Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 19 av 152 1 2 17 18 19 20 21 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2510147 14/09/2018 12:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Marøder
Geir, les DN for i dag om børsnotering av Nio, verdsatt til 6,5 mrd USD. Noe skuffende børsnotering men hentet over 1 mrd USD. Der står ditt svar. Så får du ringe opp finansdirektøren dersom du trenger mer solide data.

Ja. En finansdirektør som snakker opp opsjonene sine på IPO-dagen er jo den mest troverdige kilden som finnes.

Vi lever i et globalt marked der råvarer og maskiner koster det samme over alt. Bilproduksjon er så til de grader automatisert at jeg ikke kan begripe hvor Nio skal kutte produksjonskostnaden med 50%, med mindre de har funnet opp noe som snur verden på hodet. Og det er det sjelden kinesere gjør.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2510148 14/09/2018 12:50
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: GeirK
Geir, les DN for i dag om børsnotering av Nio, verdsatt til 6,5 mrd USD. Noe skuffende børsnotering men hentet over 1 mrd USD. Der står ditt svar. Så får du ringe opp finansdirektøren dersom du trenger mer solide data.

Ja. En finansdirektør som snakker opp opsjonene sine på IPO-dagen er jo den mest troverdige kilden som finnes.

Vi lever i et globalt marked der råvarer og maskiner koster det samme over alt. Bilproduksjon er så til de grader automatisert at jeg ikke kan begripe hvor Nio skal kutte produksjonskostnaden med 50%, med mindre de har funnet opp noe som snur verden på hodet. Og det er det sjelden kinesere gjør.

GeirK, Nio selger allerede en X konkurrent (7 seter, firehjulstrekk) i Kina til halve prisen av X: Nio ES 8 Og ja, den er i salg: Nio ES8

Så kan man diskutere smak osv... Personlig liker jeg alt bortsett fra fronten på ES 8 bedre enn X. Fronten er i samme klasse, de har jo helt klart hentet mye fra Oyota, deres flue-design er jeg ikke særlig fan av. Men Nio'en har grei nok rekkevidde og dekker nok behovet til mange. Og litt heft blir det sikkert til å begynne med, slik som for Tesla, men til til halve prisen av en X...

Godt mulig den er noe subsidiert, men det har jo jammen også Tesla vært (av sine aksjonærer som har finansiert store tap....).

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2510151 14/09/2018 13:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

GeirK, Nio selger allerede en X konkurrent (7 seter, firehjulstrekk) i Kina til halve prisen av X:

Men nå er det 25% importavgift på biler fra USA (med et forbehold om at forslaget om å redusere til 15% ble iverksatt). Dessuten er det mer enn 0-100, rekkevidde og antall seter som må sammenlignes her.

Men kudos om de har klart det. Med lik avgiftspolitikk på batteri og fossil, er det fremdeles elbilene alt for dyre i produksjon. Her må noe skje. Du kan kjøpe veldig mange liter bensin for forskjellen mellom en eGolf og en Golf i USA.

Redigert av GeirK; 14/09/2018 13:02.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2510155 14/09/2018 13:19
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Ja, blir spennende å se hvordan prisene blir når Tesla åpner fabrikk i Kina (utpå nyåret?).

Prisene avhenger av volum. Lykkes Tesla i få opp et stort volum, bør prisene ned. Men alle som kjenner produksjon, vet at det ikke bare er å bygge opp fabrikker av denne størrelsen og at ting ofte blir dyrere og mer tidkrevende enn man tror. Så spørs det om aksjonærene er tålmodige nok, eventuelt om de har dype nok lommer. Men så er det mulig de lykkes. Men verdiutviklingsrisikoen er der. Men det er det jo også for dieselbiler, dersom det er alternativet. Jeg for min del kommer nok til å vente, satse på en forutsigbare avgiftspolitikk og kjøpe en el-bil (eventuelt hybrid) før avgiftsøkningen kommer. Jeg kunne kjøpt en Nio-aktig bil hvis den ble laget i Europa (edit: mente av anerkjent bilprodusent. Trenger ikke være europeisk). Håper jeg ikke brenner meg...

Redigert av Marøder; 14/09/2018 13:22.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2510156 14/09/2018 13:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ja, blir spennende å se hvordan prisene blir når Tesla åpner fabrikk i Kina (utpå nyåret?).

Prisene avhenger av volum. Lykkes Tesla i få opp et stort volum, bør prisene ned. Men alle som kjenner produksjon, vet at det ikke bare er å bygge opp fabrikker av denne størrelsen og at ting ofte blir dyrere og mer tidkrevende enn man tror. Så spørs det om aksjonærene er tålmodige nok, eventuelt om de har dype nok lommer. Men så er det mulig de lykkes. Men verdiutviklingsrisikoen er der. Men det er det jo også for dieselbiler, dersom det er alternativet. Jeg for min del kommer nok til å vente, satse på en forutsigbare avgiftspolitikk og kjøpe en el-bil (eventuelt hybrid) før avgiftsøkningen kommer. Jeg kunne kjøpt en Nio-aktig bil hvis den ble laget i Europa. Håper jeg ikke brenner meg...

Der tror jeg vi begge er enige om at det er en gambling uansett i disse tider. Jeg ser også nedsidene, men mener sannsynligheten for oppsidene er større.

Det blir spennende uansett. Og jeg gleder meg til å få ny bil =)

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2510157 14/09/2018 13:28
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O

Prisene avhenger av volum. Lykkes Tesla i få opp et stort volum, bør prisene ned.

Slik jeg har forstått det så taper Tesla penger på hver bil de selger om dagen. Antar at de da spekulerer i å tjene inn igjen tapte penger når de får ønsket volum på den nye superfabrikken sin. Kan jo hende at de kan presse marginene ytterligere når de får sving på produksjonen, men ser for meg at aksjonærene vil ha utbytte en eller annen gang.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: oyvinsr] #2510159 14/09/2018 13:35
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: oyvinsr

Prisene avhenger av volum. Lykkes Tesla i få opp et stort volum, bør prisene ned.

Slik jeg har forstått det så taper Tesla penger på hver bil de selger om dagen. Antar at de da spekulerer i å tjene inn igjen tapte penger når de får ønsket volum på den nye superfabrikken sin. Kan jo hende at de kan presse marginene ytterligere når de får sving på produksjonen, men ser for meg at aksjonærene vil ha utbytte en eller annen gang.

Fabrikken får kapasitet på 500.000 biler årlig, når den kjører skal prodkost kraftig ned. Men uansett tror ikke jeg hadde hatt store forventninger om utbytte som Tesla aksjonær de neste årene, det er nå krigen begynner. Det Tesla har opplevd tidligere er bare å regne som lett walk-over oppvarming....

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2510160 14/09/2018 13:38
HCO Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Ripen

Jeg vil som tidligere nevnt helst ha en Passat-ish bil med 4-500 mils rekkevidde, en ikke-Amerikansk bil.
Mn siden den ikke finnes (...)

Kia Niro er absolutt en slik Passat-ish bil til sub-Passat pris. Den er såklart mindre enn Passat, men den har god bakseteplass både for barneseter og voksne, og ved at den leveres med rails kan man bruke takboks for å få med seg det man ikke får plass til baki.

Den kommer til å gå som en kule (samme motor som Kona EV) og får reell rekkevidde på tett opptil 50 mil.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2510161 14/09/2018 13:41
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M

Prisene avhenger av volum. Lykkes Tesla i få opp et stort volum, bør prisene ned. Men alle som kjenner produksjon, vet at det ikke bare er å bygge opp fabrikker av denne størrelsen og at ting ofte blir dyrere og mer tidkrevende enn man tror. Så spørs det om aksjonærene er tålmodige nok, eventuelt om de har dype nok lommer. Men så er det mulig de lykkes. Men verdiutviklingsrisikoen er der. Men det er det jo også for dieselbiler, dersom det er alternativet. Jeg for min del kommer nok til å vente, satse på en forutsigbare avgiftspolitikk og kjøpe en el-bil (eventuelt hybrid) før avgiftsøkningen kommer. Jeg kunne kjøpt en Nio-aktig bil hvis den ble laget i Europa. Håper jeg ikke brenner meg...

