Hvis du har tenkt å ta med sykkel på toget helt til Belgia, bør du sjekke grundig med togselskapene i hvert land, det er ikke alle tog du kan ta med sykler på, og du er ikke garantert at det er ledig sykkelplass på togene hvor det er lov å ha med sykkel.
SJ tillater ikke sykler på sine tog, for eksempel. Det er heller ingen automatikk i at togene har laste-/sykkelrom, så du risikerer å måtte stå ved døra med sykkelen til du er framme i Belgia.
For å komme til Brussel kan en mulig reiserute være Oslo - Gøteborg - København - Hamburg - Køln - Brussel.
Oslo - Gøteborg er NSB-tog, der er det plass til maks 5 sykler, det er ikke mulig å forhåndsbestille plass, så du finner først ut om syklene får bli med når du står på stasjonen.
Gøteborg - København kjøres av flere selskaper, der må du nok velge
Øresundståget. Plass til maks 9 sykler, ikke mulig å forhåndsbestille plass.
København - Hamburg: Ifølge
DSB kan du ikke ha med sykkel på direktetoget via Rødby/Puttgarden, så da må du kjøre via Flensburg i stedet.
Hamburg - Køln: Her skal det være mulig å ha med sykkel på EC-tog (reserverbar sykkelplass) og IC-tog, men ikke ICE. Se
bahn.de, reiseplanleggeren der har for øvrig togtider for hele Europa.
Køln - Brussel: Direktetogene er ICE og Thalys, der får du ikke med sykkel. Antagelig går det greit å ha med sykkel på lokaltogene, da blir det et par togbytter underveis.
I tillegg bør du sjekke at det ikke er planlagte arbeider på linja underveis, siden dere neppe får med hver deres sykkel hvis det kjøres buss for tog. Det samme gjelder selvsagt om det oppstår noe som ikke er planlagt.
Ta også med i beregningen at du må betale ekstra for å ha med sykkelen på hvert tog. Sykkelbillett Oslo - Gøteborg koster f.eks. litt over 200,-.
Med andre ord kan det være lurt å ta en prat med belgiske sykkelutleiere, kanskje de har en løsning som gjør at dere kan reise uten sykler.