Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Comeback på HT

Comeback på HT #2506928 03/09/2018 10:11
K
kolli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Hadde i går min første tur på halvsusp siden 2011. Kjøpte en svært lite brukt 2014 Cube LTD med alu, OK utstyr til en fornuftig pris.

Har siste 7-8 åra kun syklet sti med 29" Spezialized Camber fullsusp. Oppdaget til min store overaskelse at det var gøy med HT. Ja det rister mer og rumpa må løftes over humpene. Men duverden hvor kjapt, lekent og effektivt det er med HT på flytstier og enklere terreng.

Vurderer om jeg skal selge Camber'en og enten gå for fulldempet rittsykkel eller en dedikert stisykkel. Slik som jeg opplever den nå er den ikke rask nok til ritt, og kunne vært enda mer boing og tilpasset vinkler.

Må begrense antall sykler til 3, og da må det bli noen kompromisser:
1. Racer - skal uansett beholdes
2. HT - Cube: Beholdes da den både er såpass rimelig at den kan benyttes t/r jobb og under tvil til butikken. Kan også brukes til ritt?
3: Camber( byttes? stifulldemper eller rittfulldemper?)

Vurderer om jeg skal selge Camber'en og enten gå for fulldempet rittsykkel eller en dedikert stisykkel. Slik som jeg opplever den nå er den ikke rask nok til ritt, og kunne vært enda mer boing og tilpasset vinkler. Hva er deres erfaring, for en mann på 44 er det OK med en rittfulldemper til stikos eller bør jeg heller investere i en tilpasset sykkel? Sykler pt ikke ritt, men har det til vurdering..

Re: Comeback på HT [Re: kolli] #2506972 03/09/2018 13:28
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Flinke folk har syklet fort på Camber i norgescupen så jeg ville ikke vært alt for bekymret. I tillegg blir rittsykler mer stivennelige de også. Kanskje litt tilpasning er alt som skal til for å få den "raskere". Men dessverre er det rytter som må bli rask med mindre man er på et rimelig høyt nivå.

Kjør camberen til allround og ritt og Cube til andre ting.

LarsB

Re: Comeback på HT [Re: larsb] #2506977 03/09/2018 13:53
K
kolli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Sitat: larsb
Men dessverre er det rytter som må bli rask med mindre man er på et rimelig høyt nivå.

LarsB

NEI, det var ikke dette jeg ville høre ICON_SMILE

Håpet å få masse gode tips på dyre sykler jeg kunne kjøpe istedet for å akseptere dårlig kondis og at jeg må ut og trene.

Reality Sucks!

Re: Comeback på HT [Re: kolli] #2506985 03/09/2018 14:36
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Camber har vel vært den raskeste sykkelen med litt stigeometri. Så med mindre du enten skal vinne ritt eller syns den er for lite grov i forhold til stisyklingen du gjør, så er den et av de beste kompromiss du kan gjøre.

Karbonbasert livsform.
Re: Comeback på HT [Re: kolli] #2506998 03/09/2018 16:21
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: kolli

NEI, det var ikke dette jeg ville høre ICON_SMILE

Håpet å få masse gode tips på dyre sykler jeg kunne kjøpe istedet for å akseptere dårlig kondis og at jeg må ut og trene.

Her har du fått noen snusfornuftige råd du selvsagt må ignorere når poenget er å kjøpe ny sykkel ICON_GRIN .

Camber har vært en flott allsidig stisykkel i noen år, men er jo selvsagt ikke moderne lenger. Og norgescup-referansene handler gjerne om toppmodellene, det er stykke mellom sworks og aluvarianten. Det har skjedd en del på geomtrien i det siste, hvor raske rittsykler blir stadig mer stivennlige. Selv om sykkelen du har er like god som den alltid har vært, er det sikkert mange gode grunner en kan finne på for å kjøpe ny.

To helt ferske tråder som handler om omtrent samme sykkelkjøpstanker:
https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2493005

https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2506912#Post2506912

Re: Comeback på HT [Re: anonym22] #2507065 04/09/2018 05:51
K
kolli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Takk anonymous22!

Sitat: anonymous22

Camber har vært en flott allsidig stisykkel i noen år, men er jo selvsagt ikke moderne lenger. Og norgescup-referansene handler gjerne om toppmodellene, det er stykke mellom sworks og aluvarianten.

Stemmer, min Camber er en 2013 Alu Comp. Den er tung, treg og daff. Beskrivelsen må ikke under noen omstendigheter sammenlignes med eieren ICON_LAUGH

Beslutningen er at jeg kjøper ingen ny sykkel i vinter, men avventer til vår/sommer. Da skal kondisen opp mot "merkenivå på Birken" - form og Camber og Cube skal testes på samme løypa for å se hvem som flyr fortest i variert terreng. Rapport kommer!

(og ny tråd om kjøp av sykkel kommer sikkert også...)

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå