Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Ny Canyon Inflite al

Re: Ny Canyon Inflite al [Re: sykkeloyvind] #2509109 11/09/2018 07:48
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Og Grail har da altså omtrent samme som Ruut. Ikke for bæring.

Re: Ny Canyon Inflite al [Re: anonym22] #2509111 11/09/2018 07:55
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous22
1. Venner/uvenner. Dette er da bare diskusjon.

2. Gratulerer med gårsdagen.

3. Ref. videoen Sepeda postet, så holder nederlendere lengre fram når de bærer og bruker uansett ikke knekken. Også Mathieu van der Poel?

4. Helhetsdesign. De arbeidet (først med karbonvarianten, aluvarianten er bare tilpasset) med mål om klaring og komfort. Gjørmeklaring øverst ved setestag, gjørmeklaring, fotoverlappklaring og armbæreklaring foran mellom ramme og gaffel. Med økt klaring foran, måtte de ha høyere og flatt overrør for å få god nok klaring inne i ramma. Og da må de ha knekk bak for ikke få for høyt seterør. Senkede setestag var allerede en opplagthet. Canyondesign har på flere sykler latt linja fra setestaget gå gjennom seterør og opp til overfør og gitt denne knekken (i litt mindre grad stort sett, men på Spectral er den også diger). Og på Inflite ble knekken såpass stor at det ga en mulighet for å lage den som god bæreflate for skulderen. Totalresultatet er stilmessig ganske likt tre av de nyeste syklene Canyon har lansert: Spectral, Inflite, Grail. Mange synes de syklene er stygge. Men Canyondesignerne synes nok ikke det.

Akkurat det bildet er fra Zonhoven, og den bakken er brattere enn Besseggen. Bæreteknikken der er nok uansett litt annerledes enn om de løper i gjørma. Oftest har de albuen rundt underrøret, noen ganger har de den rundt styrerøret. Så har du de som bærer sykkelen på venstre skulder, eksempelvis Kevin Pauwels. For ikke å få kranken i hofta har han sykkelen mer på ryggen.

Jeg vet helt ærlig talt ikke om nederlenderne har annerledes bæreteknikk, vil heller tro det er personlige preferanser og kneika de løper som har noe å si.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Ny Canyon Inflite al [Re: Alpers] #2509114 11/09/2018 07:59
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
I Google bærer Mathieu van der Poel sykkelen på et utall måter (også uten å være inne ramma i det hele tatt), men vanskeligst å finne bilde der han bærer på Canyonmåten ICON_WINK

Re: Ny Canyon Inflite al [Re: Paulus] #2509126 11/09/2018 08:36
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Disclaimer - jeg har ikke krosset på denne sykkelen, så jeg vet ikke hvordan det faktisk oppleves.

Men dette måtte vi til bunns i. Nå har jeg sett på krossvideoer de siste 15 minuttene, samt båret sykler rundt på kontoret.

Jeg verken ser jeg noen som har skulderen i baktriangelet, ei heller har jeg noen sinne hatt en sykkel der selv heller når jeg tenker meg om.

Den videoen har noen interessante poeng, men noe av det er ikke helt innafor. Når han refererer til setepinnekomfort sykler han på et sted det ikke går an å sitte på setet, eksempelvis. Det kan nå være der av illustrative årsaker, men men.

Hjørnet som bæreflate kan jeg ikke skjønne er noe annet enn snake oil. Den bæremåten han viser der du har skulderen i det triangelet og hviler hånden på overrøret og så på styreflaten, da har en ingen kontroll på forhjulet. Da vil det henge og dingle mens en løper, og en vil slå kneet i hjulet for hvert steg.

Høyere overrør for raskere tilgang opp korte trapper eller når en løper over hindere, jeg vet ikke om jeg ser det som noe positivt. Da må en samtidig løfte sykkelen høyere, noe som er sabla tungvint i rød sone.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Ny Canyon Inflite al [Re: Paulus] #2509130 11/09/2018 08:44
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Trek gikk jo helt i motsatt retning i fjor eller året før da Boone fikk en bitteliten hardtail ramme. Og lange Toon Aerts bærer fortsatt sykkelen.

Re: Ny Canyon Inflite al [Re: skubisan] #2509136 11/09/2018 08:57
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: skubisan
Trek gikk jo helt i motsatt retning i fjor eller året før da Boone fikk en bitteliten hardtail ramme. Og lange Toon Aerts bærer fortsatt sykkelen.

Selve triangelet ble beviselig mindre, tenker du på? Har ikke sjekket den så nøye.

Å bære sykkelen går stort sett greit selv om triangelet er litt mindre, det som ofte er litt seigt er å få armen inn uten å mose albuen i underrøret.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Ny Canyon Inflite al [Re: Alpers] #2509148 11/09/2018 09:22
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, ny Boone minner om Gianten til ONCE ICON_SMILE

edit: det kan jo kanskje forklares med at flere på Telenet Fidea er bittesmå mennesker men sloping overrør har den i hvert fall.

Redigert av skubisan; 11/09/2018 09:43.
Re: Ny Canyon Inflite al [Re: sykkeloyvind] #2509153 11/09/2018 09:38
gare Offline
More than words
More than words
Siden jeg muligens startet deler av debatten rundt designet kun knyttet opp mot hva jeg synes er stygt eller ei, så er Rondo Ruut penere enn Canyon sitt design(uten at det sier så mye, knekken er fortsatt urstygg)og jeg mistenker at det skyldes at setestag og overrør møtes og lager en(for meg)penere overgang der.

Jeg mistenker at dette er flere årsaker enn bare rent funksjonelle som avgjør dette, blant annet å skape en egen visuell greie, litt på samme måte som GT sin hang-up på å lage det ekstra trianglet i rammene sine og hevde at det gir økt styrke.
(For ordens skyld tror jeg nok de har rett, GT altså, men er mer i stuss av om det er et reelt behov for økt styrke eller ikke)

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Ny Canyon Inflite al [Re: gare] #2509156 11/09/2018 09:44
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: gare
(...)og jeg mistenker at det skyldes at setestag og overrør møtes og lager en(for meg)penere overgang der.
Ja, slik det også gjør på Inflite i karbon. Når de har overført dette til alu - og den klumpen er ikke så aktuell i alu, så har det blitt mer rotete.

Re: Ny Canyon Inflite al [Re: gare] #2509166 11/09/2018 10:11
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: gare

Jeg mistenker at dette er flere årsaker enn bare rent funksjonelle som avgjør dette, blant annet å skape en egen visuell greie,

Nettopp! Og hva er greia med det? Har det noen sinne vært til det bedre? Bortsett fra GT da... ICON_SMILE

Re: Ny Canyon Inflite al [Re: Sepeda] #2509226 11/09/2018 13:15
C
Christian_a Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: Sepeda

Form følger funksjon.

Bare en liten avsporing når vi først er inne på form følger funksjon:
Hva er funksjonen til bøyen på kjedestaget inn mot krankhuset, som jeg har på Rag+? Det er vel også sånn på Rondo Ruut og andre tilsvarende rammer.

Re: Ny Canyon Inflite al [Re: Christian_a] #2509239 11/09/2018 14:21
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Plass til brede(re) dekk.

Re: Ny Canyon Inflite al [Re: Paulus] #2509342 12/09/2018 04:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Interessant å lese vurderingene fra Alpers og andre som kjenner sporten og er utøvere selv. Jeg er ingen av delene og kan derfor ikke vurdere det ICON_SMILE

Interessant også å se hvordan andre merker har tilpasset krossyklene for bæring, som Øyvind peker på, med høye, vannrette rør og avflatet overrør mot seterøret.

Sykkelen er som kjent blitt testet i en mengde publikasjoner/nettsteder. Jeg velger å feste tillit til de sykkeljournalistene som jeg har lært å kjenne som troverdige, både i nærværende magasiner og andre. Mange interessante observasjoner der også.

Jeg kan som sagt ikke vurdere det, men designet har ihvertfall blitt anerkjent nettopp av designere, med flere priser til Canyon.

The bike impresses with a patent-pending carrying system, which as an important functional element simultaneously defines its overall appearance.

Red Dot Design Award: Inflite CF SLX

The patented shape of the top tube creates more space within the frame triangle and allows you to carry the bike on your shoulders comfortably.
Design & Innovation Award 2018: Canyon Inflite CF SLX 9.0 Pro Race

Det er åpenbart et element av markedsføring fra Canyons side her, som i all kommersiell virksomhet, men det er verdt å merke seg at Canyon har tilstrekkelig tro på konseptet til at det er søkt om patent, med Alexander Forst og Lukas Schuchnigg oppgitt som ansvarlige.

Fresh Patents: Bicycle frame / Canyon Bicycles Gmbh

I patentsøknaden gis det en omfattende beskrivelse av utformingen av rammen med formål å gjøre den bærevennlig. Kjernen i patenten omtales slik:

It is an object of the invention to provide a bicycle frame, particularly a bicycle frame for cross bikes, which allows for better handling while being carried. In this respect, it is preferred that the regulations of the UCI are complied with.

Det utdypes bl.a.:

According to the invention, the top tube—as compared to conventional top tubes of such bicycle frames, particularly bicycle frames for cross bikes—is arranged at a higher level at least in region of the connection to the saddle tube. (...) the top tube in its first section is arranged in an ascending orientation starting from the saddle tube. Thereby, it is possible to realize a higher arrangement of the top tube in the first section of the top tube. This has the effect that the area enclosed within the top tube, the down tube and the saddle tube is enlarged. Thereby, placing the bicycle on the shoulder is facilitated.

When the bicycle frame is to be shouldered, the bicycle frame can first be placed on the shoulder by the first section of the top tube. Because of the ascending design of the first section, the bicycle frame will automatically slide toward the rear so that the bicycle frame will come to rest on the shoulder in the transition region between the first and the second section. For this purpose, according to a particularly preferred embodiment, the transition region is of a curved shape. Particularly, the bottom side of the transition region, i.e. the side facing toward the down tube, is concave and preferably does not comprise edges and the like. Thereby, the carrying comfort is improved.

Man kan være enig eller uenig om dette er et godt konsept. Og man kan absolutt med rette peke på estetiske og praktiske grunner til utformingen. Men det synes ikke å være tvil om at det er en bevisst intensjon fra Canyons side om å lage en ritt-krossramme som skal være særlig egnet for å bære, i tillegg til alle andre egenskaper en krossykkel og en Canyon-sykkel forventes å ha.

I alu-utgaven etterstrebes samme mål, men den fysiske utformingen er noe forskjellig gitt forskjellig materiale.

Re: Ny Canyon Inflite al [Re: Paulus] #2509518 12/09/2018 12:40
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Altså, hvis du anser Red Dot som en autoritet på funksjonell cyclocrossdesign, eller D&I Awards som en uavhengig pris, bør du bevare signaturen din. Førstnevnte har i praksis ikke peiling på sykler og ser hovedsaklig på pressemelding og estetikk, sistnevnte har en tvilsomt nær knytning til konglomeratet av blader som Gran Fondo Cycling Magazine er en del av. Det loves da også presseeksponering mot 4 millioner abonnenter til vinnerne. I begge tilfeller betales det registreringspenger for å delta.

Det ville vel vært mer overraskende hvis Canyon søkte om designpatent i stedet for en funksjonell patent, det ville jo være å offisielt innrømme at dette hovedsakelig er for looks.

Create the problem and sell the solution
Re: Ny Canyon Inflite al [Re: Paulus] #2510850 18/09/2018 08:20
H
H123 Offline
Fersking
Fersking
H
Om form følger funksjon og knekken er der for å få mer plass i ramma, hadde det ikke vært en ide å ha den på Grail også? Jeg ser hvert fall på Grail som en fin sykkel for bikepacking også, men med dette fancy styret er jo overrøret lavere enn på en tradisjonell ramme, og fører til mindre plass i triangelet for rammevesker?

Re: Ny Canyon Inflite al [Re: Paulus] #2512995 27/09/2018 20:13
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Litt gøyal reklame for elegante CAADX og Inflite, som man ikke behøver å ta fryktelig alvorlig.

Cycling Weekly vs MBR: The Big Cyclocross Race

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino