En liten del av meg vil kjøpe denne for å kose meg med junior og sykkelvogn i marka til våren/sommeren, men en annen del vil vente på alu-Grail og se på prisene der... Jeg får helt noia av de hendlene på Diamanten
Synes jeg traff rimelig bra i mine antagelser lengre oppe i tråden men vinklene er litt krappere og trail litt kortere enn de fleste rene grussykler. I min bok er det bra. Mer adventure road enn gravel, ja
Jeg trives veldig godt på min Cube Attain, men skulle gjerne hatt noe med mer dekk-klaring og som jeg kan ta ut hele året med ørlite mindre dårlig samvittighet.
Takk MariusN, nydelig. Ligger dette på tilgjengelig nå eller har du kilder? M er 53 og er ganske lik Topstone i M som er 56. M blir riktig for meg, ganske nære M i Grail og Caad12 i 56.
Flott, det så bra ut. Jeg ligger nok med mine 174/80 cm et sted i mellom XS og S med min foretrukne sittestilling. Bør nok gå for Small for å få nok akselavstand til å unngå alt for mye toe overlap med vintersko og skjermer. Frister dog litt med litt lavere stack og 2 cm mer setepinne på xs.
Tror dere prisen blir værende på 7999 ut høsten eller er det fare for at den går opp?
Er det jeg som er helt tulling, eller oppgir Diamant størrelse 53 ift. seterørslengde, mens cannondale oppgir 56 ift. topprørslengde (ref geometrikart for caad 12).
Det er vel flere måter å oppgi størrelse på. Noen bruker seterøret, noen overrøret og noen ingen av delene. Man må nesten lese geometritabellene selv for å finne ut hva som er reellt.
En liten del av meg vil kjøpe denne for å kose meg med junior og sykkelvogn i marka til våren/sommeren, men en annen del vil vente på alu-Grail og se på prisene der... Jeg får helt noia av de hendlene på Diamanten
Prisene på alu-grail blir vel ganske like som på alu-Inflite, tipper jeg. Så da snakker vi vel om 14-15 000, omtrent som Orbea Terra.
Jepp, det er litt greia for min del. Jeg har jo kjøpt meg Grail til ca. kr 25 000 som planen er å også kjøre i saltlake. Det er litt råflott, men ikke mer råflott enn om jeg hadde kjøpt f.eks. Rondo Ruut AL til kr 15 300 (rabattert) til pendlinga og en enda dyrere karbonsak til eventyrsyklinga i marka. Det er problemet med at de fleste av de billigste nye eventyrsyklene koster rundt kr 15 000, de er litt dyre til bare være (vinter)pendler. Men kr 7999 kan vurderes bare for å slippe ekstra arbeid med slitasjedelskift osv. Det er vel kun hvis Gavia Terra Comp kommer på et godt tilbud at andre kan måle seg.
Ja, jeg jeg har også en annen mer påkostet grusracer, så er nå på utkikk etter en ren vinter- og regnværssykkel som kan stå med skjermer hele året og som tar 40 mm pigg på eget hjulsett, alternativt med orginalhjul og -dekk når det ikke er glatt.
Hadde egentlig tenkt å kjøpe Vitus Substance, men til og med den blir jo en god del dyrere. Originalhjulene/dekkene på Diamanten passer også tiltenkt bruk bedre. I tillegg kommer fordelen med å ha lokal butikk og noen gratis servicer.
Hva er sittehøyden din? Jeg er 184 cm og sitter på 76,5 cm.
Jeg er 184 og sitter på 75cm på eksisterende racer, målt på topp av setet i direkte linje med seterør. Merk at jeg bruker setback pinne, usikker på om dette gir ett ørlite høyere effektivt tall?
Jeg har relativt korte bein, lang rygg, lang hals og stort hode (Jeg er ca. 154 til skuldertopp).
Uansett, hva tror dere? Basert på geometri, M eller L?
Forresten, jeg målte klaringen mellom "stag stag" i gaffel, kjedestag og setestag til å være ca. 50mm. Da med sliten tommestokk utlånt fra betjening så ta det med en klype salt. Uansett så antar jeg at man kan ha både skjermer og relativt seriøse piggdekk på denne.
Kr 11999 igjen nå, så det ble med den ene dagen på tilbud.
Det ble en M på meg til nedsatt pris, fikk for øvrig ytterlige 5% rabatt med Bate kort.
Etter å ha sett mer på geometri så ble jeg ganske sikker på M, L ser bl.a. ut til å bli vel høy i front for min del. Denne er som påpekt lenger opp her i nærheten av Cannondales str. 56 som jeg ser at mange andre på forumet med min høyde trives på. Den er faktisk ikke så langt i fra Synapse i geometri tror jeg? Uansett så ble jeg enda mer sikker etter å ha prøvd den mer, bl.a. glad for at den ikke har høyere overrør..
