Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bruk av smale dekk på 27,5+

Bruk av smale dekk på 27,5+ #2508911 10/09/2018 13:02
M
MTBPompel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei. Noen som har erfaring / kunnskap om å bruke mindre dekk/hjul på Plus-sykler?
Jeg snakker da om å bruke 27,5 vanlig 2.30-dekk istedet for 27,5 2.80-dekk på en Genius 710!!

Ja jeg vet at man kan bruke 29 - men det er ikke noe tema i denne tråden - jeg ønsker å sykle på 27,5-hjul!

Hilsen ihuga 26"-syklist!!!!

Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: MTBPompel] #2508913 10/09/2018 13:05
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Avhengig av bredden på felgen, vil dekket bli ganske firkantet. Kanskje verre enn det, er at diameteren på hjulet blir mindre, og kranken blir lavere. Av den grunn anbefaler t.d. Santa Cruz at Hightower ikke brukes med mindre dekk enn 2.8 i 27.5.

https://www.santacruzbicycles.com/en-US/news/thoughts-plus-wheels-tire-widths

Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: MTBPompel] #2508917 10/09/2018 13:10
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Genius er allerede lav og noe plaga med å slå nedi kranken ved bruk av 2,8" dekk, så med 2,3 dekk vil det bli helt håpløst.

Hvis du absolutt vil bruke smalere dekk er det eneste som gir noen mening å gå for 29" hjul.
Hvorfor er det viktig for deg å bruke dekk med mindre volum?
Hvis det er rullemotstand du tenker på får du fint tak i ganske lettrullende dekk i 2,8".

Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: MTBPompel] #2508926 10/09/2018 13:25
M
MTBPompel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Takk for svar - dette gir mening!

Mulig at jeg ikke har bruk for smalere dekk - er bare i ferd med å gå til innkjøp av min første sykkel med pluss-dekk, og har derfor ingen erfaring! Da jeg egentlig skal ha en allround-sykkel har jeg sett etter en Spark - men blitt mer og mer gira på Genius! Hvis det hadde vært opp til meg hadde all sykling foregått på sti - men jeg vet av erfaring at man får som regel en del transportetapper - både på trening og ritt! Blir i hovedak UB og Furusjøen Rundt-ritt på meg ( og evt andre med mye terreng ) samt drømmer om Off700 - er Genius da helt på trynet?

Dette er bakgrunnen for at jeg spør etter smalere dekk til Pluss-sykkel - blir Pluss-dekkene for tunge på "transportetapper"?

Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: MTBPompel] #2508934 10/09/2018 13:43
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Rullemotstanden er mer avhengig av andre faktorer enn selve volumet på dekket. Mønster, gummiblanding og hvilket trykk du kjører med er det som virkelig spiller inn.
Eksemplevis Maxxis Rekon ruller ganske bra og er et godt stidekk til tørrere forhold, men er ikke noe høstdekk/dekk for våte forhold.

Typisk høstdekk ruller dårlig uansett om de er i 2,35 eller 2,8.

Det kan nok godt hende du vil klare deg med Spark, men hvis du vil ha det mest mulig moro på sti og kanskje prøve deg på nedoversykling så er jo Genius et bedre valg. Pga. Twinlock-låsingen er den uansett helt grei til transport og oppoverpartier.

Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: MTBPompel] #2508936 10/09/2018 13:46
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Etter 1 års erfaring med Spark pluss kan jeg kort oppsummert, styr unna!!

Og Genius blir helt overkill mot ritt som UB. Jeg syklet UB på min Spark med 130/120mm vandring, og følte aldri noe behov for mer vandring. De som sykler slike ritt fort sykler alltid på typisk rittfulldemper med 100/100mm vandring.

Plus har gitt meg 3 ting (grovt sett)
-Mye mer grep. Nesten ala fatbike
-Komfort. Plus gir deg mye komfort
-Noe bedre flyt på vått føre om høsten, f.eks traversering av myr.

Hovedting er grep, men det tror jeg du får med 29" og 2.6" dekk også. Pluss-dekk med mye grep blir fort tunge, gjerne opptil 1kg pr. dekk. Og da blir transportetappene tunge.

Min erfaring er at 2.8" pluss-dekk aldri triller så godt som 29" med f.eks 2.35" dekk. For å få pluss-dekkene lette nok har fabrikantene tynet sideveggene, selv i de litt mer kraftige dekkene. F.eks Maxxis Minion DHR er ikke i nærheten så solid i pluss som f.eks 29" i 2.4/2.5

Jeg har god erfaring med å sykle på 27.5+ i 2.6" bredde (Nobby Nic 2.6), de er nesten like store som f.eks Maxxis Ikon+ i 2.8.

Over til Genius.
Genius er en mye mer nedoverrettet sykkel enn de rittene du ønsker å trene til. Jeg deltok på Drammen Enduro i sommer, var noen på Genius der. Og dersom du har sett på "The privateer" fra PinkBike på Youtube ser jeg at han kjører de råeste løypene med Genius.

Genius er nok sykle opp for å gønne/kose seg sykt ned.

Ikke tenk på 29" er dumt, tregt, daft og tungt osv. Det var kanskje slik i 2009/2010, men den tid er borte. Scott kutter ut Spark plus for 2019, nå er det bare 29" som gjelder.

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: SykkelGlenn] #2509007 10/09/2018 18:34
wasabi Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: SykkelGlenn

-hvorfor?

Jeg har god erfaring med å sykle på 27.5+ i 2.6" bredde (Nobby Nic 2.6), de er nesten like store som f.eks Maxxis Ikon+ i 2.8.

-hvilken sykkel? Spark? Genius?

Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: MTBPompel] #2509049 10/09/2018 20:00
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Genius har "bare" 150mm vandring foran og bak, så at det er en sykkel man bare sykler opp for å sykle fort ned igjen er jeg ikke enig i.
Man KAN absolutt ha det mye moro nedover på den sykkelen, og det går an å sykle fort også for de som vil/kan det, men den trives også helt fint på bortover stier, knot og til generell stisykling.
Hvor solide dekk man trenger avhenger veldig av kjørestil og hvor man sykler.
Min egen erfaring etter en sesong på Genius er at jeg liker best å sykle på 27,5+ mesteparten av tida i stedet for 29" hjulsettet som er det som kom originalt på min sykkel. Jeg syns det originale 29" DT-hjulsettet føles mykt sammenligna med det andre hjulsettet mitt som er dødsstivt. Ting koker ned til smak og behag, og kanskje litt vanesak.

Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: SykkelGlenn] #2509050 10/09/2018 20:02
olechr Offline
More than words
More than words

Og Genius blir helt overkill mot ritt som UB. Jeg syklet UB på min Spark med 130/120mm vandring, og følte aldri noe behov for mer vandring. De som sykler slike ritt fort sykler alltid på typisk rittfulldemper med 100/100mm vandring.

Plus har gitt meg 3 ting (grovt sett)
-Mye mer grep. Nesten ala fatbike
-Komfort. Plus gir deg mye komfort
-Noe bedre flyt på vått føre om høsten, f.eks traversering av myr.

Hovedting er grep, men det tror jeg du får med 29" og 2.6" dekk også. Pluss-dekk med mye grep blir fort tunge, gjerne opptil 1kg pr. dekk. Og da blir transportetappene tunge.

Min erfaring er at 2.8" pluss-dekk aldri triller så godt som 29" med f.eks 2.35" dekk. For å få pluss-dekkene lette nok har fabrikantene tynet sideveggene, selv i de litt mer kraftige dekkene. F.eks Maxxis Minion DHR er ikke i nærheten så solid i pluss som f.eks 29" i 2.4/2.5

Over til Genius.
Genius er en mye mer nedoverrettet sykkel enn de rittene du ønsker å trene til. Jeg deltok på Drammen Enduro i sommer, var noen på Genius der. Og dersom du har sett på "The privateer" fra PinkBike på Youtube ser jeg at han kjører de råeste løypene med Genius.

Genius er nok sykle opp for å gønne/kose seg sykt ned.

Ikke tenk på 29" er dumt, tregt, daft og tungt osv. Det var kanskje slik i 2009/2010, men den tid er borte. Scott kutter ut Spark plus for 2019, nå er det bare 29" som gjelder.

Ikke nødvendigvis enig i alt du skriver her. Opplever ikke plus dekkene til Maxxis noe spesielt tynnere i sideveggene enn 29. Så lenge man sammenligner epler med epler. Dvs at man sammenligner dekk med samme type sidevegg feks EXO. 29 dekk med sidevegger som tåler vesentlig mer er også tyngre.

Hva de raskeste gjør er ikke nødvendigvis det raskeste for "vanlige" folk. Jeg trur også mange i eliten hadde syklet fortere med sykler med mer vandring på ritt som Ultra Birken. For det er mange som er i veldig god form som ikke nødvendigvis flyr i terrenget.

Personlig har jeg syklet alt av ritt i år med plusdekk og jeg digger det. Dessverre slutter Scott med Plus for neste år :-) Ser at Maxxis kommer med Ikon i 29x2,6 så da får jeg teste det. Vil hvertfall ha så mye volum som mulig . Nå sykler jeg med en Genius med 29x2,5 WT dekk. Sliter litt med å bli helt fortrolig med det foreløpig. Men det kommer vel etterhvert :-D

Hva slags sykkel skal du ha neste år Glenn?

Redigert av olechr; 10/09/2018 20:08.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: wasabi] #2509057 10/09/2018 20:23
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Sitat: wasabi

-hvorfor?

Det er på en måte mange ting.
-Det føles litt tungt, fatbike lite. Du må velge lett tynne dekk dersom du skal få fart på sakene. Bortsett fra nedover.
-Dekkene er dyre. Maxxis Rekon+ i 2.8 koster nesten 1000kr for et dekk. Og de holder ikke noe bedre enn f.eks Ikon i 2.35", kanskje heller kortere
-Det er vanskelig å finne sweetspot på lufttrykk i dekkene. Er det for lite blir det fort gjennomslag og fatbike følelse. Er det for mye blir "bumpy ride" og særs glatt dersom vått. Smalere dekk er mer tilgivende på trykk.
-Jeg liker å skite dekk etter behov, pga. prisen blir pluss alltid et kompromiss.
-Lettere å punktere med 27.5+ enn f.eks 29, spesielt med tanke på tynne sidevegger.
-Veldig lave krankarmer. Men det kan være like mye sykkelen som at er 27.5+. Det har krevd en del tilvenning med når du tråkker helt rundt, spesielt på trang sti.

Nå skal det sies at jeg liker mest å sykle for trening, ikke så mye for kos og opplevelser. Har blitt bitt av Stravabasillen...

Jeg har også et 29" hjulsett til samme sykkel, og med det føles sykkelen mye mer "snappy".

-hvilken sykkel? Spark? Genius?

Spark Plus, 2017 modell.
Jeg har skrevet litt med utgangspunkt at trådstarter ønsker en sykkel til UB og andre krevende terrengritt. Det er helst med det utgangspunktet jeg tenker at Genius blir overkill. Jeg hadde også vurdert Genius dersom all sykling var opplevelser og kos, aldri noen ritt. Men for meg er ritt en stor motivasjonsfaktor for å trene kanskje de litt kjedelig øktene, som intervaller eller grusbanking.

Jeg har hatt Genius 710 i 27.5" (2015 modell), helt super sykkel på sti, og ikke minst nedover i stor fart. Men jeg savnet rittegenskapene som Spark'en har. Jeg har prøvd å sykle UB med Genius og 27.5" hjul, det synes jeg fungerte dårligere enn rittfulldemper med 29". Det er rett og slett for lite nedoverbakker til at du får noe glede av 150mm vandring.

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: olechr] #2509059 10/09/2018 20:33
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Sitat: olechr

Ikke nødvendigvis enig i alt du skriver her. Opplever ikke plus dekkene til Maxxis noe spesielt tynnere i sideveggene enn 29. Så lenge man sammenligner epler med epler. Dvs at man sammenligner dekk med samme type sidevegg feks EXO. 29 dekk med sidevegger som tåler vesentlig mer er også tyngre.

Hva de raskeste gjør er ikke nødvendigvis det raskeste for "vanlige" folk. Jeg trur også mange i eliten hadde syklet fortere med sykler med mer vandring på ritt som Ultra Birken. For det er mange som er i veldig god form som ikke nødvendigvis flyr i terrenget.

Personlig har jeg syklet alt av ritt i år med plusdekk og jeg digger det. Dessverre slutter Scott med Plus for neste år :-) Ser at Maxxis kommer med Ikon i 29x2,6 så da får jeg teste det. Vil hvertfall ha så mye volum som mulig . Nå sykler jeg med en Genius med 29x2,5 WT dekk. Sliter litt med å bli helt fortrolig med det foreløpig. Men det kommer vel etterhvert :-D

Hva slags sykkel skal du ha neste år Glenn?

Økonomien tillater nok ikke noe bytte av sykkel til 2019. :-(
Jeg har inntil videre funnet et særdeles godt kompromiss med Spark'n siden jeg nå kan veksle mellom 29" og 27.5+. Førstnevnte er satt opp med rittdekk, pluss settet med Maxxis Minion DHF 2.8 foran og Rekon+ 2.8 bak.

Men dersom jeg kunne velge innen rimelighetens grenser hadde det nok blitt en Spark 910, satt opp med 2 hjulsett.

Ønskelista tilsier vel både en Spark RC WC og en Genius 900 Tuned, sånn at jeg kan være med på et Enduro ritt eller to :-)

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: olechr] #2509061 10/09/2018 20:47
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Dessverre slutter Scott med Plus for neste år :-)

Det er jo ikke helt tilfellet da, men bare to av Genius-modellene kommer ferdig levert som 27,5+ (ingen av toppmodellene). Alle modellene av Genius vil vel fremdeles ha plass til 27,5+ for de som ønsker det.

Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: krankdrev] #2509062 10/09/2018 20:49
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: krankdrev
Dessverre slutter Scott med Plus for neste år :-)

Det er jo ikke helt tilfellet da, men bare to av Genius-modellene kommer ferdig levert som 27,5+ (ingen av toppmodellene). Alle modellene av Genius vil vel fremdeles ha plass til 27,5+ for de som ønsker det.

Jepp på Genius skal jeg ha plus. Men på Spark finnes ikke plus mer. :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: MTBPompel] #2509067 10/09/2018 21:13
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Har nå bytta ut Spark 900 RC WC med Genius 900 Tuned for å ha det mer artig på sti. Har ikke brukt den mer enn rundt ti turer, og jeg er veldig overrasket over hvor kvikk den er oppover og på flat sti flyt/knot. Skal teste noen rundløyper på tid mot Spark, men kan ikke skjønne at det skal mye tregere. Nedover er det noe helt annet - Genius er overlegen.
Jeg er ikke teknisk god, så for meg på f eks Ultra/Terrengsykkelrittet neste år vil jeg definitivt sykle fortere med Genius.
Genius er en helt rå sykkel til mitt nivå/bruk, og dersom denne også brukes til enduro, må jo dette være nærme en alt i ett sykkel.
Skal bli artig å prøve den med dekk som tilsammen veier borti en kg mindre og mulig lettere hjul. Da veier den vel fort ned mot 11 kg, og ikke mange Sparker som veier det...

Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: MTBPompel] #2509090 11/09/2018 06:44
M
MTBPompel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Takk for ærlige og konstruktive innspill - setter pris på at dere gir personlige synspunkt basert på egen målsetting og kvalifikasjoner.

For min del så er jeg for gammel og ferdig med å jage Strava og merker i Birken - jeg er ute etter GØY - GØY og atter GØY!!!! Så det kan virke som at Genius er et godt valg for meg til flytstier!

Uansett så tror jeg rytteren oppe på sykkelen har mest å si - jeg har opplevd flere ganger i Ultrabirken å bli frasyklet av fulldempede 29" på gruspartier/transportetapper - for så å ta de igjen og sykle fra de i tekniske partier. Og da har jeg syklet på 26" Hardtail.... Så i bunn og grunn så tror jeg det koker ned til det de fleste av dere her nevner: En smakssak og tilvenning!!

Takk for innspill - here I come Genius ICON_SMILE

Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: MTBPompel] #2509112 11/09/2018 07:58
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Siden du er ute er GØY GØY, tror jeg valget på Genius blir helt midt i blinken :-) Det er helt klart mer gøy med plush demping/vandring på sti enn jagende stram 100mm rittfulldemper.

Genius blir vel bare bedre og bedre jo lenger opp i prisklassene du kommer..

Lykke til med ny sykkel :-)

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: MTBPompel] #2509138 11/09/2018 09:01
olechr Offline
More than words
More than words
Enig med Glenn. Er det gøy så er Genius helt topp. Og til et ritt som TSR skal du ikke se bortifra at du sykler fortere med det også.

Ambassadør for Scott.
Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: MTBPompel] #2509173 11/09/2018 10:33
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Ja, Genius er gøy - både lett og kapabel.
Går du for 27,5+ kan du velge mellom 710 og 730, fine sykler begge to.

Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: MTBPompel] #2509352 12/09/2018 06:14
Natier Offline
Veteran
Veteran

Selv om Spark 2019 offisielt ikke takler 27.5+ kan jeg ikke skjønne annet enn at den gjør det i og med at den tar 29 x 2.6.

Burde jo være en smal sak for Ramo gutta å teste og bekrefte/avkrefte. Jeg fyrer avgårde en mail.

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: Natier] #2509368 12/09/2018 06:57
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Natier

Selv om Spark 2019 offisielt ikke takler 27.5+ kan jeg ikke skjønne annet enn at den gjør det i og med at den tar 29 x 2.6.

Burde jo være en smal sak for Ramo gutta å teste og bekrefte/avkrefte. Jeg fyrer avgårde en mail.

Tenkte jeg skulle innom der å sjekke selv en dag. Jeg trur også at den nye ramma takler plus. Siden det står at den nå takler 29x2,6 tipper jeg den er litt større enn tidligere. Det er hvertfall det jeg håper på.

Ambassadør for Scott.
Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: olechr] #2509615 12/09/2018 19:24
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Dessverre slutter Scott med Plus for neste år :-) Ser at Maxxis kommer med Ikon i 29x2,6 så da får jeg teste det. Vil hvertfall ha så mye volum som mulig .

Å beholde årets Spark Plus én sesong til var selvsagt aldri tema?

Har du prøvd Nobby Nic 2.6". Bra volum.

Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: anonym22] #2509755 13/09/2018 09:31
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Jeg har prøvd Nobby Nic 2.6 som et "smalt" 27.5+ dekk.

Veldig bra volum. Jeg har ikke finmålt, men det virker like bredt som Maxxis Rekon+ 2.8. Mangler kanskje noen mm i høyden.

Jeg fikk et veldig godt inntrykk av det dekket, det triller bra og har godt feste.

Jeg testet det på 35mm innvendig bredde på felgen.

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: SykkelGlenn] #2509784 13/09/2018 10:39
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg har selv Nobby Nic 2.6" i 29" på sykkelen. Men siden olechr ønsket så mye volum som mulig, tenkte jeg kanskje NN framfor Maxxis.

Re: Bruk av smale dekk på 27,5+ [Re: MTBPompel] #2509789 13/09/2018 10:55
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvordan er volum på NN 2.6 i.f.t. Rekon? Vet at maxxis generelt er mindre enn schwalbe, men har skjønt det slik at Rekon er store til å være maxxis.

Moderator  support