For et par år siden kjøpte jeg tre stk
Mammut Kompatk Pump Mat Plus for å bruke på tur. Da hadde jeg i mange år ligget på skumplastunderlag på 1,5-3 cm, og det var sykt digg å komme over på en luftmadrass. Det jeg ikke tenkte på var at teltet vårt ikke er bredt nok til fire underlag, for disse tre Mammutene er 65 cm hver og da blir det bare en liten glipe igjen til et siste underlag (og i den glipen må jeg ligge). Så nå må vi ha nye underlag. Men hvilke?
Minst to av dem skal brukes på vintertur, så de må ha r-verdi over 4, helst mer (Mammut har 3,1 og det har fungert fint). Kanskje jeg kjøper fire like, kanskje det holder med to tre-sesongs pluss to vinterunderlag.
De må være passe lette (gjerne under 900 gram som er vekta på Mammut, som jeg synes er i overkant), og de må samlet sett ikke være bredere enn 210 cm (som er bredden på teltet). Maksbredde på hvert underlag blir da 52,5 cm.
Exped Downmat HL Winter er en kandidat, men det sitter litt langt inne å bla opp over 10.000,- kroner for nye underlag. Finnes det alternativer som ikke er like kostbare, men som passer formålet? Evt., hvilke underlag er det verdt å vente til man får en 25 % rabattkode på?