Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 115 av 152 1 2 113 114 115 116 117 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2584858 03/12/2019 14:49
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Som jeg skrev, det blir et personlig valg. Forskjellen er jo veldig merkbar, men om det betyr noe for den enkelte? Ja det varierer...

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tange] #2584872 03/12/2019 15:45
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange

Når det er sagt, starter i ny jobb om noen uker så kan hende jeg legger inn en tudenlapp og.

Sitter og ser på Cybertrucken, men ser ingen tegn til dørlås. Kommer ikke biler lenger med nøkler? Skal jeg si 'Sesam lukk deg opp' eller noe sånt?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: vids] #2584873 03/12/2019 15:48
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: vids
Som jeg skrev, det blir et personlig valg. Forskjellen er jo veldig merkbar, men om det betyr noe for den enkelte? Ja det varierer...

Nei, du skrev at det var dumt å ikke velge den raskeste bilen.
Nå kan personlige valg sikkert være dumme, men det virker en smule forutinntatt allikevel.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: kjasmas] #2584875 03/12/2019 15:59
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kjasmas
...Det var dette som fikk meg til å velge Model 3 Performance også. Jeg syns den ikke er veldig pen, den kunne godt vært litt større, den kunne gjerne vært lavere/stivere, men i sum er det den eneste sportslige el-bilen jeg ser i ganske langt perspektiv.

...og andre synes at TMS er for stor og vil ha en mer kompakt highend crossover med litt høyde og bakkeklaring, det viser bare at ønsker/behov er svært så individuelle... ICON_WINK

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tange] #2584879 03/12/2019 16:28
vids Offline
Ivrig
Ivrig

Nei, du skrev at det var dumt å ikke velge den raskeste bilen.
Nå kan personlige valg sikkert være dumme, men det virker en smule forutinntatt allikevel.

Det var jo bare oppfølgerposten, hvor jeg følte meg kallet til å forklare detaljer. I orginalposten, så skrev jeg dette:

Dette blir jo veldig personlig da, alle har forskjellige prioriteringer. Men den er jo...

Men det sagt, om du ikke bryr deg om slike ting, så ville du vel hverken valgt performance-modellen av TM3 eller tilsvarende versjon av Polestar2?
Polestar er forresten et firma som lenge utelukkende bygget om Volvoer til racingbiler for racingserien STCC. Et par spesialutgaver for gate i nyere tid. Så forventningene til sportslige egenskaper er jo ganske høye når Volvo plutselig rebrander og bruker dem som merkenavn på en hel el-bilserie...

Redigert av vids; 03/12/2019 16:33.

..Megatower v2..
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2584899 03/12/2019 19:22
Tex Offline
Besatt
Besatt
Rettelse:
Jeg husker feil mht prisen på Polestar 2.
Er nok nærere 500’ enn 400 ved nærmere ettertanke.

Får gå tilbake og sjekke. ICON_WINK

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tange] #2584915 03/12/2019 22:07
Tex Offline
Besatt
Besatt

Sitter og ser på Cybertrucken, men ser ingen tegn til dørlås. Kommer ikke biler lenger med nøkler? Skal jeg si 'Sesam lukk deg opp' eller noe sånt?

Så vidt jeg vet er det ingen fysisk nøkkel til Tesla 3 heller.
Det låses opp via en app, alternativt med et nøkkelkort man legger på et felt på døren. Eller noe sånt, no’.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2584930 04/12/2019 07:25
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Tex
Noen som har trua på Polestar?
Jeg har en bestilling liggende inne på en Tesla Y med levering 2021 ... men nå ble jeg i tvil, gitt.

Den viktigste grunnen til at jeg venter på Model Y i stedet for noe annet som dekker behovet i samme prisklasse er superladenettverket til Tesla, der har de etter min mening en kjempefordel, først og fremst fordi de har så utrolig mange ladepunkter at ladekøangst ikke blir et tema.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Arne_And] #2584933 04/12/2019 07:31
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Arne_And
Noen som har trua på Polestar?
Jeg har en bestilling liggende inne på en Tesla Y med levering 2021 ... men nå ble jeg i tvil, gitt.

