Jeg er novise her på forumet, men har surfet rundt her litt i det siste. Skal kjøpe meg ny sykkel til jobb-pendling. Hovedsaklig grei asfalt, men inn i Oslo blir det litt fortauskanter, og bittelitt grus, og over noen trikkeskinner. Har i flere år syklet på gamle MTB-er med type 35mm slicks (Scwalbe KOJAK), men har fått lyst på "skikkelig" sykkel. Ønsker en lett og ganske rask sykkel, men jeg ønsker en mest mulig komfortabel sittestilling. Ser mest for meg en type "endurance" eller "grusracer". Nå har jeg sett litt rundt, og prøvd litt, og tenker følgende:
- pris ca 10-15K
- under 10 kg, helst godt under
- hydrauliske skivebremser
- plass til 30mm dekk. (f.eks Schwalbe G-One speed virker veldig bra)
- mulighet for skjermer for å slippe for mye sprut og skitt.
- gjerne karbon-ramme. Forstår det slik at de "demper" vibrasjoner og således er mer behagelige? Men ikke helt et must med karbon-ramme.
- Prøvde en Fuji Jari 1.5 med Apex 1x11, og likte veldig godt girsystemet, så vil gjerne ha synspunkter på det kontra mer tradisjonelt Shimano 105 2x11 som står på de fleste syklene jeg ser på.
Akkurat nå så virker følgende sykler mest fristende:
- Canyon Endurace Disc AL 7.0 til ca 15K
- Canyon Endurace AL 7.0 til ca 10K
- Canyon Roadlite CF 7.0 til ca 13K
- Cube Agree C:62 Disc 2017, på tilbud til ca 14K hos G-sport
- Merida Cyclo Cross 600, på tilbud til ca 12K.
Først trodde jeg Canyon Endurace var "bankers", men så oppdaget jeg Roadlite, med karbonramme, hydrauliske skivebremser, kun 8 kg og gode hjul/dekk til kun 13K. Hvorfor er den så mye billigere enn tilsvarende utstyrt Canyon Endurace? Virker jo superbra! Men litt redd at jeg mister litt av fleksibiliteten i forhold til sittestilling som et bukkestyre gir.
Men så oppdaget jeg Cube Agree C:62 til bare 14K. Karbonramme, hydrauliske skivebremser, lav vekt og bukkestyre. Men litt i tvil om det går med 30mm dekk og skjermer? Eller om den blir for "racingorientert" for min jobbpending?
Merida-en frister først og fremst pga 1x11 girsett, og ellers greit utstyrt og ganske grei vekt og pris. Tenker å få på den noen 30mm G-One Speed dekk, og evt bytte fra 40t til 44t på kranken for litt mer fart på landeveien.
Noen som har noen tips og tanker om disse syklene, eller andre gode forslag? Setter pris på innspill! Vanskelig å bestemme seg