Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

BMC 2019

BMC 2019 #2508249 07/09/2018 18:34
Registrert: Sep 2017
Innlegg: 7
F
fredgøran Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Registrert: Sep 2017
Innlegg: 7
Nå har BMC lansert ny rittfulldemper, ser ut som den beveger seg mot de mere progressive maskinene. Gromt utseende.

Del gjerne tankene deres.


https://www.bmc-switzerland.com/int-en/bikes/mountain/crosscountry-fourstroke-01-one/

Re: BMC 2019 [Re: fredgøran] #2508251 07/09/2018 18:49
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Sykkelen ser vel grei ut den. Ikke helt min smak i farger. Virker som bmc ikke tør å gå i mot strømmen lengre.

Re: BMC 2019 [Re: fredgøran] #2508274 07/09/2018 20:11
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
Ser fint - og blir jo litt fristende å oppgradere stisykkelen når WC-redskap med beskjeden vandring har mindre bratt styrevinkel...

Re: BMC 2019 [Re: fredgøran] #2508278 07/09/2018 20:21
Registrert: Sep 2017
Innlegg: 7
F
fredgøran Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Registrert: Sep 2017
Innlegg: 7
67.5 HA og 445mm reach i str M, og muligens markedets peneste dropper pinne løsning

Re: BMC 2019 [Re: fredgøran] #2508332 08/09/2018 07:28
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Jeg synes den ser veldig så grom ut. Begynner å bli en del rittsykler som er kapable stisykler om dagen.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: BMC 2019 [Re: fredgøran] #2508341 08/09/2018 08:18
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Vel er jeg ikke helt uhildet som BMC-mann, men dette må da være den vakreste fulldemperen på markedet? Rene, parallelle linjer, integrert heve/senkepinne, stilrent oppheng. Og altså en rittsykkel som takler grovere terreng.



Om noe skal få meg tilbake på flatt styre og ut i terrenget, må det være denne. Men i kommende 02 eller 03-versjon for mitt budsjett.

Se presentasjon med BMCs Antoine Lyard og Julien Absalon under lanseringen i Lenzerheide: Lançamento BMC Fourstroke 2019.

Re: BMC 2019 [Re: Sepeda] #2508666 09/09/2018 18:18
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: Sepeda
Vel er jeg ikke helt uhildet som BMC-mann, men dette må da være den vakreste fulldemperen på markedet? Rene, parallelle linjer, integrert heve/senkepinne, stilrent oppheng. Og altså en rittsykkel som takler grovere terreng.


Jeg er ikke noe BMC mann, men kan ikke være uenig der. Utrolig fint design.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: BMC 2019 [Re: fredgøran] #2508680 09/09/2018 19:27
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Veldig lik geometri som Intense Sniper, altså svært lang og slakk og moderne stivennlig for en rittmaskin. Samme styrevinkel, så å si samme reach, og enda litt lavere standover. Men der Sniper er noe av det styggeste der ute, er dette det peneste. Særlig i blått. For rask stibruk vinner dog Sniper litt med /senk-pinne med ordentlig drop og et par andre komponentforskjeller.

Re: BMC 2019 [Re: anonym22] #2508694 09/09/2018 20:11
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: anonymous22
Veldig lik geometri som Intense Sniper, altså svært lang og slakk og moderne stivennlig for en rittmaskin. Samme styrevinkel, så å si samme reach, og enda litt lavere standover. Men der Sniper er noe av det styggeste der ute, er dette det peneste. Særlig i blått. For rask stibruk vinner dog Sniper litt med /senk-pinne med ordentlig drop og et par andre komponentforskjeller.



Blir spennende å se om flere merker følger denne type geometri. Synes det virker veldig spennende.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: BMC 2019 [Re: fredgøran] #2508702 09/09/2018 20:32
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Den var nydelig!!
Noen som vet noe om priser på disse?
Agonist med lengere vandring er jo mye brattere foran og slakkere setevinkel.