Den viktigste grunnen til at jeg venter på Model Y i stedet for noe annet som dekker behovet i samme prisklasse er superladenettverket til Tesla, der har de etter min mening en kjempefordel, først og fremst fordi de har så utrolig mange ladepunkter at ladekøangst ikke blir et tema.

Helt riktig. Kjører du mye langt og er avhengig av lading underveis er det kun Tesla som duger per i dag. Ladeinfrastrukturen for øvrig er altfor dårlig.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2584951 04/12/2019 08:21
Tex Offline
Besatt
Besatt
Ser ut som Tesla Y kan komme tidligere enn antatt:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/6jMMMz/storbank-hevder-tesla-kan-fremskynde-model-y-produksjonen

Tilgang til ladestasjoner er så klart viktig for mange. For meg er det ikke avgjørende. Med mitt kjøremønster ser jeg for meg at 99% av ladning uansett vil foregå hjemme eller på hytta, dersom bilen har over 30 mil rekkevidde. Så da trenger jeg ikke optimalisere for den siste 1% av tilfellene - selv om jeg sikkert kan angre på det den dagen jeg står der i tre timers ladekø med flatt batteri ...

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ] #2584955 04/12/2019 08:41
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: anonymous
Er du opptatt av frihet/personvern, unngå Tesla, er som å kjøre med elektronisk fotlenke, alt du gjør blir logget og kan brukes mot deg.
Frivillig inn i "Storbror ser deg", og i tillegg betale en stor sum for det!

Forsvaret er bekymret:
https://www.nrk.no/trondelag/nye-biler-m...sjon-1.14792462

Vi får tro ingen i forsvaret har Huawei, eller i det minste at de er i stand til å ta smarte valg når det kommer til bruk av elektroniske dingser med kamera og nettilgang.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2584956 04/12/2019 08:43
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas
Sitat: Torshov-Simen
Sett fra alle andre vinkler enn forfra synes jeg Tesla S er en ganske pen bil, men å kalle 2012 designet for nyskapende er en betydelig overdrivelse, den så ut slik litt eksklusive biler så ut på den tiden

https://no.pinterest.com/pin/575053446140073667/

Takk, enig i alle punkter.

Ok, så var det ikke nyskapende på noen som helst annen måte enn at det var energieffektivt.
Men kan vi da være enige om at Audi e-tron heller ikke er nyskapende? Eller har noen et ess i ermet her?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2584962 04/12/2019 09:12
ventle Online
Besatt
Besatt
Jeg synes kamera i stedet for sidespeil var en ganske god ide på e-tron da ICON_SMILE
- Reduserer luftmotstanden
- Fjerner behovet for en mekanisme for å felle inn speilene
- Eliminerer problemstillingen med at speilene må justeres ettersom hvem som kjører
- Eliminerer problemstillingen med at sjåføren blendes av lys fra bakenforliggende bil som reflekteres i speilene
- Muliggjør at speilene (skjermene) kan plasseres mye nærmere sjåførens naturlige synsfelt, slik at hen kan ha oversikt over hva som skjer bak og på sidene uten å måtte flytte like mye på blikket/hodet som før (denne muligheten har antagelig ikke Audi utnyttet fullt ut)

mvh Helge
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Oystein L] #2584963 04/12/2019 09:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Oystein L

...og andre synes at TMS er for stor

De bør ikke vurdere Cybertruck

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ventle] #2584966 04/12/2019 09:34
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: ventle
Jeg synes kamera i stedet for sidespeil var en ganske god ide på e-tron da ICON_SMILE
- Eliminerer problemstillingen med at speilene må justeres ettersom hvem som kjører
- Eliminerer problemstillingen med at sjåføren blendes av lys fra bakenforliggende bil som reflekteres i speilene
- Muliggjør at speilene (skjermene) kan plasseres mye nærmere sjåførens naturlige synsfelt, slik at hen kan ha oversikt over hva som skjer bak og på sidene uten å måtte flytte like mye på blikket/hodet som før (denne muligheten har antagelig ikke Audi utnyttet fullt ut)

Ikke uenig i det, men det hadde kanskje vært vel så smart å la karosseriet få noen runder til i vindtunnelen før de bygde bilen.
Særlig siden mange e-tron eiere nå skal sette på takboks og korte ned rekkevidden ytterligere.

Misforstå meg rett, jeg hadde elska å ha muligheten til takstativ og skiboks på X'en, men å lade 15-20% er vel heller ikke den største drømmen for nykonverterte elbileiere som skal bruke bilen til og fra hytta.
(har heldigvis ikke hytte, noen fordeler skal man jo ha)

Nå er vel e-tron hakket mer praktisk enn en Model X i form av at man kan frakte ski inni bilen på en litt mer fornuftig måte, men vi løser det også med å legge ned den ene seteryggen på andre seterad.
Er vel egentlig bedre lastsikring enn å ha en skipose eller to stikkende gjennom luke i midsetet.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ] #2584968 04/12/2019 09:50
Arne_And Offline
More than words
More than words
Er du opptatt av frihet/personvern, unngå Tesla, er som å kjøre med elektronisk fotlenke, alt du gjør blir logget og kan brukes mot deg.

Forsvaret er bekymret:

Artikkelen du linker til handler om at Tesla filmer omgivelsene (i sentrymode, som kan slås av), hva er koblingen til "som å kjøre med elektronisk fotlenke, alt du gjør blir logget og kan brukes mot deg"?

Redigert av Arne_And; 04/12/2019 09:50.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2584974 04/12/2019 10:15
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
09
Gleder meg til å se denne laiv, ikke det at utseende er så fryktelig viktig på en bil for meg.
Håper de har en bedre løsning for takgrind enn på mod3, men det er vel tvilsomt siden glasstaket er vel enda større?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ventle] #2584975 04/12/2019 10:18
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Jeg har ikke sittet i en E-tron med slike kameraer, men gjelder virkelig overnevnte?
- E-tron har fortsatt veldig mye høyere luftmotstand enn X med vanlige speil
- Kameraene stikker nesten like langt ut som sidespeil og er nok vesentlig dyrere å erstatte hvis de brekker.
- Plasseringen av skjermene er etter min forståelse under vinduslinja i døra. Dette tar da vitterlig blikket bort fra det som foregår utenfor, vesentlig mer enn sidespeil som faktisk er plassert på utsiden - ser du i disse ser du også hva som skjer utenfor vinduene samtidig.
Akkurat disse kameraene synes jeg virker mest som en fordyrende gimmick, mer enn faktisk forbedret funksjon. Men neste generasjon kan kanskje fungere bedre?

Redigert av sykkeloyvind; 20/01/2020 08:24.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2584977 04/12/2019 10:27
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tilgang til ladestasjoner er så klart viktig for mange. For meg er det ikke avgjørende. Med mitt kjøremønster ser jeg for meg at 99% av ladning uansett vil foregå hjemme eller på hytta, dersom bilen har over 30 mil rekkevidde. Så da trenger jeg ikke optimalisere for den siste 1% av tilfellene - selv om jeg sikkert kan angre på det den dagen jeg står der i tre timers ladekø med flatt batteri ...

Helt klart, ingen er i nærheten av Tesla om du har et kjøremønster som betinger mye lynlading.
Selv har jeg lynladet 6 ganger på Ionity og 4-5 ganger på 50kW-lader i løpet av 20' km (flere av disse "fordi det passer" eller "for sikkerhets skyld")

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: sykkeloyvind] #2585028 04/12/2019 12:57
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: sykkeloyvind

Jeg har ikke sittet i en E-tron med slike kameraer, men gjelder virkelig overnevnte?
- Kameraene stikker nesten like langt ut som sidespeil og er nok vesentlig dyrere å erstatte hvis de brekker.
- Plasseringen av skjermene er etter min forståelse under vinduslinja i døra. Dette tar da vitterlig blikke bort fra det som foregår utenfor, vesentlig mer enn sidespeil som faktisk er plassert på utsiden - ser du i disse ser du også hva som skjer utenfor vinduene samtidig.
Akkurat disse kameraene synes jeg virker mest som en fordyrende gimmick, mer enn faktisk forbedret funksjon. Men neste generasjon kan kanskje fungere bedre?

Audi har nok (som nevnt) ikke tatt ut det fulle potensialet til konseptet med kameraspeil nei, og det er helt riktig at den fortsatt ikke blir like aerodynamisk som en X - men E-tron kan leveres både med kameraspeil og vanlige speil, og ifølge dem selv er luftmotstanden 15% lavere med kameraspeil, så en model X med kameraspeil burde kunne blitt enda mer aerodynamisk enn den er ICON_SMILE (men Tesla er nok alt for æreskjære til å adoptere en idé fra Audi, så det vil neppe skje)

mvh Helge
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ventle] #2585031 04/12/2019 13:09
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind

- Plasseringen av skjermene er etter min forståelse under vinduslinja i døra. Dette tar da vitterlig blikke bort fra det som foregår utenfor, vesentlig mer enn sidespeil som faktisk er plassert på utsiden - ser du i disse ser du også hva som skjer utenfor vinduene samtidig.

Audi har nok (som nevnt) ikke tatt ut det fulle potensialet til konseptet med kameraspeil nei, og det er helt riktig at den fortsatt ikke blir like aerodynamisk som en X - men E-tron kan leveres både med kameraspeil og vanlige speil, og ifølge dem selv er luftmotstanden 15% lavere med kameraspeil, så en model X med kameraspeil burde kunne blitt enda mer aerodynamisk enn den er ICON_SMILE (men Tesla er nok alt for æreskjære til å adoptere en idé fra Audi, så det vil neppe skje)

Du skriver som om alle må synes at dette er en genial idé fra Audi sin side, men det er vel ikke sikkert at alle andre synes det er noe mer enn en gimmick.
15% lavere luftmotstand ift standard speilene deres, kanskje det er ubetydelig i den store sammenhengen?
Så ærekjære er de nok neppe, du kan jo se hvor mange speil du finner på en Cybertruck.

Det er jo innovativt, det skal de ha. Meget mulig at vi en dag ser tilbake på tiden med speil og lurer på hvordan vi klarte oss, men noen revolusjon eller store fordeler med Audi sine kameraspeil klarer jeg ikke helt å se ennå.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ] #2585044 04/12/2019 13:42
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Arne_And

Forsvaret er bekymret:

Artikkelen du linker til handler om at Tesla filmer omgivelsene (i sentrymode, som kan slås av), hva er koblingen til "som å kjøre med elektronisk fotlenke, alt du gjør blir logget og kan brukes mot deg"?

https://www.tesla.com/no_NO/about/legal

Det var en bedre lenke, men gir den belegg for "alt du gjør blir logget og kan brukes mot deg". Såvidt jeg ser samler de f.eks. ikke inn posisjonsdata eller filmer deg mens du kjører. Er ikke dette veldig tilsvarende vilkår som du får med andre elektroniske dingser? Google går jo lengre, de sporer posisjonen din hvis du slår på visse funksjoner.
Vilkårene til en tilfeldig valgt konkurrent ser ikke så veldig forskjellige ut, selv om de er mer kortfattet:
https://www.audi.no/no/web/no/tools/navigation/layer/legal/personvern.html

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2585081 04/12/2019 17:03
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I følge Tesla Motors Club US så søkte Tesla om å få bruke kamera i stedet for sidespeil i 2013. Men da var det regulatoriske ikke på plass, så det var nok grunnen til at det ikke skjedde noe mer.

Her er en masteroppgave fra 2011: http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/143193.pdf

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2585105 04/12/2019 19:25
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ser man det, da er det jo en mulighet for at Audi snappet opp ideen fra Tesla. Jøss.

Noget helt andet. Sikkerhet.
Godt å se at Model X og Model 3 scorer høyt.

https://www.dn.no/motor/kollisjonstest/euro-ncap/tesla/toppkarakter-til-tesla-model-x/2-1-717885

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2588578 19/01/2020 20:07
R
RobinB Offline
Ringrev
Ringrev
R
Noen som har hatt Model 3 lenge nok til å kunne si noe om kvaliteten? Leser mye negativt, blant annet rust.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2588586 19/01/2020 21:57
Dan Offline
More than words
More than words
10 måneder og 16570 km her og fortsatt veldig godt fornøyd. Ingen problemer annet enn noen irriterende SW-ting som har blitt, eller som man vet blir, oppdatert OTA etter hvert og som derfor ikke er så farlig.

Det med rust tror jeg ikke er verre enn andre biler. Det man leser om er vel hovedsakelig tre ting:
1. En finsk youtube-stjerne har kjørt grusveirally og klart å sandblåse vekk lakken i hjulbuene. Ville ha skjedd med mange andre biler også.
2. Overflaterust på navsenter. Kun kosmetisk men gir sikkert et sjokk for noen som oppdager det for første gang i det de tar av hjulsidene/mutterdekslene.
3. Rust på bremser og understell. Ikke uvanlig på andre biler heller. Jevnlig vask i løpet av vinteren, inkludert spyling av bremsekalippere, hjelper langt.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2588589 20/01/2020 00:24
Sykkel-Petter Offline
Medlem
Medlem
Jeg kom over en interessant video på Youtube som har sammenlignet Models S fra lanseringen i 2012 mot en ny 2020 modell. Det har virkelig skjedd en utvikling av modellen over tid. Bilverden er ikke så glad i å oppgradere modeller med nye navn eller tall i navnet som symboliserer versonen, slik mobilverden er... Hvorfor ikke? Link: https://www.youtube.com/watch?v=7-XMnUrFp5U

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: RobinB] #2588595 20/01/2020 07:45
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: RobinB
Noen som har hatt Model 3 lenge nok til å kunne si noe om kvaliteten? Leser mye negativt, blant annet rust.

Har hatt den snart et år nå. Snakket akkurat med kona om at det er den eneste bilen jeg har som har blitt bedre med tiden (uten at jeg har byttet noe selv).

Den har jo blitt 10% sterkere og raskere blant annet. Samt lenge var automatisk vindusviskere helt rævva på å detektere regn, mens nå funker de fint. Autopiloten blir stort sett bedre hele tiden, Nye funksjoner dukker opp stadig vekk, for noen måneder siden kom det en knapp i appen som åpner garasjedøren før jeg går ut av huset. Summon har blitt smartere (men er for begrenset av eu-regler til å være helt super dessverre). Samt masse annet nytt som har kommet i jevnlige software-oppdateringer.

..Megatower v2..
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2588763 21/01/2020 11:09
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fikk bilen tidlig i November, så har ikke SÅ lang erfaring.
Men bilen har så langt oppført seg fint. Noen småting er det jo, som at f.eks dørene ikke lukker seg med samme "lyd"/klunk, samt at skjermen gjerne skulle vært mer konfigurerbar.
MEn alt i alt er det småting.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2589451 28/01/2020 11:19
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
For første gang begynner jeg å bli litt interessert i Tesla. Nesten et åpenbart valg.

[Linket bilde fra bikerumor.com]

Bikerumor: Take on the Apocalypse w/ Flamethrowers, Crossbows & Titanium eBikes for Tesla Cybertruck

[Linket bilde fra bikerumor-wpengine.netdna-ssl.com]

Side 115 av 152 1 2 113 114 115 116 117 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå