Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Jobbintervju - forventning om lønn

Jobbintervju - forventning om lønn #2507634 05/09/2018 18:15
M
Minus Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Hallois,

skal på jobbintervju denne uken, og har tidligere opplevd å få spørsmål om forventningene mine til lønn.

Jeg jobber som rørlegger i dag, med timelønn. Den nye stillingen vil være som selger hos grossist, hovedsaklig kontor, men noe arbeid med mennesker som stikker innom.

Kjenner ikke til lønnsnivå i denne bransjen, men vil det være urimelig å anta at den ligger en del over det jeg har i dag?

Og hva bør jeg svare på et eventuelt spørsmål om forventning? Jeg ønsker jo ikke å selge meg billig, og selv om lønn ikke er hovedmotivasjon, ønsker jeg jo en romsligere økonomi enn jeg har i dag.

Edit: noen klare "ulemper" med den jobben jeg har søkt på, er at vi må ha en bil til og jeg får større slitasje på klær/bukser. I nåværende jobb benytter jeg firmabil og har arbeidsklær som arbeidsgiver står for.

Redigert av Minus; 05/09/2018 18:20.
Re: Jobbintervju - forventning om lønn [Re: Minus] #2507638 05/09/2018 18:39
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Du kan jo svare at du ikke har god nok kjennskap til lønnsnivået til denne typen jobb i dette markedet, men at du forventer en konkurransedyktig og rettferdig lønn. Snittlønnen for "selger (engros)" er 48.500/mnd i følge https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-snittlonna-i-over-300-yrker-6.158.443565.8391cddd3b.

Ser ikke for meg at kleslitasje er det helt store argumentet i en selgerjobb.

Re: Jobbintervju - forventning om lønn [Re: JonAre] #2507640 05/09/2018 18:42
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Lønnsmodellen er vel kanskje like viktig å få klarhet i. Er det fastlønn, provisjon eller en blanding? Forventning til overtid? Overtidsbetaling? Pensjonssparing? Sistnevnte kan bety en virkelig god slump penger, selv om du ikke får det utbetalt nå.

Re: Jobbintervju - forventning om lønn [Re: JonAre] #2507645 05/09/2018 18:52
JonAre Offline
Besatt