Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til å velge sykkel - CX / GX

Hjelp til å velge sykkel - CX / GX #2506704 01/09/2018 17:30
F
fersken28 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
F
Hei alle syklister!
Jeg er ny her på forumet og har lyst å gå fra en billig hybridsykkel til en ordentlig cyclocross / grussykkel, men trenger litt veiledning. Som nybegynner har jeg ikke så mye peiling og har heller ikke det store budsjettet. Jeg ønsker å holde meg under 10.000,- og har sett på disse tre syklene:

https://xxl.no/white-gx-pro-18-grussykkel-herre-forpris-xxl-no-9999/p/1143986_1_style
https://www.gsport.no/produkt/264399/diamant-ar-sora-landeveissykkel
https://www.bikester.no/serious-grafix-cyclocross-rod-svart-712483.html

Noen som har kommentarer til disse, eventuelt tips om andre sykler? Har også prøvd å finne bruktsykler, men er ikke så lett å finne den rette. Jeg er en 170 cm lang kvinne og vil bruke sykkelen til og fra jobb (ca 10 km tur/retur) samt til korte og lengre turer på asfalt og grus. Skal nevnes at hjemveien fra jobb i hovedsak består av motbakke (Byåsen om det er noen Trondheim'ere her).

Håper noen har lyst og tid til å hjelpe meg litt :-)

Redigert av fersken28; 01/09/2018 17:32.
Re: Hjelp til å velge sykkel - CX / GX [Re: fersken28] #2506707 01/09/2018 18:15
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis du har mulighet til å prøve, så ser den white'n veldig fin ut til din bruk (tror jeg). Diamanten er også fin og tilnærmet likt specca som white, men white har et hakk bedre girgruppe (tiagra vs sora).
Tror ikke du finner stort bedre alternativer til den prisen og bruktmarkedet er håpløst å navigere i.
Fordelen med en sånn sykkel er at du kan sette den opp med heldekkende skjermer, hvertfall på vinteren, med noen halvbreie piggdekk, men fint sette på 28mm slicks på våren til høsten og sykle ganske fort. Utvekslinga på disse syklene er også lett nok til oppoverbakker.
Kjørte på en lignende sykkel før (gt grade), men solgte for å finansiere fullblods racer. Går nesten ikke en dag uten at jeg savner den sykkelen. De kan virkelig brukes til nesten alt.
Det finnes noen raskere sykler som kunne vært aktuelle til bruken du beskriver, det er stort sett komfort-racere med skivebremser og plass til ganske brede dekk, typ 35mm. F.eks Canyon Endurace, Cannondale Synapse, trek domane, GT grade, focus paralane. Da må du gjerne opp mot 15k

Redigert av vetleg; 01/09/2018 18:16.
Re: Hjelp til å velge sykkel - CX / GX [Re: fersken28] #2506724 01/09/2018 20:00
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet! Spenstig brukernavn ICON_SMILE

Gode poenger fra Vetleg!

Hva gjelder komponenter, er White med Tiagra og hydrauliske bremser å foretrekke fremfor Diamant med Sora og mekaniske bremser eller Serious med Tektro mekaniske bremser. Med hydrauliske bremser er det lettere å porsjonere ut bremsekraften (modulere), mindre justeringer og du slipper å oppleve at wire fryser i strømpen om du bruker sykkelen vinterstid. Hydrauliske bremser er også betydelig mer kostbare, så du får mer valuta for pengene og høyere annenhåndsverdi.

Men: Det viktigste er at sykkelen passer og at du sitter behagelig på den. White sin GX-serie er overraskende store i størrelsen og jeg er redd for at S kan bli hakket for stor for dine 170 cm med mindre du er bekvem med å sitte ganske utstrakt. Verdt å vurdere damemodellen GX Pro Ane, selv om minste størrelse finnes kun i enkelte varehus. XXL Trondheim skal ha i XS, om oppgitt lagerstatus er riktig. Husk at det ikke finnes felles standardstørrelser - S i en modell kan være like stor som M i en annen. Kjøp for all del ikke for stor sykkel ICON_SMILE

