Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

BMC 2019

Re: BMC 2019 [Re: fredgøran] #2510973 18/09/2018 16:09
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
M
magnusc Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
Kanskje fort gjort å glemme, men grunnen til at geometrien på rittsykler nå endrer seg er fordi løypene blir mer krevende nedover, ikke fordi produsentene av rittsykler plutselig har "oppdaget" ny geometri.


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: BMC 2019 [Re: sykkeloyvind] #2510977 18/09/2018 16:58
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: Paulus
Hva er argumentet for at en rittsykkel må være brattere framme og slakkere bak enn en stisykkel?


Pole har ikke noe rittfulldemper etter hva jeg kan forstå.
De hadde. Det er samme ramma som 130 med 184x44-demper. Har blitt bygget ned på 11-tallet.
Quote:
Nicolai er så nisje som det blir, så når et mainstream-merke som BMC nærmer seg one-offs fra Nicolai er det god dekning for at det er superprogressivt.
Oneoff?

Quote:
Rittsykkel må ha litt andre egenskaper enn stisykler. Stabilitet er f.eks ikke så viktig. Kvikkhet er viktig - det å få sykkelen raskt fra side til side ved stående spurting/klatring er viktig.
Si meg, hva er det med slakke sykler som gjør dette vrient? Lav krank, og det hjelper).
Quote:
Det å holde forhjulet på bakken i bratte klatringer er viktig, også når man står og trår.
Ser ikke problemet. Balanse er viktig her. Du trenger ikke stå langt fremme på njuskul-sykler, siden du sitter midt inni sykkelen heller enn oppå.
Quote:

Det er nok ikke sånn at "alle" sykkelprodusenter tar feil, og at noen få vågale utskudd uten markedsandel alltid har rett, men noen av disse kan komme opp med nye ideer som kan bli adoptert av de store.
De store produsentene tester nok veldig mange prototyper og oppsett før de kommer til en ferdig løsning - også i terrenget.
Det er de fleste kundene som tar feil, og som gjør at de store produsentene ikke tør å endre geometrien sin for mye fra gang til gang.

Anbefaler å høre Downtime-podcasten med Cy Turner fra Cotic bikes, der han diskuterer lang og slakk geometri, og ikke bare for nerrover. Link til episode

Min Evolink 131 føles faktisk som en sykkel, og er en av de beste klatrerne jeg har hatt. Må bare lære av refleksen å sette seg langt frempå i bratte klatringer (for det er ikke nødvendig)

En siste kommentar til denne:
Quote:
De store produsentene tester nok veldig mange prototyper og oppsett før de kommer til en ferdig løsning - også i terrenget.

Det hjelper ikke at de prøver mange prototyper hvis de ikke prøver noe ekstremt. Påstand: de prøver inkrementer uten å ta den helt ut for å se hva som funker/ikke funker.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: BMC 2019 [Re: magnusc] #2510979 18/09/2018 16:59
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: magnusc
Kanskje fort gjort å glemme, men grunnen til at geometrien på rittsykler nå endrer seg er fordi løypene blir mer krevende nedover, ikke fordi produsentene av rittsykler plutselig har "oppdaget" ny geometri.
Er nok en kombo.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: BMC 2019 [Re: baronKanon] #2510993 18/09/2018 19:00
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Sitat: baronKanon
Det er de fleste kundene som tar feil, og som gjør at de store produsentene ikke tør å endre geometrien sin for mye fra gang til gang.


Der er du nok inne på noe. Ingen av de store tør å si at de har "feil" geo, men de innrømmer det litt og litt ved at hver nye modell blir lengre og slakere. Uten at jeg har sjekka så tipper jeg at absolutt alle de store har fått lengre og slakere modeller for hver eneste nye modell. Både på sti og xc.
Det har vel du bedre oversikt over sykkeløyvind?

Re: BMC 2019 [Re: fredgøran] #2511074 19/09/2018 07:32
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Ja, det er en ganske lineær trend mot lengre og slakkere på alt av sykler for tiden - også på landevei/grus.
Det ligger nok ganske mye prøving og feiling bak geometrien vi har nå og har hatt de siste 30-40 årene, men nye hjulstørrelser, dempervandring og måter å bruke syklene har presset frem en utvikling, som igjen tillater nytt bruksmønster.

Mellom 1992-1993 til 2010 så endret terrengsykkelgeometri for rittsykling seg veldig lite.
Standard NORBA-racing-geometri som det ble kalt i Mountain Bike Action bestod gjerne av styrevinkel på 71-72 grader og setevinkel på 73-74 grader. Overrør i størrelse 19 var gjerne fra 55 til i underkant av 58 cm og styreframspring var i begynnelsen på opp mot 150mm (!!) til ned mot 90 0g 100 mm på slutten av denne perioden. Gary Fishers Genesis-geometri flyttet bransjen mot kortere stem og lengre overrør, Genesis og Genesis 2.0. Overrør på 19/L vokste til opp mot 60cm og framspringene krympet til 70-80 mm , spesielt på Fishers 29ere. Med 29ernes inntok fra ca 2010 måtte bransjen begynne litt på nytt - spesielt var det en del prøving og feiling rundt styrevinkel og gaffelfremløp/rake.
Nå med slakke styrevinkler så er det en utfordring å unngå følelsen av at forhjulet legger seg flatt foran deg i svinger med vekten bakpå, eller at sykkelen overstyrer - dette kan motvirkes med kortere fremløp på gaffelen.
Forholdet mellom styrerørsvinkel og gaffelfremløp gir oss det som omtales som trail - altså avstanden mellom dekkets kontaktpunkt med underlaget og en rett linje i forlengelsen av styrerøret. Litt kontraintuitivt gir lite fremløp mye trail som vanligvis bidrar til økt stabilitet.
Men altså - mange ting bidrar til en sykkels egenskaper og jeg tror ikke bransjen er så konservativ som mange skal ha det til, men historien viser jo også at det er en viss treghet og stolthet når det kommer til større endringer. 29er-hjulene er jo først nå i ferd med å full aksept over ti år etter at Gary Fisher satt dem i system. Noe tilsvarende vil nok skje med Forward-geometri og tilhørende løsninger, uten at det betyr at bransjens aktivt motarbeider oss syklister av den grunn.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: BMC 2019 [Re: fredgøran] #2515171 09/10/2018 06:57
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 860
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
D
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 860
Et spørsmål til geometri-nerdene her inne. Vurderer å kjøpe Fourstroke-rammesettet, da jeg har gaffel/hjul liggende. Ser så at Fourstroke-modellene kommer med gaffel som har 44mm offset/rake(?). Gaffelen jeg har, har selvfølgelig 51mm offset. Er dette noe problem, vil det ha mye å si, eller vil det være "umerkbart"?

Re: BMC 2019 [Re: DBrodshaug] #2515186 09/10/2018 08:00
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 82
S
sgt Offline
Medlem
Offline
Medlem
S
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 82
Økt offset reduserer trail på forhjulet. Ifølge

http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php

blir trail redusert med omlag 8 mm i dette tilfellet. Styringa blir da i prinsippet kvikkere, hvor merkbart det er i praksis er et annet spørsmål. Leker man med kalkulatoren, ser du at å øke styrevinkelen fra 67.5 til 68.5 grader gir samme virkningen på trail (gitt en gaffel med 44 mm offset) som å øke offset på gaffelen fra 44 til 51 mm.

Edit: La inn 58 mm som dekkstørrelse for å få samme tall som i geometritabellen til BMC

Redigert av sgt; 09/10/2018 08:10.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support