Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 152 1 2 9 10 11 12 13 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508182 07/09/2018 11:34
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Baggasjerom - TMS vs MB E350

NB! Har ikke Tesla, fornøyd med en ganske tørst bensin V70

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ØysteinS] #2508184 07/09/2018 11:41
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: ØysteinS
Jeg synes Model S er endel mer behagelig å feriere med, enn min gamle RX400h, som må finne seg i å bli nedprioritert.

Sånn bortsett fra at den havarerer litt innimellom? ICON_SMILE

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Asterix] #2508185 07/09/2018 11:45
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Asterix
Sånn bortsett fra at den havarerer litt innimellom? ICON_SMILE

Bytter den glatt ut når det dukker opp noe tilsvarende, med rekkevidde/bagasjeplass etterhvert, ihvertfall om det dukker opp noe som ikke innebærer kundeforhold til Møller.

Redigert av ØysteinS; 07/09/2018 12:03.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: krrm] #2508187 07/09/2018 11:46
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: krrm

Flott! Og MB E-klasse har ca 50 liter mer enn Passat. I rest my case.

sv

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: krrm] #2508194 07/09/2018 12:10
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Mhmm... Jeg går ikke blindt inn i et forhåpentligvis langt og lykkelig ekteskap med en S uten å ha sett og vurdert kapasiteten når man skal på ferie og generelt frakt ting, og jeg gruer meg ikke til å fylle opp en Tesla, misforstå meg rett.
Men jeg liker nå å sammenligne epler mot epler og den videoen der synes jeg var tøysete.

Bagasjeplassen foran i en S 75D er såklart mindre enn i en S 75 pga den ekstra motoren. Så den plassen ser jeg på som plass til ladekabler + litt småtteri.

Dernest konsentrerer jeg meg om plassen uten seter slått ned pga det er upraktisk med 2 unger i baksetet.
Selvsagt er det kjekt å kunne legge ned setene og få inn lange ting og Tesla er god der, men å le av Passaten er i beste fall litt tomsete.

La oss ta en tur på Ikea og fylle opp bilene med klesskap og kommoder, taperen betaler for skapene. ICON_LAUGH

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508201 07/09/2018 12:32
F
feather+mtn Offline
Entusiast
Entusiast
F
Jeg har valgt å lease en fossilbil neste 3 år grunnet behov for stor plass med 3 unger. Når avtalen er gått ut skal jeg kjøpe en batteribil som kan brukes i byen (bor i Oslo). De 5-10 gangene i året hvor hele familien skal på langtur vil jeg leie meg en bil på Nabobil eller lignende nettsteder. Har sjekket litt priser, det vil definitivt lønne seg fremfor å ha egen stor bil. Drift, kjøp og vedlikeholdskost på bil er jo meningsløst dyrt. Jeg tror nok mange vil innse dette om noen år, og at eget bilhold blir mindre og mindre vanlig. Ulike former for leieavtaler vil ta over tipper jeg.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508210 07/09/2018 13:22
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ripen
Mhmm... Jeg går ikke blindt inn i et forhåpentligvis langt og lykkelig ekteskap med en S uten å ha sett og vurdert kapasiteten når man skal på ferie og generelt frakt ting, og jeg gruer meg ikke til å fylle opp en Tesla, misforstå meg rett.
Men jeg liker nå å sammenligne epler mot epler og den videoen der synes jeg var tøysete.

Bagasjeplassen foran i en S 75D er såklart mindre enn i en S 75 pga den ekstra motoren. Så den plassen ser jeg på som plass til ladekabler + litt småtteri.

Dernest konsentrerer jeg meg om plassen uten seter slått ned pga det er upraktisk med 2 unger i baksetet.
Selvsagt er det kjekt å kunne legge ned setene og få inn lange ting og Tesla er god der, men å le av Passaten er i beste fall litt tomsete.

La oss ta en tur på Ikea og fylle opp bilene med klesskap og kommoder, taperen betaler for skapene. ICON_LAUGH

Når det gjelder bagasjeplassen foran på en TMS med firehjulstrekk så har min 120 liters North Face duffelbag gått oppi der hver gang jeg hittil har prøvd. I tillegg går det en like stor bag og en del annet nedi brønnen som er under gulvet i bagasjerommet. Så da er du kvitt all bagasjen til to av passasjerene før du har begynt å bruke det vanlige bagasjerommet. Jeg tror du kommer til å klare deg fint!

Men skal du frakte svære, firkanta ting så vinner alle bilene som ser ut som legoklosser på hjul. Så hvis du primært frakter garderobeskap fra IKEA eller europaller med hermetikk så tror jeg en VW Caddy er din greie. Prøv i tilfelle å få tak i en hybrid sånn at du har to drivlinjer å ta service på, det er skikkelig kostnadseffektivt. Sett av tid så du kan levere den dobbelt så ofte siden drivlinjene har hver sin service. I tillegg er det best om du finner en hybrid med et lite og nesten ubrukelig batteri sånn at det er kort kjørelengde og ikke gir noe særlig bidrag til økonomien i prosjektet. Det siste skulle være ganske lett, siden nesten alle hybrider er sånn. Til slutt ville jeg sørget for en nedbetalingsplan der den er fullt nedbetalt på maks fem år, det har jeg lest de siste dagene at man helst bør ha på en ny bil. Når det gjelder en hybrid er jeg tilbøyelig til å være enig, siden risikoen for at dagens hybrider er lite attraktive om fem år er overhengende.

sv

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: svegar] #2508215 07/09/2018 14:05
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: svegar

Når det gjelder bagasjeplassen foran på en TMS med firehjulstrekk så har min 120 liters North Face duffelbag gått oppi der hver gang jeg hittil har prøvd. I tillegg går det en like stor bag og en del annet nedi brønnen som er under gulvet i bagasjerommet. Så da er du kvitt all bagasjen til to av passasjerene før du har begynt å bruke det vanlige bagasjerommet. Jeg tror du kommer til å klare deg fint!

Men skal du frakte svære, firkanta ting så vinner alle bilene som ser ut som legoklosser på hjul. Så hvis du primært frakter garderobeskap fra IKEA eller europaller med hermetikk så tror jeg en VW Caddy er din greie. Prøv i tilfelle å få tak i en hybrid sånn at du har to drivlinjer å ta service på, det er skikkelig kostnadseffektivt. Sett av tid så du kan levere den dobbelt så ofte siden drivlinjene har hver sin service. I tillegg er det best om du finner en hybrid med et lite og nesten ubrukelig batteri sånn at det er kort kjørelengde og ikke gir noe særlig bidrag til økonomien i prosjektet. Det siste skulle være ganske lett, siden nesten alle hybrider er sånn. Til slutt ville jeg sørget for en nedbetalingsplan der den er fullt nedbetalt på maks fem år, det har jeg lest de siste dagene at man helst bør ha på en ny bil. Når det gjelder en hybrid er jeg tilbøyelig til å være enig, siden risikoen for at dagens hybrider er lite attraktive om fem år er overhengende.

sv

Høhø!

Jeg vet ikke om du har lest første innlegg her, men ja, jeg kjører rundt i en Passat GTE, så jeg kjenner til biler med to drivlinjer.

Hadde jeg hatt vondt for å bytte til en Model S som ikke klarer garderobeskap så hadde ikke denne tråden eksistert, det er ganske sikkert ikke plassmangel jeg kommer til å lide av om jeg går for en Tesla.

Betryggende å se at Teslaeiere flekker tenner og høgger til når de blir utfordra på plass og utforming av bagasjerom da, håper jeg blir like sinna og framoverlent når jeg får min Tesla. ICON_LAUGH

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508217 07/09/2018 14:11
Nanok Offline
Veteran
Veteran
En Passat GTE har vel endel mindre plass enn en vanlig Passat (har kanskje blitt nevnt). Prøvde en GTE men gjorde tabben å prøve en Tesla S etterpå...

Litt usikker på reknestykket men den var i alle fall mye bedre å kjøre.

If you play in the dirt, you get dirty.
McNulty

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508220 07/09/2018 14:16
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K

Som nevnt kan jeg kun stille med en V70, og kan ikke se at noen av oss blir klokere av Passat vs. V70. Hvis jeg drar til Ikea for å kjøpe skap, blir som regel ungene hjemme ICON_WINK

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508222 07/09/2018 14:25
svegar Offline
Besatt
Besatt

Betryggende å se at Teslaeiere flekker tenner og høgger til når de blir utfordra på plass og utforming av bagasjerom da, håper jeg blir like sinna og framoverlent når jeg får min Tesla. ICON_LAUGH

Ingen fare, du kommer også til å bli en av de irriterende, arrogante typene i heiagjengen til Elon.

sv

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Nanok] #2508225 07/09/2018 15:53
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Nanok
En Passat GTE har vel endel mindre plass enn en vanlig Passat (har kanskje blitt nevnt). Prøvde en GTE men gjorde tabben å prøve en Tesla S etterpå...

Litt usikker på reknestykket men den var i alle fall mye bedre å kjøre.

Kun mindre plass under dørken i bagasjerommet, under dørken.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508228 07/09/2018 16:22
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er ikke en fare for at tesla s kommer til å bli «utdatert og gammel» nå når det kommer så mange andre nye på banen? ICON_WINK

You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508231 07/09/2018 17:04
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Synes nesten det er litt søtt at i et forum hvor det tillates allskens irrasjonelle og subjektive argumenter for å kjøpe myyye dyrere sykkel enn det en behøver skal bilvalg være en ren kost/nytte-vurdering.... ICON_WINK

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508232 07/09/2018 17:10
S
spilleth Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hei,

Tesla er fantastiske biler og har vurdert sånn flere ganger.

Tror nok det er en del Tesla eiere som også får etterhvert et friskt verditap da mange tidligere biler har tapt seg særdeles lite på bilene ble kjøpt på gunstig dollarkurs. Kompis kjøpte en 1 år gammel 75D for 600k. Moa verditap på sikkert 130k. Ikke at det er så ille, men dyre biler faller, selvom Tesla faller mindre enn andre biler som koster like mye. Husk middel finn pris er ikke salgspris....

Ellers må man ikke glemme kostnaden med Tesla stripene på hvert hjørne av bilen (etter å tatt den "lille" bilen innom et garasjeanlegg).

Ellers har flere venner Tesla og den er stor, men utforming på bagasjerommet er utfordrende om du skal ha med sykler til barn etc. Pluss lastesikring er krevende. Rart at man ikke har en sikring mellom kupe og lasterom på verken S eller X eller at lysene på bilen er bare middels.

Men flotte biler og fantastisk drivlinje. Kommer sikkert til å vurdere den igjen. Det største fortrinnet til Tesla er nesten ikke bilene, men alle super laderene. Det er genialt.

Ble skikkelig skuffet av nye BMW iX3 (eller hva den heter) som bare hadde 70kWh batteripakke, dog netto.

Redigert av spilleth; 07/09/2018 17:14.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508239 07/09/2018 17:52
S
spilleth Offline
Entusiast
Entusiast
S
Når det gjelder plass har Tesla Bjørn testet med å pakke bokser:

Mercedes E klasse stasjonsvogn: 10/24+ (seter oppe/nede)

Tesla Model S: 8/22 (seter oppe/nede)

Moa er Mercedes større, men det skulle vel bare mangle.

Ref:
https://www.youtube.com/watch?v=6Zb6-QnUNqc

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508240 07/09/2018 17:55
Panda Offline
Besatt
Besatt
Bagasjerommet foran kan brukes til å oppbevare marihuana.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2508246 07/09/2018 18:29
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Hoaas
Sitat: Tange
Sitat: Asterix
Når jeg bruker penger på bil, så kjøper jeg en bil for å lette hverdagen vår, ikke for å redde regnskogen.

Word. Litt morsomt dette fenomenet med folk som skal redde verden med å kjøre elbil. Å kjøre flymaskin opp og ned til Spania i tide og utide er dog ikke noe problem tydligvis...

Kan jo hende de ikke har fokus på verden men på lokalmiljøet (les stinkende fossilbiler i byområder).
Og lokalmiljøet blir vel en sentral faktor hvor det gjelder bilpolitikk i noen år fremover.

Selvsagt, men man må se hvor man bor.

Derfor stinkende fossilbiler i byområder
Quote:
Enkelte evner ikke å se hvilke avstander eller hvor dårlig kollektivtrafikken er i distriktene, og der er ikke luftforurensing et problem heller.

At folk generelt ikke ser forurensing i sitt spredtbebygde nærområdet betyr ikke at den ikke finnes. Jeg bor på landet og synes det bilene stinker like mye her enn i byen ICON_WINK
Quote:
Det er ganske mange i Norge som bor utenfor de største byene.

Og de stinker også like mye i de minste byene. Og tross alt bor de fleste nordmenn i 'tettbebygde' områder.
Quote:
Men tror du, med hånda på hjertet, at de fleste Tesla-eiere tenkte på det du påpeker når de kjøpte bilen, eller tror du det var mest økonomi og luksus i det? ICON_WINK

Trur ikke det, men utgangspunktet var elbil (ref. Asterix) og der er det nok vesentlig flere som tenker lenger enn kun lommebok. Det er jo interessant at en del folk herinne nevner ett krav for å vippe over grensen til elbil. Nemlig praktisk familiebil med litt rekkevidde (for en familiebilpris). At praktisk familiebil i Norge ikke nødvendigvis samsvarer med hva man tenker på som praktisk familiebil i utlandet er for såvidt ikke vesentlig.

I det hele trur jeg at man om 10 år ser tilbake på elbilen som på røykeloven. Da den ble foreslått var helvete løs og samfunnet på vei ned i den mørke avgrunnen. Nå at vi ser oss tilbake så eksisterer samfunnet som før og de fleste ser at røykeloven ble en velsignelse (pun intended) for samfunnet.
Norge var et fremgangsland den gangen. Hvordan vil vi stå frem denne gangen?

(Og ja, jeg skjønner at det tar litt mer tid å stumpe dieselbilen enn sigaretten)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508250 07/09/2018 18:39
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Syke summer!! ICON_TONGUE

Prøv din bil og se hvor billig den er i forhold.
Om det ikke stemmer helt nøyaktig så får man i alle fall en viss peiling.

www.bilhjelpen.if.no/bilokonom

Hater å måtte 'logge inn' for å få ut noe tall.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2508257 07/09/2018 18:59
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er ikke en fare for at tesla s kommer til å bli «utdatert og gammel» nå når det kommer så mange andre nye på banen? ICON_WINK

En liten titt på hva som kommer gir svaret på det, og det kommer ingen Teslakillere så langt jeg klarer å se, det kommer stort sett tilsvarende biler til tilsvarende priser i beste fall de to neste årene.

Første Model S kom i 2013? Har ikke eksistert en eneste konkurrent til nå, de kommer omsider diltende etter.
Jeg har ikke fulgt noe særlig med før nå i det siste, men er skuffa over tregheten til andre produsenter.
Etter 14 dager med Passat GTE i 2016 tenkte jeg at denne bilen med 40 mil rekkevidde, den hadde solgt i bøtter og spann.

Tipper at når Tesla føler seg trua så øker de rekkevidden, eller kliner til med rentekampanjer på lavere priser.
De har uansett mange hestehoders forsprang med ladenettverket sitt, så velkommen etter.

Kanskje Mercedes kjøper Tesla for å få tilgang til ladenettverket?

Redigert av Ripen; 07/09/2018 19:00.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Panda] #2508266 07/09/2018 19:38
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: Panda

Derfor han skallet i panseret? Han fikk ikke opp panseret for å røyke jointen sin ICON_SMILE

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Panda] #2508273 07/09/2018 20:10
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Panda

Tvilsomt at du har råd til å fylle bagasjerommet med hasj etter å ha kjøpt Tesla.

Hmm.
Men Tesla får du jo fullfinansiert for 6 lapper i måneden, da er det faktisk litt penger igjen til hasj og.

Rart egentlig at folk har problemer med at Elon gjør noe som er lovlig (men kanskje ikke lovlig i deres eget land) mens de selv også gjør ting som er lovlige (men ikke lovlig i andre land).

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508284 07/09/2018 20:37
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

En liten titt på hva som kommer gir svaret på det, og det kommer ingen Teslakillere så langt jeg klarer å se, det kommer stort sett tilsvarende biler til tilsvarende priser i beste fall de to neste årene.

Første Model S kom i 2013? Har ikke eksistert en eneste konkurrent til nå, de kommer omsider diltende etter.
Jeg har ikke fulgt noe særlig med før nå i det siste, men er skuffa over tregheten til andre produsenter.
Etter 14 dager med Passat GTE i 2016 tenkte jeg at denne bilen med 40 mil rekkevidde, den hadde solgt i bøtter og spann.

Tipper at når Tesla føler seg trua så øker de rekkevidden, eller kliner til med rentekampanjer på lavere priser.
De har uansett mange hestehoders forsprang med ladenettverket sitt, så velkommen etter.

Kanskje Mercedes kjøper Tesla for å få tilgang til ladenettverket?

Synes det kommer veldig mange gode alternativer de neste 2-3 årene. Ladenettverket til tesla får jeg ikke akkurat nytt godt av her, så for meg og noen andre handler det kanskje mest om å ha merkeverksted i nærheten.
Er spent på hva slags bil Y er, ser ikke ut som en SUV i allefall på den lille sneakpeaken som ligger på youtube.

Tesla har nok en plan på det, når de andre kommer etter. Det jeg synes er litt merkelig er at f.eks Nissan ikke er mer med, de har jo hatt Leafen sin, som har solgt i bøtter og spann selv om den så fæl ut. Utover en fæl el-varebil har de fortsatt bare Leafen. Vi får se hva iMX er for noe når den kommer. Men de var jo like tidlig på banen som Tesla, mulig de ikke skjønte tidlig nok at de var inne på noe ICON_WINK

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508287 07/09/2018 20:48
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tror att el-bil marknaden ibland ser rar ut för normänn för att el-bilar säljer väl inte relativt sett så väldigt mycket utanför Norge. El-bilar är nog fremdeles en väldigt liten del av salget för en bil producent trots att man får ett annat intrykk når man ser på Norge.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508296 07/09/2018 21:32
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Leste i dag at norge stod for 10% av bmw sitt elbilsalg. Men når man ser på satsinga til alle de store fremover, så tipper jeg elbilsalget i resten av verden kommer til å endre seg drastisk de neste 5 årene

Redigert av Hoaas; 07/09/2018 21:33.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508306 07/09/2018 22:30
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Lang tråd på få dager!
Ble nevnt det med gratis superparet. Det er nå en ny kampanje i gang ca en uke. Dersom en bruker en anbefalingskode fra en eier får en gratis lading ubegrenset. Min er https://www.tesla.com/no_NO/referral/tormod450?redirect=no

En ting som ikke er nevnt er årsavgift. Er jo ca 3000 i året på diesel og for tiden 0 på elbil.

En lurer på hvorfor den trenger å være 2x5 meter, en annen mener bagsjeplassen er liten. Jeg kan bekrefte at den er stooor inni, med plass til hockey-bag under gulvet, plass inni "hoftene". På ferietur med mange bager er den svær!

Skjønner ikke de som sier service koster så mye. Jeg har bare betalt 5000 i året i 4 år nå inkl bremseting. Yarisen koster 7700 nå på 80.000km service.

Har kjørt 75000 km med Tesla S og ikke skiftet dekk ennå. Ser ikke galne ut.

På 4 år: Jeg har spart 65000 ca på drivstoff, spart 60000 på bompenger, spart 11.000 på årsavgift, spart 1000 på ferje, spart 1000 på parkering, mens verdifall har vært lavere enn bensinbil. Ikke brukt 1 krone på "slitasjedeler" som Møller ville kalt det. Per nå sier bilbutikker at de svært gjerne tar den i innbytte siden den er elektrisk. Ca 50.000 i verditap i året.

Kia Niro Electric (halvliten) ser og interessant ut med 500km på 64kWh batteri, 4,35m lang mulig med krok med eller uten henger. Under 380.000 ca. Takbøyler. Ikke godt lydisolert.

Audi e-tron ser og bra ut men dyr. Ca 670.000 med 95kWh batteri men kortere rekkevidde enn Kia. Ekte krok. 4,9m lang SUV. 0-100 under 6 sek. Takbøyler. Med andre ord full pakke. Totaløkonomien sammenlignet med bensin ser derimot ikke fullt så ille ut.

Er enig med de som sier at det billigste er en 10 år gammel Avensis hvis en ikke krysser veldig mye bommer pluss mange km.

Redigert av Tormod..; 07/09/2018 22:36.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508325 08/09/2018 06:59
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Satt og knotta litt på Tesla sin ruteplanlegger og abetterrouteplanner i går kveld, og kjente litt på rekkeviddeangsten.

Det blir nok ikke mange ganger ila året at jeg drar på lang jobbreise med bilen, men det blir en og annen tur til Trøndelag, Vestlandet og Sørlandet, pga det noen ganger blir mer praktisk enn fly og leiebil.
Sistnevnte er relativt kortreist og greit, men til Vestlandet og Midt-Norge er det litt lenger og mer kjøring.
Vil jeg slite med en S 75D?
Utgangspunktet er Nesodden rett Sør for Oslo.

F.eks skal jeg snart på tur hvor jeg skal kjøre til Molde første dag, ca 1 time lading underveis, 10+50 min.
Turen beregnes da til 9 timer.
Neste dag skal jeg i et par møter mellom Molde og Ålesund med litt omveier, men det er ikke langt og går fint med 80% ved start.
Neste dag, møte i nærheten av Ålesund før turen går sørover til Nordfjord med møte på vei dit, litt omvei igjen, stopper på Nordfjordeid.
Neste dag videre til Måløy, møte og videre til Selje, videre til Stryn for siste møte før jeg kjører hjem til Nesodden.

Særlig siste dag med kjøring i Nordfjord før jeg skal kjøre hjem ser jeg kan bli langdryg.
Jeg vil jo bare hjem til familien den dagen, rekker ikke våkne barn uansett men må jeg regne med en lang og seig ferd hjem?

Jeg kan ta fly og leiebil, men noen ganger blir ruta slik at det er bedre å kjøre egen bil. Eller jeg må ha med ting som ikke er særlig praktisk ifm fly.
En 100D har jeg ikke vurdert pga prisen.

Kan jeg ta på meg tjukke sokker og slappe helt av med 75D i sikte?

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508348 08/09/2018 09:03
JR Ewing Offline
Fersking
Fersking
Går fint med 75D. Chademo-adapter til 5k så du kan lade på alle Grønn kontakt og Fortum sine ladestasjoner i tillegg til superladere så bør det ikke vere problematisk selv i Distriktsnorge. Og skal du i et møte i nærheten av en slik ladestasjon så kan du lade med type 2 med lavere hastighet (16-17kW) til lavere pris per minutt, og heller la bilen stå å lade litt lengre til du er ferdig. Å velge hotell med lademulighet så du kan starte dagen med fullt batteri vil også forenkle.

Strekninga Nordfjordeid-Måløy-Selje-Stryn er ca 210 km. Dersom du da skal kjøre over Strynefjellet er det ca 110 km til Bismo og superlader.
Starter du fra Nordfjordeid med 100% batteri så vil en S75D klare hele denne rundturen og over til Bismo uten ekstra lading. Litt klattlading underveis og du vil totalt utelukke rekkeviddeangst.

Redigert av JR Ewing; 08/09/2018 09:22. Rediger grunn: La til info om rundtur
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508359 08/09/2018 09:39
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Puh... Takk!

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2508363 08/09/2018 09:56
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Leste i dag at norge stod for 10% av bmw sitt elbilsalg. Men når man ser på satsinga til alle de store fremover, så tipper jeg elbilsalget i resten av verden kommer til å endre seg drastisk de neste 5 årene

Det er allerede i gang. Leste at i Tyskland og Frankrike selges det like mange el-biler som i Norge. Men siden det selges utrolig mange biler i de landene i forhold til lille Norge og salgsstastikken stort sett raporteres i prosent. Så ser det ut som at det nesten ikke selges el-biler i de landene.

Så hvis produksjonstakten for nye elbil modeller fortsetter som nå. Blir vell 2 års ventetid om man ikke klarer melde seg på køen først den nye standarden. Tviler på at Norge kommer først i leveringskøen fremover når resten av verden våkner og vil ha elbil.

Side 11 av 152 1 2 9 10 11 12 13 151 152

Moderator  support