Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Cannondale 2019

Re: Cannondale 2019 [Re: EspenS] #2510059 14/09/2018 09:15
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: EspenS
Etter 10 dagers alpetur med skivebrems i sommer vil jeg legge til noe som er et poeng for meg: komfort. For meg var det som natt-og-dag å såvidt dytte inn fingeren på en hydraulisk skivebrems enn å tviholde på en felgbrems ned fjell etter fjell. Nå skal man ikke bremse da, men likevel... Det på sin side gjør at jeg også slapper av i rygg og overkropp. Og så et annet aspekt som nevnes: sikkerhet. Jeg har vært vitne til mer enn ett tilfelle med dekkeksplosjon på overopphetede felger på karbonhjul ned slike alpine klatringer hvor man bremser mer enn vanlig. I sum gjør det at skivebrems er en no-brainer for meg.

Det der er vel egentlig hovedgrunnen til ønske om skivebremser for min del. Skal da sies at eneste punkteringene jeg har hatt i alpene var de jeg hadde i sommer, som jeg nevner lenger opp + det samme på Mallorca for par år siden. Også slangeløst, men da ble det reelt hull i dekk pga røff asfalt/hull. Mens det i sommer handlet mer om felg/varme en dekket. Har aldri hatt carbonhjul, men vurderer det til sykling på Østlandet neste år hvis jeg fortsetter med nåværende sykkel. Alpene, Mallorca, Gran Canaria etc blir ikke med carbonhjul før skivebremser.

Er jo ikke det største problemet å fikse skivebremser eller klosser heller da. Ambivalensen lenge leve. I går tenkte jeg" trenger ikke skivebremser da". I dag "jau...snart". Skal sies at jeg etter sikkert 100 dager ++ i alpene, Mallorca, GC, norske fjell har hatt lite punkteringer. Begge de to jeg fikk i sommer tenkte jeg i forkant at nå blir det for mye bremsing, men følte jeg ikke hadde noe valg heller for lå jo enten rett bak bobiler, og kjøre kamkaze forbi var ikke noe jeg ønsket og samboer kjørte jo i samme tempo, men hun sa også hun var obs på evt varmepunktering (kjørte med slange) så mulig det var oppsettet/ventilen min det var noe feil med. Den andre punkteringen var det så bratt ned igjen og så kvasse svinger at jeg måtte bremse mye. Det er da jeg ser at bremskiver hadde vært digg og subb/overvarm rotor hadde vært å foretrekke.

Re: Cannondale 2019 [Re: EspenS] #2510066 14/09/2018 09:21
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: EspenS
Etter 10 dagers alpetur med skivebrems i sommer vil jeg legge til noe som er et poeng for meg: komfort. For meg var det som natt-og-dag å såvidt dytte inn fingeren på en hydraulisk skivebrems enn å tviholde på en felgbrems ned fjell etter fjell. Nå skal man ikke bremse da, men likevel... Det på sin side gjør at jeg også slapper av i rygg og overkropp. Og så et annet aspekt som nevnes: sikkerhet. Jeg har vært vitne til mer enn ett tilfelle med dekkeksplosjon på overopphetede felger på karbonhjul ned slike alpine klatringer hvor man bremser mer enn vanlig. I sum gjør det at skivebrems er en no-brainer for meg.

Ikke meningen å avspore helt her, men sikkerheten bedres også ved at man kan bremse fortere når man er uforberedt og sitter med hendene oppå styret, f.eks ved nødbrems i bytrafikk eller om noen velter rett foran deg. De færreste klarer å bremse hardt nok oppå styret med felgbremser til å oppnå maks bremseeffekt. Med skivebremser er det lettere ettersom det kreves mindre kraft. Sammenligninger der man sitter nede i bukken forberedt og bremser forteller derfor bare halve sannheten.

Personlig syns jeg den kanskje største fordelen i hverdagen er at man ikke skraper opp karbonfelgene i regnvær og at man slipper å plukke stein fra klossene nesten hver gang man har kjørt i vått vær. Det gjør at jeg stort sett alltid tar sykkelen med skivebremser (grusracer med 28 mm) hvis jeg vet det blir vått (med mindre det er ritt eller noe annet moro).

Redigert av Elmersen; 14/09/2018 09:23.
Re: Cannondale 2019 [Re: Oddefa] #2510341 15/09/2018 18:27
S
stenrasmussen Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S
Mens jeg venter på min 2019 Supersix Evo Ultegra Disc hiver jeg meg på favorisering av hydrauliske skivebremser. Til daglig bruker jeg en Diverge med veldig gode mekaniske skivebremser men herreminhatt...det er forskjell på skit og kanel. Det er som det sies veldig betryggende å vite at en lett klem er alt som skal til for å kontrollere fartsreduksjonen. Gammeldagse sveisetangs-bremser er over og ut.

Re: Cannondale 2019 [Re: Oddefa] #2510344 15/09/2018 19:03
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Mekaniske skivebremser er jo det verste fra begge verdener ICON_SMILE

Create the problem and sell the solution
Re: Cannondale 2019 [Re: Elmersen] #2510355 15/09/2018 19:59
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Elmersen
<snipp> sikkerheten bedres også ved at man kan bremse fortere når man er uforberedt og sitter med hendene oppå styret, f.eks ved nødbrems i bytrafikk eller om noen velter rett foran deg. De færreste klarer å bremse hardt nok oppå styret med felgbremser til å oppnå maks bremseeffekt. Med skivebremser er det lettere ettersom det kreves mindre kraft. Sammenligninger der man sitter nede i bukken forberedt og bremser forteller derfor bare halve sannheten.
Du har ikke syklet mye med Campa tror jeg.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino