|
Sponsing?
|
Sponsing?
04/09/2018 09:33
|
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
På vegne venninne, dvs hun vet ikke jeg skriver. Hun starta å sykle kort tid siden, etter det jeg kan skjønne har hun talent. Det plukkes QOMer på løpende bånd og f eks Birken på 3.20tallet (og gikk ned siste bakkene pga syns det var bratt og lå ikke på noens hjul).
Hvor god ca bør man være før en butikk/merke sponser/gir rabatt på utstyr? Aner ikke hvor vanlig eller uvanlig dette er jeg? Er de i KE birken/grenseritt osv sponset?
|
|
|
Re: Sponsing?
[Re: magb]
04/09/2018 09:57
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På vegne venninne, dvs hun vet ikke jeg skriver. Hun starta å sykle kort tid siden, etter det jeg kan skjønne har hun talent. Det plukkes QOMer på løpende bånd og f eks Birken på 3.20tallet (og gikk ned siste bakkene pga syns det var bratt og lå ikke på noens hjul).
Hvor god ca bør man være før en butikk/merke sponser/gir rabatt på utstyr? Aner ikke hvor vanlig eller uvanlig dette er jeg? Er de i KE birken/grenseritt osv sponset? Det varierer nok en del. Og går minst like mye på hvor flink du er til å markedsføre deg selv som hvor fort du sykler. Ingen ringer og spør om de får sponse deg. Årets vinner har ingen sposoravtaler i år. Rabatt fra Ramo er det eneste. Mye fordi avtaler betyr forpliktelser som regel, hadde en del avtaler før. Hildegunn og Elisabeth har vel en del sponsorer som gjør satsingen deres mulig. En del damer er på Milslukern laget får hvertfall hjelp til utstyr der. Ellers tror jeg det er lite. Den som spør mest og er best på å markedsføre seg har som regel mest.. Men ikke forvent og bli rik..
|
|
|
04/09/2018 10:46
|
olechr
More than words
|
More than words
Det vanligste er en deak med sposrtbutikk. Enten bra rabatt eller at man får låne sykkel.
Det er viktigste er at de som "sponser "har en verdi av sponsoratet (noe det virker som mange har glemt). Man trenger egentlig ikke være så god til å sykle hvis man er flink til å skrive blogger, ta bilder etc etc. Ting som kan gi salg videre.
Jeg var ganske bra sponset når jeg syklet. Mye av sponsen jeg hadde var knyttet opp mot at jeg var veldig aktiv her på forumet og at jeg skrev mye blogger. Hadde jeg bare syklet fort, men ellers holdt kjeft hadde det gitt veldig lite.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
04/09/2018 11:01
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det vanligste er en deak med sposrtbutikk. Enten bra rabatt eller at man får låne sykkel.
Det er viktigste er at de som "sponser "har en verdi av sponsoratet (noe det virker som mange har glemt). Man trenger egentlig ikke være så god til å sykle hvis man er flink til å skrive blogger, ta bilder etc etc. Ting som kan gi salg videre.
Jeg var ganske bra sponset når jeg syklet. Mye av sponsen jeg hadde var knyttet opp mot at jeg var veldig aktiv her på forumet og at jeg skrev mye blogger. Hadde jeg bare syklet fort, men ellers holdt kjeft hadde det gitt veldig lite. Gode poeng fra olechr. Søstra mi har en god del sponsorer, mest småtteri og rabatter, disse har hun nok mest fordi hun har x antall tusen følgere på Instagram og en blogg med mange lesere. Hun er ikke av de råeste triatletene, men en tredjeplass i sin klasse i Ironman og 8 plass i Norseman. Men sponsorene får en del plass på nevnte sider, og tjener sånn sett på det.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Kriss]
04/09/2018 11:04
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Kriss: Er det forskjell på kjønn her, eller handler alt om evnen til å selge seg selv og butikk/merke? I de fleste andre idretter virker det dessverre som at jenter har et handicap fordi de er jenter.
Edit: På den andre siden er det jo en del jenter som vet å vise seg frem i sosiale medier, og drar nok betydelig mer oppmerksomhet i sin retning enn det gutta kan klare.
Redigert av Øyvind V; 04/09/2018 11:05.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
04/09/2018 11:30
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kriss: Er det forskjell på kjønn her, eller handler alt om evnen til å selge seg selv og butikk/merke? I de fleste andre idretter virker det dessverre som at jenter har et handicap fordi de er jenter.
Edit: På den andre siden er det jo en del jenter som vet å vise seg frem i sosiale medier, og drar nok betydelig mer oppmerksomhet i sin retning enn det gutta kan klare. Akkurat innenfor terrengsykling tror jeg ikke forskjellen er så stor.. Handler om evnen til å selge seg selv, noe hun (og hvertfall jeg hater) Kunne gjort mye mer og jeg kunne sikkert prøvd å hjulpet henne med det når jeg hadde et hav av tid som offshorearbeider, men føles som å tigge penger og et eneste stort energisug... Hadde ganske bra noen år, men har vært uaktuelt og gå på frierferd igjen i år. Elisabeth f.eks har jo vært ganske flink til å skaffe sponsorer så det går an. Olechr var ganske bra også.
|
|
|
04/09/2018 11:38
|
olechr
More than words
|
More than words
Handler om å selge seg selv. I år har nok vi hjulpet flere jenter enn gutter der jeg jobber. Det har mest å gjøre med at de ofte er flinkere til å legge ut bilder osv. Milslukern Sport også har vel knapt en gutt igjen som de sponser på sykkelsiden
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
04/09/2018 12:50
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Edit: På den andre siden er det jo en del jenter som vet å vise seg frem i sosiale medier, og drar nok betydelig mer oppmerksomhet i sin retning enn det gutta kan klare. Tror sosiale medier har bidratt til en endring på dette, som olechr skriver så er jentene flinkere i sosiale medier og av forskjellige årsaker skaffer de seg flere følgere. Har snakket med butikker om dette (ikke for å bli sponset selv, men av interesse), og ganske middels+ syklister kan bli sponset/ambassadører om de er flinke nok i sosiale medier og butikken/sykkelmerket føler det lønner seg. Sykkel og utstyr til innkjøp + moms er sjelden en utgift for butikkene så selv så noen få ambassadører er vel lurt.
|
|
|
[Re: Gew88]
04/09/2018 12:57
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Edit: På den andre siden er det jo en del jenter som vet å vise seg frem i sosiale medier, og drar nok betydelig mer oppmerksomhet i sin retning enn det gutta kan klare. Tror sosiale medier har bidratt til en endring på dette, som olechr skriver så er jentene flinkere i sosiale medier og av forskjellige årsaker skaffer de seg flere følgere. Har snakket med butikker om dette (ikke for å bli sponset selv, men av interesse), og ganske middels+ syklister kan bli sponset/ambassadører om de er flinke nok i sosiale medier og butikken/sykkelmerket føler det lønner seg. Sykkel og utstyr til innkjøp + moms er sjelden en utgift for butikkene så selv så noen få ambassadører er vel lurt. Utstyr tror jeg er ganske overkommelig å få seg avtaler på, det som virkelig er vanskelig er å skaffe penger. Og penger er det man må ha om man skal gå ned i stilling/slutte å jobbe for å satse fullt.. Man lever svært dårlig på 4-5 utstyrsavtaler, men det hjelper selvsagt det og.
|
|
|
04/09/2018 17:22
|
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for interessante svar. Ca hvor god bør man være da? Eliteklassen nok? Top3? Seire? Penger kan vel de færreste drømme om nei. Men rabatt på ny sykkel hadde også vært veldig digg. 30pst? 50?
|
|
|
05/09/2018 18:51
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som sagt ingen fasit.. Med få unntak er det ingen som spør utøveren om å få sponse. Man kan være best uten å ha noe annet enn en sykkelavtale og man kan ha en haug med avtaler selv om man ikke sykler særlig fort, men elsker å blogge, prate osv..
|
|
|
05/09/2018 19:00
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
som det blir sagt over; plasseringer, QOMer og talent har ikke mye verdi hvis du ikke får markesført deg.
Se på martin schanche og petter northug, dyktige utøvere som vet å markedsføre seg på godt og vondt. at therese johaug er pen hjelper jo godt på, tror ikke doping dommen gjorde henne noe fattigere heller massevis av bloggedamer som lever godt på å fortelle om ett eller annet tanketomt
sponsing av en sprek sykkeldame som ikke er i media ? tja, bra priser på utstyr fra den lokale sykkelsjappa og rabatert startavgift i lokale ritt
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
06/09/2018 21:02
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Det går jo an å starte et sted. Prøve å få til en bra pris på sykkel, for så å utvikle seg og markedsføringen på sosiale medier.
Hos enkelte ser man jo og at de får noen avtaler fordi de har mange følgere (alt er relativt). Det noen gjør er jo å følge ekstremt mange selv. Feks å følge 2000 stk og ha 2500 følgere. Mange som blir fulgt følger tilbake virker det som. Kan jo ha en verdi uten at jeg er ekspert på området.
|
|
|
|
|