Samme case for min del også som de fleste andre her, egentlig lyst å vente på ett flottere merke med f.eks. 105 R7000. Men denne oppfyller nok mine behov, hendlene er ikke vakre, men helt ok å holde i, og den skal primært brukes til pendling. I tillegg er den ca. i samme vektklasse som f.eks. Topstone er tippet til å ligge i. Så til 7500 ble det ikke så mye mer å tenke på for en småbarnsfar med annet å bruke penger på
Forøvrig så veide jeg den uten pedaler i dag med den billige bagasjevekten igjen, da stoppet den på 9,9kg. Skrudde videre av sete og pinne for å se hva det gikk i, de var ca. 600gram til sammen. Så det bør være relativt greit å få denne en del ned, for de som eventuelt bryr seg om slikt. Hjulene veier vel bl.a. 2,1kg på papiret.
Noen som har gode tips til: - Skjermer? - Bedre hjulsett? (tenkte å bruke RS170 til piggdekk) - Komfortabel, lett setepinne (27,2mm)? - Komfortabelt sete?
Synes ikke den sykkelen er en god deal på noen som helst måte. Du får Cannondale Topstone Sora til kr 8500.
Sitat: nordfonn
Det ble en M på meg til nedsatt pris, fikk for øvrig ytterlige 5% rabatt med Bate kort.
Så bra! Viktig å slå til på tilbud med en gang. For egen del er jeg egentlig glad for at tilbudet ble slutt så jeg slapp dilemmaet og må bruke Grailen. Jeg er egentlig lei av å bruke rimelige sykler til pendling, og har godt over til finere saker fra sykkelparken.
Noen som har gode tips til: - Skjermer? - Bedre hjulsett? (tenkte å bruke RS170 til piggdekk) - Komfortabel, lett setepinne (27,2mm)? - Komfortabelt sete?
Det er fortsatt kr 7999 i butikk. Så akkurat på Medium på Storosenteret. Jeg skal ikke ha den.
Tok noen armmål og Medium er riktig for meg på 184 cm. Temmelig lik de to bukkestyresyklene jeg har fra før, Grail i M og Caad12 i 56.
Synes styret virket veldig smått og pinglete og junioraktig. Kan ha blitt lurt av hendlene, de ser klumpete ut . (@pharynx, jeg tok et noiabilde til deg!) De passer dog helt fint til mine hender. Styret var for smalt dog.
Styret og bremsene og litt fargen/lakken ga gjennomgående lavprisfølelse. Bakbremsen trengte vel lufting med en gang, men egentlig ga de følelsen av å være såpass spinkle skivebremser at jeg egentlig like gjerne bruker felgbremser - men da får man ikke dekklaringa. Pussig og billig følelse med så store hendler og så spinkel bremsekraftfølelse.
Til kr 7999 er dette fortsatt en god deal da, men jeg ble enkelt minnet på hvorfor jeg ikke gidder de rimeligste syklene lenger. Pluss at sykkelen kan jo godt koste litt mer enn sykkelklærne man har på da . (For ikke snakke om tiltenkte piggdekk til kr 2600.) Så den er ikke noe for meg.
For de som skal ha seg en godt priset pendler, så er det jo denne, Topstone Sora eller Gavia Terra Comp Gravel som konkurrerer i dette prisleiet.
Mulig det bare er fordi jeg er blitt hektet på selvbygging, men vet folk om det er mulig å bare kjøpe ramme fra importør for Diamant? For rammen virker fin og jeg er svak for litt knallfarge.
Synes styret virket veldig smått og pinglete og junioraktig.
Tenker du på bredde, drop eller reach? Målte du? Sikker på at M og dertil hørende styre er tiltenkt din kroppsstørrelse/skulderbredde? Og du er ikke påvirket av Grails brede og høye 440 mm styre? Det er jo naturlig at styret ikke er så svært for en sykkel som AR, som er tiltenkt bruk på landevei så vel som grus.
Sitat: anonymous22
Bakbremsen trengte vel lufting med en gang, men egentlig ga de følelsen av å være såpass spinkle skivebremser at jeg egentlig like gjerne bruker felgbremser - men da får man ikke dekklaringa.
Igjen - på hvilket grunnlag? Følelse i hendlene på en tilfeldig oppsatt sykkel? Alt jeg har registrert om Tiagra/RS-405 tilsier at bremsefunksjon og -følelse ligger nær 105/RS-505, som er blitt godt mottatt de siste årene - og har alle de kjente fordelene fremfor felgbremser.
...og litt fargen/lakken ga gjennomgående lavprisfølelse.
Kan ikke si jeg er enig. Har riktig nok ikke studert lakkeringsjobben, men fargen synes jeg er knall
Gratulerer! Er ikke i tvil om at du har gjort et godt kjøp
For ordens skyld: Jeg er ikke i bransjen og har allerede en GT Grade X 2015 til bruk som AR ellers ville egnet seg godt for. Har brukt karbonsykkel med Ultegra og lette hjul til vintersykling tidligere, men gjør ikke det igjen. Vinteren fortjener sin egen doning, som med fordel kan veie mer og ha rimeligere hjul og gruppe.
Min lokale butikk på Gulskogen skulle kjøre tilbudet i to uker til så jeg har reservert en i small til meg. Kommer til uka. Mulig jeg må gå på en 17 graders stem for å få nok dropp, men er redd akselavstanden blir for snau med xs.
På grunnlag av hva jeg følte, i motsetning til din internettsynsning? Man får det man betaler for, intet mer (men altså litt mer på tilbud).
Styret var sammenliknet med styret på Caad12. Bremsene sammenliknet med Ultegra. Bremsene fungerer helt sikkert fint, etter lufting og innkjøring. Men litt pinglete følelse i hendlene, i kontrast til hettene. Ramma er ganske lik som begge mine bukkestyresykler, så størrelsen er fin den. Gsport har tenkt at sykkelen er til mindre personer ja. Det er jo problemet med billige husmerkesykler, de henger ikke på greip - det er ikke noe nytt at komponenter ikke passer så godt sammen.
Fargen er kul nok den, men som vel absolutt alltid etter min erfaring, så ser alltid billigere husmerkesykler kjipere ut i lakk/dekaler. Selv om den var ensfarget og med en farge på dekslene, var looket det samme.
Du mener at følelsen du fikk da du trykket på hendlene i butikk veier tyngre enn tester og tilbakemeldinger fra dem som faktisk har brukt 105/RS-505 og Tiagra/RS-405?
Jeg trykket også på hendlene i butikk og fikk slett ikke en umiddelbar følelse av at bremsene er så dårlige at jeg like godt kunne valgt felgbremser Vet faktisk slett ikke hvor du har akkurat det fra.
Og C4 SL-styret fremstår som et landeveisstyre med rimelig klassisk utforming.
Men hva vet jeg, driver jo bare med internettsynsing. Respekterer dog dine følelser.
Bremsene fungerer helt sikkert fint, etter lufting og innkjøring.
Nei, du er en besserwisser som faktisk nesten uten unntak framstår som bare din mening er korrekt. Jeg poster bare min subjektive følelse, som en ganske kvalitetsbevisst person. Min mening teller mye for meg.
Sitat: Sepeda
Jeg trykket også på hendlene i butikk og fikk slett ikke en umiddelbar følelse av at bremsene er så dårlige at jeg like godt kunne valgt felgbremser Vet faktisk slett ikke hvor du har akkurat det fra.
Jeg har en Nakamura med Hayes Radar jeg har brukt til pendling og vogntrekking noen år. Eksempel på pinglete skivebremser med pinglete skiver hvor jeg heller ville hatt felgbremser med mindre vedlikehold.
Denne sykkelen er et fint kjøp på tilbud hvis man vil ha en litt moderne grussykkelgeometri i billig husmerkevariant. Men kvalitetsfølelsen på White og Gekko-hybrider man får til kr 5-6000 på tilbud (veil. 7-10 000) er i grunn høyere. Så man betaler fortsatt en del ekstra for eventyrvarianten.
Sitat: Sepeda
Bremsene fungerer helt sikkert fint, etter lufting og innkjøring.
Se der, ja. Etter den redigeringen er vi enige.
Dette ser jeg du gjør ofte, kommenterer at andre har redigert. Mens du selv redigerer og redigerer uten at det fremkommer av opprinnelig innlegg.
...du er en besserwisser som faktisk nesten uten unntak framstår som bare din mening er korrekt.
anonymous22, du har mange gode og grundige innlegg, derfor svarer eller kommenterer jeg noen ganger. Oftest er jeg enig, noen ganger uenig. Men la det ikke ende opp i kjekling og personkarakteristikker. Vi er voksne mennesker som skriver om hobbyen vår.
Mitt poeng var for øvrig ikke at du hadde redigert, men at vi slett ikke er så uenige likevel.
Jeg synes fargen var dritkul og merket meg ikke noe billig-preg, men studerte den ikke sånn vannvittig nærme heller. Hadde kjøpt den om jeg hadde penger, men må stikke til Sørkedalen og bøffe Sepeda sin Grade tror jeg i steden.
Nei, jeg liker virkelig ikke å kjekle på forumet og håper ikke jeg anses som en kranglefant. Bare sykkelglede her i gården, og denne gang falt min elsk på en knallgul Diamant
Sitat: vetleg
Hadde kjøpt den om jeg hadde penger, men må stikke til Sørkedalen og bøffe Sepeda sin Grade tror jeg i steden.
Du skal se at jeg med tungt hjerte legger den ut til røverpris, om jeg gjør alvor av planene om monster-vintersykkel med plass til ISP. For øyeblikket bevoktes den av en hissig grevling, tidvis en rev og dessuten en svart panter (gårdskatt).