|
|
Er Trysil et bygdestrøk, et u-land, et sted der...
|
Re: Er Trysil et bygdestrøk, et u-land, et sted der...
[Re: oyvinsr]
05/09/2018 14:09
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Det virker som et rimelig avtrykk per kwh, men sammenligningen din holder ikke helt da drivstoffet i tanken på dieselgolfen ikke kom dit uten vesentlige co2 kostnader.
Når du regner med variabel Co2 kostnad per produserte kwh så må du også regne på hvor mye literen med drivstoff du har i tanken har forurenset før du tar den i bruk.
For enkelhets skyld kan man utelate alle anleggene knyttet til oljeproduksjon tilsvarende som du gjorde til strømproduksjon.
Og husk; om du regner på den marginale kostnaden av elektristet, og dermed mener at man forbruker kullkraft når man setter en ny elbil på veiene, så bør man se det tilsvarende på drivstoffproduksjon. Marginaloljen i dag kommer fra skiferolje. Elbil drevet på kull vs bensinbil drevet på skiferolje er dermed sammenligningen.
Dette var et svar på sammenligning fra Tex der han mente at en el-bil park drevet av et kullkraftverk kun ville slippe ut 1/3 ifht. en bilpark bestående av fossile biler, hovedpoenget mitt var at han hadde benyttet veldig optimistiske tall for EL-biler og kullkraftverk, og pessimistiske tall for fossilbiler. Kull og petroleumutvinning vil vel være omtrent like dårlige på utslippsregnskap før energien ligger disponibel på hhv. kullkraftverk og bensintank. Redigert: Ser at tallet mitt for kull ikke spesifiserer om det tar hensyn til hele verdikjeden, eller kun kraftverket, jeg antok at det var det siste, om dette er utslipp for hele linja, inkludert utvinning er nok tallet for diesel noe høyere. Hvis du begynner å regne på det så er ikke 1/3 feil. Stikkord wheel to well. En liter drivstoff har allerede konsumert ihvertfall en kwh før den har blitt transportert bort fra raffeneriet. En e-golf har halvparten av miljøbelastningen over 150tkm som en golf 1.6tdi på tysk strømmiks når levetiden settes til 150tkm. Du kan tenke deg hvordan det ser ut etter 250tkm som er en realistisk levetid.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Tex]
05/09/2018 14:40
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Interessen for mineralutvinning hos elbilskeptikere er påfallende. Er det noe de tar med seg på andre områder, også? PC og mobil? I enhver diskusjon er det argumenter, og de tungveiende argumentene blir gjerne kjente og brukt av flere. Ting tyder på at naturen og miljøet er under press på grunn av slik utvinning, selv uten elbil-produksjon..
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
05/09/2018 15:21
|
stephy
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er positiv til EL-biler, men du sammenligner vel epler og bananer her?
Det var jo hele poenget. Jeg sammenlignet elbil og bensindrevet bil. Jeg gjør det også klart at hele mitt lille regnestykke bygger på antagelser ("Si at ...") Jeg tok utgangspunkt i at en gjennomsnittlig personbil (riktignok i USA) slipper ut 250 g CO2/km https://www.epa.gov/greenvehicles/greenhouse-gas-emissions-typical-passenger-vehicle Det er klart at dieselbiler har høyere virkningsgrad enn bensinbiler. På den annen side er det globalt sett nokså få personbiler som går på diesel, vil jeg tro, så sammenligningen er ikke helt irrelevant. Å hevde at 1 kWh kullkraft genererer nøyaktig 940 g CO2 gir heller ikke så mye mening. Det vil være store variasjoner fra land til land. Tall fra EIA vier variasjoner mellom 500 og 1200 g/kWh. Jeg trodde derfor jeg valgte et nokså "snilt" tall ... Ifølge denne https://elbil.no/test-av-tesla-model-x-90d-brukte-mye-mindre-strom-enn-sist/ så bruker Tesla rundt 1,9kWh per mil. Ev. så kan man bruke denne https://www.tv2.no/a/9988910/ . Ifølge denne https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+...ige+CO2-utslipp så ligger utslipp på nyere biler på ca. 1,2 kg per mil. Ifølge denne ( https://carbonpositivelife.com/co2-per-kwh-of-electricity/ )så slippes det ut 0,94 kg per kWh. Dette tallet tror jeg heller er underestimert enn overestimert. Det er selvfølgelig utslipp under produksjon av bensin og diesel, men det er det faktisk også med produksjon av kull. Forøvrig synes jeg det er flott at man begynner å regne på dette, ikke bare synser, eller kjøper de modellene som passer egen organisasjon best.