You are what you eat...mmm nuts
Re: BMC 2019 [Re: Hoaas] #2508714 09/09/2018 21:04
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
R
Red Devils Offline
Besatt
Offline
Besatt
R
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Sitat: Hoaas
Den var nydelig!!
Noen som vet noe om priser på disse?
Agonist med lengere vandring er jo mye brattere foran og slakkere setevinkel.


Kontakt Unaas så får du nok svar raskt med et godt tilbud. De garanterer best pris.

https://unaascycling.no

Re: BMC 2019 [Re: fredgøran] #2508726 10/09/2018 05:52
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Med $9999 for 01 tipper jeg den blir enda litt dyrere enn den var. Blir spennende å se hvordan 02 og 03 blir speccet da, siden 90000 på en sykkel er temmelig uaktuelt ICON_WINK
Sniper har sånn sett en aldri så liten prisfordel

Redigert av Hoaas; 10/09/2018 05:54.

You are what you eat...mmm nuts
Re: BMC 2019 [Re: Hoaas] #2508727 10/09/2018 06:00
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Den BMC'en var nydelig å se til, nydelig geo og nydelig specs.
Digger den retningen geo går.

Sitat: Hoaas
Sniper har sånn sett en aldri så liten prisfordel
Sniper er sykt bra priset faktisk.


- Stefan
Re: BMC 2019 [Re: fredgøran] #2508739 10/09/2018 06:25
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 439
R
rokkitan Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 439
Fin sykkel. Dog skeptisk til proprietær setepinne, men lekker var den også. Jeg ville trodd at ovalt er fint for orienteringen av setepinnen, men styrke er kun forbedret fram-/bakover, på bekostning av sideveis styrke. Jeg ser ingen parallelle linjer, men enkle rette fine linjer. Jeg blir litt skeptisk til det asymmetriske baketriangelet og det ser litt rart ut fra siden. BMC har heldigvis ikke laget grop i bunnen av framtriangelet for å samle møkk på en lett sykkel, slik Scott har.


Karbonbasert livsform.
Re: BMC 2019 [Re: anonym22] #2508749 10/09/2018 07:19
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: anonymous22
For rask stibruk vinner dog Sniper litt med /senk-pinne med ordentlig drop og et par andre komponentforskjeller.


Den integrerte senkepinnen på nye FourStroke har jo både lengre vandring, stivere rør og hvis den baserer seg på Syntace-teknologi, så bør den være mer holdbar enn mye.
2575 gram rammevekt med bakdemper, senkepinne og fester er bra.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: BMC 2019 [Re: sykkeloyvind] #2508759 10/09/2018 07:40
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Hva er dette tallet da?
Seatpost
R.A.D. 80/100mm Drop**

https://www.bmc-switzerland.com/int-en/bikes/mountain/crosscountry-fourstroke-01-one/

Og Pinkbike skriver:
"With 80mm of drop on all sizes, RAD delivers the optimum saddle height for every section of the race course."
https://www.pinkbike.com/news/bmc-launches-new-fourstroke-01-xc-bike.html

Intense har ganske standard 125mm:
"Kindshock Carbon LEV Ci, 125 mm Dropper"

Redigert av anonym22; 10/09/2018 07:45.
Re: BMC 2019 [Re: anonym22] #2508761 10/09/2018 07:43
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: anonymous22
Hva er dette tallet da?
Seatpost
R.A.D. 80/100mm Drop**



Aha, det skal jeg sjekke opp. Det er i så fall litt rart med tanke på at de kan bruke hele setepinnens lengde. Men det butter kanskje et sted nede i seterøret.
100mm er uansett nok til XC.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: BMC 2019 [Re: fredgøran] #2508777 10/09/2018 08:06
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
01 Three ser mer enn godt nok specca ut for min del, GX eagle, slx bremser, X1700 spline, SC Grip osv. Må vel høre med Unaas ICON_SMILE


You are what you eat...mmm nuts
Re: BMC 2019 [Re: fredgøran] #2508801 10/09/2018 09:02
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Priser på Fourstroke 2019.
De som tar turen innom Espen får nok et godt tilbud før 1. Nov ICON_SMILE

Fourstroke 01 One: 104990kr.

Fourstroke 01 Two: 84990kr.

Fourstroke 01 Three: 62990kr.

Redigert av Hoaas; 10/09/2018 20:53.

You are what you eat...mmm nuts
Re: BMC 2019 [Re: fredgøran] #2510886 18/09/2018 10:16
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Har skrevet litt om nye Four Stroke her:
https://www.terrengsykkel.no/nyheter/bmc-fourstroke-2019


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: BMC 2019 [Re: sykkeloyvind] #2510925 18/09/2018 12:40
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Sitat: sykkeloyvind
Har skrevet litt om nye Four Stroke her:
https://www.terrengsykkel.no/nyheter/bmc-fourstroke-2019


Superprogressiv i forhold til hva? Forrige fourstroke? nicolai og pole sine rittsykler var vel mer progressive for sin tid (og forsåvidt kanskje i dag) enn denne fourstroken. Hvis man ser på sykkelmerker som normalt hevder seg topp ti i verdenscup på dame og herresiden de siste årene så er vel nye fourstroken noe av det mer progressive slaget. Har forsåvidt ikke tilgang til artikkelen så mulig du svarer på spørsmålet der.

Det er positivt at lykragjengen også følger etter utviklingen innen sykkelgeometri, men generelt så synes jeg bransjen er for treig med å komme i mål. Hva er argumentet for at en rittsykkel må være brattere framme og slakkere bak enn en stisykkel?

Re: BMC 2019 [Re: Paulus] #2510934 18/09/2018 13:11
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Sitat: Paulus
Hva er argumentet for at en rittsykkel må være brattere framme og slakkere bak enn en stisykkel?


Tradisjoner. Og XC-folk er generelt konservative.

Re: BMC 2019 [Re: aug11x] #2510938 18/09/2018 13:13
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: aug11x
Sitat: Paulus
Hva er argumentet for at en rittsykkel må være brattere framme og slakkere bak enn en stisykkel?


Tradisjoner. Og XC-folk er generelt konservative.


Du har en del rett i det, men det har også en del med hvordan egenskaper man vil ha.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: BMC 2019 [Re: fredgøran] #2510940 18/09/2018 13:20
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Nå sykler ikke jeg world-cup, men det er vel klatreegenskaper de anser som viktigst da? For nedover er det jo ingen tvil om at slakkere og lengre (enn nåværende sykler) er bedre. Det jeg ikke skjønner er da hva argumentene for at slakkere setevinkel og kortere rammer klatrer bedre er? Derfor er min halvkvalifiserte gjetning at de er konservative og ikke tør å prøve

Re: BMC 2019 [Re: aug11x] #2510943 18/09/2018 13:26
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: aug11x
Nå sykler ikke jeg world-cup, men det er vel klatreegenskaper de anser som viktigst da? For nedover er det jo ingen tvil om at slakkere og lengre (enn nåværende sykler) er bedre. Det jeg ikke skjønner er da hva argumentene for at slakkere setevinkel og kortere rammer klatrer bedre er? Derfor er min halvkvalifiserte gjetning at de er konservative og ikke tør å prøve


Klatreegnskaper og kvikkhet. Jeg synes mange sykler med skarpere vinkler enn nødvendig. Likvel så sykler ikke jeg fortere nedover i nedover i en rundbane løype med Geniusen min enn Sparken (spark 700).


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: BMC 2019 [Re: fredgøran] #2510948 18/09/2018 13:34
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Hmmm. Ja, da er vel ikke valget så lett da;-) Nå skal det jo sies at Spark er vel i den "moderne" delen av skalaen?

Re: BMC 2019 [Re: aug11x] #2510950 18/09/2018 13:34
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
M
magnusc Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
Sitat: aug11x
Nå sykler ikke jeg world-cup, men det er vel klatreegenskaper de anser som viktigst da? For nedover er det jo ingen tvil om at slakkere og lengre (enn nåværende sykler) er bedre. Det jeg ikke skjønner er da hva argumentene for at slakkere setevinkel og kortere rammer klatrer bedre er? Derfor er min halvkvalifiserte gjetning at de er konservative og ikke tør å prøve

Kort sykkel med langt stem gjør vel at du får kroppen mer over fremhjulet. En sykkel som er lang med kort stem vil lettere miste bakkekontakt med forhjulet.
Nå som sykler blir lengre så er det godt å se at BMC faktisk gjør noe med seterørvinkelen, slik at det blir lettere å holde vekten over forhjulet i bratte klatringer.
Personlig synes jeg for slakke seterørsvinkler var et problem som kom med 29ere.


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: BMC 2019 [Re: aug11x] #2510953 18/09/2018 13:41
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: aug11x
Hmmm. Ja, da er vel ikke valget så lett da;-) Nå skal det jo sies at Spark er vel i den "moderne" delen av skalaen?
Sparken jeg har syklet med har 66,8 grader styrevinkel så den er ganske slakk ja. Og forskjellen på den vs en "standard" rundbanesykkel er enorm nedover for min del.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: BMC 2019 [Re: magnusc] #2510954 18/09/2018 13:48
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Sitat: magnusc

Kort sykkel med langt stem gjør vel at du får kroppen mer over fremhjulet. En sykkel som er lang med kort stem vil lettere miste bakkekontakt med forhjulet.

Det trodde jeg også, før jeg prøvde en lang sykkel med kort stem ;-)

Sitat: magnusc
Nå som sykler blir lengre så er det godt å se at BMC faktisk gjør noe med seterørvinkelen, slik at det blir lettere å holde vekten over forhjulet i bratte klatringer.

Der sier du noe. Er ikke bare lengden på stem/overrør som bestemmer klatreegenskaper. Kan jo også legge til kjedestaglengde i den beregningen også.

Re: BMC 2019 [Re: Paulus] #2510969 18/09/2018 15:33
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: Paulus
Sitat: sykkeloyvind
Har skrevet litt om nye Four Stroke her:
https://www.terrengsykkel.no/nyheter/bmc-fourstroke-2019


Superprogressiv i forhold til hva? Forrige fourstroke? nicolai og pole sine rittsykler var vel mer progressive for sin tid (og forsåvidt kanskje i dag) enn denne fourstroken. ... Har forsåvidt ikke tilgang til artikkelen så mulig du svarer på spørsmålet der...

Hva er argumentet for at en rittsykkel må være brattere framme og slakkere bak enn en stisykkel?


Pole har ikke noe rittfulldemper etter hva jeg kan forstå. Nicolai er så nisje som det blir, så når et mainstream-merke som BMC nærmer seg one-offs fra Nicolai er det god dekning for at det er superprogressivt.
Å uttale seg om artikler man ikke har lest er alltid en krevende aktivitet.

Rittsykkel må ha litt andre egenskaper enn stisykler. Stabilitet er f.eks ikke så viktig. Kvikkhet er viktig - det å få sykkelen raskt fra side til side ved stående spurting/klatring er viktig. Det å holde forhjulet på bakken i bratte klatringer er viktig, også når man står og trår.
Det er nok ikke sånn at "alle" sykkelprodusenter tar feil, og at noen få vågale utskudd uten markedsandel alltid har rett, men noen av disse kan komme opp med nye ideer som kan bli adoptert av de store.
De store produsentene tester nok veldig mange prototyper og oppsett før de kommer til en ferdig løsning - også i terrenget.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support