Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
06/12/2018 09:16
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ser ut til at Model 3 blir litt for snau i bagasjerommet til at det vil kunne funke som bil nr 1 for oss (2 voksne og 2 barn) f.eks på ferieturer. Skiboks vil være et must og kan hjelpe mye, men det blir veldig begrenset hvor store ting man får med seg.
Hvorfor i pokker kunne de ikke utstyrt Model S og 3 med hengerfeste og godkjenning for å trekke en 750kg henger? Ikke at man ønsker å slepe rundt på en henger støtt og stadig, men da kunne vi faktisk gått kraftig ned på bagasjeplassen til daglig bruk.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
06/12/2018 10:14
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Hvorfor i pokker kunne de ikke utstyrt Model S og 3 med hengerfeste og godkjenning for å trekke en 750kg henger? Ikke at man ønsker å slepe rundt på en henger støtt og stadig, men da kunne vi faktisk gått kraftig ned på bagasjeplassen til daglig bruk.
Det er vel fordi det med henger er et relativt særnordisk fenomen. Tesla har fått en del push fra norske og danske brukerforeninger, uten noe særlig hell, men det kan jo være det som gjorde at X fikk hengerfeste. I tillegg er det vel slik at i USA er det helt greit å ettermontere hengerfeste på en S og bruke det til akkurat det du vil, mens vi har mye strengere regler for slikt. Det er jo fester under støtfangeren til hengerfeste.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Dan]
06/12/2018 10:17
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Og hovedpoenget til Dan var jo heller ikke at skjermstyring er dritt, men at det er litt snålt at Tesla, etter å ha vist med modell S og X at de kan integrere den løsning på en relativt smakfull måte, har gått på en designsmell og utstyrt sin nyeste modell med noe som ser mest ut som en ettermarkeds GPS fra Biltema. Spot on. Jeg tenkte også slik inntil jeg satt meg inn i en Model 3 i USA, da endret jeg mening, ser ikke feil ut i virkeligheten. Men når de har gjort det slik, så synes jeg at de i samme slengen burde slengt med head-up display foran føreren.
Lars-Erik
|
|
|
06/12/2018 10:23
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ganske rart at de ikke har HUD i Model 3 egentlig.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ugla]
06/12/2018 11:27
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Og hovedpoenget til Dan var jo heller ikke at skjermstyring er dritt, men at det er litt snålt at Tesla, etter å ha vist med modell S og X at de kan integrere den løsning på en relativt smakfull måte, har gått på en designsmell og utstyrt sin nyeste modell med noe som ser mest ut som en ettermarkeds GPS fra Biltema. Spot on. Jeg tenkte også slik inntil jeg satt meg inn i en Model 3 i USA, da endret jeg mening, ser ikke feil ut i virkeligheten. Men når de har gjort det slik, så synes jeg at de i samme slengen burde slengt med head-up display foran føreren. Yes, er nok et eksempel på "Funksjon over form", et prinsipp flere debattanter i tråden snakker varmt i andre sammenhenger (dersom jeg ikke husker helt feil).
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
06/12/2018 11:47
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Litt mer info om e-tron. Ser ut som rekkevidde på 400 km er realistisk å oppnå. https://www.elbil24.no/nyheter/audi-e-tron-endelig-testet/70527422Ellers fikk de første Tesla Model 3-reservasjonsholderne legge bestilling i går, med estimert levering i februar og mars 2019.
