Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 49 av 152 1 2 47 48 49 50 51 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: skiraffen] #2518028 23/10/2018 11:48
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: skiraffen
Sitat: svegar
Sitat: Stefan77
...asynkron og synkron osv...

Bra forsøk, men nå er det altså sånn at fredriks har slått fast at det ikke har skjedd noe særlig i vindindustrien på 20 år, så jeg synes ikke du skal drepe den påstanden med fakta.

sv

edit: Navnetrøbbel

Ikke for å være vrang, men jeg synes ikke en beskrivelse av hva som er gjort er brukbart fakta. Det som teller er hvor mye mer man får utnyttet av vinden nå enn for ti år siden (pluss levetid/kostnadet). Det sier man jo ingenting om.

På ti år er altså kostnadene nesten halvert, man har installert mer enn fem ganger så mye som det som var installert for ti år siden, vindmøllene er blitt dobbelt så store og ut fra hva jeg leser over så er påliteligheten revolusjonert. Jeg synes det blir litt pussig når man oppsummerer dette som at det nesten ikke har skjedd noe i denne industrien på ti år.

Hva mener du med "hvor mye mer man får utnyttet", mener du virkningsgraden på vindmøllene?

sv

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2518031 23/10/2018 12:00
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
De produserer nesten uansett, til havs regner man ca 4-25 m/s som området de kan produsere i.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2518032 23/10/2018 12:00
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Syklist1
I dag bruker man asynkrongenator i vindmøller, før brukte man synkrongenerator.

Med synkrongenerator må vindmøllene gå i en fast hastighet.

Med dagens asynkronløsning varierer hastigheten på vindmøllen for å få utnyttet vindenergien optimalt, så likeretter man før man går tilbake til vekselspenning med ønsket frekvens.

Ok, du ligger desverre minst 20 år efter om du tror att det är något nytt.

Variabel hastighetes turbiner som är det som du beskriver har varit standarden i minst 20 eller något sånt. Tvivlar på att det finns någon annan typ av turbiner i någon norsk vindpark.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: svegar] #2518033 23/10/2018 12:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Du skrev ju att det skött fart för 10 år sedan i för exempel Tyskland pga av deras subventioner. Det stämmer inte.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Stefan77] #2518036 23/10/2018 12:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Detta är ju rent tull. Revolusionen angående variabel hastighetsturbiner kom mycket tidigare än vad dere tror.

Om dere inte tror mig så kan ni läsa lite om turbinerna som är inställerade på smöla

https://www.thewindpower.net/turbine_en_229_bonus_b76-2000.php

Havøygaveln har också variabel hastighet pitch regulerade turbiner.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: fredriks] #2518037 23/10/2018 12:11
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da jeg jobbet innen fornybar fikk jeg beskrevet overgangen fra giret til direktedrevet som en stor endring i bransjen av en kollega. Det var vel i 2011-2012 omtrent.

Men han kom rett fra Vestas, så han hadde sikkert begrenset innsikt i feltet.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: svegar] #2518040 23/10/2018 12:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det är ju trevligt om faktan stämmer. Så när tror du att det kom variabelhastighetsvindturbiner?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2518041 23/10/2018 12:16
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Som sagt, ved å gå via DC i vindmøllene blir reguleringen mye enklere.

Turbinene på Smøla har meg bekjent ingen frekvensomformer mellom generator og nett.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Anders A-R] #2518043 23/10/2018 12:18
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Enercon och andra leverede direkdrivna turbiner många år innan 2011-2012. Bland annat norska Scanwing.

Osäker på om det är en revolusion dock och inte samma sak som variabelhastighet som kom endå tidigare.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: fredriks] #2518044 23/10/2018 12:21
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks
Du skrev ju att det skött fart för 10 år sedan i för exempel Tyskland pga av deras subventioner. Det stämmer inte.

Det jeg skrev var "Det var først for rundt ti år siden at det virkelig ble satt fart på disse industriene gjennom kraftige incentivmekanismer i store land. Tyskland og Kina har vært veldig viktige for dette, det gjelder både sol og vind."

Og så aksepterer jeg at "sette fart" er et relativt begrep, jeg kvantifiserte det jo ikke. Derfor hentet jeg denne figuren fra Global Wind Energy Council som jeg har limt inn en gang til for å underbygge min unøyaktige begrepsbruk. Hva er din tolkning av akkumulerte volumer vindkraft fram til 2008 og så perioden etterpå, det blir altså helt feil å hevde at dette skyter fart? Hvordan burde man beskrive en slik utvikling, det har da skjedd litt?

Uansett; denne semantikken er egentlig ikke så viktig. Poenget er at sol og vind er blitt konkurransedyktig med hva som helst, uten støtteordninger, og at markedet - ikke bare teknologinerdene, industrien selv eller miljøvernere - er i ferd med å skjønne dette, og at det gir grunnlag for optimisme. Investeringene kommer, volumene som monner kommer. Selv risikoaverse pensjonsfond begynner å investere stort i sol og vind nå. Og man kan ikke bruke Norge som målestokk for hva som skjer globalt. Vi er ekstremt sære og ekstremt privilegerte, også i energisammenheng.

sv

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2518045 23/10/2018 12:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Som sagt, ved å gå via DC i vindmøllene blir reguleringen mye enklere.

Turbinene på Smøla har meg bekjent ingen frekvensomformer mellom generator og nett.

Ja, det blir enklare med det är inget nytt. Verkar inte vara helt variabelhastighet på turbinerna på smöla dock.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: svegar] #2518046 23/10/2018 12:28
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
...asynkron og synkron osv...

Bra forsøk, men nå er det altså sånn at fredriks har slått fast at det ikke har skjedd noe særlig i vindindustrien på 20 år, så jeg synes ikke du skal drepe den påstanden med fakta.

sv

edit: Navnetrøbbel

Ikke for å være vrang, men jeg synes ikke en beskrivelse av hva som er gjort er brukbart fakta. Det som teller er hvor mye mer man får utnyttet av vinden nå enn for ti år siden (pluss levetid/kostnadet). Det sier man jo ingenting om.

På ti år er altså kostnadene nesten halvert, man har installert mer enn fem ganger så mye som det som var installert for ti år siden, vindmøllene er blitt dobbelt så store og ut fra hva jeg leser over så er påliteligheten revolusjonert. Jeg synes det blir litt pussig når man oppsummerer dette som at det nesten ikke har skjedd noe i denne industrien på ti år.

Hva mener du med "hvor mye mer man får utnyttet", mener du virkningsgraden på vindmøllene?

sv

Samtidig er jo også strømprisen bortimot halvert så man er like lite lønnsom som for ti år siden...

Skulle gjerne sett en link til at reelle kostnader er halvert...

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2518056 23/10/2018 12:50
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Strømprisene kommer til å stige mens fornybarprisene fortsatt synker. Med utbygging av flere utenlandskabler er det jo åpenbart at det ikke blir billigere og vi er en del av et eruopeisk marked.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2518060 23/10/2018 13:22
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Strømprisene kommer til å stige mens fornybarprisene fortsatt synker. Med utbygging av flere utenlandskabler er det jo åpenbart at det ikke blir billigere og vi er en del av et eruopeisk marked.

Mulig du har rett, men ser du på pris på terminkontrakter for strøm neste ti år så er vel en samlet kraftbransje villig til å vedde mot.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: skiraffen] #2518070 23/10/2018 14:09
svegar Offline
Besatt
Besatt

Mulig du har rett, men ser du på pris på terminkontrakter for strøm neste ti år så er vel en samlet kraftbransje villig til å vedde mot.

Nettopp, at "strømprisene fortsetter å stige" stemmer rett og slett ikke. Isolert sett vil en kabel øke prisene. Samlet sett vil prisene gå ned, og her er det mange faktorer som spiller inn - forbruksutvikling, priser på kull, økning i kapasitet i Norge og Sverige som følge av elsertifikatordningen, klimaendringer, fornybarutvikling i UK og på kontinentet osv osv. Nokså sammensatte greier som krever en viss oversikt.

I motsetning til andre ting jeg kunne finne på å uttale meg om så vet jeg litt om dette, siden jeg var ansvarlig for kabelen til Tyskland da begrunnelsen for hele greia, altså søknaden om konsesjon, ble sendt til Olje- og Energidepartementet hehe.

anonym & ydmyk hilsen
sv

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2518071 23/10/2018 14:12
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: svegar] #2518076 23/10/2018 14:59
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Oi, her var det kommet mye rart! Jeg ser ingenting direkte galt i det fredriks skriver, dog er nok jeg mer optimistisk på potensialet til teknologiutvikling. Hvis myndighetene ligger til rettet. Og det er et stort HVIS!

Utifra hva jeg leser er det ingen her som fremstår som eksperter på vind. Så mange av uttalelsene virker i overkant bombastiske. Ja, investeringene i sol og vind er mangedoblet på få år. Men fredriks har også rett i at teknologiutvikling tar lang tid. Moores lov gjelder ikke.

Jeg er heller ingen ekspert. MEN, det bygges ut vind og sol i stor skala verden over, og noen (mange?) steder helt uten subsidier. Så det er grunn til håp!

Hvis forurensning fra fossilt ble beskattet tilsvarende de faktiske miljøkonsekvensene ville fornybar (og elbiler) vært mye mer konkurransedyktig. Så med politisk vilje (og folkets vilje) kan mye skje på relativt kort tid. Nå skal det mye til at folkevalgte verden over faktisk tør satse, men vi må håpe og forsøke!

Ikke nok med det, han har også lett for å påstå at folk ikke har peiling på hva de snakker om, antakelig i motsetning til ham selv, som virker å ha full kontroll på hva som har skjedd i vindindustrien.

Ærlig talt, fredriks er tvilende til at det har skjedd mye siste 20 (eller var det 10?) årene på vindenergi generelt. Og jeg synes ingen her har kommet med hardtslående argumenter på at det har gjort det.

Meg bekjent er utviklingen siste 20 år stort sett inkrementell. Det har vært drastisk reduksjon i pris på offshore vind, men det skyldes vel fundamentkostnader, og større turbiner som gjør at man trenger færre fundamenter per MW.

Før: Vinger koblet til girkasse, koblet til generatorer med fast turtall. Man brukte vingene (justerte angrepsvinkelen) for å gi mer eller mindre løft for å holde omdreiningstallet riktig. Masse komponenter som gir tap, og samtidig har havaririsiko.

Nå: Vinger direktekoblet til til generatorer som bruker frekvensomformere til å levere strøm og spenning på riktig spenning og frekvens.
(Usikker om det fortsatt er mulig å justere angrepsvinkelen til vingene)
I tillegg har aerodynamikk og komposittknologi gjort at anleggsdelene er fysisk mye lettere og antatt mer holdbare.

Man justerer fortsatt angrepsvinkelen. Forstår ikke hvordan man kan klare seg uten. Når kom egentlig variabelt turtall generatorer?

Hvor vanlig er egentlig kompositteknologi? Ihvertfall ikke vanlig på store turbiner.

Hvor vanlig er direktekobling (dvs ingen girboks)? De fleste store turbiner har fortsatt girboks. Girboks er dyrt, men direktekobling krever større magneter i generatoren og det er dyrt det også. Så både fordeler og ulemper der altså.

Edit: trekker påstanden, for dette vet jeg faktisk ikke. Men direktekobling har ikke tatt helt over, og det viser vel at ting tar tid.

Man har utvidet det optimale virkeområdet for vindturbinen.

Dette gjør at man ikke trenger å optimalisere vinden for et smalt bilde omkring middelvindhastigheten men kan bygge større som også tar med seg de store vindhastighetene.

Igjen ble dette veldig forenklet. Det optimale virkeområdet er forsatt rundt 12m/s (dvs der man utnytter mest av innkommende energi). Under 12m/s er ikke vinden sterk nok til å produsere på installert effekt. Over 12m/s produserer man på installert effekt, selv om innkommende vindenergi er større. Dette fordi man ikke klarer motstå full last. Ved typisk 25m/s kuttes produksjonen helt.

I de to parkene på varangerhalvøya (Raggovidda og Hamnefjell) setter de nå statige "verdensrekorder" i brukstid, altså antall timer produksjon tilsvarende 100 % av installert ytelse. Dette er høyere utnyttelsegrad i praksis, og skyldes den teknologiske utviklingen som har skjedd.

Blåser det eksepsjonelt jevnt der? Eller kan det være at turbinen er optimalisert for en lavere vindhastighet enn den burde vært, og at man derfor har lang tid over rated?

Redigert av marley; 23/10/2018 15:12.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Mmar] #2518080 23/10/2018 15:32
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det blåser väldigt mycket på raggovidda och turbinerna producerar en massa energi. Det sista du skriver är dock en del av orsaken och visar att diverse begrepp kan vara missvisande.

Om man har två fysiskt identiska turbiner med olika generatorer (så max effekten blir olika) så kommer den som producerar mest ha minst bruktstid på max (husker inte vad det kallas) och se sämre ut i en del statistik.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2518093 23/10/2018 17:00
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
En tesla burde hatt vindturbin på taket slik at man kunne utnyttet motstanden når man kjører og ladet batteriene! Da kan man sikkert kjøre evig!

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2518095 23/10/2018 17:26
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Dan
Sitat: GeirK
Om 20 år er jeg ikke sikker på om det er vanlig å eie sin egen bil.

Da tror jeg du undervurderer menneskets ønske om å vise sin individualitet og sin status. I hvert fall de siste 50 årene har bilen vært den viktigste kapitalvaren etter boligen og blir brukt for å vise at man har nok penger, hvilken smak man har, hvilken subkultur man tilhører osv.

Selvkjørende biler er ikke et argument imot å ha sin egen private bil og en privat selvkjørende bil vil fortsatt kunne signalisere status og smak i tillegg til at folk synes det er greit å ha sine egne ting som de har full kontroll over.

For å ta en sammenligning, hvorfor skal alle nordmenn på død og liv eie sin egen hytte som de bruker sammenlagt bare noen uker i året, når de like gjerne kunne ha leid hytte? Fordi hytta viser status og smak og det er digg å ha egne ting som man har full kontroll over.

Tror interessen for bil blant dagens unge er stupende. Gutta hjemme på 17, 15 og 13 er helt uinteressert, det virker det som kameratene deres også er. De kjører lett motorsykkel, men bare når de skal noe. Det er minimalt med "lekekjøring".
Skulle jeg byttet bil nå, hadde det blitt Tesla S. Har en idiotisk tanke om å beholde Galaxy'en til alle ungene er ferdig med øvelsekjøring.

Redigert av keo; 23/10/2018 17:28.

keo
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Mmar] #2518101 23/10/2018 17:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: marley

Før: Vinger koblet til girkasse, koblet til generatorer med fast turtall. Man brukte vingene (justerte angrepsvinkelen) for å gi mer eller mindre løft for å holde omdreiningstallet riktig. Masse komponenter som gir tap, og samtidig har havaririsiko.

Nå: Vinger direktekoblet til til generatorer som bruker frekvensomformere til å levere strøm og spenning på riktig spenning og frekvens.
(Usikker om det fortsatt er mulig å justere angrepsvinkelen til vingene)
I tillegg har aerodynamikk og komposittknologi gjort at anleggsdelene er fysisk mye lettere og antatt mer holdbare.

Man justerer fortsatt angrepsvinkelen. Forstår ikke hvordan man kan klare seg uten. Når kom egentlig variabelt turtall generatorer?

Bruker ikke en (god?) del møller stall controll og faste rotorblader?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tange] #2518104 23/10/2018 18:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det var länge sedan det var vanligt men tror for eksempel att många av vindturbinerna i Danmark som var installerade på 80-90 styrdes på det sättet.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2518109 23/10/2018 18:43
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det er nok mer vanlig nå med kombinasjon av stall controll og pitch, men jeg trur at stall controll fortsatt er i bruk i nybygg grunn lavere kostnader. Men da i mindre møller. I global sammenheng er det nok viktig å påpeke at forskjellige land/områder kan stille forskjellige krav til utstyret. (Selv om det følger logisk sett fra off shore-satsing.)

Variabel turtall generatorer er vel heller ikke nyvinnig. Elbilen er jo heller ikke en nyvinning. Men (jo jeg måtte lese meg litt opp igjen), innenfor den nevnte epoken på 20 år har det blitt en stor økning i bruk av direct drive-turbiner. Og det skyldes så vidt jeg har skjønt teknisk utvikling av konseptet. Akkurat som elbil-bruken har opplevd en stor økning pga. utvikling av eksiterende teknologi.

Man kan jo også spørre hva vi kan forvente i årene fremover.
Sannsynligvis fint lite hvis man mener at teknisk nyutviklinng er det eneste som markerer fremgang. Nå er jeg usikker på hva som menes med inkrementell, politikkersvada eller bare -økning-. I årene fremover nok mye av det siste, det bygges ny parker over lav sko overalt, mye pga. optimalisering av eksisterende teknologi. (Siden Dan har vært inne på hydrogenbiler for et par tre ( ICON_WINK ) side siden så eksperimeneteres det med møller som lager hydrigen direkte.). Men mest, trur jeg, fordi vindkraft er i vinden for tiden omtrent alle steder bortsett fra i Norge.

Inkremetell ja: http://gwec.net/global-figures/interactive-map/

Det siste er nok mer mitt fagfelt.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Mmar] #2518111 23/10/2018 18:56
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Hvor vanlig er direktekobling (dvs ingen girboks)? De fleste store turbiner har fortsatt girboks. Girboks er dyrt, men direktekobling krever større magneter i generatoren og det er dyrt det også. Så både fordeler og ulemper der altså.

Edit: trekker påstanden, for dette vet jeg faktisk ikke. Men direktekobling har ikke tatt helt over, og det viser vel at ting tar tid.

Utviklingen av direct drive har skjedd innenfor de siste 20 åra. Innenfor de siste 10 faktisk. Delvis pga. ren utvikling delvis fordi det økonimiske tyndepunktet har flyttet seg bort fra magnetene (lavere produksjonskostnader, kvantumeffekt?) noe som har gjort dette konkurransedyktig.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tange] #2518114 23/10/2018 19:22
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Tange

Ikke meg bekjent. Kjapp googling viser at passive stall var vanligst før, og at roterende blader først ble vanlig etter 2000. Så tvert i mot har vel kompleksiteten til turbinene økt.

Aktiv stall vha bladpitching har jeg hørt om, men vet ikke hvor mye det er brukt. Passiv stall var nytt for meg...

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2518119 23/10/2018 19:35
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Men med tanke på tilknytning til nett og FIKS er det ut fra hva jeg har sett temmelig rett frem med dagens utstyr.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tange] #2518123 23/10/2018 20:05
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Utviklingen av direct drive har skjedd innenfor de siste 20 åra. Innenfor de siste 10 faktisk. Delvis pga. ren utvikling delvis fordi det økonimiske tyndepunktet har flyttet seg bort fra magnetene (lavere produksjonskostnader, kvantumeffekt?) noe som har gjort dette konkurransedyktig.

Var får du din information ifrån? Enercon kom med sin första direkt drive 93 och har bara haft sådana sen 2005 tror jag.

Enercon E70 kom 2005 och hade allt som folk i tråden tydligen tror kom mycket senare. Tror den fremdeles är en gångbar turbine trots att den tydligen är fra stenålderna sån ca enligt en del.

I yngre stenåldern några år senare kom enercon med en turbine på nestan 8 MW om nu storleken är så viktig.

Tvivlar på att det är speciellt många av dagens turbiner som brukar stall kontrol om man inte pratar om riktigt små turbiner som man kan ha i hagen.

edit: Jag är väl också osäker på om direct drive är en stor fördel och något man måste ha idag när Vestas inte verkar använda det.

Det är nog som det var för 10 år sedan något med både för och nackdelar.

Redigert av fredriks; 23/10/2018 20:18.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Mmar] #2518125 23/10/2018 20:19
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Ikke meg bekjent. Kjapp googling viser at passive stall var vanligst før, og at roterende blader først ble vanlig etter 2000. Så tvert i mot har vel kompleksiteten til turbinene økt.

Aktiv stall vha bladpitching har jeg hørt om, men vet ikke hvor mye det er brukt. Passiv stall var nytt for meg...

Stemmer nok dette. Rundt 2000 hadde i følge windpower.org 2 av 3 nye turbiner passiv stall control. mange av disse er fortsatt i drift tipper jeg. Ser det ut til at man har gått over til active (pitch) stall control med nyere og større turbiner. (Om dette har endret seg drastisk kan vi jo snakke om en større endring innenfor de siste 20 åra ICON_WINK )

Har ikke sjekket men trur fotrsatt at stall control brukes en del i mindre anlegg med dårlig logistikk siden den potensielt er mer driftsikker. Noen som har tall på dette?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: fredriks] #2518127 23/10/2018 20:31
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: fredriks
[quote=marley]

Var får du din information ifrån? Enercon kom med sin första direkt drive 93 och har bara haft sådana sen 2005 tror jag.

Enercon E70 kom 2005 och hade allt som folk i tråden tydligen tror kom mycket senare. Tror den fremdeles är en gångbar turbine trots att den tydligen är fra stenålderna sån ca enligt en del.

Ja, det blir litt sånn -elbil er mye eldre enn folk trur-, det betyr ikke at det ikke har skjedd en utvikling på elbil-fronten de siste tiåra.

I følge power-engenering:
Dr. Fort Felker, director of the National Wind Technology Center at the U.S. Department of Energy’s (DOE) National Renewable Energy Laboratory (NREL), said the industry perception a year or two ago was that direct drive machines were more expensive than gearboxes. “Both Siemens and (China-based) Goldwind are demonstrating that that’s not necessarily the case.”

Make Consulting, a wind energy consulting business, reported that in 2009, 15 percent of turbines were made with direct drive. In 2012, that number is expected to double, equaling almost an 80 percent increase in direct drive technology over a three-year span. (2011)

Quote:

I yngre stenåldern några år senare kom enercon med en turbine på nestan 8 MW om nu storleken är så viktig.

Tvivlar på att det är speciellt många av dagens turbiner som brukar stall kontrol om man inte pratar om riktigt små turbiner som man kan ha i hagen.

edit: Jag är väl också osäker på om direct drive är en stor fördel och något man måste ha idag när Vestas inte verkar använda det.

Det är nog som det var för 10 år sedan något med både för och nackdelar.

Ja, og det siste er nok en viktig faktor. Vindenergi er mer enn megaturbiner som skal drive våre n'te elektroniske duppeditter i vesten. Den er som mobilen. Den gjør det mulig å produsere energi lokalt uten behov for stor infrastruktur. Og kan dermed være en pådrivnede faktor i utvikling av områder som ellers bare har svært begrenset tilgang til strøm. Og da gjør man en avveiing av fordeler og ulemper avhengig av behovene. I vesten ser behovene til å ha fokus på mer.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2518133 23/10/2018 20:52
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Utvecklingen startade ju iallafall tidigare än för 10 år sedan med fungerande lösningar av en av de största producenterna.

När jag tänker lite så tror jag att den stora ändringen till dagens turbiner var för rundt 15 år sedan med tanke på funktion.

Jag vet väl inte heller helt vad jag vill fram till eftersom jag gärna vill ha mer vindenergi och tror att teknologien har varit mogen för stor skala för kanske 15 år sedan.

Det jag är skeptiskt till är påståenden att det har blivit riktigt stora positiva förändringar på on-shore vind de senaste åren och att det beror på att några stora länder har satsat och subventionerat mycket vind energi de senaste 10 åren (som var så jag tolkade svegar).

Det har faktiskt tagit 30-40 år från Danmark började satsa. Kanske 20 år från att tyskland och några andra länder började satsa på vind och de viktigaste inovationerna och teknologien var nog redan på plats för runt 15 år sedan.

Hur det står till med offshore vind idag vet jag inte förutom att det byggs endel men antar att det blir rätt dyrt och att vi får vänta ett tag till innan vi har stora vindparker till havs som producerar ström till tillräkligt bra pris så att alla kommer vilja ha dem.

Side 49 av 152 1 2 47 48 49 50 51 151 152

Moderator  support