Etter 10 dagers alpetur med skivebrems i sommer vil jeg legge til noe som er et poeng for meg: komfort. For meg var det som natt-og-dag å såvidt dytte inn fingeren på en hydraulisk skivebrems enn å tviholde på en felgbrems ned fjell etter fjell. Nå skal man ikke bremse da, men likevel... Det på sin side gjør at jeg også slapper av i rygg og overkropp. Og så et annet aspekt som nevnes: sikkerhet. Jeg har vært vitne til mer enn ett tilfelle med dekkeksplosjon på overopphetede felger på karbonhjul ned slike alpine klatringer hvor man bremser mer enn vanlig. I sum gjør det at skivebrems er en no-brainer for meg.
Det der er vel egentlig hovedgrunnen til ønske om skivebremser for min del. Skal da sies at eneste punkteringene jeg har hatt i alpene var de jeg hadde i sommer, som jeg nevner lenger opp + det samme på Mallorca for par år siden. Også slangeløst, men da ble det reelt hull i dekk pga røff asfalt/hull. Mens det i sommer handlet mer om felg/varme en dekket. Har aldri hatt carbonhjul, men vurderer det til sykling på Østlandet neste år hvis jeg fortsetter med nåværende sykkel. Alpene, Mallorca, Gran Canaria etc blir ikke med carbonhjul før skivebremser.
Er jo ikke det største problemet å fikse skivebremser eller klosser heller da. Ambivalensen lenge leve. I går tenkte jeg" trenger ikke skivebremser da". I dag "jau...snart". Skal sies at jeg etter sikkert 100 dager ++ i alpene, Mallorca, GC, norske fjell har hatt lite punkteringer. Begge de to jeg fikk i sommer tenkte jeg i forkant at nå blir det for mye bremsing, men følte jeg ikke hadde noe valg heller for lå jo enten rett bak bobiler, og kjøre kamkaze forbi var ikke noe jeg ønsket og samboer kjørte jo i samme tempo, men hun sa også hun var obs på evt varmepunktering (kjørte med slange) så mulig det var oppsettet/ventilen min det var noe feil med. Den andre punkteringen var det så bratt ned igjen og så kvasse svinger at jeg måtte bremse mye. Det er da jeg ser at bremskiver hadde vært digg og subb/overvarm rotor hadde vært å foretrekke.