Også verdt å vurdere den fine Diamant AR Tiagra med hydrauliske bremser. Om du melder deg inn i kundeklubben, får du avslag på 20% på første kjøp i butikk (ikke på nettet). G-Max Trondheim skal ha den inne. Om du allerede har benyttet deg av kundetilbudet, skal du se at den uansett kommer på tilbud innenfor ditt budsjett ICON_SMILE

Et annet alternativ er Gavia Terra Comp, men Bikeshop er dessverre utsolgt for S for øyeblikket. Ifølge oppgitte mål er Terra i M uansett kortere enn White GX Pro i S.

Re: Hjelp til å velge sykkel - CX / GX [Re: fersken28] #2506776 02/09/2018 08:33
F
fersken28 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
F
Tusen takk for utfyllende svar og tips til andre sykler. Morsomt med kommentar på brukernavnet, det var det beste nybegynnernavnet jeg kom på, hehe.

Grunnen til at jeg ikke har sett på damemodellen (white) er at jeg ikke er så fan av rosa og lyse farger, men ønsker likevel en sykkel med pent utseende. Kampanjen på White-sykkelen er ut dagen i dag, så spørs om jeg får prøvd den før den blir noe dyrere igjen. Synes det er vanskelig å vite hvilken størrelse man skal velge på White og veldig rart at man som kvinne nesten må ha juniorsykkel.. ICON_TONGUE
Men jeg må kanskje droppe fargepreferansene og gå for damemodellen? ICON_SMILE

Re: Hjelp til å velge sykkel - CX / GX [Re: fersken28] #2506794 02/09/2018 10:11
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: fersken28
Kampanjen på White-sykkelen er ut dagen i dag, så spørs om jeg får prøvd den før den blir noe dyrere igjen.

XXL har gode betingelser for retur (forutsatt at du ikke bruker den mer enn enkel prøving hjemme) og bytte (selv om den er brukt), så jeg foreslår at du slår til på sykkelen du ønsker deg og ser om den passer - så bytter eller returnerer du ved behov ICON_SMILE

Synes det er vanskelig å vite hvilken størrelse man skal velge på White og veldig rart at man som kvinne nesten må ha juniorsykkel.. ICON_TONGUE.

Ja, kjedelig å velge uten å kunne få veiledning og prøvesitte. Jeg har sett på GX-serien i butikk og kikket på målene som oppgis for de forskjellige modellene på Whites hjemmeside. Om de oppgitte målene er korrekte, er GX store i størrelsen. Jeg er 180 cm og min landeveissykkel i anbefalt størrelse for meg (altså M) er tilnærmet like stor som GX Pro i S. Jeg ville følgelig valgt S. Da er det dessverre fare for at den er stor for deg, men jeg kan slett ikke si det sikkert ICON_SMILE

Men jeg må kanskje droppe fargepreferansene og gå for damemodellen? ICON_SMILE

GX Pro og GX Pro Ane er helt like bortsett fra fargevalg og størrelse. Det går helt sikkert fint å eventuelt få byttet en GX Pro til GX Pro Ane, om bare XXL har noen igjen etter salget.

Hva gjelder utseende, er jeg selv svak for Diamant AR Tiagra. Ikke bare er farger fint, det gir også mer synlighet ICON_SMILE Men om du ikke kan benytte deg av rabatt på første kjøp i kundeklubben, nærmer den seg et prisnivå der det plutselig er et helt annet utvalg av lekre alternativer.

Re: Hjelp til å velge sykkel - CX / GX [Re: fersken28] #2506808 02/09/2018 13:12
F
fersken28 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
F
Igjen, tusen takk for utfyllende svar :-)
Jeg tror jeg prøver meg på en str. S og så får jeg heller bytte den om det skulle bli helt feil - da fordi jeg kun kan benytte meg av kampanjen med 2000,- rabatt i dag. Så får jeg pengene tilbake eller byttet den i XS om det skulle være noen igjen.
Kan nok ikke benytte meg av rabatt hos G-sport, da jeg er den som er kundeklubbmedlem i samtlige butikker for å utnytte slike rabatter, hehe :-)

Forresten..
Er disse pedalene ok: https://www.xxl.no/shimano-pd-a530-kombipedal-svart/p/1097140_1_style ?
Eller bør jeg kjøpe rene klikkpedaler? - https://www.xxl.no/shimano-pedal-pd-m520l-spd/p/1025920_1_size_1

Blir vel å bruke sykkelen til kortere turer også (til og fra trening - 2 km én vei), så jeg er usikker om kombipedal eller ren klikkpedal er det beste valget.

