Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Nanok]
11/09/2018 21:02
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Tesla har ypperlig biler, men jeg tror verken de eller andre personbiler primært er lagd for å sove i :-) Det stemmer, men Tesla kommer snart med en "camping mode". Funka greit nok å sove i at jeg slutta å drømme om #vanlife Jeg tok naturligvis feil, biler er egentlig primært lagd for liggende stilling: https://www.tek.no/artikler/i-fremtiden-skal-du-fole-deg-som-hjemme-i-bilen/445410
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Syklist1]
12/09/2018 06:44
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forvandler TMS seg til en actionfigur som bekjemper onde aliens også? Den fungerer tydeligvis som alt, minibuss, campervan, båt, strømbank for større byer, syr sammen ozonlaget og redder verden fra en uungåelig undergang. TMS er neppe tilfeldig - TransforMerS Overgangen fra en 4-hjuls oljebrenner til Tesla blir som å gå fra hest og kjærre til bil. Kunne ikke tenkt meg noen annen i betalbar prisklasse. Ønsker meg en elbil, bare ikke en Tesla 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Red Devils]
12/09/2018 07:54
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Det er vel ikke miljøaspektet som gjør at folk (flest) kjøper el-biler?
|
|
|
[Re: Marøder]
12/09/2018 07:56
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, denna och andra trådar visar ju tydligt att det mest handlar om ekonomi och häftiga bilar.
|
|
|
12/09/2018 08:03
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Det er vel ikke miljøaspektet som gjør at folk (flest) kjøper el-biler? Nei det virker ikke sånn, selv om mange bruker det som et argument. De som styrer Norge tror i hvert fall at det er så miljøvennlig. At de teite store pluginbilene får så mye avgiftskutt er jo også til å le av. Store drog med hundrevis av kilo med batteri, og kjipe kjøreegenskaper. 
|
|
|
[Re: Ripen]
12/09/2018 08:14
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Noe å tenke på for kommende Tesla kjøpere? Dinside Her stuper Tesla interessen For å være ærlig, jeg er ikke veldig fan av utseendet til Tesla og synes det er veldig greit at det nå kommer gode alternativer. Egentlig hadde jeg bestemt meg for å kjøpe X pga. 7 seter, men ombestemte meg da jeg fikk se den. Generelt synes jeg Tesla ser litt gammelmodig ut, særlig i fronten. Model S ser ok ut, men den er jo så lav... Etter flere år i SUV setter jeg meg ikke ned i en bil. Model X, en forvokst Huyndai med latterlige måkevinger. Det er noe galt med proposjonene. Model 3 ser rett og slett kjip ut. Det er noe galt med fronten på denne også. Med disse 3 modellene tror jeg Tesla skal slite fremover. I mine øyner finnes det og kommer el-biler som er atskillig penere. Derimot er jeg en stor fan av Teslas ladenettverk, teknologi og at de utfordrer det etablerte. Så ja, det er nok forfengelighet som i stor grad gjør at det ikke står en Tesla i vår oppkjørsel - hvor rart det enn kan høres ut for enkelte.
|
|
|
12/09/2018 08:23
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Designer har jo en hensikt med tanke på energiforbruk.
Bare se på Jaguar hvor de har lagd en kjempeflott bil men den flopper med tanke på forbruk (godt over X).
Med dagens ladere som stort sett gir inntil 50kW vil den bruke dobbelt så lang tid pr kilometer den lader som de mest sparsomme elbilene.
|
|
|
[Re: Hoaas]
12/09/2018 08:32
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forvandler TMS seg til en actionfigur som bekjemper onde aliens også? Den fungerer tydeligvis som alt, minibuss, campervan, båt, strømbank for større byer, syr sammen ozonlaget og redder verden fra en uungåelig undergang. TMS er neppe tilfeldig - TransforMerS Overgangen fra en 4-hjuls oljebrenner til Tesla blir som å gå fra hest og kjærre til bil. Kunne ikke tenkt meg noen annen i betalbar prisklasse. Ønsker meg en elbil, bare ikke en Tesla Samme her.. Ser ikke helt hva jeg har å tape på og vente et par år for å finne ut hva jeg har lyst på heller. Da er Audi, Mercedes, Volvo osv kommet med flust av el biler og jeg må ikke ha Tesla om jeg skal ha Elbil jeg kommer meg til og fra hytta med (som egentlig er et naturlig minimusmskrav). Men ser på nr 2 bil og sjekker ut pris og levering på E golf med det jeg vil ha av utstyr nå da så har jo kommet dit at jeg heller kjører e bil eller gammelt skrot til og fra jobb da kostnadene der er omtrent like.. Det er jo noe.. 
