlig sykkel for å kjøre i skogen. 25 km er fort nok på sti.
På snø vil man sannsynligvis ikke ha noe glede av voldsomt drag, da man vil få traksjons problemer.
Fatbike med navmotor vil ha trøbbel i oppoverbakker og det er mulig det kan kompenseres med høy effekt. Man må også ha større batteri da de bruker mer strøm og sykkel blir ekstremt tung og uhåndterlig.
Med krankmotor*, er 250 W nok. Man kan sette på mindre drev foran, hvis man trenger lavere utveksling.
* rettet
Redigert av eldo472; 13/09/2018 12:21.
|
|
|
13/09/2018 20:43
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
har testet en ombygd DH sykkel med 1500W motor, dundrer opp det som er av bakker - alt blir egentlig nedoverbakke....de greiene er egentlig jevngodt med moped og man kan vel nesten like gjerne kjøpe seg det.
alternativet er å trene slik at en kommer i grei form
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
16/09/2018 18:24
|
perbl
More than words
|
More than words
Hvorfor ikke heller satse på å bygge ut løyper du kan bruke med sykkel, framfor ulovlige mopeder/motorsykler? Bedre egnet til bredden av potensielle kunder tipper jeg det også vil være.
Og bakker du ikke kommer opp med en ordinær elfatbike høres ikke ut som bakker som er særlig egnet til sykling generelt sett, både mtp helningsgrad, og hvordan terrenget vil tåle mye bruk.
Gode elfatbiker kommer seg opp drøye stigninger i terrenget, med mindre det er noe slags hillclimbing-konsept du skal til med.
Per B.
|
|
|
16/09/2018 19:47
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det en spesiell grunn til at du vil ha en e-fatbike og ikke en e-bike? Hva får du med fat kontra skinny?
Min opplevelse med e-bike uten fett (ok, + da) er at det er veldig moro, og kan være lavterskel nok til å dra med de aller fleste på en tur de ellers ikke ville gitt seg i kast med. Men husk at de aller drøyeste tekniske klatringene uansett krever en teknikk som ikke er lavterskel ...
edit: perbl sitt poeng er også godt. Det er et poeng i seg selv om løypene kan sykles uten e-assist. Det utvider kundegrunnlaget og kanskje også goodwillen?
Redigert av Garpen; 16/09/2018 19:49.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
16/09/2018 19:56
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For å gi et tips i tråden. Jeg testet Specialized sine e-bikes i sommer. Om ikke Specialized sin Turbo Kenovo tåler en kar på 100-120 k så er det noe gærent med mine inntrykk av sykler. Link Denne klatrer selvfølgelig som en geit og er fullt mulig å dra på med nedover - selv om jeg savnet litt "flickability", men det vil ikke en som ikke har prøvd en endurosykkel eller lignende før gjøre.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
16/09/2018 22:38
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Er det en spesiell grunn til at du vil ha en e-fatbike og ikke en e-bike? Hva får du med fat kontra skinny? En av grunnene for å ha fatbike er vinter egenskaper. Nå man har el så gjør det ikke noe at de store hjula triller dårlig på asfalten, går ikke fortere enn 25 km uansett bortover. Anbefaler midtmontert motor fra merker som Bosch(Haibike, Cube, Mondraker, Bulls), Brose(Maxx), Yamaha(Haibike) og Spezialized.
|
|
|
16/09/2018 22:53
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Om jeg var trådstarter så ville jeg sjekket ut om det er andre steder man leier ut uregistrerte ATV'er eller motorsykler for tilsvarende bruk på privat grunn og hvordan de evt. får det til lovlig og med forsikring mot personskade. Jeg er nemlig ikke sikker på om det er mulig å gjøre lovlig, og med slike elsykler man snakker om her så er man vel i samme juridiske territoriet.
Redigert av DesmoSkier; 16/09/2018 22:55.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: eldo472]
17/09/2018 07:23
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det en spesiell grunn til at du vil ha en e-fatbike og ikke en e-bike? Hva får du med fat kontra skinny? En av grunnene for å ha fatbike er vinter egenskaper. Nå man har el så gjør det ikke noe at de store hjula triller dårlig på asfalten, går ikke fortere enn 25 km uansett bortover. Anbefaler midtmontert motor fra merker som Bosch(Haibike, Cube, Mondraker, Bulls), Brose(Maxx), Yamaha(Haibike) og Spezialized. Godt poeng, men utvalget av elsykler er mye bedre enn utvalget av el-tjukkaser.
|
|
|
18/09/2018 12:35
|
perbl
More than words
|
More than words
En ting er hvertfall sikkert, inntjeningspotensialet på å lage firmafester og turer (som jeg tolker er målet utfra nicket) er vesentlig bedre om man ikke driver med risikodoninger med fart og effekt som krever omfattende forsiktighet og opplæring før lite sykkelvante Ola Kontormann kan slippes ut på den.
Per B.
|
|
|
25/09/2018 08:29
|
FirmafestFollo
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Det vil ikke være tilgjengelig for alle og enhver. Kun firmaer som familien eier. ca 60 ansatte tot Så inntjening osv er ikke en sak. Vi skal simpelthen ha en sykkel som kommer seg opp disse bakkene.. Og eneste som har klart det hittil er modifiserte sykler. Noe som gjør all verdens forskjell på opplevelsen  Jeg forstår mange har behovet for å stikke nesa der den ikke hører hjemme, Men her spør jeg faktisk kun om tips til evt hva som kunne funket til vår sak PS: Skal få se å testet Specialized sin Turbo Kenovo ! Takk for tips ^^
|
|
|
25/09/2018 08:55
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
For ordenskyld, hva slags merke og modell var det på fatbike som ikke kom opp?
|
|
|
25/09/2018 10:16
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Har hatt Bafang bbs02 på fatbike og den gikk opp alle bakker der sykkelen ikke steiler. Og bafang får du også deler til på bla ebay, de andre merkene er ganske sære på service.
Redigert av gutt45kg; 25/09/2018 10:16.
|
|
|
25/09/2018 11:51
|
olechr
More than words
|
More than words
Har du vurdert en slik: https://www.ktm.com/no/e-ride/freeride-e-xc/Når det ikke skal være lovlig uansett så kan du jo like godt gå for noe som er skikkelig moro.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
08/05/2019 21:10
|
Slambert
Fersking
|
Fersking
Fant du ut noe konkrett i denne tråden? Jeg holder selv på med å kjøpe en e-fatty og skulle gjerne høre dine erfaringer. Jeg ser selv på Momas F2/F1000 fra E-wheels / Kajakk og fritid og bromoli.com
|
|
|
|
|