Redigert av fersken28; 02/09/2018 16:14.
Re: Hjelp til å velge sykkel - CX / GX [Re: fersken28] #2506828 02/09/2018 17:19
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har ikke prøvd kombipedalene, men de er sikkert helt greie. Hadde noen lignende fra shimano før som funka veldig fint, men jeg gikk over til spd-sl. Jeg ville ikke valgt ren spd-klikkpedal hvis du av og til kjører uten sykkelsko, fordi de ikke har noe særlig flate å sette foten på. Da er det bedre med spd-sl. Selv har jeg pendla 15km hver vei med sherrox på spd-sl, men ikke si det til noen.

Re: Hjelp til å velge sykkel - CX / GX [Re: fersken28] #2506913 03/09/2018 09:02
K
klev1 Offline
Avhengig
Avhengig
K

Re: Hjelp til å velge sykkel - CX / GX [Re: fersken28] #2507072 04/09/2018 06:47
S
st3inar Offline
Medlem
Medlem
S
Jeg bruker pd-530 som klikk langs landeveg og flat-delen ved pendling/bysykling. Pedalen er grei den, men synes plattformen er hakket for liten når jeg bruker myke joggesko som feks nike. Vans sko passer bedre i og med at de er stivere. Skal kanskje nevnes at jeg bruker str 47/48 ICON_SMILE

Re: Hjelp til å velge sykkel - CX / GX [Re: fersken28] #2507089 04/09/2018 07:14
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
PD-A530 er veldig fine og veier også ganske lite. Hvis du skal gå for kombipedaler, ville jeg valgt disse. Når du er klikket inn, er disse i grunn like gode som de vanlige klikkpedalene du lenker til.

Ulempen med alle kombipedaler er at det er litt mer kronglete å klikke inn, siden pedalen må være riktig vei. Og typisk er de veldig ofte feil vei pga. at de veier mest på klikksiden, som da kommer ned i stedet for opp. Altså kjedeligst til bysykling, pendling osv. når man stopper i kryss o.l. På sykkeltur/trening så spiller det liten rolle, siden man ikke klikker særlig ofte ut/inn i løpet av turen.

Re: Hjelp til å velge sykkel - CX / GX [Re: fersken28] #2507884 06/09/2018 11:41
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg tror jeg prøver meg på en str. S og så får jeg heller bytte den om det skulle bli helt feil - da fordi jeg kun kan benytte meg av kampanjen med 2000,- rabatt i dag.

Vær oppmerksom på G-Sports gode tilbud på Diamant AR Tiagra ICON_SMILE

Re: Hjelp til å velge sykkel - CX / GX [Re: fersken28] #2507996 06/09/2018 18:08
E
elviz Offline
Veteran
Veteran
E
Hva er tilbudet? Ligger på nett til 7999 nå..

Re: Hjelp til å velge sykkel - CX / GX [Re: elviz] #2508034 06/09/2018 20:03
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: elviz
Hva er tilbudet? Ligger på nett til 7999 nå..

Det er det som er tilbudet.

Re: Hjelp til å velge sykkel - CX / GX [Re: fersken28] #2508621 09/09/2018 15:00
F
fersken28 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
F
Ble White herremodell i str. S. Den passet perfekt til meg, så det ble et godt kjøp!
Tusen takk for svar dere :-)

Re: Hjelp til å velge sykkel - CX / GX [Re: fersken28] #2508629 09/09/2018 15:25
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Godt å høre - gratulerer!

Flott sykkel. Tror du vil trives utmerket på denne yes

Moderator  support