|
|
|
12/09/2018 09:43
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det blir spennende å se hva som kommer av elbiler framover. Det blir enda mer spennende å se hva de "andre" klarer å komme opp med av ladenettverk. Foreløpig er det på u-landsnivå ift. Tesla.
Jeg ser gjentagende ganger at folk som ikke har egen erfaring med elbil undervurderer fordelene med et godt ladenettverk. Et godt utbygget ladenettverk er helt avgjørende for å ha elbil som nr. 1 bil for de aller fleste. Av denne grunn alene er det helt uaktuelt for veldig mange å kjøpe annen elbil enn Tesla akkurat nå. Jeg kjører Tesla til daglig som nr. 1 bil, og kjører veldig mye langturer. Bilen er fantastisk, men enda mer fantastisk er det å kunne ha tilgang til superladere på hver eneste langtur. Det gjør heller ikke noe at det gratis. Full tank på min Tesla med 90 kwh batteri blir fort noen hundre lapper for full tank på vanlige ladere.
|
|
|
[Re: erling]
12/09/2018 09:59
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det blir spennende å se hva som kommer av elbiler framover. Det blir enda mer spennende å se hva de "andre" klarer å komme opp med av ladenettverk. Foreløpig er det på u-landsnivå ift. Tesla. Det må vel på et tidspunkt komme noe som er standard og gjelder for alle, slik som bensinstasjoner er i dag. Men når? Og, er det Tesla mot røkla, eller vil Audi, MB osv. komme med hver sin løsning (på kort sikt)?
|
|
|
12/09/2018 10:05
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Dagens ladere fra Fortum, Grønn kontakt osv. tar jo begge standarder (CCS og Chademo).
En Tesla kan hurtiglade på Chademo med adapter.
|
|
|
12/09/2018 10:27
|
gare
More than words
|
More than words
Det gjør heller ikke noe at det gratis. Jeg trodde det var betalt for allerede??
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: Kriss]
12/09/2018 10:31
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forvandler TMS seg til en actionfigur som bekjemper onde aliens også? Den fungerer tydeligvis som alt, minibuss, campervan, båt, strømbank for større byer, syr sammen ozonlaget og redder verden fra en uungåelig undergang. TMS er neppe tilfeldig - TransforMerS Overgangen fra en 4-hjuls oljebrenner til Tesla blir som å gå fra hest og kjærre til bil. Kunne ikke tenkt meg noen annen i betalbar prisklasse. Ønsker meg en elbil, bare ikke en Tesla Samme her.. Ser ikke helt hva jeg har å tape på og vente et par år for å finne ut hva jeg har lyst på heller. Da er Audi, Mercedes, Volvo osv kommet med flust av el biler og jeg må ikke ha Tesla om jeg skal ha Elbil jeg kommer meg til og fra hytta med (som egentlig er et naturlig minimusmskrav). Men ser på nr 2 bil og sjekker ut pris og levering på E golf med det jeg vil ha av utstyr nå da så har jo kommet dit at jeg heller kjører e bil eller gammelt skrot til og fra jobb da kostnadene der er omtrent like.. Det er jo noe.. Japjap, også min tanke For egen del er jeg heller ikke så opptatt av å ha tilgang på superladere overalt, jeg blir å lade mest hjemme eller på jobb. Skal jeg på hytta er det et minimumskrav at den klarer tur/retur uten lading, ca 24mil, gjerne med henger og snøscooter bakpå  All ære til Tesla for å ha startet revolusjonen, om man kan kalle det det, men skal jeg bruke en halv mill på bil så bør jeg helst synes at den er fin å se på, og ikke har måkevinger som blir ødelagt når is og dritt kiler seg inn i alle sprikker og åpninger i løpet av den lange vinteren vår.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
12/09/2018 10:50
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bare se på Jaguar hvor de har lagd en kjempeflott bil men den flopper med tanke på forbruk (godt over X).
