RockShox Reverb Stealth problemer
|
RockShox Reverb Stealth problemer
10/09/2018 19:29
|
essa
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Jeg har prøvd å søke litt på forumet her ang mitt problem med RockShox Reverb Stealth. Kjøpte ny sykkel i juni i år hvor RockShox Reverben fulgte med. En uke etter at jeg fikk sykkelen, var jeg på fjellet og syklet. Temperaturen var da ca 0 til 10 grader (ja, helt utrolig med den sommeren vi har hatt i år). Setepinnen ble helt stiv, fikk ikke presset den ned. Så fort jeg kom hjem igjen, virket alt som det skulle. Tok kontakt med stedet jeg kjøpte sykkelen og de luftet setepinnen. Var på fjellet igjen i helgen, og da skjedde det samme igjen. Temperaturen var da rundt 10. Ble ganske frustrert.
Mitt spørsmål er om det ikke er meningen å kunne bruke denne setepinnen under 15 grader? Er det andre som har opplevd det samme?
Mvh Espen
|
|
|
Re: RockShox Reverb Stealth problemer
[Re: essa]
10/09/2018 20:03
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Underlig at det var såpass følsomt. Jeg har fem stk reverbpinner på syklene mine, og det har aldri vært så følsomt, ned til minus ti grader, når lufting og service er blitt gjort riktig.
Jeg ville kanskje tro at den som har gjort lufting ikke har fått med seg at hastighetshjulet skal vris til aller tregeste innstilling under lufting.
Det er en annen mulighet; om man er slumsete når man gjør full service, og ikke suger ut olja under hovedventilen på riktig vis, så vil pinnen bli tregere enn den skal være. Det er kanskje slik at du har fått en som ikke har vært satt sammen riktig. Importøren har tidligere vist seg å være grei sånn sett, mhp reklamasjon.
Så prøv å reklamere, mener jeg. Det skal ikke være sånn.
|
|
|
[Re: ØysteinS]
10/09/2018 20:58
|
essa
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Jeg får nok ta en tur tilbake til butikken ja. Synes det er rart at den skulle være så følsom
|
|
|
11/09/2018 06:31
|
Ozz
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har opplevd at den har slitt litt under 4-5 grader. En lufting hjalp ganske greit.
|
|
|
11/09/2018 08:07
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Samboeren min fikk med seg ny sykkel hjem fra sjappa med reverb som ikke gikk ned. Jeg måtte lufte for at hun skulle få noe ut av jomfruturen. Slapt arbeid.
|
|
|
[Re: Ozz]
11/09/2018 08:25
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har opplevd at den har slitt litt under 4-5 grader. En lufting hjalp ganske greit. Godt poeng. Den kan være helt ok i varmt vær, men blir den tregere jo kaldere det blir er det som regel bare en lufting som skal til, så funker den fint ned til flere minusgrader.
|
|
|
11/09/2018 15:42
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg opplevde at Reverb'en på nysykkelen var ganske så treg da jeg startet å bruke den i mars i år, men den kom seg veldig bra med bruk, og har fungert som den skal siden.
På den andre siden var jeg ute med en ny Reverb i går, og det var lite stas. Var vel 14 grader i lufta og selv med hastighetsskruen til maks gikk det ganske så treigt. Luftet nå i dag, og det trengtes, så jeg har trua nå til neste tur.
Lars-Erik
|
|
|
11/09/2018 17:47
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Om kabelen har fått seg et røsk, så kan det hende det er en liten lekkasje der den går inn i hendelen, eller på andre siden. Å kutte en cm av og sette på plass igjen, kan evt. hjelpe. Det har vært tilfelle på en av mine, der jeg hadde for kort kabel, og den fikk seg stadige napp.
Jeg bruker Jagwire sine hydraulikkslanger på mine. Siden ting stadig skal tilpasses, og bygges om. Og så leverer Jagwire blå slanger. Blå ting fungerer best.
|
|
|
12/09/2018 07:17
|
Nils_Arne
Veteran
|
Veteran
Reverb burde skifte navn til Return. Har hatt tre, kun en har funket rett fra boksen.
Friksjon - sykkelbutikk Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel. Got Gimbal?
|
|
|
[Re: Nils_Arne]
12/09/2018 08:08
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Reverb burde skifte navn til Return. Har hatt tre, kun en har funket rett fra boksen. Har hatt 3. 2 av dem har fått problemer, men da etter såpass lang tid uten service/omsorg at det egenltig var ventet.
- Stefan
|
|
|
12/09/2018 08:15
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har hatt mange, og også KS. Alle trenger service, KS lar seg ikke serve. Reverb fungerer best enn så lenge i kulda. Har også hatt Gravity Dropper, som ble utslitt særs fort.
Reverb kan fikses, det kan ikke andre. Det er også mye brukerfeil ute og går, samt under par ferdigstilling av sykler, og det er jo selvfølgelig ikke greit. Men reverb kan fikses uten å bytte for mye, og det er også viktig. Bruk og kast er bæsj.
|
|
|
[Re: baronKanon]
12/09/2018 08:59
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg har Bontrager Drop Line på Fuel Ex 9.9en. Ganske billig sak for å bli levert på så dyr sykkel. Gått to sesonger. Og billigsaken TranzX som levert på Cannondale Cujo1. Som ble brukt i fjor vinter og stått etter det og fungerte helt fint når jeg testet den i forrige uke. Begge disse er basert på cartridge, som på et eller annet tidspunkt langt fram i tid bare må skiftes ut. Men altså ikke noe hydraulikk som begynner å lekke, få luft osv. Så service på disse innebærer å rense og smøre litt så de eventuelt glir bedre. Det har jeg også klart meg uten, mye fordi årets sesong har vært så tørr. De er ikke like kjappe som en perfekt Reverb, men jeg velger noe som funker og funker any day. Fjernkontrollen på Drop Line er faktisk digg. Den på TranzX funker, men må stå litt rart og ser ikke ut på sykkelen. Men det er altså billigbilligdropper på billigsykkel.
|
|
|
12/09/2018 09:19
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
@anonymous22, har du brukt TranzX noe særlig i kulda?
|
|
|
[Re: larsdx]
12/09/2018 09:24
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Den er i grunn bare brukt i kulda, siden sykkelen aldri har blitt brukt med annet enn Wrathchild Plus.
Men den fikk ikke veldig lange turer i tosifrede minusgrader, vinteren i fjor ble som kjent en skivinter. Etter flere vintre på rad med mest piggdekk-på-opptråkket-sti-føre, var naturligvis det som skulle til for å få fin skivinter igjen at jeg kjøpte med en vinterplussykkel.
Så en endelig dom på hvor god den er i kulda får vente til denne vinteren. Men vanlige 90-minuttersturer i minusgrader bød iallfall ikke på noen problemer og den ble ikke tregere heller (ikke det at den er så kjapp da, som sagt).
|
|
|
12/09/2018 09:36
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Det blir mye anekdotisk i en sånn tråd. Etter at jeg luftet min Reverb på våren/forsommeren i fjor, har den også bare virket og virket. Har derfor ikke hatt service. Jeg lurer på om det er litt mer sticky enn i fjor som følge av det, men ikke så det er noe problem.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
12/09/2018 11:33
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det blir mye anekdotisk i en sånn tråd. Det blir det. Men det er drøyt mange anekdoter om Reverb. Det er vel kanskje pinnen med størst utbredelse, men allikevel føler jeg at antallet negative anekdoter er høyt selv med det i beregningen. Til sammenlikning ville jeg aldri valgt en skivebrems med slik internetthistorikk, når det finnes mange alternativer.
|
|
|
12/09/2018 12:36
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Har hatt mange, og også KS. Alle trenger service, KS lar seg ikke serve. Reverb fungerer best enn så lenge i kulda. Har også hatt Gravity Dropper, som ble utslitt særs fort.
Reverb kan fikses, det kan ikke andre. Det er også mye brukerfeil ute og går, samt under par ferdigstilling av sykler, og det er jo selvfølgelig ikke greit. Men reverb kan fikses uten å bytte for mye, og det er også viktig. Bruk og kast er bæsj. Da undres jeg på hva du mener er brukerfeil? På mine sykler siste tre år har jeg fått Reverb-syken 4 ganger. Siste gang holdt den nøyaktig 30 mil før den var ferdig. Jeg kommer ikke til det punktet RS påstår at den skal ha service, for da er den allerede ødelagt. Aldri løftet sykkelen etter setepinnen når den er komprimert, aldri hatt den montert i mekkestativ etter setepinnen, så hva gjør jeg feil? Nei dette er et elendig produkt. Har også hatt gravity dropper, egentlig ingen problemer, Spesh command post, heller ingen problemer. Så hvorfor bruker jeg Reverb? Ganske enkelt fordi det er det sykkelen kommer med. Hatt minst en Reverb siden 2011, og av dem er det egentlig bare den som fulgte med en Intense Carbine som var fullstendig problemfri så lenge jeg hadde sykkelen. Så nei, dette produktet imponerer ikke meg.
Lars-Erik
|
|
|
12/09/2018 12:47
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hvis TVen din må på service årlig (også hvis den bruker sju ganger i løpet av fire sommermåneder) og det koster 30 % av TVens verdi og i tillegg feiler den en del. Og ofte må den skiftes på garanti og du er uten funksjonell bolig mens du venter på ny TV. Hvem ville akseptert det som brukerfeil? Det er ikke brukerfeil når noe ikke tåler vanlig bruk.
|
|
|
12/09/2018 13:33
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvorfor er det da mange som ikke klarer å holde en Reverb gående og ødelegger over en lav sko mens andre har "dusinvis" uten problemer annet enn forventet vedlikehold på en hydraulikk-mekanisk enhet?
|
|
|
12/09/2018 13:36
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
På meg høres det ut som svak kvalitetskontroll hos fabrikanten. Hvor pinglete grense er det greit å sette som brukerfeil? Sammenlikn med både bremser og dempere på sykkel. Der kan en påvente service, men det er for å ivareta optimal funksjon. Det blir sakte men sikkert mindre enn 100 %. Når folk klager på Reverb er det jo full svikt ev. sig på én cm - og å holde setet oppe er jo en setepinnes viktigste funksjon. Som sagt, det finnes andre alternativer. Mange jeg ville prøvd før jeg bestilte en løs reverb. Det vil jeg først eie selv hvis det kommer ferdig på en sykkel.
Redigert av anonym22; 12/09/2018 13:41.
|
|
|
12/09/2018 13:41
|
thomaso
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Til dere med mye problemer på Reverb. Har dere vasket sykkelen mens den står på hodet? Eller snudd sykkelen på hodet rett etter vask eller fuktig sykkeltur?
Min fylte seg med drit etter at jeg hadde en gjørmete sykkeltur i fjor. Vasket sykkelen, og snudde den på hodet. (Manglet en kabelføring ut av ramma som gjorde at det kanskje kom litt ekstra drit inn i ramma.) Dette resulterte i at "ventilasjonshullene" i bunn av Reverb'en tettet seg, og ville ikke komprimeres. Etter at jeg fjernet dette så funket den igjen. Men er ikke sånn kjempesmooth lenger. Fungerer fortsatt en sesong senere.
Kan noe sånt være årsaken til at noen har masse problemer, mens andre ikke har problemer i det hele tatt?
|
|
|
[Re: thomaso]
12/09/2018 15:21
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Til dere med mye problemer på Reverb. Har dere vasket sykkelen mens den står på hodet? Eller snudd sykkelen på hodet rett etter vask eller fuktig sykkeltur?
Svaret på det spørsmålet er nei for min del. Men, jeg vasker ofte sykkelen før jeg legger den inn i bilen for transport etter tur, så jeg kan kjøre inn i fellesgarasjen uten problemer. Da komprimerer jeg også pinnen inntil jeg er framme for å få plass. Hvorfor er det da mange som ikke klarer å holde en Reverb gående og ødelegger over en lav sko mens andre har "dusinvis" uten problemer annet enn forventet vedlikehold på en hydraulikk-mekanisk enhet? Vet ikke helt hva du egentlig antyder med dette? Jeg ga et eksempel over på min opplevelse med Reverb, og den er faktabasert. Jeg spurte hva jeg evt. gjorde feil, jeg er fremdeles litt spent på det? Hva kan man egentlig gjøre feil utover å løfte på setet når pinnen er komprimert? Eller hvorfor har pinne (2018 mod) nr. 1 i år gått etter 30 mil (og med gått menes 2 cm svikt når du sitter på den) , mens identisk pinne nr. 2 på en annen sykkel med identisk bruk har gått dobbelt så langt uten noen problemer?
Lars-Erik
|
|
|
[Re: anonym22]
13/09/2018 07:57
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er en uvøren bruker, men min reverb bare funker. Har imidlertid hatt en før som det var masse tull med. Begge «gammel versjon». Har en Magura vyron også, men merker vel at jeg foretrekker reverb. Den er i grunn bare brukt i kulda, siden sykkelen aldri har blitt brukt med annet enn Wrathchild Plus.
Men den fikk ikke veldig lange turer i tosifrede minusgrader, vinteren i fjor ble som kjent en skivinter. Etter flere vintre på rad med mest piggdekk-på-opptråkket-sti-føre, var naturligvis det som skulle til for å få fin skivinter igjen at jeg kjøpte med en vinterplussykkel.
Så en endelig dom på hvor god den er i kulda får vente til denne vinteren. Men vanlige 90-minuttersturer i minusgrader bød iallfall ikke på noen problemer og den ble ikke tregere heller (ikke det at den er så kjapp da, som sagt). Strålende, har en slik liggende, da setter jeg den på fatbiken.
|
|
|
[Re: larsdx]
13/09/2018 08:16
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
For noen år tilbake var nok Reverb jukkepinnen med best funksjon, så da er det ikke så rart at mange velger den til tross for potensielle issues. Pluss at den jo kom og kommer levert på mange sykler da.
Men nå har det kommet mange pinner med kanskje like god funksjon, som vel har bedre feilhistorikk og ikke minst mindre sensitiv teknologi.
* Jeg nevnte jo to pinner jeg har med cartridge i stedet for hydraulikk (Edit:) du kan styre med selv. Men de har kommet med syklene. Skulle jeg kjøpt løst ville jeg kjøpt OneUp sin pinne med samme teknologi. Nå er den også blitt itlgjengelig hos Bikeshop, til god pris.
* Bike Yoke Revive er hydraulisk pinne, men ikke IFP og da uten den sensitiviteten for ørlite luft i systemet.
* 9point8 Fall line har vel noe liknende løsning som Bike Yoke (2 pakninger i stedet for 4 osv.). For et par år siden ville jeg valgt denne (før de to over kom på banen).
* Og til slutt Fox Transfer hvis man absolutt skal ha trad. IFP. Men det hadde ikke jeg valgt nå som de to øverste her finnes. Dog ville jeg vært mer happy om Transfer stod på en ferdigsykkel enn Reverb. Det virker fortsatt som feilhistorikken er bedre enn Reverb (men igjen, dette er litt vanskelig når Reverb er så utbredt).
|
|
|
13/09/2018 08:49
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
* Jeg nevnte jo to pinner jeg har med cartridge i stedet for hydraulikk. Men de har kommet med syklene. Skulle jeg kjøpt løst ville jeg kjøpt OneUp sin pinne med samme teknologi. Nå er den også blitt itlgjengelig hos Bikeshop, til god pris. . Altså: hva er cartridge? Patron. ALLE, bortsett fra noen få (GD, Command Post, E*13,bl.a.) er hydrauliske. ALLE. Noen har "forseglet" system (OneUp og KS++), andre har system som kan fikses hjemme (Reverb og BikeYoke) eller hos verksted (Fox, virker det som). Reverb kan ofte fikses ved å tømme olje og bytte eventuelle ihjelkjørte pakninger. Det er kost i tid og noen skarve o-ringer. OneUp kan man ikke gjøre noe med. er noe litt ødelagt, må man bytte alt. Er det en god idé? Jeg har OneUp selv, til tross for denne ulempen, men det var p.g.a. mulighet for å bygge ned, grunnet lite plass i ramma den ble kjøpt. Reverb ble for lang, og samme med BikeYoke. Sidenote til OneUp: Reverb er mye mer raffinert mekanisk, og da tenker jeg på foringer etc. Her merker du forskjellen i pris når du kjenner på den, med litt ekstra friksjon ved senking, bl.a. I praksis er det ofte neglisjerbart.
|
|
|
13/09/2018 08:58
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Ja, cartridge betyr jo bare at de har en lukket sak du kan skifte ut. Etter potensielt lang tid. Koster jo noen hundrelapper (kr 799 for OneUp cartridge kanskje den dyreste), så hvis de holder 1-3 sesonger, er det jo ikke så gæli? Hvis du må ha luftesett, servicesett, og olje til et par-tre runder på en Reverb på samme tida. Ev. betale for service.
Jeg tenker Bike Yoke sin er valget hvis man vil bruke litt ekstra penger, framfor OneUp.
|
|
|
13/09/2018 09:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ja, catridge betyr jo bare at de har en lukket sak du kan skifte ut. Etter potensielt lang tid. Koster jo noen hundrelapper (kr 799 for OneUp cartridge kanskje den dyreste), så hvis de holder 1-3 sesonger, er det jo ikke så gæli? Hvis du må ha luftesett, servicesett, og olje til et par-tre runder på en Reverb på samme tida. Ev. betale for service. . Bruk og kast! Flott...
|
|
|
13/09/2018 09:12
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Joa, men om det egentlig blir så innmari mye mer avfall av det enn havarerte Reverbs og oljeskiftrunder kan diskuteres. Prinsippet bruk- og kast er ikke så bra, men det er vel flest havarerte Reverbs vel? Eller at alle brukere må ha hvert sitt lufte- og serviceutstyr? Så enkelt kan man ikke si at det ene skaper mer miljøavtrykk enn det andre.
|
|
|
[Re: ØysteinS]
13/09/2018 16:27
|
essa
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Om kabelen har fått seg et røsk, så kan det hende det er en liten lekkasje der den går inn i hendelen, eller på andre siden. Å kutte en cm av og sette på plass igjen, kan evt. hjelpe. Det har vært tilfelle på en av mine, der jeg hadde for kort kabel, og den fikk seg stadige napp.
Jeg bruker Jagwire sine hydraulikkslanger på mine. Siden ting stadig skal tilpasses, og bygges om. Og så leverer Jagwire blå slanger. Blå ting fungerer best. Leverte sykkel tilbake til butikken for en ny lufting. Det viste seg da at det var en lekkasje de ikke hadde sett første gangen, fått tettet den nå. Skal en tur på fjellet igjen til helgen, så da blir det spennende å se om ting er på stell. 
|
|
|
13/09/2018 17:22
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Giant dropper folkens. Har en som går på 5 sesongen nå. Aldri gjort noe annet enn å legge inn litt motorex glide under topcapen og bytta remote til en Wolftooth. Bare går og går. Hatt tre Reverb på en annen sykkel i mellomtiden. Den ene funka ikke ut av boksen. Den andre begynte å lekke og gikk også på reklamasjon. Den siste funka ok et par sesonger og er vel sånn sett innafor, men blekner mot evighetsmaskinen fra Giant.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
|
|