mvh Helge
|
|
|
[Re: Loki]
06/12/2018 12:19
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Og hovedpoenget til Dan var jo heller ikke at skjermstyring er dritt, men at det er litt snålt at Tesla, etter å ha vist med modell S og X at de kan integrere den løsning på en relativt smakfull måte, har gått på en designsmell og utstyrt sin nyeste modell med noe som ser mest ut som en ettermarkeds GPS fra Biltema. Spot on. Jeg tenkte også slik inntil jeg satt meg inn i en Model 3 i USA, da endret jeg mening, ser ikke feil ut i virkeligheten. Men når de har gjort det slik, så synes jeg at de i samme slengen burde slengt med head-up display foran føreren. Yes, er nok et eksempel på "Funksjon over form", et prinsipp flere debattanter i tråden snakker varmt i andre sammenhenger (dersom jeg ikke husker helt feil). Det som flytter det fra "litt rart" til "skikkelig merkelig" er jo nettopp at resten av interiøret ikke akkurat bærer preg av å være underdesignet, da utgår i mine øyne "funksjon over form" som argument all den tid man åpenbart har tenkt form i bøtter og spann i utgangspunktet.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
06/12/2018 13:09
|
Dan
More than words
|
More than words
Det som flytter det fra "litt rart" til "skikkelig merkelig" er jo nettopp at resten av interiøret ikke akkurat bærer preg av å være underdesignet, da utgår i mine øyne "funksjon over form" som argument all den tid man åpenbart har tenkt form i bøtter og spann i utgangspunktet. Designteamet: "Vi har aldri designet et så smuud og pent dashboard før!" Elon: "Gutter, dere har glemt noe..." Designteamet: "Pokker. Hvor lang tid har vi på oss? To uker? Kom igjen folkens! Tenk brakett og kom opp med noe smart!"
|
|
|
[Re: ventle]
06/12/2018 13:51
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om man ikke har lagt inn reservasjon før kan man legge den inn nå før nytt år. Også levering i vinter. Den så ingen komme.
|
|
|
06/12/2018 17:49
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Stygt:  Pent:  ?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
06/12/2018 18:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
06/12/2018 18:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
OK. Da har det snødd i Trondheim og bilen måtte ut av garasjen etter et par døgn uten bruk. Tidliger trodde jeg at Audis Quattro (den ordentlige med senterdiff) var så bra som det blir på vinterføre. En av mange grunner til å glede seg til vinteren var å kjenne på kjøreegenskapene i snøen.
Nuvel - én motor på hver aksling med lynrask elektronisk regulering ser så langt ut til å overgå den mekaniske forsprangsteknikken så det holder. Men det er vanskelig å sammenligne siden Q5-en ikke hadde i nærheten av kraftreservene. Med TMS er det bare å gi full gass. Rompa slenger litt, men ellers får man nøyaktig den akselerasjonen underlaget tillater. Jeg tror vinterkjøring nå blir enda morsommere enn det var.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
06/12/2018 18:44
|
Dan
More than words
|
More than words
Touché kun hvis jeg noen gang har sagt at Patriåtten var pen. Det tror jeg aldri at jeg har gjort.
|
|
|
06/12/2018 18:48
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Stygt:  Pent:  ? Tja, om du synes en 13 år gammel tråsykkel er det riktige sammenligningsgrunnlaget å vurdere Tesla opp mot så skal jeg gi deg rett i at Teslaen jevnt over ser bedre ut ;-) Men sykkelen er mer gjennomført fordi hver eneste del av konstruksjonen skriker funksjon over form, og den skjermen blir ikke penere eller bedre integrert av sammenligningen.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Dan]
06/12/2018 18:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Touché kun hvis jeg noen gang har sagt at Patriåtten var pen. Det tror jeg aldri at jeg har gjort. Godt poeng.
|
|
|
06/12/2018 20:30
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Stygt:  Pent:  ? Tja, om du synes en 13 år gammel tråsykkel er det riktige sammenligningsgrunnlaget å vurdere Tesla opp mot så skal jeg gi deg rett i at Teslaen jevnt over ser bedre ut ;-) Men sykkelen er mer gjennomført fordi hver eneste del av konstruksjonen skriker funksjon over form, og den skjermen blir ikke penere eller bedre integrert av sammenligningen. Hookworms på fulldemper har vel aldri vært riktig?