Med dagens ladere som stort sett gir inntil 50kW vil den bruke dobbelt så lang tid pr kilometer den lader som de mest sparsomme elbilene.
Vet du, eller antar du med utgangspunktet i test av førproduksjonsbiler? Til det siste vil jeg anta at det innen Audi & co ruller ut sine batteribiler vil finnes flust av 100kW ladere der ute. Behovet har i praksis ikke vært stort nok før nå...
|
|
|
[Re: Øyvind V]
12/09/2018 11:29
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Det blir spennende å se hva som kommer av elbiler framover. Det blir enda mer spennende å se hva de "andre" klarer å komme opp med av ladenettverk. Foreløpig er det på u-landsnivå ift. Tesla. Det må vel på et tidspunkt komme noe som er standard og gjelder for alle, slik som bensinstasjoner er i dag. Men når? Og, er det Tesla mot røkla, eller vil Audi, MB osv. komme med hver sin løsning (på kort sikt)? VW, Audi, Porsche, BMW, MB (Daimler) og Ford har gått sammen om å bygge ut et ladenettverk i Europa: https://ionity.eu/Når det er ferdig utbygd kan man nok regne med at biler fra disse produsentene kan gi samme opplevelse som Tesla når det gjelder hurtiglading på langtur.
mvh Helge
|
|
|
12/09/2018 12:37
|
jaks74
Entusiast
|
Entusiast
Ionity, dette ser jo bra ut, men hvor lang tid kommer det til å ta før det blir bra nok utbygd og på høyde med Teslas ladenettverk? Jeg har bare en bil og vil gjerne ha el, men den må helst klare 30mil om vinteren med familie og skiboks, samt ha hengerfeste. I-pace/E-tron vet jeg ikke om klarer det, kan selvfølgelig lade på veien, men vil ikke stå 2 timer+ i kø på utfartsdager når alle andre også trenger å lade.
|
|
|
[Re: jaks74]
12/09/2018 12:45
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ionity, dette ser jo bra ut, men hvor lang tid kommer det til å ta før det blir bra nok utbygd og på høyde med Teslas ladenettverk? Jeg har bare en bil og vil gjerne ha el, men den må helst klare 30mil om vinteren med familie og skiboks, samt ha hengerfeste. I-pace/E-tron vet jeg ikke om klarer det, kan selvfølgelig lade på veien, men vil ikke stå 2 timer+ i kø på utfartsdager når alle andre også trenger å lade. Per i dag må du ha en Tesla S eller X med 100 kwh batteri.
|
|
|
[Re: gare]
12/09/2018 12:46
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det gjør heller ikke noe at det gratis. Jeg trodde det var betalt for allerede?? Sant nok. Det ligger i bilprisen når du kjøper bilen. Dvs. at det lå innbakt i prisen før. Mens nå må du betale ekstra. Noe lading er inkludert gratis.
|
|
|
12/09/2018 12:52
|
jorn_almberg
Besatt
|
Besatt
Det gjør heller ikke noe at det gratis. Jeg trodde det var betalt for allerede?? Sant nok. Det ligger i bilprisen når du kjøper bilen. Dvs. at det lå innbakt i prisen før. Mens nå må du betale ekstra. Noe lading er inkludert gratis. Viktigst er at betalingsløsningen til Tesla superchargers bokstavelig talt er plug and play: Hvis du ikke har "gratis" supercharger knyttet til Teslaen, så faktureres du etterskuddsvis for superlading, dette er koblet til Tesla-kontoen du oppretter ifm. førstegangskjøp av Tesla (enten ny eller brukt. Dvs. aldri noe betalingsfikling når du lader, så superlading er i praksis enklere enn å fylle bensin. Du kan jo dessuten gjøre andre ting som å gå på do eller spise mens bilen står og fyller seg selv.
|
|
|
[Re: Oystein L]
12/09/2018 14:59
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Vet du, eller antar du med utgangspunktet i test av førproduksjonsbiler? Til det siste vil jeg anta at det innen Audi & co ruller ut sine batteribiler vil finnes flust av 100kW ladere der ute. Behovet har i praksis ikke vært stort nok før nå... Har fått Jaguar sin mail etter testen og de nevner absolutt ingenting om at forbruket i testen ikke er reell. Fysikken får man ikke endret med software. I dag er det dyrt å lade og med tanke på tariffene til ladestasjoner blir prisen enda høyere ved en dobling av effekten. Lader på Grønn Kontakt og Fortum noen ganger i året og betaler rundt en femmer pr kwh.
|
|
|
12/09/2018 16:09
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vet du, eller antar du med utgangspunktet i test av førproduksjonsbiler? Til det siste vil jeg anta at det innen Audi & co ruller ut sine batteribiler vil finnes flust av 100kW ladere der ute. Behovet har i praksis ikke vært stort nok før nå... Har fått Jaguar sin mail etter testen og de nevner absolutt ingenting om at forbruket i testen ikke er reell. Fysikken får man ikke endret med software. I dag er det dyrt å lade og med tanke på tariffene til ladestasjoner blir prisen enda høyere ved en dobling av effekten. Lader på Grønn Kontakt og Fortum noen ganger i året og betaler rundt en femmer pr kwh. Nå er det vel ikke fysikken som utgjør den store forskjellen, men la gå. Jeg velger å gjøre min egen rekkeviddevurdering før jeg eventuelt kaller det en "flopp" (for øvrig ser jeg ikke for meg bilkjøring med bruk med at ladestasjoner langs veien mer enn noen få ganger i året, det vesentlige av lading vil gjøres privat)
|
|
|
12/09/2018 16:23
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Bilen er nok ingen flopp men forbruket mener jeg de ikke har vært helt heldige med. Som med alt annet så må man nok ha noen kompromisser.
Litt forenklet så er luftmotstanden proporsjonal med kvadratet av farten.
Bilen har stort batteri så oppgitt rekkevidde stemmer nok.
I praksis vil det ikke ha så mye å si, jeg har en S75D og kjører 70 mil med 45 minutter lading og jeg vil hevde at turen hadde vært overkommelig selv med 1,5 til 2 timer lading.
Jeg hadde et av de laveste reservasjonsnumrene hos Nardo Bil i Trondheim så jeg er overhodet ikke negativt innstilt til Jaguar.
|
|
|
12/09/2018 16:35
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bilen er nok ingen flopp men forbruket mener jeg de ikke har vært helt heldige med. Som med alt annet så må man nok ha noen kompromisser.
Litt forenklet så er luftmotstanden proporsjonal med kvadratet av farten.
Bilen har stort batteri så oppgitt rekkevidde stemmer nok.
I praksis vil det ikke ha så mye å si, jeg har en S75D og kjører 70 mil med 45 minutter lading og jeg vil hevde at turen hadde vært overkommelig selv med 1,5 til 2 timer lading.
Jeg hadde et av de laveste reservasjonsnumrene hos Nardo Bil i Trondheim så jeg er overhodet ikke negativt innstilt til Jaguar. Joda, har livnært meg som ingeniør i noenogtredveår, så jeg forstår det elementære. Hvor stor/liten suksessen blir avhenger jo helt av kjøperens behov/forventninger/kjøremønster/lademuligheter, etc. (har en bekjent som er storfornøyd med hybridløsningen i Q7 også, så det finnes et marked for alt...)
|
|
|
12/09/2018 17:25
|
Dan
More than words
|
More than words
For å være ærlig, jeg er ikke veldig fan av utseendet til Tesla og synes det er veldig greit at det nå kommer gode alternativer. Jeg synes det ser ut som at Tesla Model S ble designet til å ligne på de bilene som rullet på veiene da man startet designjobben. Resultatet ble da at bilen så utdatert ut allerede da det første eksemplaret rullet av samlebåndet. Dette da til sammenligning med andre biler som blir designet med blikket satt på et punkt 5-6 år frem i tid. Også for meg er Tesla helt ut av forskjellige grunner, men design er en av de viktigste. (De andre er unødvendig størrelse og serviceproblemer.)
|
|
|
12/09/2018 17:28
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Serviceproblemene avhenger av hvor i landet man bor, problemet er størst rundt Oslo og Bergen.
For egen del som sogner til Ålesund må jeg si at servicen er i særklasse i forhold til hva jeg er vant til med den andre bilen (bensinbil).
Redigert av Syklist1; 12/09/2018 17:29.
|
|
|
[Re: Dan]
12/09/2018 18:18
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Også for meg er Tesla helt ut av forskjellige grunner, men design er en av de viktigste. (De andre er unødvendig størrelse og serviceproblemer.)
Høres kjent ut....
|
|
|
12/09/2018 18:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette da til sammenligning med andre biler som blir designet med blikket satt på et punkt 5-6 år frem i tid. Hvilke andre biler tenker du konkret på her?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
12/09/2018 22:41
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
For å være ærlig, jeg er ikke veldig fan av utseendet til Tesla og synes det er veldig greit at det nå kommer gode alternativer. Jeg synes det ser ut som at Tesla Model S ble designet til å ligne på de bilene som rullet på veiene da man startet designjobben. Resultatet ble da at bilen så utdatert ut allerede da det første eksemplaret rullet av samlebåndet. Dette da til sammenligning med andre biler som blir designet med blikket satt på et punkt 5-6 år frem i tid. Også for meg er Tesla helt ut av forskjellige grunner, men design er en av de viktigste. (De andre er unødvendig størrelse og serviceproblemer.) Jeg synes de har klart å gi TMS et tidløst pent design innenfor rammene de har med plassering sv batteri, plass til opp til 7 personer og er mål om lav luftmotstand. Antar bilen ble tegnet for opp mot 7-8 år siden. Selv 5 år etter lansering, og med med få karosserimessige endringer holder designet seg meget godt i mine øyne. Ikke mange biler du kan si det om i dag synes jeg.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: GeirK]
13/09/2018 05:01
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvilke andre biler tenker du konkret på her? Med reservasjon for at 5-6 år kan være 3-4 år hos noen produsenter og 8-10 år hos andre så tenker jeg på de fleste. Mitt poeng er at hvis du i starten av utviklingsfasen i 2012 designer din bil slik at den skal ha samme formspråk som konkurrentenes 2012-modeller så vil din bil se rimelig utdatert ut da du til slutt får den på markedet i 2018. Isteden må du selvfølgelig se hvor utviklingen er på vei, ved hjelp av egne og konkurrentenes konseptbiler og designe noe som ville blitt sett på som litt spesielt i 2012, men som sklir fint inn i konkurransen i 2018. Og der mener jeg Tesla har bommet. De har de samme konservative og runde formene som var populært for ti år siden.
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
13/09/2018 05:13
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg synes de har klart å gi TMS et tidløst pent design innenfor rammene de har med plassering sv batteri, plass til opp til 7 personer og er mål om lav luftmotstand. Antar bilen ble tegnet for opp mot 7-8 år siden. Selv 5 år etter lansering, og med med få karosserimessige endringer holder designet seg meget godt i mine øyne. Ikke mange biler du kan si det om i dag synes jeg. Luftmotstanden har lite med formspråk å gjøre. Et kantete design kan gis like god aerodynamikk som et såpestykke, forutsatt at kantene sitter på riktig sted. Så Teslas avrundede former kan ikke forsvares med luftmotstand. Jeg er ikke enig i at Model S er tidløs. Jeg tror den kommer til å se ekstremt utdatert ut i løpet av fem eller ti år. Derimot har den et harmløst formspråk som ikke stikker noen i øynene. Den er litt som Carlsberg. Den skal stikke seg så lite ut at alle kan tåle den, selv om den aldri vil bli jublet over av feinschmeckere. Sorry alle Tesla-eiere. Dere har lov å være glade i bilene deres og synes at de er stilige og tøffe. Men for meg blir de et så stort gjesp at S, X og 3 er helt uaktuelle for meg og jeg fortsetter å kjøre rundt i min svært utdaterte 2005-modell av den smaksmessig veldig utfordrende Citroën C4 Coupé. 
|
|
|
|
|