Der tror jeg vi begge er enige om at det er en gambling uansett i disse tider. Jeg ser også nedsidene, men mener sannsynligheten for oppsidene er større.

Det blir spennende uansett. Og jeg gleder meg til å få ny bil =)

Ja, har kjørt den. Det er en flott bil, jeg elsker de teknologiske løsningene og med en helt avsindig akselerasjon (med noen ankepunkter som at man setter seg ned og sitter lavt), men dessverre ikke god nok som 7-seter som er mitt behov. Og at jeg ikke har midler til å prioritere slik. Det er heller ikke bompenger (enda) hvor jeg bor.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: oyvinsr] #2510162 14/09/2018 13:42
HCO Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: oyvinsr
Slik jeg har forstått det så taper Tesla penger på hver bil de selger om dagen. (...)

Det tror jeg ikke er riktig, Tesla taper penger totalt sett men sier de tjener penger pr. produserte bil.

For Opel, Hyundai og Kia (hhv. Ampera-E, Kona og Niro) er det antakelig omvendt; selskapet er lønnsomt totalt sett, men mye tyder på at de taper penger på hver elbil de produserer. Det er ikke bærekraftig i lengden. Og det gjør også at de ikke produserer flere enn de absolutt må, for "compliance" i enkelte markeder og for reklameverdien i andre.

Redigert av HCO; 14/09/2018 13:45.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2510182 14/09/2018 16:21
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kia niro ev ser jo faktisk veldig spennende ut. 485km wltp rekkevidde, mest sannsynlig krok og utrolig godt utstyrt. Større enn Kona, og forhåpentligvis bedre støyisolert!! Eneste drawback er manglende firehjulstrekk, men det kan man leve med!

450l bagasjerom og goood plass i kupé. Pris rundt 350k loaded med utstyr.

Redigert av Hoaas; 14/09/2018 16:22.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2510185 14/09/2018 16:42
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
...
1. Ja - verditapet på Tesla kan bli høyere enn det er i dag, men hvis det innføres mva på elbiler, vil dette reversere deler av det. Det som er sikkert er at dagens alternativer vil ha et større verditap.

Hva er bakgrunnen for at du er sikker på at alternativene vil ha større verditap?

Historiske tall sier jo lite om fremtiden så lenge markedet er rimelig effektivt. I tillegg er dagens ordninger for el-biler (som jo driver etterspørselen) en luksus som det vil være vanskelig å videreføre hvis det kommer nedgangstider eller en mer edruelig samferdselspolitikk.

(Jeg ser jo at bortfall av mva-fritak vil hjelpe i Teslas favør)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: skiraffen] #2510188 14/09/2018 17:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: skiraffen
...
1. Ja - verditapet på Tesla kan bli høyere enn det er i dag, men hvis det innføres mva på elbiler, vil dette reversere deler av det. Det som er sikkert er at dagens alternativer vil ha et større verditap.

Hva er bakgrunnen for at du er sikker på at alternativene vil ha større verditap?

Historiske tall sier jo lite om fremtiden så lenge markedet er rimelig effektivt. I tillegg er dagens ordninger for el-biler (som jo driver etterspørselen) en luksus som det vil være vanskelig å videreføre hvis det kommer nedgangstider eller en mer edruelig samferdselspolitikk.

(Jeg ser jo at bortfall av mva-fritak vil hjelpe i Teslas favør)

Jeg baserer det på at overgangen til elektrisk fremdrift er uunngåelig. Snart vil man se på fossilbiler som håpløst gammeldagse. Jeg merker denne holdningsendringen selv fem dager etter at jeg trykket «kjøp» i nettbutikken. «Eksos, liksom. Motorstøy!» Vi så det med filmkameraet, VHS-kassetten, smarttelefonen og flatskjermen. Der gikk det fortere siden det var mindre penger involvert. Dette er første gang menneskeheten opplever et paradigmeskifte på et så kapitaltungt konsumentprodukt som bil, så dynamikken er lit tregere - men de samme kreftene rår.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2510191 14/09/2018 17:35
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
...Jeg baserer det på at overgangen til elektrisk fremdrift er uunngåelig. Snart vil man se på fossilbiler som håpløst gammeldagse. Jeg merker denne holdningsendringen selv fem dager etter at jeg trykket «kjøp» i nettbutikken. «Eksos, liksom. Motorstøy!» Vi så det med filmkameraet, VHS-kassetten, smarttelefonen og flatskjermen. Der gikk det fortere siden det var mindre penger involvert. Dette er første gang menneskeheten opplever et paradigmeskifte på et så kapitaltungt konsumentprodukt som bil, så dynamikken er lit tregere - men de samme kreftene rår.

Men det ser ikke ut som det nødvendigvis skjer innen levetiden til en bil på 2-3 år, og i tillegg til dette så er jo fremtidsutsiktene for dette reflektert i prisen/bruktpris på fossilbiler nå (som jo danner utgangspunktet for fremtidig verditap på kjøretøyene).

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2510192 14/09/2018 17:47
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg baserer det på at overgangen til elektrisk fremdrift er uunngåelig. Snart vil man se på fossilbiler som håpløst gammeldagse. Jeg merker denne holdningsendringen selv fem dager etter at jeg trykket «kjøp» i nettbutikken. «Eksos, liksom. Motorstøy!» Vi så det med filmkameraet, VHS-kassetten, smarttelefonen og flatskjermen. Der gikk det fortere siden det var mindre penger involvert. Dette er første gang menneskeheten opplever et paradigmeskifte på et så kapitaltungt konsumentprodukt som bil, så dynamikken er lit tregere - men de samme kreftene rår.

Jeg er en av de som så sent som i vinter var overbevist om at EL-bil er uaktuelt til mitt bruk, og så for meg nok en runde med diesel-stv. I løpet av våren har en halvgammel konservativ gubbe vent seg til tanken, oh nå går jeg bare og irriterer meg over at jeg ventet så lenge med å signere noen elbil-papirer. Ventetiden er alt for lang...
Og nei, det blir ikke Tesla. Bilen er sikkert knall, men jeg vil helst ha en noe mindre bil som er mer praktisk til mitt bruksområde, og som utseendemessig tiltaler meg

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2510196 14/09/2018 18:04
stosu Offline
Besatt
Besatt
Vi så det med filmkameraet, VHS-kassetten, smarttelefonen og flatskjermen.

Vi har også sett flopper som minidisc (og dab?)

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: HCO] #2510201 14/09/2018 19:00
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: HCO

Jeg vil som tidligere nevnt helst ha en Passat-ish bil med 4-500 mils rekkevidde, en ikke-Amerikansk bil.

Kia Niro er absolutt en slik Passat-ish bil til sub-Passat pris. Den er såklart mindre enn Passat, men den har god bakseteplass både for barneseter og voksne, og ved at den leveres med rails kan man bruke takboks for å få med seg det man ikke får plass til baki.

Den kommer til å gå som en kule (samme motor som Kona EV) og får reell rekkevidde på tett opptil 50 mil.

Njaaa, skeptisk.... Om Model X og S ikke er pene så vinner i alle fall ikke Niro "best in show".
Er det denne eller Hyundai Kona som fikk slakt på kjørekomfort pga dekkstøy? "Påtagende ved 60-70 km/t og nærmest uutholdelig på motorvei i 100-110"?

Lanseres i høst om jeg har forstått det riktig, men når vil den kunne leveres?

Mindre bil enn Passaten frister i utgangspunktet lite, og jeg er om mulig enda mer skeptisk til Kia og Hyundai enn til amerikanske biler.
Uten at det trenger å bety at man skal utelukke den, jeg har spist kameler før jeg.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: stosu] #2510202 14/09/2018 19:15
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: stosu

Minidiscen floppet vel fordi det kom bedre alternativer; ganske kjapt.
Likeså med CD-rommen.
DAB trur jeg ikke har floppet (ennå?), Bedre alternativ blir nettbassert?

