|
|
Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
05/09/2018 10:24
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Vet ikke om man blir litt arrogant av å eie Tesla men etter et år i Tesla kunne jeg ikke tenkt meg en BMW, Audi eller MB.
De øvrige merkene er selvsagt av enda mindre interesse og det fremstår som et mysterium for meg hvordan noen kan bruke en halv million på en Passat eller Outlander.
|
|
|
[Re: hbakken]
05/09/2018 10:29
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvilken årsmodell ser du på når du vurderer Tesla S da Roy? Basert på media, og tross Svegar i herdige forsøk på å snakke det ned, så hadde jeg aldri planlagt å eie en Tesla uten garanti. Aldri. Og jeg hadde gjort grundige undersøkelser på hva feil eventuelt aktuell bil er utbedret for, hva som er kjente feil på tilsvarende etc. Skal bytte selv ila 2019 i har egentlig slått fra meg Tesla pga pris, manglende hengerfeste på S (som kan trekke henger). X'en er mindre pen, dyr og idiotiske dører. Men alt kan endres så fort man har kjørt en Jeg ser på 2016 og 2017, 2018 kan også være aktuell når vi er i 2019. Lav km og ikke eldre enn 3 år er det jeg har tenkt foreløpig. Helst skulle jeg hatt en bil som kan selges med garanti etter 2-3 år i mitt eie, da tenker jeg på under 100k km/5 år men med mine ca 30k km kjørelengde pr år må jeg nok gå noen runder med meg selv før jeg lander på noe. Ny bil til 700k sitter langt inne, det gjør det altså. 8 år på batteri og drivlinje er jo greit, men jeg vil nødig stå der med lua i hånda eller skjegget i postkassa om det er noe annet jeg sliter med. Nå har vel kanskje en 2016/2017 modell vært igjennom det som måtte være av feil eller mangler, men alt føles tryggere med garantien i orden.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Syklist1]
05/09/2018 10:36
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vet ikke om man blir litt arrogant av å eie Tesla men etter et år i Tesla kunne jeg ikke tenkt meg en BMW, Audi eller MB.
De øvrige merkene er selvsagt av enda mindre interesse og det fremstår som et mysterium for meg hvordan noen kan bruke en halv million på en Passat eller Outlander. Det har vel en sammenheng med hvor smertegrensa går for mange i et tradisjonelt regnestykke på bilhold og hvor lang fremover man ser og hvor stort bilde man ser.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Marøder]
05/09/2018 10:39
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Det hevdes at en el-bil taper seg mindre i verdi enn en fossilbil. Finnes det noen dokumentasjon som viser verditapet til en el-bil? Det er jo en viktig komponent i regnestykket. Jeg har sett litt på dette, men det er lite klare data. Noe av problemet er at vi har for lite grunnlag bak oss, så noen av mine påstander handler om at jeg tror folk vil modne når erfaringsgrunnlaget øker. Da vil de bli nesten like klarsynte som meg, som ikke trenger like mye informasjon for å komme til riktig konklusjon :-) Det er for eksempel sånn at mye statistikk foreligger for de "moderne" elbilene som kom aller først og har vært på markedet i mange år nå, f.eks Mitsubishi i-Miev og Nissan Leaf. Her har man fått et stort verdifall, av flere grunner. For det første så var disse bilene helt overprisa da de kom fordi konkurransen ikke var der. En i-Miev kosta 240.000 da den kom, men samme nye bil kosta nesten 100.000 kroner mindre ut fra forhandler 3-4 år etterpå. Det er klart dette påvirka bruktprisene - folk kunne jo få en ny en omtrent til den prisen en brukt burde kosta dersom nybilprisen hadde vært 240.000 fortsatt. Mange kjøpte i starten likevel, jeg var en av dem. I tillegg til at disse bilene var overprisa i starten og dermed fikk et stort verdifall så ble de også i noe grad tatt igjen av utviklingen. Det kom nye og bedre konkurrenter. Sånn vil det fortsatt være for noen av disse småbilene med 150km rekkevidde. Det kommer et stort volum konkurrenter på markedet fram til 2020 og videre, folk vil selvsagt foretrekke 30-40 mil rekkevidde framfor 15. Men for bilene som nå kommer på markedet - Opel Ampera E, Jaguar I-pace, Tesla Model 3 osv blir det annerledes. Dette er gode biler som har alt de trenger, og utviklingen vil ikke i samme grad innhente dem. Sånn var det fra starten av med Tesla Model S, som egentlig har vært den eneste familiebilen som har vært tilgjengelig. Utviklingen har ikke tatt igjen denne bilen, og den var ikke kunstig høyt prisa i starten. Batteriet har hele tiden vært stort nok til å dekke så godt som alle behov, og selv om det skulle komme bedre batterier i framtida vil det være lite poeng i å øke rekkevidden vesentlig. Den er god nok, og batteriene holder seg nesten uten å tape kjørelengde i det hele tatt. Om det kommer nye og bedre batterier så vil dette bety lite for disse bilene. Verdifallet på disse bilene har derfor også vært vesentlig mindre, også om man sammenlikner med andre store familiebiler med fossildrift. For min del solgte jeg min fire år gamle Tesla som hadde kjørt 130.000 km for 390.000,-. Nybilprisen var 560.000, så den falt 30% på fire år/130.000 km. Om man sammenlikner en BMW eller Audi i samme prisklasse ville kjørelengde og alder sannsynligvis gitt verdifall på rundt 45%. Både dollarkurs og prisstrategi påvirker akkurat mitt regnestykke, men det er fortsatt sånn at fornuftig utstyrte Teslaer holder seg veldig godt i pris. Jeg tror dette poenget vil modne hos folk flest de neste åra. Folk vil skjønne at disse bilene holder, de vil skjønne at batteripakkene som tilbys nå er gode nok og store nok, og de vil se at det er mye bedre å kjøpe en elbil som har gått 100.000 km enn en fossilbil. Få greiene i hus før avgiftene kommer. vennlig hilsen klarsynt
|
|
|
[Re: svegar]
05/09/2018 10:40
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Som nevnt, Euro NCAP sammenligner størrelser/klasser, og i 2017 var ingen elbiler med på lista over "best in class". Jeg sjekka hvilke biler de testa i 2017, jeg finner ikke en eneste elbil. Vanskelig å bli best in class da. De testa i hvert fall Opel Ampera-e og Citroen e-Mehari?
|
|
|
[Re: Syklist1]
05/09/2018 11:01
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Ja, jeg tror man blir nokså arrogant av å kjøre Tesla. Jeg er normalt en skikkelig hyggelig fyr, men merker at jeg må holde igjen på fnisinga og min bedreviterske natur når folk i 2018 seriøst vurderer å kjøpe seg ny Passat til over en halv million fordi de ikke tror på batterier, hater lading, hater Elon eller tror det er bedre plass, bedre økonomi, bedre sikkerhet, bedre kjøreegenskaper på Passaten. Eller at de ganske enkelt ikke vil inn i Tesla-klanen, denne klysete gjengen av nyfrelste overklassenisser fra Olso vest som tror de eier både veien og resten av Bærum. sv
|
|
|
05/09/2018 11:08
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er fortsatt ganske begrenset med lademuligheter i borettslag og/eller boliggateparkering da. Problem for noen hundre tusen potensielle Oslokjøpere.
Fortreffeligheten til elbil p.t. er jo først og fremst alle særgodene. Så å sammenlikne med andre biler er jo ikke akkurat fair game. Hvis det var null bilavgifter, ingen bompenger, bensin/diesel koset 5 kroner literen osv.
Hvis det er skatteseddelen og ikke avgifter som skal finansiere dette i framtiden, så er det ganske sterkt incentiv til å bruke bil framfor sykkel og kollektivt.
Er det noen som har sett noen regnestykker der dette går opp? Og elbilprisene forsattt holder seg godt hvis man kjøper 3-4 år gammel bruktelbil? Jeg må innrømme at jeg ikke aner hva myndighetene har tenkt. Annet enn at det selvsagt er et kupp å kjøpe seg en Tesla for alle som kjører mye til daglig.
Redigert av anonym22; 05/09/2018 11:19.
|
|
|
[Re: erling]
05/09/2018 11:13
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Hva med ny Tesla til kampanjerente på 0,99%? (eller hva det er nå).
Ca. 750 000,-. 10 år lån. Ca. 7 000,- pr. mnd.
Det er verdt å legge litt mer i månedsprisen på en ny bil ift. å kjøpe en brukt bil spør du meg. I de 7 000,- så må du også ta med det du sparer på drivstoff og bompenger på en vanlig fossil bil (som du betaler i dag). Kanskje er vi nede på 4-5 000 i reell kostnad.
Ta høyde for at forsikring på Tesla er dyrt. Dekk er også dyrt. Service også koster mer enn den du har i dag. Du kjøper da vel ikke ny Tesla bil og forventer å ha den i 10 år!?!?
|
|
|
[Re: Panda]
05/09/2018 11:14
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Det er verdt å legge litt mer i månedsprisen på en ny bil ift. å kjøpe en brukt bil spør du meg. I de 7 000,- så må du også ta med det du sparer på drivstoff og bompenger på en vanlig fossil bil (som du betaler i dag). Kanskje er vi nede på 4-5 000 i reell kostnad.
Ta høyde for at forsikring på Tesla er dyrt. Dekk er også dyrt. Service også koster mer enn den du har i dag. Du kjøper da vel ikke ny Tesla bil og forventer å ha den i 10 år!?!? Jeg har tenkt å ha min Tesla i minst 10 år og 220-250k kilometer.
|
|
|
05/09/2018 11:26
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ta høyde for at forsikring på Tesla er dyrt. Dekk er også dyrt. Service også koster mer enn den du har i dag. Du kjøper da vel ikke ny Tesla bil og forventer å ha den i 10 år!?!? Hvorfor ikke?
|
|
|
05/09/2018 11:33
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Du kjøper da vel ikke ny Tesla bil og forventer å ha den i 10 år!?!?
Hvorfor ikke? Et godt spørsmål begge veier, synes jeg. Blir interessant å se på sikt hvor lenge Tesla-eiere beholder bilene sammenliknet med andre bileiere. 10 år er lenge, så så lenge blir det uansett en liten andel. Men sammenliknet med bileiere som kjøper biler i samme prisklasse og i enda større grad de som kjøper mye dyrere biler som er mer sammenliknbare hvis vi utjevner avgiftsbildet, tror jeg helt sikkert Teslaeiere i snitt kommer til å eie bilene lengre. Altså lengre enn de typiske kliss-ny-premium-bilkjøperne som skifter med 3-5 års mellomrom. Men hele ti år forutsetter at ikke nyere Teslaer/elbiler får langt bedre rekkevidde slik at ikke en ti år gammel Tesla virker nokså utdatert.
|
|
|
05/09/2018 11:43
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Ta høyde for at forsikring på Tesla er dyrt. Dekk er også dyrt. Service også koster mer enn den du har i dag. Du kjøper da vel ikke ny Tesla bil og forventer å ha den i 10 år!?!? Hvorfor ikke? Nei si det... er vant med å bytte bil hver 4-5. år. Blir f. eks. ikke batteri dårlig med tiden?
|
|
|
05/09/2018 11:44
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Ja, jeg tror man blir nokså arrogant av å kjøre Tesla. Jeg er normalt en skikkelig hyggelig fyr, men merker at jeg må holde igjen på fnisinga og min bedreviterske natur når folk i 2018 seriøst vurderer å kjøpe seg ny Passat til over en halv million fordi de ikke tror på batterier, hater lading, hater Elon eller tror det er bedre plass, bedre økonomi, bedre sikkerhet, bedre kjøreegenskaper på Passaten. Eller at de ganske enkelt ikke vil inn i Tesla-klanen, denne klysete gjengen av nyfrelste overklassenisser fra Olso vest som tror de eier både veien og resten av Bærum.
sv
Jeg fniser også litt av de som kjører Tesla og fniser og som tror deres regnestykke og bruk er fasiten for alle og enhver. Regn gjerne en Tesla hjem for meg: årlig kjørelengde ca. 20K, svært lite bompasseringer, dagens dieselbil bruker ca. 0,6 l/mil. Med avdrag (som jeg vet i realiteten er sparing) blir mitt regnestykke ca. 1400 kr/md. i favør av dieselbilen.
|
|
|
05/09/2018 11:58
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Ja, jeg tror man blir nokså arrogant av å kjøre Tesla. Når man bevisst gir blaffen i lovverket mange andre forsøker å forholde seg til, er det lett å bli oppfattet som arrogant.
|
|
|
[Re: kjasmas]
05/09/2018 12:08
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, jeg tror man blir nokså arrogant av å kjøre Tesla. Jeg er normalt en skikkelig hyggelig fyr, men merker at jeg må holde igjen på fnisinga og min bedreviterske natur når folk i 2018 seriøst vurderer å kjøpe seg ny Passat til over en halv million fordi de ikke tror på batterier, hater lading, hater Elon eller tror det er bedre plass, bedre økonomi, bedre sikkerhet, bedre kjøreegenskaper på Passaten. Eller at de ganske enkelt ikke vil inn i Tesla-klanen, denne klysete gjengen av nyfrelste overklassenisser fra Olso vest som tror de eier både veien og resten av Bærum.
sv
Jeg fniser også litt av de som kjører Tesla og fniser og som tror deres regnestykke og bruk er fasiten for alle og enhver. Regn gjerne en Tesla hjem for meg: årlig kjørelengde ca. 20K, svært lite bompasseringer, dagens dieselbil bruker ca. 0,6 l/mil. Med avdrag (som jeg vet i realiteten er sparing) blir mitt regnestykke ca. 1400 kr/md. i favør av dieselbilen. Jeg har sammenlignet med min 2014 V70 til 270 000,-, med årlig service, forsikring, lån/avdrag og drivstoff. V70 kostnad pr år eks verditap - Kr 61 000,- Tesla 2013 S kostnad pr år eks verditap - 85 400,- Så med mindre V70 taper seg 24000 mer i verdi pr år (lite sannsynlig) enn Teslaen, ser ikke regnestykket så bra ut. Volvoen har til og med krok som kan trekke henger 
Redigert av Hoaas; 05/09/2018 12:22.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
05/09/2018 12:10
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Ta høyde for at forsikring på Tesla er dyrt. Dekk er også dyrt. Service også koster mer enn den du har i dag. Du kjøper da vel ikke ny Tesla bil og forventer å ha den i 10 år!?!? Hvorfor ikke? Nei si det... er vant med å bytte bil hver 4-5. år. Blir f. eks. ikke batteri dårlig med tiden? Batteriet detter 5% etter kort tid og så bruker det 250k km før det er nede ytterligere 5%. Batteriets levetid er lengre enn bilen og rekkevidden er så god at den blir ikke utdatert selv om alternativene blir flere. Da jeg kjøpte Tesla hadde modellen vært i produksjon i 5 år og fortsatt kjennes bilen mer moderne ut enn alt annet.
|
|
|
05/09/2018 12:16
|
olechr
More than words
|
More than words
Trur de færreste som har penger til en Tesla har den i 10 år ja. De fleste jeg kjenner som har Tesla har allerede byttet 2-3 ganger. Først til 4 hjulstrekk og så til større batteri. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
05/09/2018 12:17
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Ja, jeg tror man blir nokså arrogant av å kjøre Tesla. Når man bevisst gir blaffen i lovverket mange andre forsøker å forholde seg til, er det lett å bli oppfattet som arrogant. Alle har vel regler de ikke forholder seg helt til? Mange har bevisst drukket/urinert på offentligsted, latt ungene kjøre jolle fortere enn 10 knop, øvelseskjørt på moped før 15 år, droppet bilbelte til postkassa, kjørt for fort osv. Heller litt arrogant enn å følge alle regler. Måtte inn å sjekke priser på Tesla både som ny og brukt, etter å ha lest innleggene til svegar. Blir nok ikke flere fossilbiler her. Har en Leaf som har gått 125k uten noen problemer. Leste det skulle komme en Skoda i Octavia størrelse i 2020.
keo
|
|
|
[Re: Øyvind V]
05/09/2018 12:18
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, jeg tror man blir nokså arrogant av å kjøre Tesla. Når man bevisst gir blaffen i lovverket mange andre forsøker å forholde seg til, er det lett å bli oppfattet som arrogant. Hva er din dekning for denne påstanden?
|
|
|
05/09/2018 12:23
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ta høyde for at forsikring på Tesla er dyrt. Dekk er også dyrt. Service også koster mer enn den du har i dag. Du kjøper da vel ikke ny Tesla bil og forventer å ha den i 10 år!?!? Hvorfor ikke? Nei si det... er vant med å bytte bil hver 4-5. år. Blir f. eks. ikke batteri dårlig med tiden? Jeg har så langt byttet bil ca. hvert annet år. Ser ingen grunn til å gjøre det med min Tesla som nå snart er to år gammel. Den skal få gå så lenge den lever. Den var såpass dyr og har allerede gått såpass langt at jeg ikke ønsker på noen måte å realisere verditapet. Om jeg blir lei den så vil helt sikkert en av mine tre voksne sønner overta den. Planen er å supplere med en Modell X i løpet av et par år. Den tror jeg nok vil bli byttet etter 3-5 år.
|
|
|
[Re: keo]
05/09/2018 12:28
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har fossilbil og har det nok en stund til.. Hovedsaklig fordi jeg syns det er enklere å fylle diesel når det nærmer seg tomt enn å lade samt kan kjøre så langt jeg vil uten å måtte stoppe.. Fremtidsrettet er det neppe, men det funker fint. Tesla har jeg ikke lyst på, liker 4x4 og Model X er bare helt uaktuelt pga de dørene. Så per nå, ingenting aktuelt å velge i. Når flere kommer nå blir det fort aktuelt selv om jeg kjører forholdsvis lite gjennom bommer. Audi som kommer nå er interessant, men jeg kommer nok til å forpeste miljøet noen år til.
Edit: Det mest aktuelle nå er en E golf som til og fra jobb bil. ( I tillegg til 3 liters dieselmonsteret) Da får jeg jo testa denne fantastiske el bil verden som tydeligvis er der.
Redigert av Kriss; 05/09/2018 12:35.
|
|
|
[Re: olechr]
05/09/2018 12:44
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Trur de færreste som har penger til en Tesla har den i 10 år ja. De fleste jeg kjenner som har Tesla har allerede byttet 2-3 ganger. Først til 4 hjulstrekk og så til større batteri. :-) Det er i alle fall noen grunner til at eiere av Tesla muligens vil beholde bilene lengre enn en annen bil. For det første så kommer de i nok ikke til å bytte bil fordi det kommer nye biler med mye større batterier. Greia er at du trenger det ikke, og vi som har prøvd dette her har erfart at det er sånn. For meg ville det nesten ikke betydd noe som helst om jeg fikk en som gikk dobbelt så langt. Gevinsten av å ha mer enn 50 mil er nesten ikkeno, så betalingsviljen for dette er liten selv om dette er teknisk mulig allerede i dag. I tillegg så er det jo sånn at bilen blir bedre og bedre imens du har den. Dette gjør at den ikke blir utdatert så lett som en annen bil. Grunnen til dette er at den omtrent er som en iPad på hjul, bortsett fra Apples talentløse kundebehandling der nokså nye telefoner og ipader går ut på dato. For Tesla oppdateres software (gratis) ganske ofte. Du får ny og forbedret funksjonalitet, og for de som for eksempel har selvkjøringsmulighet så blir dette merkbart bedre jo mer erfaring Tesla får med dette. Min nye bil er nå 9 måneder gammel, den er blitt mye bedre på dette på de ni månedene. I tillegg er det ikke sånn at batteriet må byttes etter fem år eller noe sånt. Alt tyder på at batteriet holder helt fint uten degradering som betyr noe. I tillegg begynner ikke en Tesla å skrangle i alt mulig rallemikk etter noen tusen kilometer. Ikke ventilrakling, ikke høl i eksospotta osv osv. Jeg er enig i at ti år høres litt mye ut, men jeg utelukker ikke dette for min del. Jeg er ikke vant til å bruke mye penger på bil og har innimellom hatt eldre biler enn dette. Hvis min Tesla fortsetter å bli bedre og bedre, og de andre fortsetter å slepe beina etter seg og ikke greier å få fram noe som er konkurransedyktig, så kan det fort bli tilfelle. sv
|
|
|
05/09/2018 13:09
|
kveita
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tesla er sikkert en bra bil. Når man som meg kjører 10 000 km i året, betaler 650 kroner mnd. i bompenger og kan finne en bra nok bruktbil til 400 000 kroner så lar ikke kjøp av Tesla eller tilsvarende seg forsvare ut fra pengehensyn. Kan hende det blir en neste gang likevel... Inntil videre er det uansett billigst å rulle videre med 10 år gammel dieselbil (selv om det høres fristende ut med lavere verkstedsutgifter for elbil). Forresten glad jeg slipper å bruke så mye tid i bil som en del virker å gjøre (40 000 km i året! 100 km pluss i bil hver eneste dag - høres ikke særlig moro ut).
|
|
|
[Re: Boas]
05/09/2018 14:20
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Har vekslet mellom biler med og uten firehjulstrekk og savnet har vært aller størst inn i rundkjøringer, kryss etc. Opp til hytta kommer vi alltids. Må innrømme at jeg ikke skjønte dette. Savner du 4wd på vei inn i rundkjøringer og kryss? Du mener vel på vei ut av? Nedbremsing med trekk på alle 4 er jo ikke enklere/sikrere enn en med trekk på 2.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Hoaas]
05/09/2018 14:25
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
sv
Jeg fniser også litt av de som kjører Tesla og fniser og som tror deres regnestykke og bruk er fasiten for alle og enhver. Regn gjerne en Tesla hjem for meg: årlig kjørelengde ca. 20K, svært lite bompasseringer, dagens dieselbil bruker ca. 0,6 l/mil. Med avdrag (som jeg vet i realiteten er sparing) blir mitt regnestykke ca. 1400 kr/md. i favør av dieselbilen. Jeg har sammenlignet med min 2014 V70 til 270 000,-, med årlig service, forsikring, lån/avdrag og drivstoff. V70 kostnad pr år eks verditap - Kr 61 000,- Tesla 2013 S kostnad pr år eks verditap - 85 400,- Så med mindre V70 taper seg 24000 mer i verdi pr år (lite sannsynlig) enn Teslaen, ser ikke regnestykket så bra ut. Volvoen har til og med krok som kan trekke henger  Hadde vært fint om du la ut forutsetningene for dette regnestykket. Antar du regner en høyere verdi/høyere lån på Teslaen, noe som gir høyere avdrag, som egentlig ikke er en kostnad. Og du har lite bompasseringer antar jeg, og lader kun hjemme? Årlig servicekostnad på bilene du snakker om bør ikke være veldig forskjellige.
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
05/09/2018 14:28
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har vekslet mellom biler med og uten firehjulstrekk og savnet har vært aller størst inn i rundkjøringer, kryss etc. Opp til hytta kommer vi alltids. Må innrømme at jeg ikke skjønte dette. Savner du 4wd på vei inn i rundkjøringer og kryss? Du mener vel på vei ut av? Nedbremsing med trekk på alle 4 er jo ikke enklere/sikrere enn en med trekk på 2. Hvis du står og venter på å få kjøre inn i rundkjøringa, så er grep og trekk på alle 4 en stor fordel når man skal snike seg raskt inn mellom trange luker. Samme gjelder når man venter i kryss..
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
05/09/2018 14:36
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fullfinans på begge, pris v70 270k, pris ett år eldre tesla 430k. Årlig servicekostnad på volvoen er 3000kr, bruker ikke merkeverksted mer, ikke nybilgaranti lengre. Drivstoff er 1000kr i mnd. Forsikring 4500 i året, full kasko med motor og drivverk.
Tesla ligger på mellom 7-9000kr i servicekostnad, ref tidligere i tråden. Lader kun hjemme, ca 1400kr i årlig ladekostnad. Forsikring ca 10k pr år.
Høyere lån er selvsagt en kostnad, hvis man ikke tar avdrag med i kostnadsberegningen så kan man jo kjøpe hvor dyr bil man vil og fortsatt komme «billigere» ut, mens man i realiteten ikke har råd.
Man blir stadig fortalt hvor ekstremt billig det er å eie en tesla som koster mye mer enn en fossilbil, men jeg får fortsatt ikke regnestykket til å gå opp sammenlignet med en fossilbil til 300k. Da skal man kjøre sinnsykt mye, med mange bompasseringer. Godene med bompasseringer tipper jeg forsvinner om ikke lenge i tillegg.
Redigert av Hoaas; 05/09/2018 14:40.
|
|
|
[Re: Hoaas]
05/09/2018 15:23
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Vi kjøpte en 3-års serviceavtale til TMS, mener å huske den kosta rundt 18000,-. 9000,- i årlig service på Teslaen høres mye ut.
Forsikring generelt på Tesla har blitt dyrere de siste to årene ja.
Jeg mener det blir feil å ta med den høyere avdragsbetalingen som en kostnad. Rentene på et evt høyere lån for Teslaen må jo tas med, og gir en høyere kostnad.
Skjønte forøvrig hva du mente med 4wd og rundkjøring rett etter jeg kommenterte ;-)
|
|
|
05/09/2018 15:31
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Vi kjørte ca 25000 årlig med Tesla, og sparte rundt 20’ årlig i bompenger. Vi sparte omtrent det samme i drivstoff regnet med forbruk 0,7l og 15 kr/l for dieselbilen, og forbruk 2 kw/mil og 1 kr/kw.
|
|
|
05/09/2018 15:31
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Også kommer delekost og rep i tillegg, men sånt er så godt som umulig å si noe om. Annet enn at dekk sannsynligvis er en hel del dyrere til tesla grunnet stor dekkdimensjon. Hvorfor blir det feil å ta med avdrag? Skal ikke bilen betales?? I så fall bør jeg ta meg en kjapp telefon for å få meg en tesla asap! Hvis jeg f eks ikke ønsker å bruke mer enn 5000 i mnd på bil, inkl alle kostnader, skal jeg utelate avdragene fra regnestykket?
|
|
|
|
|