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
06/12/2018 21:34
|
Dan
More than words
|
More than words
Hookworms på fulldemper har vel aldri vært riktig? Du kan egentlig bytte ut "fulldemper" med "sykkel". 
|
|
|
[Re: Supermann]
06/12/2018 21:34
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Stygt:  Pent:  ? Tja, om du synes en 13 år gammel tråsykkel er det riktige sammenligningsgrunnlaget å vurdere Tesla opp mot så skal jeg gi deg rett i at Teslaen jevnt over ser bedre ut ;-) Men sykkelen er mer gjennomført fordi hver eneste del av konstruksjonen skriker funksjon over form, og den skjermen blir ikke penere eller bedre integrert av sammenligningen. Hookworms på fulldemper har vel aldri vært riktig? Det er jeg helt enig i, men jeg stiller meg vel strengt tatt tvilende til at det var standard fabrikkoppsett av sykkelen. I så fall må det regnes som brukerfeil og ikke noe som produsenten kan lastes for :-)
|
|
|
07/12/2018 05:48
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er jeg helt enig i, men jeg stiller meg vel strengt tatt tvilende til at det var standard fabrikkoppsett av sykkelen. I så fall må det regnes som brukerfeil og ikke noe som produsenten kan lastes for :-) Nå skal det vel sies at det bildet ble tatt bare på moro. Jeg flyttet over dekkene fra singlespeeden for å ta sammenligningsbilder og så gikk de tilbake på singlespeeden mest sannsynlig uten å bli prøvesyklet i det hele tatt. De funket for øvrig vanvittig bra på asfalt men var ikke uventet helt livsfarlige på løsgrus. 
|
|
|
07/12/2018 09:19
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan man levere en Tesla hos f.eks. Snapdrive eller Mekonomen, eller må den inn til Tesla sine egne verksted?
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
07/12/2018 09:46
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Du må til Tesla. Evt de kommer hjem til deg med mobilt verksted.
Tipper Etron også må til Audiverksted.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
07/12/2018 09:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tipper Etron også må til Audiverksted. Jeg bestilte time online hos Snapdrive for å få satt inn uorginale dekktrykksensorer i de uoriginale vinterhjulene mine, men fikk følgende respons: "Hei her anbefaler vi merkeverksted grunnet mulig oppdateringer for hjulsensor. Din avtale kanselleres." Jeg dro til en dekksjappe og fikk det gjort der i stedet. Bilen hadde ingen problemer med å koble seg opp til de nye hjulene.
|
|
|
07/12/2018 10:40
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Tipper Etron også må til Audiverksted. Jeg bestilte time online hos Snapdrive for å få satt inn uorginale dekktrykksensorer i de uoriginale vinterhjulene mine, men fikk følgende respons: "Hei her anbefaler vi merkeverksted grunnet mulig oppdateringer for hjulsensor. Din avtale kanselleres." Jeg dro til en dekksjappe og fikk det gjort der i stedet. Bilen hadde ingen problemer med å koble seg opp til de nye hjulene. Tror du at Snapdrive ikke ønsket å tjene penger og at de gjorde dette for å være vanskelig mot deg?
|
|
|
[Re: Marøder]
07/12/2018 10:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tror du at Snapdrive ikke ønsket å tjene penger og at de gjorde dette for å være vanskelig mot deg?
Nei. Hvorfor spør du?
|
|
|
07/12/2018 10:55
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Tror du at Snapdrive ikke ønsket å tjene penger og at de gjorde dette for å være vanskelig mot deg?
Nei. Hvorfor spør du? Det er basert på din formulering og setningsoppbygging, og at du har gjort deg flid til å refere samt ved å nevne at "dekksjappa" fikset det, virker det som om du har litt vanskelig å akseptere at Snapdrive ikke ville gjøre jobben. Kan det tenkes at Snapdrive har erfaring med denne typen jobb, og at det ikke var lønnsomt for dem basert på erfaringer som de har hatt?
Redigert av Marøder; 07/12/2018 10:57.
|
|
|
[Re: Marøder]
07/12/2018 10:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
På din formulering og setningsoppbygging, og at du har gjort deg flid til å refere samt ved å nevne at "dekksjappa" fikset det, virker det som om du har litt vanskelig å akseptere at Snapdrive ikke ville gjøre jobben.
Javel. Det er din subjektive vurdering av helt nøytral informasjon fra min side. Den har jeg ikke ansvar for. Nei, det var ikke vanskelig å akseptere det. Ingen vil gjøre en jobb der man antar stor sannsynlighet for at kunden blir misfornøyd. Kan det tenkes at Snapdrive har erfaring med denne typen jobb, og at det ikke var lønnsomt for dem basert på erfaringer som de har hatt? Absolutt.
|
|
|
07/12/2018 11:06
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
På din formulering og setningsoppbygging, og at du har gjort deg flid til å refere samt ved å nevne at "dekksjappa" fikset det, virker det som om du har litt vanskelig å akseptere at Snapdrive ikke ville gjøre jobben.
Javel. Det er din subjektive vurdering av helt nøytral informasjon fra min side. Den har jeg ikke ansvar for. Nei, det var ikke vanskelig å akseptere det. Ingen vil gjøre en jobb der man antar stor sannsynlighet for at kunden blir misfornøyd. Kan det tenkes at Snapdrive har erfaring med denne typen jobb, og at det ikke var lønnsomt for dem basert på erfaringer som de har hatt? Absolutt. Godt. Da har vi avklart det. Det er altså en bedrifts privilegie å velge hvilke varer og tjenester som skal tilbys.
|
|
|
07/12/2018 11:07
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En ting man fort lærer seg å elske eller hate med Tesla, er at det er endringer og oppgraderinger over hele fjøla, hele tiden. Jeg leverte min X på service i dag tidlig, da låsemekanismen i den ene bakdøra hadde gått i stå. Og riktignok kunne jeg lese på nett at dette var en easy fix med en oppgradert utgave av låsekassa. (Og dette var da etter at vi hadde pratet med service på telefon i går kveld, og fått beskjed om enten få tauebil til å hente, eller levere bilen dagen etter. Siden SC ligger på vei til jobb så kjørte vi hjemmefra kl 0800. Kl 0835 hadde vi levert fra oss bil og nøkler, og forklart verkstedet hva problemet var, i tillegg til den diagnosen de selv fikk ut av systemet. Lånebil trengte vi ikke, men tilbudet var der. Supersmooth.)
Til sammenligning hadde jeg noen innstegslys i min gamle Ford, som gikk i stykker med jevne mellomrom - fordi verkstedet bare installerte den samme typen igjen og igjen. Typisk holdt de 1,5 år før fuktinntrenging eller annet gjorde kål på dem.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
07/12/2018 11:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Min nøkkel sluttet å fungere én uke etter at jeg fikk bilen i slutten av september. Den fortsatte å sende ut ett eller annet, men ikke noe bilen likte. Bilen låste seg ikke opp når jeg gikk bort til den med både min og fruens nøkkel i lommen og dersom jeg prøvde å starte med begge nøklene i lomma, fikk jeg "Unable to start. Key not inside car".
Det tok lang tid å få servicetime, siden de rotet bort bestillingen, men tirsdag skal jeg dit for å få ny. Dvs - det var planen, men jeg har kansellert timen. Det kom en SW-patch på onsdag som ble installert mens vi var på jobb og bilen stod i garasjen hjemme. Vel hjemme skulle jeg hente en spade i garasjen for å spa bort snøen foran grillen slik at jeg fikk laget middag og da jeg gikk forbi bilen med den antatt ødelagte nøkkelen i lomma, skvatt jeg til i det det spratt ut fire dørhåndtak og to sidespeil. Nå funker den som den skal.
|
|
|
07/12/2018 11:49
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Tesla er ikke alltid det åpenbare valget. Jeg har bestilt i-pace. Størrelsen er mer lik det jeg har fra før og jeg liker utseendet bedre.
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
|
|
|
|
|