Kan vi forvente et bedre alternativ for elbil?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: stosu] #2510204 14/09/2018 19:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ja, men ingen av dem kom til det stadiet der elbiler er nå. Dessuten har elbiler floppet før, for 20 år siden. Jeg var der og så det. Jeg tror ikke det skjer igjen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2510205 14/09/2018 19:39
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S

Ja, men ingen av dem kom til det stadiet der elbiler er nå. Dessuten har elbiler floppet før, for 20 år siden. Jeg var der og så det. Jeg tror ikke det skjer igjen.

Og ikke minst de.wikipedia.org/wiki/Flocken_Elektrowagen (fant ikke noen engelsk side)

Jeg har tro på elektriske kjøretøy jeg, men inntil videre er det jo noen problemer som ikke ser ut til å bli løst umiddelbart:

1) det er uansett ineffektivt å drasse på så mye batteri hvis man skal ha en alt-i-ett-bil
2) det løser ikke trafikale problemer i byer og på bygda er det litt bortkastet
3) suksessen til elbiler er utelukkende avhengig av subsidier (som er/blir økende omstridt)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: skiraffen] #2510207 14/09/2018 19:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
1. Dette er ingen ulempe all den stund en forbrenningsmotor har rundt en femteldel av energieffektiviteten
2. Korrekt. Elbiler har samme arealforurensing, men ingen har påstått at det er problemet de løser. Dette er ikke et motargument. Mangel på infrastruktur i bygda er ikke et permanent problem.
3. Ja. Foreløpig. Dette vil endre seg også. Vi har 100 år erfaring med å bygge forbrenningsmotorer billigst mulig. Det tar litt tid å bygge samme erfaringsbase på helt annerledes teknologi. Fremtiden lar seg ikke påvirke av gårsdagens problemer.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2510208 14/09/2018 19:46
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=125323697

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=120821598

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tange] #2510210 14/09/2018 19:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Pure awesomeness. Bodde i USA på dem tiden så fikk ikke med meg dette.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2510211 14/09/2018 19:53
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: HCO

Njaaa, skeptisk.... Om Model X og S ikke er pene så vinner i alle fall ikke Niro "best in show".
Er det denne eller Hyundai Kona som fikk slakt på kjørekomfort pga dekkstøy? "Påtagende ved 60-70 km/t og nærmest uutholdelig på motorvei i 100-110"?

Lanseres i høst om jeg har forstått det riktig, men når vil den kunne leveres?

Mindre bil enn Passaten frister i utgangspunktet lite, og jeg er om mulig enda mer skeptisk til Kia og Hyundai enn til amerikanske biler.
Uten at det trenger å bety at man skal utelukke den, jeg har spist kameler før jeg.

Det var Kona som fikk slakt for mye støy. Har sett noen videoer fra Korea hvor de kjører Niro på motorvei i 100km/t, og støyen virker ikke å være ille. Men er selvsagt vanskelig å dømme ut fra en video. Niro bygger på en annen plattform enn Kona, litt større og litt større akselavstand.

Kia har tatt seg veldig opp de siste årene, selv om designet kan diskuteres. I likhet med Sportage, Model 3 osv går denne også inn i "Padde designet" som var populært for, hva, 30-40 år siden? Citroen DS3 crossback ser ut som en sammenklemt padde både foran og bak ICON_LAUGH DS7 ser derimot temmelig flott ut.

De første får Niroene sine nå i høst, er 4000 som har forhåndsbestilt bilen.

Prismessig, motormessig og rekkeviddemessig har Kia gjort MYE riktig med Niro. Dessuten får man den mest sannsynlig med krok man kan bruke.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: GeirK] #2510214 14/09/2018 20:08
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
1. Dette er ingen ulempe all den stund en forbrenningsmotor har rundt en femteldel av energieffektiviteten
2. Korrekt. Elbiler har samme arealforurensing, men ingen har påstått at det er problemet de løser. Dette er ikke et motargument. Mangel på infrastruktur i bygda er ikke et permanent problem.
3. Ja. Foreløpig. Dette vil endre seg også. Vi har 100 år erfaring med å bygge forbrenningsmotorer billigst mulig. Det tar litt tid å bygge samme erfaringsbase på helt annerledes teknologi. Fremtiden lar seg ikke påvirke av gårsdagens problemer.

