Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Espressokanne

Espressokanne #2506721 01/09/2018 19:53
ccRacer Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Enkelt spørsmål: om man kjøper en 10-koppers espressokoker (for induksjon), kan man fint bruke denne på 1 eller 2 kopper? Eller bør man kjøpe en mindre...

Tips til enkle og funksjonelle kaffekverner mottas også med takk. Finnes disse forresten batteridrevne?

Re: Espressokanne [Re: ccRacer] #2506738 01/09/2018 21:46
Dan Offline
More than words
More than words
Man bør kjøpe en mindre. Når man lager kaffe med en mokkakanne så er to variabler gitt for at bryggingen skal gå som planlagt:
1. Vanntanken (nedre halvdel av kannen) må fylles til et gitt punkt.
2. Kaffefilteret (som sitter mellom over- og underdelen) må være fylt opp.

Det betyr at hvis du har en tikopperskanne så får du ti kopper kaffe, har du en tokopperskanne så får du to kopper.

For å forkludre alt sammen enda mer så er det pes å brygge to kanner kaffe fra den samme kannen rett etter hverandre. Så det nytter ikke å kjøpe en liten kanne og lage kaffe i omganger hvis man har mange gjester. Da må kannen kjøles ned og skylles og filteret tørkes mellom bryggingene.

Så det man gjør er at man kjøper en liten og en stor og bruker dem til forskjellige anledninger. ICON_SMILE

Re: Espressokanne [Re: ccRacer] #2506742 01/09/2018 22:24
P
pinnedyret Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Enklere kvern trur jække du finner
https://www.kitchenone.no/produkt/hario-ceramic-slim-kaffemoelle/
Brukern daglig til presskanne, men til mokkafinmalt tar det litt tid. Det har også med at jeg først må kverne før jeg setter mokkakanna til koking. Med presskanne kverner jeg mens vannet koker opp.

Cruiser avgårde, med skygger i aua og gnister håret
Re: Espressokanne [Re: ccRacer] #2506744 01/09/2018 22:35
ccRacer Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hvorfor omtales noen av disse som mokkakanner og som espressokanner? Bialetti har f.eks disse 2:
Mokka https://www.jernia.no/produktkatalog/kjøkken/varm-og-kald-drikke/kaffe-og-te/tekoker-og-kaffekjele/bialetti-kaffebrygger-6-kopper-mokka-induksjon-antracite/p/11739078
Espresso https://www.jernia.no/produktkatalog/kjøkken/varm-og-kald-drikke/kaffe-og-te/tekoker-og-kaffekjele/bialetti-kaffekoker-venus-6-kopper-induksjon/p/11715703

Re: Espressokanne [Re: ccRacer] #2506764 02/09/2018 07:08
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: ccRacer
Hvorfor omtales noen av disse som mokkakanner og som espressokanner?

Uten å disse rubrikken på tråden, espressokanne er feil, siden man trenger en espressomaskin for å lage espresso. En mokkakanne er ikke i nærheten av samme trykk som det en espressomaskin har, så det blir en annen drikk, som da egentlig heter mokka.

Så Jernia tar feil når de kaller disse for espressokanner, siden begge to er mokkakanner. Den klassiske Bialetti-kannen har Moka som modellnavn. Den nye Venus har jeg ikke testet eller skrudd på, men jeg går ut fra at den følger akkurat samme prinsipp for bryggingen, bare i en litt mer moderne form.

Jeg ville ha gått for klassikeren. Ikke minst fordi den er lett å få grep om når man skal stramme og løsne delene.

Re: Espressokanne [Re: ccRacer] #2506772 02/09/2018 08:08
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Vi har hatt Venus i flere år, da det var den eneste for induksjon tidligere.

Den andre der har mer klassisk utseende på toppdelen, men ikke bunn (originalen er kantete der også).

Ser ingen grunn til å betale ekstra for den nyere modellen - det er nemlig Venus som er eldst av disse to.

Men, så er jo Jernia helt feil sted å handle da, med svært stor forskjellig pris på de to.

Kaffebrenneriet tar hhv.
kr 455:
https://www.kaffebrenneriet.no/nettbutikk/bialetti-venus-stål-6-kopp-induksjon

og kr 599:
https://www.kaffebrenneriet.no/nettbutikk/moka-express-induksjon-6-kopp

Re: Espressokanne [Re: anonym22] #2506777 02/09/2018 08:42
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous22
Den andre der har mer klassisk utseende på toppdelen, men ikke bunn (originalen er kantete der også).

Ser ingen grunn til å betale ekstra for den nyere modellen - det er nemlig Venus som er eldst av disse to.

Åh, jeg var ikke inne på linkene først, så jeg så ikke at den "klassiske" var en hybrid mellom klassisk og moderne. Da faller mitt argument med at den "klassiske" er greiere å holde i når man skrur.

Re: Espressokanne [Re: ccRacer] #2506797 02/09/2018 10:50
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg bruker to størrelser. Har en sekskopper og en tre kopper. Har jeg mange gjester koker jeg kaffe på begge samtidig. Jeg synes sekskopperen duger til fire kopper og trekopperen til to kopper. Mokkakanne er navnet jeg har hørt om slike kanner fra jeg vsar loten, og det er det de kalles i italia hvor de kommer fra.

Moderator  support