|
|
|
[Re: Supermann]
05/09/2018 15:37
|
Sikko
Entusiast
|
Entusiast
Plass og rekkevidde får man i en E-golf og en Ioniq f.eks.
Dagens beste 
|
|
|
[Re: stephy]
05/09/2018 15:58
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Neppe ... Men uansett så viser den grafen utslippet for norske personbiler, hvorav 15% er nullutslippsbiler, så det sier ingen ting om utslippet fra bensinbiler. Men likevel fint å se at kurvene peker nedover.
|
|
|
05/09/2018 16:10
|
stephy
Entusiast
|
Entusiast
Neppe ... Men uansett så viser den grafen utslippet for norske personbiler, hvorav 15% er nullutslippsbiler, så det sier ingen ting om utslippet fra bensinbiler. Men likevel fint å se at kurvene peker nedover. Hvorfor neppe? Statens Vegvesen skriver:: "Nye biler solgt i EU i 2015 hadde i snitt et utslipp på 119,5 g CO2/km, åtte prosent under 2015-målet." I 2015 var vel ikke andelen el/hybrid høy i EU, eller? Og med de tallene jeg fant, så er det ikke klart at elbilen forurenser mindre enn fossil bilene. Det kommer helt an på hvor kraften blir generert.
|
|
|
[Re: hbakken]
05/09/2018 16:34
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Sorry, jeg leste feil. Trodde du skrev pr km. My bad. Jo, de tallene stemmer sikkert. Men en slik aggregert sammmenstilling gir likevel liten mening hvis det nettopp er forskjellen på typer personbiler man er ute etter.
|
|
|
05/09/2018 19:36
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Kort sagt er elbiler mer energikrevende å produsere, men dette oppveies i bruksfasen, så det er positivt totalt sett.
Ja, i hvertfall om man har som utgangspunkt at kjøperne av elbiler enten har utrangerte biler som er modne for utskifting, eller ikke har bil i utgangspunktet. Med de avgifts og bruksfordelene elbiler gis i dag (kombinert med de bakdelene som i mange tilfeller påføres fosilbilene) er det stor fare for at den fordelen lavere bruksutslipp gir spises opp av økt forbruk i form av uforholdsmessig rask turn-over av bilparken. Dersom man får rett i antagelsene om utviklingen i batteriteknologien vil dette forsterkes ytterligere når "alle" som kjøper elbil i dag vil ønske å bytte bil igjen om 4-5 år når standard kjørelengde er doblet.
Redigert av Torshov-Simen; 05/09/2018 19:59.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
05/09/2018 20:17
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Joda.Men sette gjelder i en overgangsfase, det betyr ikke at ikke overgangen til elektrisk er fornuftig på lang sikt.
For vår del blir det motsatt: Vi kan beholde vår 11-åring gamle Honda CR-V (bensinsluker) lenger enn vi ellers ville gjort, for 90% av kjøringen gjøres nå med i3’en. Da forlenger vi livet til bensinbilen ved å bruke den mindre ...
Uansett: Verden er ikke som Norge, og Norge er ikke som Asker. I løpet av tre uker i USA i sommer så jeg fire-fem Teslaer og en Leaf. Like mange som i veien jeg bor i, med ti hus. De har et stykke igjen over there.
|
|
|
05/09/2018 20:28
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Joda.Men sette gjelder i en overgangsfase, det betyr ikke at ikke overgangen til elektrisk er fornuftig på lang sikt. Men den overgangsfasen kan bli lang dersom utviklingen av batteriteknologien og modellutvalget går i den farten mange tror. Hovedpoenget mitt er uansett at man med andre målsettinger og en annen avgifts/fordelspolitikk i stor grad kunne unngått den overgangsfasen. Målsettingen om størst mulig andel elbiler på veiene så raskt som mulig er galskap i et globalt miljøperspektiv fordi den er ekstremt forbruksdrivende, og som nevnt tidligere er det vårt generelle forbruksnivå som er den grunnleggende utfordringen.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
06/09/2018 07:42
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Joda. Jeg ser på eget forbruksmønster etter at i3'en kom i hus: Det kjøres mer bil enn før. Et viktig hinder mot unødig kjøring - direkte kostnad - er borte (eller i hvert fall kraftig redusert). Nå kan vi kjøre fra Asker til Oslo for å drikke kaffe på Tjuvholmen. Det koster meg 3 kroner i strøm. Men bensinbilen ville det kostet 65 kr (bompenger), 75 kr (bensin) pluss et par hundre for parkering. Det blir en dyr kaffekopp. Jeg ville aldri gjort det. Men et fornuftig eller spesielt bærekraftig forbruk å kjøre rundt slik - det er det jo ikke. Og det bidrar til en trafikkøkning som begrunner store veiprosjekter som i seg selv er ressurskrevende, selv om bilene som skal kjøre der er elbiler.
|
|
|
06/09/2018 09:32
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Joda. Jeg ser på eget forbruksmønster etter at i3'en kom i hus: Det kjøres mer bil enn før. Et viktig hinder mot unødig kjøring - direkte kostnad - er borte (eller i hvert fall kraftig redusert). Nå kan vi kjøre fra Asker til Oslo for å drikke kaffe på Tjuvholmen. Det koster meg 3 kroner i strøm. Men bensinbilen ville det kostet 65 kr (bompenger), 75 kr (bensin) pluss et par hundre for parkering. Det blir en dyr kaffekopp. Jeg ville aldri gjort det. Men et fornuftig eller spesielt bærekraftig forbruk å kjøre rundt slik - det er det jo ikke. Og det bidrar til en trafikkøkning som begrunner store veiprosjekter som i seg selv er ressurskrevende, selv om bilene som skal kjøre der er elbiler.
Takk Tex Det er det ærligste jeg har hørt om elbil på lang tid.  LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
06/09/2018 09:55
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Takk Tex Det er det ærligste jeg har hørt om elbil på lang tid.  LarsB Ditto
|
|
|
06/09/2018 10:29
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Uansett: Verden er ikke som Norge, og Norge er ikke som Asker. I løpet av tre uker i USA i sommer så jeg fire-fem Teslaer og en Leaf. Like mange som i veien jeg bor i, med ti hus. De har et stykke igjen over there.
Du trenger ikke lengre enn til vårt kjære naboland Sverige, nesten ingen elbiler å se der.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: baronKanon]
06/09/2018 11:58
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Problemet er at det er veldig få egnede el-biler som kan brukes når man bor i distriktene. Daglige kjøreavstander er mye større enn rekkevidden. Trysil er midt i dieselland Her snakker du deg selv imot, gitt! Ingen ulemper med elbil. Regner med at det de færreste som bor i Trysil som har mulighet til en Tesla S/X. Mange har ofte dager med mer kjøring enn 400km. Går jo fort 40 mil bare for at frøkna skal spille håndballkamp.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
06/09/2018 13:35
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Må få takke Tex jeg også. Nettopp slik innsikt må vi ha med oss når vi vurderer bil.
Kan her legge til at arealendring, blant annet for å bygge veier, også gir stor klimapåvirkning og andre negative miljøeffekter. Elbiler tar like stor plass som andre biler.
|
|
|
[Re: GardS]
08/09/2018 08:30
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Problemet er at det er veldig få egnede el-biler som kan brukes når man bor i distriktene. Daglige kjøreavstander er mye større enn rekkevidden. Trysil er midt i dieselland Nja. Biler fra Oslo og Akershus kjører lengst
Biler i alt som er registrert i Oslo og Akershus hadde de største årlige gjennomsnittlige kjørelengdene. Gjennomsnittlig kjørelengde i Oslo og Akershus var henholdsvis 14 808 og 14 353 kilometer i 2014. Nå sier gjennomsnittlig kjørelengde ikke alt . Men Jeg tviler på at daglige kjøreavstander i distriktene er mye større enn rekkeviden til en vanlig elbil. Tvert i mot. Personbiler registrert i Rogaland ble i gjennomsnitt kjørt 11 481 kilometer i 2014. Dette var lavest i landet. Men det kanhende det er en sammenheng mellom rekkeviddeangst og ulveangst.
|
|
|
[Re: knutspeed]
08/09/2018 09:09
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
og siden jeg er så treig med oppussing av hus etc (10 år and counting) Kanskje på tide å bytte nick til knutslow?
|
|
|
[Re: Supermann]
08/09/2018 09:12
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Plass og rekkevidde får man i en E-golf og en Ioniq f.eks.
Min hypotese er at dette kan forklares av: - dårlige regneferdigheter, som kjent er utdanningsnivået lavere på bygda. - manglende endringsvilje - et overdrevent opplevd behov for 4x4
1: Det er tull at det er god plass E-Golf og Ioniq. Prøv å få plass til 35kg bikkje, barnevogn og bager nok til en langweekend for 3 med bikkje i bilene du nevner. 2: Kulepunktene du trekker frem er like sant som at - byfolk er flinke til å regne, men mangler praktisk sans og innsikt. -byfolk tror alt er knyttet opp mot endringsvilje, ikke et faktisk behov mvh. Ingeniør bosatt på bygda 
Redigert av stosu; 08/09/2018 09:12.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
08/09/2018 09:18
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Regner med at det de færreste som bor i Trysil som har mulighet til en Tesla S/X. Mange har ofte dager med mer kjøring enn 400km. Går jo fort 40 mil bare for at frøkna skal spille håndballkamp.
Like mange som det er ulv i distriktet?
|
|
|
08/09/2018 15:07
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Joda. Jeg ser på eget forbruksmønster etter at i3'en kom i hus: Det kjøres mer bil enn før. Et viktig hinder mot unødig kjøring - direkte kostnad - er borte (eller i hvert fall kraftig redusert). Nå kan vi kjøre fra Asker til Oslo for å drikke kaffe på Tjuvholmen. Det koster meg 3 kroner i strøm. Men bensinbilen ville det kostet 65 kr (bompenger), 75 kr (bensin) pluss et par hundre for parkering. Det blir en dyr kaffekopp. Jeg ville aldri gjort det. Det er bra du ser det selv..! Jeg har lenge undret meg over at alle teslaeiere tilsynelatende har flyttet inn i bilen, og kjører dobbelt så mye som andre, og konstatert at dette er i overbevisning om at de kjører i miljøets tjeneste.. :-D!
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: ingeplinge]
08/09/2018 20:23
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Var vel over halvparten som kjører mer enn 20k i året (for noen år siden).
https://www.toi.no/getfile.php/1343164/Publikasjoner/T%C3%98I%20rapporter/2016/1492-2016/Sammendrag.pdf
Gir litt mer info om elbileiere generelt vs. fossilbileiere.
Men denne er jo litt interessant: Elbileierne har et spesielt bilbasert reisemønster og ser ut til å være en undergruppe nybilkjøpere som [i]bruker bil svært aktivt for å få hverdagen med barn og lang vei til arbeid til å gå opp.
Dette høres for meg ut som familiebil.
|
|
|
[Re: gutt45kg]
08/09/2018 21:44
|
Martin222
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Elsykkel og elbil er gøy og skaper neppe noe lokal forurensning, men:
- kun 30% av verdens energiproduksjon er "ren" - skal vi bygge ut alle elver i Norge? - det finnes ikke nok litium til batterier. Kun til max 25% av verdens bilpark - foreløpig kan 10% av batteriene gjennvinnes, 90% = søppelberg - Ikke tenk på verden, du bor i Norge. Strøm kan ikke transporteres til Afrika, eller til Spania for den saks skyld, det er nemlig ferskvare og forsvinner litt og litt per km langs kraftlinjene. - De er allerede utbygd, og nye småkraftverk blir godkjent hver måned over hele landet. Hvis du ikke bruker strømmen lokalt, så blir den solgt til England uansett. - Neste generasjon batteri er allerede under utvikling. Det finnes ikke nok olje til alle verdens borgere og bilene deres heller. Men det tenker vi ikke så mye på, gjør vi vel? Det er i morgen vi trenger energi, ikke om 40 år. - Hvor har du påstanden om 90% søppel? Foreløpig brukes gamle batteribanker inne i hus, som reservestrøm og lignende. Forøvrig har Nissan omtrent ikke byttet en eneste batteribank på sine 2011 Leaf og nyere. De varer og varer... Og resirkuleringen blir bedre. Men det er ikke dette som gjør at du ikke liker elbiler 
Redigert av Martin222; 08/09/2018 21:45.
|
|
|
[Re: Martin222]
09/09/2018 06:17
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Elsykkel og elbil er gøy og skaper neppe noe lokal forurensning, men:
- kun 30% av verdens energiproduksjon er "ren" - skal vi bygge ut alle elver i Norge? - det finnes ikke nok litium til batterier. Kun til max 25% av verdens bilpark - foreløpig kan 10% av batteriene gjennvinnes, 90% = søppelberg - Ikke tenk på verden, du bor i Norge. Strøm kan ikke transporteres til Afrika, eller til Spania for den saks skyld, det er nemlig ferskvare og forsvinner litt og litt per km langs kraftlinjene. - De er allerede utbygd, og nye småkraftverk blir godkjent hver måned over hele landet. Hvis du ikke bruker strømmen lokalt, så blir den solgt til England uansett. - Neste generasjon batteri er allerede under utvikling. Det finnes ikke nok olje til alle verdens borgere og bilene deres heller. Men det tenker vi ikke så mye på, gjør vi vel? Det er i morgen vi trenger energi, ikke om 40 år. - Hvor har du påstanden om 90% søppel? Foreløpig brukes gamle batteribanker inne i hus, som reservestrøm og lignende. Forøvrig har Nissan omtrent ikke byttet en eneste batteribank på sine 2011 Leaf og nyere. De varer og varer... Og resirkuleringen blir bedre. Men det er ikke dette som gjør at du ikke liker elbiler Joa, det finnes mange gode argumenter for å kjøre el-bil, men all den tid det ikke finnes el-biler som tilfredsstiller mitt behov, kjører jeg fossilt som sluker nesten 1 liter på mila
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: knutspeed]
09/09/2018 06:34
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg håper et fokuset på elektrifisering av nyttebiler (håndverkere etc. ) vil bringe frem billigere elektriske familiebiler. Selv er masterplanen min og holde på den akk så miljøuvennlige Cadyen (kompenserer med å bruke den så lite som mulig) frem til at den kommer som elbil. Satser da på at batteriteknologien i mellomtiden er utviklet sånn at vi får akseptabel rekkevidde selv om den ikke er aerodynamisk som en Tesla. Eller kanske de klarer å løse ligningen plass vs økonomi vs aerdynamikk/rekkevidde innen da.
Dette. Er i akkurat samme situasjon. Vår 8 år gamle Berlingo har gått 100.000km (står seg vel ihjel til slutt), og bruker ca 0.55L diesel på mila uansett fart, føre og last. Jeg blodnekter å bruke flerfoldige hundre tusen på å kjøpe ny og upraktisk bil, uansett om den går på eplenektar og har en 50" touch-skjerm på dashboardet, og det er gratis eplenektar i alle busslommer. Bruksbil interesserer meg midt i ryggen, og jeg er neppe alene om det. Vi kjøpte denne bilen ny fordi 1) Den hadde skyvedører. Ungene knuser boller, sjokolade og agurker og stapper det under fibrene i baksetet, jeg pælmer snowboard og sykler i lakken fra alle kanter, og siden jeg er så treig med oppussing av hus etc (10 år and counting) har den fått kost seg med alt fra 2x4 til vaskemaskiner, naturskifer, vedsekker og belegningsstein. Vi kjører til hytta (16 mil) så ofte vi kan, med 2 eller 3 kids, mange bagger, og 5 sykler. Vasker bilen hvis vi skal kjøre til konfirmasjon. Ellers sykler vi til jobb. Så kommer Citroen med El-Berlingo, jeg jubler, leser rekkevidden på 35km, og forbanner hele PSA-gruppen. Folkevogna mi er ikke helt nede på dette nivået, men det nærmer seg... Tror/vet jeg må endre mye av min bilbruk når jeg nå går til anskaffelse av batteribil....
|
|
|
10/09/2018 07:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det virker som noen av deltakerne i denne tråden ikke har fått med seg at en fossilbil bruker omtrent lilke mye strøm som en elbil.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Tange]
10/09/2018 10:57
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Problemet er at det er veldig få egnede el-biler som kan brukes når man bor i distriktene. Daglige kjøreavstander er mye større enn rekkevidden. Trysil er midt i dieselland Nja. Biler fra Oslo og Akershus kjører lengst
Biler i alt som er registrert i Oslo og Akershus hadde de største årlige gjennomsnittlige kjørelengdene. Gjennomsnittlig kjørelengde i Oslo og Akershus var henholdsvis 14 808 og 14 353 kilometer i 2014. Nå sier gjennomsnittlig kjørelengde ikke alt . Men Jeg tviler på at daglige kjøreavstander i distriktene er mye større enn rekkeviden til en vanlig elbil. Tvert i mot. Personbiler registrert i Rogaland ble i gjennomsnitt kjørt 11 481 kilometer i 2014. Dette var lavest i landet. Men det kanhende det er en sammenheng mellom rekkeviddeangst og ulveangst. Mest usaklige innlegget jeg har lest på lenge. Hva har gjennomsnittlige daglige kjøreavstander med noe som helst å gjøre? Du må jo kjøpe bil for å kunne bruke den de 2-3 dagene i uken du kjører mer enn snittet også. Årlig snitt for oss ligger på mellom 40-50 000 (2 biler hvorav en hybrid) og det er uten jobbkjøring. Har hus i Trysil og vurdert å flytte dit. Så jeg har regnet på el-bil. Det vil ikke fungere før vi har en rekkevidde på 400km+ med en ladetid på maks 8 timer. Som nr 2 bil, vil det kunne være ok.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
10/09/2018 11:11
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men vart kör man ute i distrikten om man nu måste köra så mycket?
Är det verkligen vanligt att man kör dottern 5-6 timmar för en handballs kamp eller vad det nu var det du tog upp tidigare?
|
|
|
[Re: fredriks]
10/09/2018 11:29
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Är det verkligen vanligt att man kör dottern 5-6 timmar för en handballs kamp eller vad det nu var det du tog upp tidigare? Jeg vill i hvert fall sterkt vurdert bosted eller aktivitet hvis det var slik.
Anonym5
|
|
|
|
|