1. Her trodde jeg du ville påpeke at utstrakt regenerering jo gjør vekten irrelevant, men når det gjelder forbrenningsmotorers effektivitet så er jo den marginale elektriske energien du putter på elbilen produsert med tilsvarende effektivitet på et kullkraftverk og da er man like langt. I tillegg er vel vei- og dekkslitasje sterkt avhengig av vekt. Men dette er jo ikke noe særlig mer gyldig argument utover det at det virker litt tullete med så tung bil.
2. Så lenge man risikerer å gå glipp av mulighet til å kjøre i bussfila så er dette noe som kommer til å påvirke folks valg av biltype i fremtiden og som vil påvirke verditap.
3.Tja. Vi ser jo hvor utbredt elbiler er i nabolandene våre, men så lenge noen er villige til å betale for subsidiene så holder det jo markedet oppe. Det er jo en risiko hvis det skulle falle bort.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: skiraffen] #2510215 14/09/2018 20:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
1. Raffinering av fossilt drivstoff koster minst like mye strøm per kilometer som fremdriften av en elbil, så forurensning fra strømproduksjon nulles ut i sammenligningen. .
2. Tilgang til kollektivfelt er et resultat av politikk - ikke teknologi. Elbilen har ingen skyld her - kun politikerne.
3. Les hva jeg skriver. For 20 år siden var tjukk-TV-er mye dyrere enn flatskjermer. Den første flatskjermen jeg så, kostet $14999 hos Fry’s Electronics i Sunnyvale. En Philips. Ingen bryr seg om det nå.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2510217 14/09/2018 20:30
HCO Offline
Entusiast
Entusiast

(om Niro)

Og du synes Passat er en skjønnhet regner jeg med... :-)
Poenget mitt var at disse familiebilerstatterne er på vei. Med rekkevidde og krok. Niro er en forsmak.

Redigert av HCO; 14/09/2018 20:31.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: skiraffen] #2510219 14/09/2018 20:39
Dan Offline
More than words
More than words
2. Så lenge man risikerer å gå glipp av mulighet til å kjøre i bussfila så er dette noe som kommer til å påvirke folks valg av biltype i fremtiden og som vil påvirke verditap.

Det blir veldig interessant å se hva som skjer neste år hvis muligheten til å kjøre i kollektivfeltet blir borte for batteribiler men fortsetter å gjelde for hydrogenbiler. Vil hydrogen da få en boost på samme måte som batteribilene fikk det? For det er jo ikke til å stikke under en stol at mye av elbilsalget i Oslo-området er basert på én vei, nemlig Drammensveiens østlige løp. Jeg tipper at de som kjøpte en Tesla eller Leaf for noen år siden kun for å slippe køen fort bytter til en Mirai eller Nexo hvis det er det som skal til for at de skal få fortsette å kjøre i kollektivfeltet frem til 2025.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2510220 14/09/2018 20:40
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Angående effektivitet så er forbruket på en Leaf og en TMS tilnærmet likt.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: Dan] #2510221 14/09/2018 20:45
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Dan

Det blir veldig interessant å se hva som skjer neste år hvis muligheten til å kjøre i kollektivfeltet blir borte for batteribiler men fortsetter å gjelde for hydrogenbiler. Vil hydrogen da få en boost på samme måte som batteribilene fikk det? For det er jo ikke til å stikke under en stol at mye av elbilsalget i Oslo-området er basert på én vei, nemlig Drammensveiens østlige løp. Jeg tipper at de som kjøpte en Tesla eller Leaf for noen år siden kun for å slippe køen fort bytter til en Mirai eller Nexo hvis det er det som skal til for at de skal få fortsette å kjøre i kollektivfeltet frem til 2025.

Bunnen falt vel ut av minibussmarkedet også for tjue år siden da det ikke lenger ble tillatt å kjøre minibuss i kollektivfeltet på vei til jobben på samme strekning?

(Det er kanskje tretti år siden? Førti?)

Side 19 av 152 1 2 17 18 19 20 21 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå