Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Jobbintervju - forventning om lønn

Jobbintervju - forventning om lønn #2507634 05/09/2018 18:15
M
Minus Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Hallois,

skal på jobbintervju denne uken, og har tidligere opplevd å få spørsmål om forventningene mine til lønn.

Jeg jobber som rørlegger i dag, med timelønn. Den nye stillingen vil være som selger hos grossist, hovedsaklig kontor, men noe arbeid med mennesker som stikker innom.

Kjenner ikke til lønnsnivå i denne bransjen, men vil det være urimelig å anta at den ligger en del over det jeg har i dag?

Og hva bør jeg svare på et eventuelt spørsmål om forventning? Jeg ønsker jo ikke å selge meg billig, og selv om lønn ikke er hovedmotivasjon, ønsker jeg jo en romsligere økonomi enn jeg har i dag.

Edit: noen klare "ulemper" med den jobben jeg har søkt på, er at vi må ha en bil til og jeg får større slitasje på klær/bukser. I nåværende jobb benytter jeg firmabil og har arbeidsklær som arbeidsgiver står for.

Redigert av Minus; 05/09/2018 18:20.
Re: Jobbintervju - forventning om lønn [Re: Minus] #2507638 05/09/2018 18:39
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Du kan jo svare at du ikke har god nok kjennskap til lønnsnivået til denne typen jobb i dette markedet, men at du forventer en konkurransedyktig og rettferdig lønn. Snittlønnen for "selger (engros)" er 48.500/mnd i følge https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-snittlonna-i-over-300-yrker-6.158.443565.8391cddd3b.

Ser ikke for meg at kleslitasje er det helt store argumentet i en selgerjobb.

Re: Jobbintervju - forventning om lønn [Re: JonAre] #2507640 05/09/2018 18:42
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Lønnsmodellen er vel kanskje like viktig å få klarhet i. Er det fastlønn, provisjon eller en blanding? Forventning til overtid? Overtidsbetaling? Pensjonssparing? Sistnevnte kan bety en virkelig god slump penger, selv om du ikke får det utbetalt nå.

Re: Jobbintervju - forventning om lønn [Re: JonAre] #2507645 05/09/2018 18:52
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Regler for innskuddspensjon: https://www.smartepenger.no/pensjon/1586-innskuddspensjon

Bedriften MÅ spare minst 2% fra 1-7,1G (G = 96883kr nå), og KAN spare opptil 7% fra 0-7,1G. Om du tjener 600 000, betyr det at årlig pensjonssparing fra jobben kan variere fra 10 063kr helt opp til 42 000kr. Det er som nevnt ikke penger du får utbetalt nå, men det påvirker jo hvor mye du trenger å spare fra egne penger.

Redigert av JonAre; 05/09/2018 18:54.
Re: Jobbintervju - forventning om lønn [Re: Minus] #2507648 05/09/2018 19:04
M
Minus Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Takker så meget for svar!

Nei, det er kanskje ikke noe stort argument, dette med klær, men det er i det minste en reell sak at garderoben må oppgraderes. ICON_SMILE

Jegmener å ha hørt at lønnen er av typen fastlønn med mulighet for bonus, men resten av spørsmålene dine skal jeg ta med meg inn til bakhodet og få klarhet i.

Dumt ikke lønn og slik bare kunne vært oppgitt i stillingsannonsene..

Edit: Flott med mer info ang pensjonssparing. Tusen takk for det!
Der jeg jobber nå, er det minimum som betales inn, så for noen år siden startet jeg med privat sparing også.

Redigert av Minus; 05/09/2018 19:05.
Re: Jobbintervju - forventning om lønn [Re: Minus] #2507658 05/09/2018 19:46
H
Holmes Offline
Entusiast
Entusiast
H
Uten at jeg på noen som helst måte kjenner VVS-bransjen, syntes jeg 48 500,- pr mnd hørtes høyt ut hvis dette dreier seg om en 8-16 jobb på kontor?
Vil tro at i oversikten over hva selgere engros tjener innebærer det en oppsøkende salgsjobb med en del reisevirksomhet og til tider ugunstige arbeidstider.

Det er mulig jeg misforstår stillingen, så du får ta det med en klype salt :-)
Jeg har mange år bak meg i sportsbransjen og bilbransjen, og der ligger i hvert fall en type inneselger/kundesupport en god del under de tallene som kommer frem her..

Men som sagt, er ikke sikkert jeg sammenligner to like stillinger her.. Lykke til uansett

Re: Jobbintervju - forventning om lønn [Re: Minus] #2507684 05/09/2018 20:37
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Det viktigste er at du er ærlig og sier ting du kan stå inne for og ikke kan bli "tatt" på.

I din situasjon ville jeg ha sagt at jeg ikke vet noe om lønnsnivået i en eventuell ny bransje/stilling og derfor ikke har noen formeninger om lønnsnivået. Deretter hadde jeg presisert at en av hovedgrunnene til å bytte jobb er et ønske om romsligere økonomi og at lønna derfor ikke bør ligge under den årslønna du har nå.

Dette forutsetter dog at du står trygt i jobben du har i dag, at du trives i den og at det ikke er helsemessige eller andre tungtveiende grunner til at du MÅ bytte jobb.

Re: Jobbintervju - forventning om lønn [Re: Minus] #2507700 05/09/2018 21:41
M
Minus Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Holmes: Jeg er enig, 48,5k hørtes i overkant ut, så jeg skal i hvert fall ikke foreslå 50k! ICON_SMILE Hvilke stillinger fra bilbransjen kjenner du til? Jeg har en kamerat som jobber som serviceleder (delesalg og planlegging av rep. av biler)

Raskall: Helt enig, jeg har ikke tenkt å lyve på meg hverken mer erfaring eller høyere lønn enn jeg har i dag. Mulig jeg ordla meg litt uheldig, men jeg mente ikke at hovedgrunnen til at jeg ønsker å bytte jobb er høyere lønn. Jeg har det helt fint slik situasjonen er nå, men blir ikke trist om jeg går opp 50-100k i året.

Jeg er ettertraktet av kunder i nåværende stilling og jobben står jeg trygt i. Hovedmotivasjonen for arbeidssøking er i grunn misnøye med ledelse og at jeg mener vi har blitt for topptung. Akkurat dét burde jeg kanskje ikke si på intervju, men jeg er uansett ute etter å gjøre noe nytt ifht det jeg driver med i dag.

Re: Jobbintervju - forventning om lønn [Re: Minus] #2507710 06/09/2018 05:32
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Hva med å spørre en av de som jobber i den typen stilling der i dag?

Så bør du gjøre deg opp noen tanker om hvorfor du mener du bør ha den lønnen, det kan hende du får oppfølgingsspørsmål til din forventning.

Ingen grunn til å stå med lua i hånda, dyktige folk innen bygg er ikke så enkle å få tak i.

Re: Jobbintervju - forventning om lønn [Re: Minus] #2507719 06/09/2018 05:57
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
jeg har jobbet som " teknisk selger " siden jeg sluttet på skolen.
Så; sannheten er at dette er stillinger det er ganske vanskelig å rekruttere til.
For -ingen utdanner tekniske selgere, teknisk selger er noe du ER, eventuelt BLIR.
Med det mener jeg en " mix " av komersiell forståelse ( skjønne litt om tall ) teknisk bakgrunn ( håndtverker, fagskole, tekniker, ingeniør ( kombinert med praktisk innsikt ( mye ingeniører veit ikke foran og bak på en skrutrekker, langt mindre en rørkomponent, elektrokomponent eller en del til en pumpe ) og sist men ikke minst, du må LIKE å snakke og være sammen med mennesker du ikke kjenner. Evnen til å by på seg selv, slå av en spøk ( innenfor seriøse og greie rammer ) være " dus " med kunden ( igjen, uten gå over streken og bli FOR kompis ) ja rett og slett en rekke egnskaper som må kombineres i en og samme person.

Har du disse egenskapene, og LYKKES i din bransje / stilling, ja da kan du tjene godt, meget godt. 600 -700 000 eller mer er helt vanlig.

MEN - du er ny, og har mindre / ingen erfaring med teknisk salg. Så du vil selvsagt ikke oppnå så høy lønn. Dog tipper jeg at om du sikter deg inn på 520 -550 000 så bommer du ikke veldig, basert på MINE erfaringer, men jeg kjenner ikke rørgrossisstene i detalj så dette er basert på efaringer andre steder...

Salg er ikke for alle, men det er ganske gøy når man lykkes. Du bygger endel relasjoner som du drar med deg i årevis, og etterhvert handler kundene med DEG og ikke med selskapet du representerer. DA kan det være gullkantet å bytte, om du vil og har samvittighet til det....

Re: Jobbintervju - forventning om lønn [Re: Raskall] #2507802 06/09/2018 08:45
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Raskall

I din situasjon ville jeg ha sagt at jeg ikke vet noe om lønnsnivået i en eventuell ny bransje/stilling og derfor ikke har noen formeninger om lønnsnivået. Deretter hadde jeg presisert at en av hovedgrunnene til å bytte jobb er et ønske om romsligere økonomi og at lønna derfor ikke bør ligge under den årslønna du har nå.

Samtidig bør man være litt forsiktig med å forankre ny lønn i hva man tilfeldigvis tjener i dag. Det kan være input til hvor mye du vil ha før du er interessert i å bytte jobb, men helt irrelevant for hvor mye ny arbeidsgiver med ny stilling bør være villig til å betale for deg. "Lav lønn" er ikke en kaste som følger en hele livet, men en egenskap til en bestemt jobb.

Jeg har forøvrig gått både opp og ned med jobbytter, basert på kvalifikasjon til den nye stillingen, og temperaturen på aktuelle arbeidsmarkedet.

Re: Jobbintervju - forventning om lønn [Re: Initium] #2507806 06/09/2018 08:50
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Initium er inne på et poeng med lønnsutsikter over tid. Det kan være noe å diskutere hvis lønna styres av at du er fersk på flere av områdene som tilhører jobben. Du er ikke like fersk om et år, og dere kan jo evt snakke om mulighetene eller forventingene om justering eller forhandling fram i tid, gitt at du lykkes/lærer områdene du skorter på.

Re: Jobbintervju - forventning om lønn [Re: JonAre] #2507845 06/09/2018 10:31
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: JonAre
Initium er inne på et poeng med lønnsutsikter over tid. Det kan være noe å diskutere hvis lønna styres av at du er fersk på flere av områdene som tilhører jobben. Du er ikke like fersk om et år, og dere kan jo evt snakke om mulighetene eller forventingene om justering eller forhandling fram i tid, gitt at du lykkes/lærer områdene du skorter på.

Min egen erfaring er at disse justeringene/forhandlingene i fremtiden ikke blir noe av. Jeg personlig synes i hvert fall at det er lettere å forhandle opp enn begynnerlønn i en ny jobb enn å å forhandle etter at man har jobbet der et par år. Unntaket er kanskje hvis man er helt eksepsjonelt god i jobben sin og bedriften er redd for å miste deg og du har konkrete mottilbud.

For meg har de største lønnsøkningene kommet når jeg har byttet jobb. Trives du brukbart i nåværende jobb er det ingen grunn til å stå med lua i hånda når du forhandler lønn med potensiell ny arbeidsgiver. I dagens arbeidsmarked kommer man lengst om man har spisse albuer og høy selvtillit.

Re: Jobbintervju - forventning om lønn [Re: Asterix] #2507895 06/09/2018 12:11
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Ja, det er vanligvis enklest ved bytte av jobb, men om lønna begrenses noe av manglende kompetanse på et eller flere områder ved oppstart, så er forventet lønnsutvikling på relativt kort sikt viktig. Trådstarter kommer jo ikke inn som "ferdig selger", men det kan han gjøre en innsats på å bli i løpet av et år. Da kan lønna økes tilsvarende. Dette forutsetter selvsagt at arbeidsgiver vurderer den manglende erfaringen som en begrensning, eller bruker det som argument.

Re: Jobbintervju - forventning om lønn [Re: Minus] #2507901 06/09/2018 12:26
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Hva med å ta et rask søk på Finn.no og kontakt et (eller fler) av rekrutteringsfimaene som utlyser stillinger innen noe av det samme stillingsbetegnelsen og spør.

Det som kan skje, er at du ikke får noe vettug svar, du blir innkalt på nok et intervju eller du får et svar du kan bruke til noe fornuftig.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)

Moderator  support