Hva er argumentet for at en rittsykkel må være brattere framme og slakkere bak enn en stisykkel?
Pole har ikke noe rittfulldemper etter hva jeg kan forstå.
De hadde. Det er samme ramma som 130 med 184x44-demper.
Har blitt bygget ned på 11-tallet.
Nicolai er så nisje som det blir, så når et mainstream-merke som BMC nærmer seg one-offs fra Nicolai er det god dekning for at det er superprogressivt.
Oneoff?
Rittsykkel må ha litt andre egenskaper enn stisykler. Stabilitet er f.eks ikke så viktig. Kvikkhet er viktig - det å få sykkelen raskt fra side til side ved stående spurting/klatring er viktig.
Si meg, hva er det med slakke sykler som gjør dette vrient? Lav krank, og det hjelper).
Det å holde forhjulet på bakken i bratte klatringer er viktig, også når man står og trår.
Ser ikke problemet. Balanse er viktig her. Du trenger ikke stå langt fremme på njuskul-sykler, siden du sitter midt inni sykkelen heller enn oppå.
Det er nok ikke sånn at "alle" sykkelprodusenter tar feil, og at noen få vågale utskudd uten markedsandel alltid har rett, men noen av disse kan komme opp med nye ideer som kan bli adoptert av de store.
De store produsentene tester nok veldig mange prototyper og oppsett før de kommer til en ferdig løsning - også i terrenget.
Det er de fleste kundene som tar feil, og som gjør at de store produsentene ikke tør å endre geometrien sin for mye fra gang til gang.
Anbefaler å høre Downtime-podcasten med Cy Turner fra Cotic bikes, der han diskuterer lang og slakk geometri, og ikke bare for nerrover.
Link til episodeMin Evolink 131 føles faktisk som en sykkel, og er en av de beste klatrerne jeg har hatt. Må bare lære av refleksen å sette seg langt frempå i bratte klatringer (for det er ikke nødvendig)
En siste kommentar til denne:
De store produsentene tester nok veldig mange prototyper og oppsett før de kommer til en ferdig løsning - også i terrenget.
Det hjelper ikke at de prøver mange prototyper hvis de ikke prøver noe ekstremt. Påstand: de prøver inkrementer uten å ta den helt ut for å se hva som funker/ikke funker.